Harmen Stap Geplaatst: 25 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2012 Ik keek ook net een filmpje op youtube van iemand met een Defender, en op een gegeven moment staat er dat hij 20 knopen gaat (37km p/u). Nou snap ik wel dat alles dan mee moet zitten, maar toch! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning. De boot van mijn ouders is met mij en mijn vrouw aan boord zeewaardig tot windkracht 7 op he Hollands Diep. Varen mijn ouders dezelfde boot op het Hollands Diep dan is de boot zeewaardig tot windkracht 4. De boot kan het zeker hebben, maar de bemanning niet.  De Defender 27 ziet er goed uit. Mag ik weten wat je budget is. De eerste schepen zaten rond de € 2000 en de Defender zit als snel op de € 7500. Dat is een fors verschil en in die categorie komen ook andere leuke schepen binnen bereik zoals een Compromis 777 die ook erg zeewaardig is Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Charlie Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Ik keek ook net een filmpje op youtube van iemand met een Defender, en op een gegeven moment staat er dat hij 20 knopen gaat (37km p/u). Nou snap ik wel dat alles dan mee moet zitten, maar toch! Â Dat lijkt mij f*cking strong. Bedoelde ze niet de windsnelheid? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harmen Stap Geplaatst: 25 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2012 @gerbewoner het klinkt logisch wat je zegt. En mijn budget... tja... Ik hou de prijs natuurlijk het liefst laag. Ik heb ook even naar de Compromis gekeken, maar dan zit je al snel tussen de 10 tot 15 duizend, en dat is echt veel geld voor mij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harmen Stap Geplaatst: 25 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2012 @Charlie Nu je het zegt, ja. Sorry, was mij nog niet opgevallen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Dan zou een motorbootje misschien meer in je bereik liggen. Met een zeilboot heb je eigenlijk alle onderdelen van een motorboot nodig maar daar komt dan je tuigage nog bij en dat tikt aan. Â Even een andere insteek. Je wilt er ergens voor de Franse kust mee gaan varen. Zoals eerder gezegd is de stroming daar fors, dus je moet dan wel een geoefend schipper zijn. Wil je wat meer kwijt over het doel van het varen? Wil je op de boot kunnen slapen, is het alleen om drugs snel van een eiland naar het vaste land te krijgen of wil je er weken lang mee rond kunnen zwerven? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harmen Stap Geplaatst: 25 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2012 @gerbewoner ik wil inderdaad dat op de boot slapen (ik heb bijna geen keuze als ik zo'n afstand af wil leggen), anders zou ik waarschijnlijk voor een kleinere boot kiezen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harmen Stap Geplaatst: 25 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2012 Nog even over de prijs, de reden dat ik voor een goedkopere boot kies is ook vanwege het meubilair dat in de boot zit. Ik wil de boot prep klaar maken en als ik dan mooie (dure) kastjes er uit moet gaan slopen om bijvoorbeeld plek te maken voor een water voorraad dan baal ik toch wel flink. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 @gerbewoner ik wil inderdaad dat op de boot slapen (ik heb bijna geen keuze als ik zo'n afstand af wil leggen), anders zou ik waarschijnlijk voor een kleinere boot kiezen. Ook op een kleine boot kan je slapen, maar je wilt dus een langere afstand overbruggen op zee. Lang genoeg om te moeten slapen dus zeker 36 uur. Met een motorboot heb je dan een wat steviger motor nodig. Een 60pk diesel doet 3,5 liter per uur. Dat wordt een forse tank op een kleine boot. Niet echt een optie. Â Dan moet je denk ik toch gaan zeilen. Ik ken mensen die met een Kolibri 560 naar Engeland zijn gevaren. Met hoeveel personen wil je je onderneming aangaan, en wil je veel spullen meenemen? Ik ben een beetje huiverig voor een hele goedkope boot, maar dat is mijn ervaring in het bekijken van heeeeeel veel boten. Ik zou zo klein mogelijk gaan en dan zo nieuw mogelijk. Hoe groter hoe duurder dus moet je met een beperkt budget wel een ouder schip nemen. Waar je wilt gaan varen heb je een betrouwbaar schip nodig met een motor die je niet in de havenmond in de steek laat. En dat kost wat meer vrees ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Nog even over de prijs, de reden dat ik voor een goedkopere boot kies is ook vanwege het