Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke messen hebben jullie & voor welke doeleinden?


cerdo

Aanbevolen berichten

Op 21-8-2021 om 01:28, carismo zei:

Met aanzetten doelde ik echt wel op slijpen...Aanzetstalen zijn  allesbehalve duurzaam voor de snede en ook niet echt bevorderlijk voor de voedselveiligheid.

 

Haaien zijn niet geschikt voor consumptie wegens te hoge concentraties zware metalen, bpa's en dioxines.. ( beetje zelfde verhaal voor alle top roofvissen en zeezoogdieren).. door ze te vangen voor consumptie

vern## kt men een ecosysteem.

Ha bedankt voor je reactie beste @carismo,

De aanzetstaal gebruik ik heel veel en dat al veertig jaar, hij is nog heel goed haast niets aan te zien.

De haai heb ik ook wel zolang geleden geslacht, toen waren de zeeën nog niet zo vervuild als nu.

Maar je moet heel goed kunnen koken om het vlees gerecht echt smakelijk te maken.

 

De haai vangen was een stunt van de marktvisboer het was met de feestdagen en lag op een grote tafel ter decoratie, heb het trouwens voor een prikje kunnen kopen.

 

Nu eten we vrij zelden vis, ook vanwege de ernstige vervuilingen.

 

Nog even op messen terug te komen wij zoeken een hele goede slagersmes, mag gebruikt zijn, niet mishandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb twee multitools die ik regelmatig gebruik:

- Leatherman Wave (m'n oude, ligt in de bunker, wordt regelmatig gebruikt)

- Leatherman Free P4 (thuis of bij me voor werk, wordt ook regelmatig gebruikt)

 

Wat messen betreft:

- In de gereedschapkist wat eenvoudige goedkope "als ze stuk zijn haal ik wel een nieuwe"-messen van Mora. Die worden zeer regelmatig gebruikt (en misbruikt).

- Een net Mora Bushcraft mes voor aan de riem, vooral voor gebruik in de tuin/het bos, hier ben ik wat zuiniger op.

 

image.png.8386c7ee77c33e2c28636b1311a2ee8e.png

 

 

- In de bunker ligt m'n mooiste mes, een Casström / Lars Fält mes, fantastisch ding; wel duur... dus die bewaar ik voor *als* de pleuris uitbreekt.

 

image.png.3570249c49b87f9d910ad8ad3286c1e6.png

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 25-5-2021 om 11:35, mevr.Grijpstra zei:

Hoi Hermanusb,

 

Mooi mes de Buck 110.

Een vouwmes begrijp ik ? Met 1 hand open te klappen of niet?

 

En misschien beter maar juist wel je mes meenemen als je voor wilde zwijnen een boom in 

moet klimmen ?

Kun je terwijl je wacht pijlen maken of op je gemak eens even je nagels bijwerken!  😏

groet,@mevr.Grijpstra.

Geintje,

Haha dan moet je niet in een krulhazelaar of krulwilg kruipen,

dan kan je alleen pijlen maken die er uit zien als krulstaarten.😁

 

Sorry beste @mevr.Grijpstra ik kon het even niet laten.😉

 

Uiteraard heb je mazzel als het een boom is waar je daad werkelijk iets van wapens van kan maken.

Er zijn messen waar mee je een goed speer mee kan maken dan kan je het zwijn beste steken mee geven zodat hij het op een gegeven moment de benen neemt.

 

Of je moet knal vuurwerk bij je hebben, dat word hun dan misschien te gortig en gaan ze er vandoor. 

In nood.

Het kruit kan je met een goede mes, en een firesteel/magnesiumstick top snel een vuurtje starten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...