Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Waxine lichtjes


eva1986

Aanbevolen berichten

Ik heb regelmatig waxinebrandjes gehad door mijn experimenten met de zg. "turbobrandertjes". Waxine ontvlamt dan zelf, maar het zijn geen steekvlammen. Remedie: HAK-potje, koffiekopje of mok omgekeerd overheen plaatsen. Dooft onmiddelijk. Rustig laten afkoelen.

 

mwahahaha ik heb t een keer gehad op de salon tafel lag wat met mn shag en een waxine lichtje te kutten brand ineens het hele ding

resultaat een zwarte vlek ter grote van t waxinelichtje op mn salontafel en een hele boze vrouw

inderdaad opletten dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast ancestral-viking
Wat een slim topic, combineer ditmet restanten hergebruiken en het hebt veel extra branduren. Super topic

 

van de restanten kan je fatwood maken om bijvoorbeeld je open haard aan te steken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Komen we met goed isoleren en efficiënt verwarmen de winter door met een theelichtkacheltje? Je zal er een passiefhuis voor moeten hebben. Een theelichtje werkt prima voor warmhoudplaten op tafel, een theepot, en zelfs een (voorverwarmde) kaas- en chocoladefondue.

 

Een waxinelichtje produceert ca. 20 Watt aan warmte. Het bevat 14g paraffine met een verbrandingswarmte van 46 MJ/kg. Dat levert 0.75 MJ/kaarsje (met 4 branduren aan 100% verbrandingsefficiëntie). Vier kaarsjes leveren ruim 200 watt. Een elektrisch kacheltje heeft meestal 2000 Watt. Als je de warmte van 1000 Watt wil evenaren zou je dus 20 kaarsjes nodig hebben. Lijkt me haalbaar om een ruimte op temperatuur te houden, maar niet om ze op te warmen. Kaarsjes wegen 70 gram, gebruiken 150 liter zuurstof, en produceren 100 liter CO2 en 100 liter waterdamp (26 ml water). Buitenlucht heeft 400 ppm CO2, binnen wordt tussen 800 en 3.000 ppm gemeten, waarbij 1.800 al voor een slechte luchtkwaliteit staat. Verluchting is dus zeker nodig. Wat het warmte-effect weer drastisch verlaagt.

 

Bloempotkachel

 

17% van de hitte van de kaarsvlam wordt uitgestraald naar de omgeving. 83% stroomt via convectie naar het plafond. Daar voelen we dus geen effect van. Net als bij een open vuur in vergelijking met een kachel, kunnen we het effect verbeteren door een behuizing aan te brengen en meer infrarode straling te produceren en te benutten (en minder convectie). Dat kan een omgekeerde bloempot doen. Of meerdere. Je kan een zware metalen bout in het gat hangen, of 2 à 3 potten ermee samen schroeven. Als goede geleider neemt die massa snel warmte op, en geeft ze vlot door (conductie).

 

Een deel van de warmte is nodig om paraffine te vergassen voor verbranding. Onder de toch al warme overkapping zal er dus (minuscuul) meer warmte overblijven voor verwarming. Dit effect kan je nog verbeteren door de kaars(en) niet op de (koude) grond te zetten, maar wat hoger, of op isolerend materiaal, of in een extra blikje (laag, niet hoger dan de wiek). De kaars zal harder (en sneller op) branden. Het werkt uiteraard ook met een andere warmtebron: kachel, radiator, campingvuurtje, petroleumkachel… En met andere warmte accumulerende en afstralende objecten: (bak)stenen op of rond de kachel,…

 

Gezien stralingswarmte effectiever ervaren wordt is dit dus een werkbaar idee, in een niet te grote en niet te koude of tochtige ruimte, met verluchting. Als je er dichtbij gaat zitten.

 

Twee extra tips:

Gezien de geproduceerde warmte kan je in plaats van 3 theelichtkacheltjes ook evenveel gasten uitnodigen. (Hoewel de kans bestaat dat die meer verbruiken.) Warmte stijgt, dus je kan ook een bloempot op je kop zetten.

 

Hier kun je zien hoe je een "candle heater" kunt maken. http://tacticalintelligence.net/blog/how-to-make-a-candle-heater.htm

 

 

(Info, met dank aan Hugo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komen we met goed isoleren en efficiënt verwarmen de winter door met een theelichtkacheltje? Je zal er een passiefhuis voor moeten hebben. Een theelichtje werkt prima voor warmhoudplaten op tafel, een theepot, en zelfs een (voorverwarmde) kaas- en chocoladefondue.