meubilair dat in de boot zit. Ik wil de boot prep klaar maken en als ik dan mooie (dure) kastjes er uit moet gaan slopen om bijvoorbeeld plek te maken voor een water voorraad dan baal ik toch wel flink. Vaak hebben kleiner boten een complete binnenmal. Dat is goedkoper te bouwen maar je kan daar niet zomaar het interieur uit slopen omdat daarmee de stevigheid van de boot ook gesloopt wordt. Maar, dit maakt je keuze wel kleiner wat betreft het materiaal. Je zoekt een stalen boot. Die heeft zijn stevigheid in de romp zitten. Voor op zee moet je eigenlijk wel een inboard motor hebben. Een buitenboordmotor komt te snel uit het water door de golven en dan ben je je aandrijving kwijt. Â Kijk eens naar een Wibo 835. Lekker ruim, zeewaardig en stevig. Of een Wibo 820AK. Door de achterkajuit zit je wat beschutter en meer midden op het schip dus minder last van golfslag. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vlinder Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Ik zeil al jaren op de Friese meren en het Ijsselmeer op verschillende bootjes (huur). Als ik zo lees dat je geen ervaring hebt en dan naar Frankrijk wilt zeilen, dan houd ik m'n hart vast! Zoals terecht is opgemerkt, is navigeren een belangrijk aspect, maar ook het effect van verlijeren en het onjuist uitvoeren van een (relatief) simpele handeling als overstag gaan, kunnen ervoor zorgen dat je je bestemming niet bereikt. Ik herinner me een keer op het Ijsselmeer, het weer leek om te slaan, dus koersten we naar de haven van Hindeloopen. Daar, met de wind in de neus, dus aan de wind, overstag, aan de wind, de haven in moeten. Door de golven en de harde wind, ging dat dus eigenlijk niet. Achter de boot hadden we een motortje maar door de golven, kwam die vaker uit het water, dan in het water, dus waardeloos! Door ervaring en echt goede samenwerking zijn we veilig de haven in gekomen. Maar echt niet grappig! Die situatie was rot, maar relatief veilig, we waren gesignaleerd door verschillende mensen, de havenmeester had ons gezien. Mochten we het niet gered hebben, dan waren ze ons kunnen halen. Evenzovele situaties, is er niemand en dan moet je het zelf doen. Zorg dat je weet wat je doet! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Captain Angus Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Weet niet wat je budget is maar een 30' fisher motorsailor zou mijn keuze zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sureiscool Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Ik hou van Motorboaten. Â Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Weet niet wat je budget is maar een 30' fisher motorsailor zou mijn keuze zijn Lees het topic, dan zie je dat het budget toereikend is voor het roer van een Fisher 30. Zou overigens ook mijn keuze zijn hoor, daar niet van. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 woeps dubbel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 Heeft iemand een idee hoeveel kilometer je per dag gemiddeld kan afleggen met een zeilboot op zee? Sorry voor al mijn moeilijke vragen! Â Azoren -> UK in 14 dagen. Met een relatief snelle 41 voets zeilboot. Met een klein bootje kun je hier ook zo maar 30 dagen over doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Captain Angus Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 Vrienden van me hebben een website waar je veel informatie vanaf kan halen. Het zijn zgn. Vertrekkers (alles verkocht en vertrokken) niet perse preppers, maar ze hebben veel nuttige informatie over overleven op zee. http://Http://www.happymonster.nl Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
duck Geplaatst: 28 november 2012 Delen Geplaatst: 28 november 2012 Ik ben van plan een boot te kopen, maar ik twijfel tussen een motorboot of zeilboot. Ik heb weinig geld, dus ik wil een tweedehands boot. De boot moet ongeveer 5 tot 9 meter lang zijn. Nu wil ik graag weten hoe snel een motorboot of een zeilboot gaat, maar ik wil ook graag weten hoe veel liter brandstof een motorboot per kilometer gebruikt. Ik weet dat dit moeilijk is om in te schatten, maar ik wil gewoon een gemiddelde. Bij zeilboten ben ik ongeveer op zoek naar zo iets. Dus als iemand de (gemiddelde) snelheden weet te schatten en het gemiddelde brandstof verbruik ben ik weer helemaal blij! Je praat niet over km maar per uur. Maar vaaruren ( mijn. Schip verbruikt 18 Lieter per uur Licht er aan hoeveel pk als je geen vaarbewijs. Heb mag je max 9,9 pk hebben max snelheid. Is 20 km