Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke messen hebben jullie & voor welke doeleinden?


cerdo

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

voor iedereen met een budget http://www.2sharp.nl een messenwinkel in rotterdam waar je dus diverse blanks kunt kopen ,zo kun je tegen een goedkoop tarief je eigen mes customizen :) ook handig voor de mensen zonder een eigen smidse :)

 

veel plezier en kjeep un pjepping :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

EDC

 

LM Charge & Wingman

Wallet tool

 

 

GHB

 

Albainox (Buck 655 Nighthawk replica)

LM Wave & Squirt PS4

Mora met houten handvat

 

 

BOB

 

TOPS Condor alert.

LM Surge

Homemade camp knife

 

 

BOV

 

Gerber big rock kamp knife

Homemade kapmes

LM sidekick

Vouw-craftmesje

 

 

 

 

 

Heb nog enkele andere tools maar bovenstaande gebruik ik het meeste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mes links onderaan met kydex schede welk merk en type is dat?

 

Ik doe de uiterst links, full flat met een mooi secundair beveltje.

Geen stootplaat, goede lengte....nice.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

:) niks leukers dan zelf je eigen mes ontwerpen en hem een naam geven als ie klaar is ikzelf geef mijn messen namen van slangen en viking goden :)

ik ontwerp voornamelijk survival / jungle / woodsman messen allemaal full tang maak me eigen g10 in diverse kleuren die erbij passen sinds kort maak ik ook leren schedes voor de messen .

 

voor wie dit ook eens wil proberen zoek een mes op internet wat je mooi vindt , plak deze op dik papier teken de aanpassingen erbij knip deze uit leg de uitgeknipte mal op een stuk staal en trek deze over met een krasnaald / stift. zagen ,vijlen slijpen veel elleboogstoom en presto je eigen mes nu deze harden en ontlaten oppoetsen met korrel 600/800/1000 /scotchbrite daarna even slijpen

, neem ook eens een graveer apperaat en teken eens slangenschubben op het lemmet (bijvoorbeeld) oppassen voor je edge ,diverse vijl patronen op de rug van je mes (zie youtube )is ook erg mooi.

 

het is een enorme berg zweet en harde arbeid maar je gaat je mes koesteren als een kindje :)

 

keep on prepping :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) niks leukers dan zelf je eigen mes ontwerpen en hem een naam geven als ie klaar is ikzelf geef mijn messen namen van slangen en viking goden :)

ik ontwerp voornamelijk survival / jungle / woodsman messen allemaal full tang maak me eigen g10 in diverse kleuren die erbij passen sinds kort maak ik ook leren schedes voor de messen .

 

voor wie dit ook eens wil proberen zoek een mes op internet wat je mooi vindt , plak deze op dik papier teken de aanpassingen erbij knip deze uit leg de uitgeknipte mal op een stuk staal en trek deze over met een krasnaald / stift. zagen ,vijlen slijpen veel elleboogstoom en presto je eigen mes nu deze harden en ontlaten oppoetsen met korrel 600/800/1000 /scotchbrite daarna even slijpen

, neem ook eens een graveer apperaat en teken eens slangenschubben op het lemmet (bijvoorbeeld) oppassen voor je edge ,diverse vijl patronen op de rug van je mes (zie youtube )is ook erg mooi.

 

het is een enorme berg zweet en harde arbeid maar je gaat je mes koesteren als een kindje :)

 

keep on prepping :)

 

 

Je eigen tools maken geeft idd voldoening, maar aan de andere kant blijft het een tool.

 

Ik probeer ook m'n eigen tools te maken en voor mij heeft zo'n mes enkel het doel dat het moet dienen waarvoor ik het nodig acht, maar gewoon basic zonder al die franjes met versierinkjes. elke groef, uitsparing en gat moet zijn nut hebben.

 

Groeven als versieringen zijn allemaal wel mooi maar er blijft ook veel meer vuiligheid tussen zitten waardoor het moeilijker te reinigen is (in the field) en afhankelijk van het staal gaat het makkelijker roesten zonder coating en als je datzelfde mes gaat blootstellen aan voedsel...

 

Een bestaand ontwerp van iemand anders klakkeloos kopiëren (vooral via afbeelding en contouren overtekenen) vind ik beetje respectloos tegenover de ontwerper. Natuurlijk kan je wel enkele invloeden gebruiken. Ik begin aan een tool eerst door een ontwerp het te kenen uit via pc of rechtstreeks op het metaal of begin er gewoon aan met haakse slijper en gaande weg zie ik wel waar ik uitkom. (soms niet altijd een succes) Op deze manieren zijn er soortgelijke modellen van reeds bestaande tools uitgekomen maar het is dan toch niet helemaal hetzelfde ;) Dat is imo beetje de eigenheid aan het 'ontwerpen'

 

DSCI0889.JPG.1f85547539f4848709b3dc0768fbb9c6.jpg knives-1.JPG.3a6a5488d188491e527a0cab6fb401f3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast ancestral-viking

geweldig om een "soortgenoot te vinden " :)

inderdaad wat betreft de versieringen etc heb je wel een punt .

echter in mijn ogen zijn al mijn messen uniek en 1 of a kind en bij diefstal ook heel makkelijk terug te herkennen.

het klakkeloos kopieeren doe ik niet aan hoor maar neem vaak de contouren over van een model wat ik mooi vindt en ga daarna creabea mijn gewenste veranderingen doorvoeren.