 

Een waxinelichtje produceert ca. 20 Watt aan warmte. Het bevat 14g paraffine met een verbrandingswarmte van 46 MJ/kg. Dat levert 0.75 MJ/kaarsje (met 4 branduren aan 100% verbrandingsefficiëntie). Vier kaarsjes leveren ruim 200 watt. Een elektrisch kacheltje heeft meestal 2000 Watt. Als je de warmte van 1000 Watt wil evenaren zou je dus 20 kaarsjes nodig hebben. Lijkt me haalbaar om een ruimte op temperatuur te houden, maar niet om ze op te warmen. Kaarsjes wegen 70 gram, gebruiken 150 liter zuurstof, en produceren 100 liter CO2 en 100 liter waterdamp (26 ml water). Buitenlucht heeft 400 ppm CO2, binnen wordt tussen 800 en 3.000 ppm gemeten, waarbij 1.800 al voor een slechte luchtkwaliteit staat. Verluchting is dus zeker nodig. Wat het warmte-effect weer drastisch verlaagt.

 

Bloempotkachel

 

17% van de hitte van de kaarsvlam wordt uitgestraald naar de omgeving. 83% stroomt via convectie naar het plafond. Daar voelen we dus geen effect van. Net als bij een open vuur in vergelijking met een kachel, kunnen we het effect verbeteren door een behuizing aan te brengen en meer infrarode straling te produceren en te benutten (en minder convectie). Dat kan een omgekeerde bloempot doen. Of meerdere. Je kan een zware metalen bout in het gat hangen, of 2 à 3 potten ermee samen schroeven. Als goede geleider neemt die massa snel warmte op, en geeft ze vlot door (conductie).

 

Een deel van de warmte is nodig om paraffine te vergassen voor verbranding. Onder de toch al warme overkapping zal er dus (minuscuul) meer warmte overblijven voor verwarming. Dit effect kan je nog verbeteren door de kaars(en) niet op de (koude) grond te zetten, maar wat hoger, of op isolerend materiaal, of in een extra blikje (laag, niet hoger dan de wiek). De kaars zal harder (en sneller op) branden. Het werkt uiteraard ook met een andere warmtebron: kachel, radiator, campingvuurtje, petroleumkachel… En met andere warmte accumulerende en afstralende objecten: (bak)stenen op of rond de kachel,…

 

Gezien stralingswarmte effectiever ervaren wordt is dit dus een werkbaar idee, in een niet te grote en niet te koude of tochtige ruimte, met verluchting. Als je er dichtbij gaat zitten.

 

Twee extra tips:

Gezien de geproduceerde warmte kan je in plaats van 3 theelichtkacheltjes ook evenveel gasten uitnodigen. (Hoewel de kans bestaat dat die meer verbruiken.) Warmte stijgt, dus je kan ook een bloempot op je kop zetten.

 

Hier kun je zien hoe je een "candle heater" kunt maken. http://tacticalintelligence.net/blog/how-to-make-a-candle-heater.htm

 

 

(Info, met dank aan Hugo)

 

Kijk alsjeblieft je getallen nog even na. Watt is het vermogen (aantal Joules per seconde), de totale warmte afgifte druk je meestal uit in kW/h (of aantal Joules), je gebruikt ze hier door elkaar.

 

Als een waxinelichtje 14 gram = 0,014 kg weegt en dat 46 MJ per kg oplevert is het bv. 0,644MJ aan warmte, geen 0,75.

 

Zie ook vetgedrukte stukken.

 

Voor een beetje woonkamer verwarming heb ik een kleine 3 kW kachel nodig en dan duurt het best lang als het vriest voor de temperatuur significant stijgt. De gemiddelde CV produceert al snel 25 kW dus dat is geen wonder, gelukkig gaat het om overleven, niet het hele huis naar een comfortabele temperatuur stoken. :)

 

Met waxinelichtjes van 20 watt zou ik er dus 150 stuks moeten neerzetten in de woonkamer om hetzelfde te bereiken. Aangezien de verbranding van een waxine lichtje vrij beroerd is, vandaar ook de mooie gele vlam door de vele onverbrande stoffen, prefereer ik dan toch snel een andere vorm van verwarming, bv. petroleumkachel of dmv gas, veel gezonder. Het mooiste is natuurlijk een houtkachel, maar een rookafvoer is bij mij ook niet mogelijk.

 

Mocht het zo erg worden dat je met een paar man een hele kleine kamer betrekt en de rest van 't huis laat bevriezen, dan kan zo'n bloempotkacheltje nog wel een significatie bijdrage leveren. Als de ruimte maar klein genoeg is en de nood hoog, dan is elke vorm van warmte welkom. Elke mens in dat kamertje levert ook zo'n 60 watt.