per uur neem GEEN 2 takt die zuipen je arm 4 takt is het beste en kan ook op lpg. Zeilboten zijn leuk alleen veel nadelen. Licht minimaal 90 cm diep ( mijn schip licht 30 cm diep) dus kanje niet overal komen of loop je vast Weinig opberg ruimte wand hij moet licht blijven  Als je meer wil weten kan je me PM versturen dan kan ik je nog mer vertellen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niless Geplaatst: 28 november 2012 Delen Geplaatst: 28 november 2012 als je kan zeilen, is een zeilboot raadzaam. Je verbruikt geen brandstof en je bent hartstikke stil. Er zit altijd wel een klein motortje op, omdat je in havens e.d. niet kan/mag zeilen. Nadeel is inderdaad dat wanneer je een hoge mast hebt, je deze moet laten zakken bij bruggen (sommige kan het net, en op de drukkere vaarrouttes gaan de bruggen vaak open). Een tweede nadeel is de diepgang. Hoe hoger de mast, hoe groter het zwaard onder de boot. Sommige gaan wel 2 meter diep. Dit beperkt je in het binnenland vaak wel. Ook in de vaargeulen is het krap omdat je altijd in het midden moet blijven. Â Een motorboot is in mijn ogen ook leuker voor recreatie, maar das persoonlijk. Nadeel is op lange termijn natuurlijk je brandstof, en het onderhoudt van je motor. Voordeel van een motorboot prep-technisch, is dat je alles makkelijker mee kan nemen. Op een zeilboot moet alles strak vaststaan omdat je boot aardig scheef kan hangen. Een motorboot is ook aardig toegankelijk want niet zo diep, hoewel je in sommige gebieden met een motor niet mag komen, maar deze gebieden zijn niet echt bijzonder interessant.. Ik heb zelf ook even gekeken een tijdje terug, wat mijn conclusie was: een zeilboot waarvan je de mast afhaalt. Zeilbootjes ( muv de knoeperts) zijn relatief goedkoop tweedehands. Â Onder vaar-liefhebbers is motor of zeilen ook altijd een eindeloze discussie... Deze voors en tegens weet ik... succes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast der_obergefreiter Geplaatst: 28 november 2012 Delen Geplaatst: 28 november 2012 je zou natuurlijk ook voor een platbodem met zwaarden kunnen gaan . of iets met een ophaalbare kiel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 3 december 2012 Delen Geplaatst: 3 december 2012 Hier kun je een paar mooie bouwtekeningen downloaden om zelf een zeilboot of roeiboot te maken: Â http://www.theclassicarchives.com/boatplans/complete-set-boat-plans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
xinix Geplaatst: 3 december 2012 Delen Geplaatst: 3 december 2012 Zeilen kan je in één dag leren maar goed "zeemanschap" vergt de nodige jaren ervaring. En die heb je echt nodig als je voor de kust van Frankrijk wilt gaan zeilen. Waarom ga je niet op zoek naar een 2e hands reddingssloep met een motor en pas die aan je wensen aan. Kost iets meer dan je huidige budget maar dan heb je in ieder geval een boot die zeewaardig is. Met een paar aanpassingen kan je met zo'n ding ook nog aardig zeilen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
notafbiagent Geplaatst: 1 maart 2013 Delen Geplaatst: 1 maart 2013 Koop een boot werk je dood. Meer hoef je niet te weten. (bron:bezit meerdere boten) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mecanical Dog Geplaatst: 3 maart 2013 Delen Geplaatst: 3 maart 2013 ik ken helemaal niets van boten maar is dit niet iets ?  http://www.botentekoop.nl/klassieke-boten-zeil/1115885/houten-zeilboot-met-kajuit-eikenhout-1930.html  het is hout dus je kan het zelf oplappen niet te duur en je moet hem nog zelf inrichten. ik herhaal ik ken niets van boten ik weet totaal niet of dit zee waardig is. ik weet wel dat ik het zou durven op deze boot maar toch aleen de kustlijn volgen hoor over de zee gaan zou ik zelf niet durven op een megajacht ben dus overduidelijk geen zeemens Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
roodborstje Geplaatst: 3 maart 2013 Delen Geplaatst: 3 maart 2013 Hoi ,  Heb zelf een Mac Gregor. Bevalt prima. Heb je ook over de kiel nagedacht ? Dat is dat ding wat onder de boot zit. Een Mac Gregor heeft een inklapbaar zwaard wat inhoud dat je de boot makkelijk zelf kunt verplaatsen. er zijn veel factoren die meespelen. Hoe diep wil je kunnen varen ? Wil je kunnen oversteken naar Engeland ? Denk aan de kosten. Het liggeld is vaak niet mis. Ook de winterstalling. Ik hoor ook veel positieve berichten over een Etap. http://www.combinautic.nl/zeilboot/macgregor-26-m/macgregor-26-m.html  Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.