Isanne Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 @Kans Dank je wel voor je reactie, ja ik had al min of meer begrepen dat grote temperatuurschommelingen niet goed zouden zijn. Fietsenhok uitgraven is helaas niet mogelijk , het is volledig betegeld en zit vast aan het (huur) huis, dus daar zal de huisbaas niet blij mee zijn. Ik zal iets anders moeten verzinnen, in elk geval bedankt voor jullie suggesties! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Je zou geïsoleerde kasten kunnen maken. Binnenkant beplakken met piepschuim en bekleden met reddingsdekens van de Action. Ik heb de ramen van een kleine slaapkamer beplakt met radiator(noppen)folie. Tijdens de zeer hete dagen van de zomer hield ik alles potdicht, tijdens de nachten ging het raam meestal wagenwijd open. De temperatuur is nooit boven de 22/23 graden gekomen. Wel is het ook 's nachts een kwestie van kijken waar het koeler is. Soms is het raadzaam het raam dicht te houden. Heel handig is wat dat betreft de 48uur-voorspeling van weeronline.nl , er is een grafiek te zien waarop je per uur de verwachte temperatuur kunt aflezen, in de zomer werd de laagste temperatuur vaak pas om een uur of vijf in de ochtend bereikt. Zie bijv. http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Sexbierum/4056813 en klik door naar '48 uur'. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 @Heksenboot Thanx! ok dat weten we dan ook, geen openstelling kasten maar dichte voorraadkasten die je kunt isoleren, goed idee! Hoe zit het dan met de reddingsdekens? welke kant naar binnen, de gouden om de kast koel te houden? Die van de Action zijn alleen zilver. Zilver naar buiten houdt de hitte tegen. Als je het echt gaat doen, geen kieren tussen het piepschuim laten, anders werkt het niet. Je zou ook de hele kelder kunnen isoleren op die manier. Maar dan alles bekleden, deur, raam, plafond, vloer. Wel ventilatie in deur houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Ik heb de ramen van een kleine slaapkamer beplakt met radiator(noppen)folie. Tijdens de zeer hete dagen van de zomer hield ik alles potdicht, tijdens de nachten ging het raam meestal wagenwijd open. De temperatuur is nooit boven de 22/23 graden gekomen. Wel is het ook 's nachts een kwestie van kijken waar het koeler is. Soms is het raadzaam het raam dicht te houden. Heel handig is wat dat betreft de 48uur-voorspeling van weeronline.nl , er is een grafiek te zien waarop je per uur de verwachte temperatuur kunt aflezen, in de zomer werd de laagste temperatuur vaak pas om een uur of vijf in de ochtend bereikt. Zie bijv. http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Sexbierum/4056813 en klik door naar '48 uur'. Dat zal inderdaad ook wel schelen, met die hitte. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Die van de Action zijn alleen zilver. Zilver naar buiten houdt de hitte tegen. Als je het echt gaat doen, geen kieren tussen het piepschuim laten, anders werkt het niet. Je zou ook de hele kelder kunnen isoleren op die manier. Maar dan alles bekleden, deur, raam, plafond, vloer. Wel ventilatie in deur houden. Ik ben in eerste instantie ook met die reddingsdekens van de Action aan de slag gegaan, maar het is enorm kwestbaar: bij het minste of geringste scheurt het en bovendien laat het zich niet fijn verwerken. Radiatorfolie is ook niet duur en een stuk handzamer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Dat zal inderdaad ook wel schelen, met die hitte. De temperatuur in de zomer was iets waar ik me nogal zorgen over maakte. Deze methode werkte perfect. Bovendien heb ik in de winter geen last van vorst: ik vermoed dat ijsvorming in blikken en zeker in potten voor een ravage kan zorgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Ik ben in eerste instantie ook met die reddingsdekens van de Action aan de slag gegaan, maar het is enorm kwestbaar: bij het minste of geringste scheurt het en bovendien laat het zich niet fijn verwerken. Radiatorfolie is ook niet duur en een stuk handzamer. Klopt, het is inderdaad pielwerk. Ik heb het wel in mijn huis gebruikt hier en daar, als extraatje. De kunst is: dubbelzijdig tape gebruiken (eerst plakken waar je de folie wilt hebben) en zo min mogelijk knippen. En wegwerken achter dat piepschuim wordt ook weer moeilijk. Hmm, weet je wat @Isanne, vergeet die folie maar... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 @Kans Dank je wel voor je reactie, ja ik had al min of meer begrepen dat grote temperatuurschommelingen niet goed zouden zijn. Fietsenhok uitgraven is helaas niet mogelijk , het is volledig betegeld en zit vast aan het (huur) huis, dus daar zal de huisbaas niet blij mee zijn. Ik zal iets anders moeten verzinnen, in elk geval bedankt voor jullie suggesties! Haha dan heb je al twee redenen om niks tegen je huisbaas te vertellen..... K a n s Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Isanne Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 @Heksenboot Ja die reddingsdekenfolie moet ik denk ik niet proberen... Zit nu eraan te denken om een oude koelkast gebruiken als voorraadsysteem in de zomer, op de laagste stand. In de winter is het in huis ong. 14 graden, dus dan kan alles gewoon weer in de kast. Niet ideaal, maar dan zijn de schommelingen niet zo extreem. Er zijn geloof ik ook speciale geisoleerde voorraadkasten, uv bestendig, moet daar even induiken.