Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zover ik me kan herinneren heeft @vheeswijk hier al eerder over geschreven.

En hij melde dat "synthetische" Ascorbinezuur (E300) 100% gelijkwaardig is aan "natuurlijke" vitamine C.

Dat was voor mij de reden dat ik toen die 2,5 kilo heb aangeschaft.

Vanuit scheikundig oogpunt heeft hij gelijk. Het is niet omdat het lichaam geen verschil lijkt te 'zien' omdat het synthetische vitamine C volledig opneemt, dat er geen verschil is. Of het iets uitmaakt, is een open vraag.

Feit is, aangezien wij mensen geen Vitamine C zelf kunnen aanmaken, we een serieuze (genetische) handicap hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik me kan herinneren heeft @vheeswijk hier al eerder over geschreven.

En hij melde dat "synthetische" Ascorbinezuur (E300) 100% gelijkwaardig is aan "natuurlijke" vitamine C.

Dat was voor mij de reden dat ik toen die 2,5 kilo heb aangeschaft.

 

Die "Synthetische" Ascorbinezuur wordt door natuurlijke enzymen gemaakt precies zo als de natuur dit doet, alleen in keteltjes (fabriek). Deze wordt dan in 100% zuivere vorm geïsoleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dennenaalden thee of paardenbloemen bevatten ook veel vitamine cen de paarden bloem nog veel meer de multivitamine van de natuur

 

Wat veel mensen niet weten, is dat groene bladgroenten heel eiwitrijk zijn.

Het eiwitgehalte in drooggewicht is vaak 25 procent.

Brandnetel spant de kroon: het drooggewicht aan eiwit kan oplopen tot 40 procent. In verse vorm bedraagt het eiwitgehalte 8 procent.

Daarmee bevat deze wilde plant meer eiwit dan soja. Bovendien is ze evenwichtig samengesteld uit alle essentiële aminozuren.

Dat maakt brandnetel tot een hoogwaardige eiwitbron.

Maar de lijst is nog lang niet compleet:

in brandnetels zitten allerlei geneeskrachtige secundaire plantenstoffen en ze zijn rijk aan vitaminen en mineralen.

100 gram vers brandnetelblad bevat vier keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C,

meer dan zes keer die van pro-vitamineA,

bijna anderhalf keer die van vitamine E en voorziet je ook van de dagelijkse dosis calcium en ijzer.

Daarnaast is brandnetel rijk aankoper, zwavel, zink, mangaan, nikkel,selenium, borium, silicium en aan vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B9 en K.

 

Bron:

 

http://eetbarewildeplanten.nl/wp-content/uploads/2013/08/leven.pdf

 

Dus als je water destilleert ben je van alle verontreinigingen af en doodt gelijk de ziektekiemen.

Zet er brandnetel-thee van en klaar is uw survival-prep.

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat veel mensen niet weten, is dat groene bladgroenten heel eiwitrijk zijn.

Het eiwitgehalte in drooggewicht is vaak 25 procent.

Brandnetel spant de kroon: het drooggewicht aan eiwit kan oplopen tot 40 procent. In verse vorm bedraagt het eiwitgehalte 8 procent.

Daarmee bevat deze wilde plant meer eiwit dan soja. Bovendien is ze evenwichtig samengesteld uit alle essentiële aminozuren.

Dat maakt brandnetel tot een hoogwaardige eiwitbron.

Maar de lijst is nog lang niet compleet:

in brandnetels zitten allerlei geneeskrachtige secundaire plantenstoffen en ze zijn rijk aan vitaminen en mineralen.

100 gram vers brandnetelblad bevat vier keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C,

meer dan zes keer die van pro-vitamineA,

bijna anderhalf keer die van vitamine E en voorziet je ook van de dagelijkse dosis calcium en ijzer.

Daarnaast is brandnetel rijk aankoper, zwavel, zink, mangaan, nikkel,selenium, borium, silicium en aan vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B9 en K.

 

Bron:

 

http://eetbarewildeplanten.nl/wp-content/uploads/2013/08/leven.pdf

 

Dus als je water destilleert ben je van alle verontreinigingen af en doodt gelijk de ziektekiemen.

Zet er brandnetel-thee van en klaar is uw survival-prep.

 

;)

En is ook nog eens een van de weinige planten die ook vitamine d bevat;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties tot nu toe.

 

@martin: waar ergens staat dextrose beschreven in SHTF scenario's? Ik weet dat het een suiker is maar verder...

 

Ik weet niet zeker of het als zodanig staat beschreven, maar dextrose is gelijk aan glucose

(alhoewel dit in theorie niet helemaal juist is, maar laten we het er op houden dat het voor 99% gelijk is)

en zover ik het ooit heb begrepen is dat een van de belangrijkste brandstoffen van het menselijk lichaam.

 

Uiteraard zal er in een normale situatie geen enkele noodzaak zijn om (extra)glucose in te nemen.

Maar ik heb nogal een ruime kelder, en ik sla redelijk door in mijn verzameling van hulpstoffen. Met een prijs van 10 euro voor 5 kilo kon ik het niet nalaten om het mee te bestellen.

 

Gewoon suiker wordt door de stofwisseling omgezet in afzonderlijke delen glucose en fructose.

Glucose(dextrose/druivensuiker) is echter direct beschikbaar voor de productie van energie.

 

Als je mijn kelder zou bezichtigen dan zie je ook dat er iets van 25 kilo suiker en 50 kilo zout aanwezig is. Menig buurtsuper zou jaloers zijn :)

In het gunstigste geval gebruik ik het over 25 jaar als zoetstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dan een praktische vraag: E300 smaakt niet bijzonder lekker, dus waarmee kan e.e.a. het beste innemen?