 

door bijvoorbeeld jeans micarta te gebruiken (mijn favoriet) jutten canvas etc geef je echt je eigen draai aan een mes .

 

keep on prepping :)

 

groetjes ancestral-viking

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik altijd bij me een fosco stainlesteel x-18 knipmes bij me en een leatherman vogtschmidts outdoor-voor alledaags gebruik snijden van fruit tot plastic verpakkingen. in me BOB een elk ridge met fileerhaak(gordelhaak) nog een leatherman vogtschmidts outdoos voor het algemene survival en camping mogelijkheden me elk ridge hou ik trouwens altijd vlijmscherp. verder in me emergency survival tin heb ik een opinel en klein formaat multitool.

verder over me tas nog wat andere messen zoals 2 zelf gemaakt buschcraft messen en een vlindermes, tja wat kan ik zeggen hou van scherpe randjes en vindt het gewicht waard in goud want voor elke klus een ander mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo. Nieuw hier mijn messen/tools:

#victorinox outrider altijd op zak

#A. Wright bushcraft mes

#Mora triflex als back-up

#Joker mount mes (18cm voor slachten/hakken)

#Ontario kapmes

#Estwing hatchet

#Bahco klapzaag

Groeten uit x

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een battle ready franse sabel uit de eerste wereld oorlog

img0490zw.jpg.0738a1a339024061b605d2647721de3d.jpg

franse bijl, volgens mij iets van 60 jaar oud, doet het nog prima (wel geslepen)

93818984.png.8b261f51d76f9c32cfd19dd634b36d98.png 66062901.png.84a6f3912ac3f753740adce3f52ead93.png

Tom Anderson all steel dubbel zakmes (goed voor zelfverdediging)

44233743.png.43b359669d8494fab10ccb8304445dbd.png

Zelf gesmeed carbon staal mes (ja met paracord, en nee deze zit VAST, valt er echt niet af als 1 stuk word doorgesneden)

19978293.png.98164dc34f3fae408371f11d512bb6ea.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan maar 5 afbeeldingen per post...

 

Oud stainless steel scoutmes, nog nooit hoeven slijpen. metalen schede staat niet op de foto.

71787066.png.ea7fa50ef731b84a16e9b717c479eea2.png

Een stainless steel uhm.."survival mes", met hol handvat, dus makkelijk voor een speer, beetje touw en groeven op de tak en tadah.

85824730.png.601de09583a8711a15dcf2644265162c.png 39759298.png.16082fa1c10cf4a13870dd76d59b1035.png

Een lichtgewicht stainless zwaard/kapmes (goed voor zelfverdediging en intimidatie, is 68CM lang)

42878740.png.f0a9f68ea398caeaa92c8a4b6a15e011.png 76647068.png.48f1f1ccbbbbca0cab540394c427b751.png

Verder heb ik nog een stainless kukri, en een aantal zakmessen en dolken.

 

Heb even geen camera, daarom de slechte fotos met mijn webcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een hele verzameling aan messen dolken zwaarden kapmessen enz

maar wat ik echt gebruik is op mn werk de fallkniven prk (werk op scheepswerf en bagerschepen) dus veel touw lossnijden of hijsbanden die vast zitten

en voor trektochten heb ik de fallkniven idun echt supermes

eigelijk zijn er weinig allround messen is ook maar net wat de persoon in kwestie mooi en lekker vind werken

ik heb jaren geleden zelf een kapmes gemaakt van oud zaagblad en daar de tanden afgeslepen uit gegloeid (op mn werk) en mooi teak houte handsvat op gemaakt

en daarna vlijmscherp geslepen en ik gebruik hem bijna altijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

[ATTACH=CONFIG]4466[/ATTACH]Die van mij heet Walther, daarnaast heb ik nog een Fins jachtmes. En een vervaarlijk uitziend rambomes dat zo bot is dat het alleen goed is om blikjes open te maken. Walther is klein, discreet, vlijmscherp. Niets om aan te vallen of te dreigen. Alleen voor verdediging of emergency. Kan met bijhorend zakje an de gordel, handig bij oa vissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik gebruik een mora op me werk in de bouw. Voor buiten heb ik een wright&son. Voor de rest gebruik ik een ontario kapmes en een estwing bijl en een klapzaag van bahco. O, of een joker mount knife. Zeer degelijk materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, Toevallig heb ik dezelfde, kost wat maar dat ding is niet stuk te krijgen! Kan je ook een foto posten van het Finse jachtmes dat je hebt, van welk merk is die? Ik overweeg nog om hier een multitool aan te schaffen. Iemand toevallig een multitool van SwissTool ervaring mee? De prijs houdt me nog tegen en een Zwitsers Zakmes heeft ook veel gereedschappen die hierop zitten. Enkel de 'tang' is een stuk beter bij multitools.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Janniek

Voor -bijna letterlijk- een appel en een ei- kocht ik een multitool van Stanley. Kost een fractie van een Leatherman en voelt best goed. Ik betaalde er in promotie iets van een 5 of 10 euro voor. Het Fins jachtmes is een unicum dat ik kreeg als relatiegeschenk. Ik weet nog wel dat het best een duur ding is in gehard staal, handgemaakt. Ik heb er jammer genoeg krassen op gemaakt. Ik zoek even de foto. Het is een ideaal mes om wilde beren mee af te maken. Niet dat we daar veel last van hebben. Dat mesje van Walther heeft me denk ik 15 euro gekost. Ik kocht het in Hongarije.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...