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 @Heksenboot Ja die reddingsdekenfolie moet ik denk ik niet proberen... Zit nu eraan te denken om een oude koelkast gebruiken als voorraadsysteem in de zomer, op de laagste stand. In de winter is het in huis ong. 14 graden, dus dan kan alles gewoon weer in de kast. Niet ideaal, maar dan zijn de schommelingen niet zo extreem. Er zijn geloof ik ook speciale geisoleerde voorraadkasten, uv bestendig, moet daar even induiken.... Hmm, ben benieuwd naar zo'n kast, die ken ik niet. Polystyreenplaat is niet duur: http://www.hovdv.nl/a-22156138/polystyreen-60/polystyreen-60-10-mm-dik-500-x-1000-mm/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Als je geen kelder hebt, wat ideaal zou zijn, voor opslag van voedsel of drankbereiding, is wellicht de kruipruimte nog een goede optie. Niet uitgraven.. zijn al topics over, maar gewoon voor de opslag. Wel aan de roulatie blijven denken, als het kan gebruik je wat en vul je weer aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Schatkist Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Je heb voor in kleine kasjes (voor je groente) kleine brandertjes die je kas vorstvrij houden. mogelijk kan je dat gebruiken in de ergste vorstperiode. verbruikt niet veel brandstof en als je goed isoleer icm zo'n ding zal het denk ik niet zo snel gaan vriezen binnen deze bv. 2 liter petroleum per 14 dagen, je hoeft hem natuurlijk alleen bij strenge vorst aan te steken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Je heb voor in kleine kasjes (voor je groente) kleine brandertjes die je kas vorstvrij houden. mogelijk kan je dat gebruiken in de ergste vorstperiode. verbruikt niet veel brandstof en als je goed isoleer icm zo'n ding zal het denk ik niet zo snel gaan vriezen binnen deze bv. 2 liter petroleum per 14 dagen, je hoeft hem natuurlijk alleen bij strenge vorst aan te steken. Wel ventileren i.v.m. CO, koolstofmonoxide. Hmm, ik ben nog steeds voorstander van isoleren. Je naam bracht me wel op een idee, Schatkist... ( @Isanne ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Schatkist Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Ja dat had ik er niet bijgezet inderdaad. Isoleren is inderdaad punt 1, dit is een eenmalige uitgave en hiervoor hoef je niet extra te preppen, de petroleum moet je natuurlijk ook op voorraad hebben weer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Isanne Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Goede tips, ben er nog niet uit hoe ik het beste kan doen. Zo'n brander is inderdaad handig voor de ergste vorst. De kruipruimte kan ik ook proberen, moet ik wel een deel van de vloer weghalen om daarbij te kunnen ( hallo huisbaas). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Isanne Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Wel ventileren i.v.m. CO, koolstofmonoxide. Hmm, ik ben nog steeds voorstander van isoleren. Je naam bracht me wel op een idee, Schatkist... ( @Isanne ) Ja? Leg uit alsjeblieft Is mijn idee van de koelkast te duur ofzo? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Ja? Leg uit alsjeblieft Is mijn idee van de koelkast te duur ofzo? Koelkasten nemen nogal veel plaats in vind ik voor wat je er maar in kwijt kan . En na een tijd gaan ze ook nog stinken als ze lang gesloten blijven . Het beste volgens mij is een voorraad kast isoleren . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Ja? Leg uit alsjeblieft Is mijn idee van de koelkast te duur ofzo? O, letterlijk een kist. En dan bekleden. Koelkast gebruikt stroom. Maar 'n ouwe (gratis) koelkast, zonder stroom, is ook geïsoleerd. Weet alleen niet hoe het met ventilatie zit... O ja: vochtvreters en zuurstofadsorbers erin.. (@Geert) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Isanne Geplaatst: 4 september 2013 Delen Geplaatst: 4 september 2013 O, letterlijk een kist. En dan bekleden. Koelkast gebruikt stroom. Maar 'n ouwe (gratis) koelkast, zonder stroom, is ook geïsoleerd. Weet alleen niet hoe het met ventilatie zit... O ja: vochtvreters en zuurstofadsorbers erin.. (@Geert) Zo daar was ik weer.... Dat is inderdaad een goed idee van een koelkast gebruiken met daarin vochtvreters en zuurstofadsorbers, dank je wel! Ik ben ook aan het kijken naar mogelijkheden met het bekleden van plastic bakken met uv werende raamfolie. Zit toch een beetje met ruimte en als dit bijdraagt dat bijvoorbeeld