 

Ik ben dus erg sceptisch t.a.v. significante verwarming d.m.v. waxinelichtjes, omdat ik zelf de CV zo weinig mogelijk gebruik en het afgelopen winter nog behoorlijk zacht was. (m'n woning is echter niet bijzonder geisoleerd) Gelukkig staat het seizoen om met waxine lichtjes te testen weer voor de deur! Benieuwd of je het een beetje warm houdt als het straks weer vriest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met waxinelichtjes van 20 watt zou ik er dus 150 stuks moeten neerzetten in de woonkamer om hetzelfde te bereiken. Aangezien de verbranding van een waxine lichtje vrij beroerd is, vandaar ook de mooie gele vlam door de vele onverbrande stoffen, prefereer ik dan toch snel een andere vorm van verwarming, bv. petroleumkachel of dmv gas, veel gezonder.
Eens met Raycoupe.

 

En verder, kijk uit bij het plaatsen van waxinelichtjes bij elkaar. Die kunnen spontaan grote brand worden, daar zit je ook niet op te wachten. Verder zijn er diverse waxinelichten van dikte/hoogte/zwaarte.Ik heb ze hier van vier uur, zes uur, acht uur en tien uur. Ik weet niet welke jij in je voorbeeld gebruikt voor die bloempot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn moest ik even lachen bij het zien van dit draadje.

Maar het is inderdaad goed om ook dit soort 'basis voorzieningen' eens onder de loupe te nemen.

Heb dit met plezier gelezen.

 

Morgen op weg naar huis even langs de Action.

 

Als je een bloempot over het waxinelichtje zet heb je er ook een leuke verewarming van ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een bloempot over het waxinelichtje zet heb je er ook een leuke verewarming van ^_^

 

Die verwarming duurt maar even, voordat alle zuurstof onder die bloempot is opgebruikt, of heb je gaten in je bloempotten ??? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met Raycoupe.

 

En verder, kijk uit bij het plaatsen van waxinelichtjes bij elkaar. Die kunnen spontaan grote brand worden, daar zit je ook niet op te wachten. Verder zijn er diverse waxinelichten van dikte/hoogte/zwaarte.Ik heb ze hier van vier uur, zes uur, acht uur en tien uur. Ik weet niet welke jij in je voorbeeld gebruikt voor die bloempot.

 

Ik gebruik voor de bloempotkachel slechts één turbobrandertje. Nadeel is dan wel dat deze na een tot 1.5 uur helemaal is leeggebrand. Maarja, het is maar één brandertje. Zoek op het forum op "turbobrander" voor meer informatie en foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kamer verwarmen met waxine gaat, maar dan wel een ganse hoop. Het gaat natuurlijk ook om het psychologisch effect van licht en warmte, zelfs als de temperatuur laag is. Wat wel vrij makkelijk kan is het verwarmen van een tent binnenshuis. Vorig jaar getest en gaat prima.

Dat is de tip van @DickBerts:

Woonruimte verkleinen tot en met een 'tent' boven het bed bouwen.

Dan een klein lichtje om de zaak te verwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de tip van @DickBerts:

Woonruimte verkleinen tot en met een 'tent' boven het bed bouwen.

Dan een klein lichtje om de zaak te verwarmen.

 

Me zakie verwarmen in de tent ban Dick Berts !!??

NO WAY ;-))

 

 

Aan de andere waxine experts: waarom zou ik zo iets als een bloempot boven een waxine lichtje MEER warmte opleveren dan het waxine lichte los kan opwekken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de andere waxine experts: waarom zou ik zo iets als een bloempot boven een waxine lichtje MEER warmte opleveren dan het waxine lichte los kan opwekken ?

Het gaat niet om meer maar de vorm waarin de warmte zich manifesteert.

Stralingswarmte versus convectie van lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens eerder op een ander forum over zo'n bloempot kachel gelezen, maar de ervaringen van de mensen die het hebben uitgeprobeerd waren niet fantastisch. Het ging daar om een model bestaande uit 3 bloempotten van verschillende maten over elkaar, met een lange bout met enkele moeren en ringen er tussen. Het werkt wel, en best goed ook, maar al snel (enkele uren) krijg je roet opbouw op de binnenkant, waardoor de warmte overdracht steeds minder efficiënt wordt en de kachel steeds minder goed werkt. Ik heb er daarom vanaf gezien het zelf uit te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...