 

Verder vond ik op wikipedia bij E300: Heroin users are known to use ascorbic acid as a means to convert heroin base to a water-soluble salt so that it can be injected.

Dus tja....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan een praktische vraag: E300 smaakt niet bijzonder lekker, dus waarmee kan e.e.a. het beste innemen?

 

Verder vond ik op wikipedia bij E300: Heroin users are known to use ascorbic acid as a means to convert heroin base to a water-soluble salt so that it can be injected.

Dus tja....

Wat wil je hiermee nu eigenlijk zeggen? Morfine en heroïne lossen ook op in citroenzuur, melkzuur, glucuronzuur (ook met allemaal E-nummers). Er bestaan draadjes over E-nummers. E300 is gewoon ascorbinezuur-Vitamine C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wil je hiermee nu eigenlijk zeggen? Morfine en heroïne lossen ook op in citroenzuur, melkzuur, glucuronzuur (ook met allemaal E-nummers). Er bestaan draadjes over E-nummers. E300 is gewoon ascorbinezuur-Vitamine C.

Enerzijds zoek ik een aangename manier om E300 tot me te nemen.

Anderzijds is het bestellen van een paar kilo E300 wellicht een aanwijzing voor iemand met een bepaalde benadering van de data.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enerzijds zoek ik een aangename manier om E300 tot me te nemen.

Beetje mierenzeverij....

Je besteld de Vitamine C pillen variant en neemt elke dag je pilletje in. Klaar.

Of je bestelt de poedervariant en doet dat in glaasje ranja ofzo.

Of je maakt elk jaar zelf lekkere rozenbottelsiroop en doet daarvan elke dag van de winter wat in je melk/yoghurt of je drinkt het als ranja en zomers voer je jezelf vit C bij door gezonde producten te eten zoals brandnetel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat veel mensen niet weten, is dat groene bladgroenten heel eiwitrijk zijn.

Het eiwitgehalte in drooggewicht is vaak 25 procent.

Brandnetel spant de kroon: het drooggewicht aan eiwit kan oplopen tot 40 procent. In verse vorm bedraagt het eiwitgehalte 8 procent.

Daarmee bevat deze wilde plant meer eiwit dan soja. Bovendien is ze evenwichtig samengesteld uit alle essentiële aminozuren.

Dat maakt brandnetel tot een hoogwaardige eiwitbron.

Maar de lijst is nog lang niet compleet:

in brandnetels zitten allerlei geneeskrachtige secundaire plantenstoffen en ze zijn rijk aan vitaminen en mineralen.

100 gram vers brandnetelblad bevat vier keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C,

meer dan zes keer die van pro-vitamineA,

bijna anderhalf keer die van vitamine E en voorziet je ook van de dagelijkse dosis calcium en ijzer.

Daarnaast is brandnetel rijk aankoper, zwavel, zink, mangaan, nikkel,selenium, borium, silicium en aan vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B9 en K.

 

Bron:

 

http://eetbarewildeplanten.nl/wp-content/uploads/2013/08/leven.pdf

 

Dus als je water destilleert ben je van alle verontreinigingen af en doodt gelijk de ziektekiemen.

Zet er brandnetel-thee van en klaar is uw survival-prep.

 

;)

 

 

Weet jij toevallig ook hoeveel vitamine C overblijft in gedroogde brandnetels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop je dat bij de apotheek?

 

Gewoon bij een wijnhandelaar. 250g is al een gigantische hoeveelheid hoor.Ik lees net dat het ook als meelverbeteraar kan gebruikt worden, dat moet ik ook maar een keer proberen.

 

Correctie. De totale rekening was 14€, ik bracht nog wat ander spul mee. Ik betaalde 6.5€ voor 250g wat in de lijn ligt van de prijs die @Stuudje vermeldt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Weet jij toevallig ook hoeveel vitamine C overblijft in gedroogde brandnetels?

 

Dit is meer een vraag voor @vheeswijk .

Blijft vitamine C behouden als je kruiden/planten droogt?

 

Wat betreft gedroogde dingen bewaren voor de vitamine, kan je beter de tips van @lewieke en @Stuudje gebruiken: koop een berg van dat spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is meer een vraag voor @vheeswijk .

Blijft vitamine C behouden als je kruiden/planten droogt?

[.....]

@Lion : Er zijn geen tabellen voor. Ik zou het niet weten. Vitamine C, echter, is tevens een krachtig anti-oxydant en heeft de neiging terug te lopen tijdens het drogen, maar blijft, indien droog, tamelijk constant. Nooit in de felle zon drogen, maar liefst in de schaduw omdat zonlicht de teruggang van anti-oxydanten versnelt. Het woord anti-oxydant suggereert al dat zuurstof (oxygen) debet is aan de teloorgang van vitamine C en andere anti-oxydanten. Opslag van gedroogde kruiden/planten in aanwezigheid van een zuurstof-adsorber zal de houdbaarheid van anti-oxydanten, in het algemeen sterk bevorderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lion : Er zijn geen tabellen voor. Ik zou het niet weten. Vitamine C, echter, is tevens een krachtig anti-oxydant en heeft de neiging terug te lopen tijdens het drogen, maar blijft, indien droog, tamelijk constant. Nooit in de felle zon drogen, maar liefst in de schaduw omdat zonlicht de teruggang van anti-oxydanten versnelt. Het woord anti-oxydant suggereert al dat zuurstof (oxygen) debet is aan de teloorgang van vitamine C en andere anti-oxydanten. Opslag van gedroogde kruiden/planten in aanwezigheid van een zuurstof-adsorber zal de houdbaarheid van anti-oxydanten, in het algemeen sterk bevorderen.

 

helemaal duidelijk, bedankt voor de uitgebreide uitleg.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...