water en potjes niet in aanraking komen met UV licht, dan lijkt me dat op zich een goede oplossing. Moet wel folie zijn dat ook de warmte afstoot natuurlijk. Blijft het probleem van de temperatuur, maar dit is dus met name in de zomer voor die paar hete dagen. Daar zal ik dus nog iets op moeten vinden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 4 september 2013 Delen Geplaatst: 4 september 2013 Zo daar was ik weer.... Dat is inderdaad een goed idee van een koelkast gebruiken met daarin vochtvreters en zuurstofadsorbers, dank je wel! Ik ben ook aan het kijken naar mogelijkheden met het bekleden van plastic bakken met uv werende raamfolie. Zit toch een beetje met ruimte en als dit bijdraagt dat bijvoorbeeld water en potjes niet in aanraking komen met UV licht, dan lijkt me dat op zich een goede oplossing. Moet wel folie zijn dat ook de warmte afstoot natuurlijk. Blijft het probleem van de temperatuur, maar dit is dus met name in de zomer voor die paar hete dagen. Daar zal ik dus nog iets op moeten vinden. Het UV werende folie verhaal snap ik niet. Waarom? In een geïsoleerde kast/kist is de temperatuur redelijk constant, want de isolatie werkt 2 kanten op. Als het buiten koud is, blijft het binnen warm (relatief) en andersom ook. Dus in de zomer, komt de hitte niet binnen in de kist/kast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Isanne Geplaatst: 4 september 2013 Delen Geplaatst: 4 september 2013 Het UV werende folie verhaal snap ik niet. Waarom? In een geïsoleerde kast/kist is de temperatuur redelijk constant, want de isolatie werkt 2 kanten op. Als het buiten koud is, blijft het binnen warm (relatief) en andersom ook. Dus in de zomer, komt de hitte niet binnen in de kist/kast. Ja dat klopt, maar ik zit nou eenmaal met ruimte en in een kist kan maar een beperkte hoeveelheid. Als je het met piepschuim gaat isoleren verlies je ook weer ruimte. Dit leek me een oplossing voor erbij. Maar een kist/kast isoleren lijkt me inderdaad de beste oplossing. Ik ga eens op zoek naar een geschikte. Heel erg bedankt voor het meedenken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 28 maart 2021 Delen Geplaatst: 28 maart 2021 Knoflook op zout heeft de deksel aangetast, maar het was ook over datum. 21-09-2019. De knoflook smaak was best goed, een paar waren waren zacht, maar er was niets aan te zien. Dus je kan het niet te lang bewaren, want als de deksel is aan getast dan kan je er zeker van zijn dat er toch plastiek deeltjes en aluminium deeltjes in de zoute vocht terecht is gekomen. Maar waarom zo dicht bij het glas, laat de plastiek toch zuurstof door ondanks dat de deksel het nog vacuüm op zat. Ik denk dat niemand van ons daar een antwoord op kan geven.😉 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Hermanusb Geplaatst: 10 mei 2021 Delen Geplaatst: 10 mei 2021 @JJ&A bij het verpakken van voedsel in potten is hygiene wel het aller belangrijkste. na onze verhuizing krijg ik een extra kamer voor de voorraad. maar voedsel bewaren doe je met de all american pressure canner. beter is er niet en de houdbaarheid?? ik weet dat een paar jaar geleden er voedsel gevonden is die al 30 jaar geleden mbv dit apparaat is bewaard en op wat smaak verlies na was het nog steeds niet bedorven. zo lang zou ik het niet bewaren maar dit apparaat krijg ik na de verhuizing. niet goedkoop maar top kwaliteit. https://www.allamericancanner.com/All-American-Pressure-Canners.htm de rest is namaak, ( ik gebruik nu een weckketel ) is lang zo goed niet 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Hermanusb Geplaatst: 10 mei 2021 Delen Geplaatst: 10 mei 2021 @JJ&A https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4489801/blikgroenten-na-75-jaar-nog-eetbaar-je-wordt-er-niet-ziek-van mits goed verpakt, ik zou er niet aan beginnen maar vandaag op de markt 20 kilo worteltjes kopen zou ik rustig over 2 jaar eten mits goed bewerkt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 10 mei 2021 Delen Geplaatst: 10 mei 2021 1 uur geleden, Hermanusb zei: @JJ&A bij het verpakken van voedsel in potten is hygiene wel het aller belangrijkste. na onze verhuizing krijg ik een extra kamer voor de voorraad. maar voedsel bewaren doe je met de all american pressure canner. beter is er niet en de houdbaarheid?? ik weet dat een paar jaar geleden er voedsel gevonden is die al 30 jaar geleden mbv dit apparaat is bewaard en op wat smaak verlies na was het nog steeds niet bedorven. zo lang zou ik het niet bewaren maar dit apparaat krijg ik na de verhuizing. niet goedkoop maar top kwaliteit. https://www.allamericancanner.com/All-American-Pressure-Canners.htm de rest is namaak, ( ik gebruik nu een weckketel ) is lang zo goed niet Lijkt me een pracht toestel, hoe dikwandig is de hogedrukpan, en hoeveel druk kan hij hebben??? Waarom is deze pan de beste keus voor jou??? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.