Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] 27mc solarcom max2000 basis antenne


Kans

Aanbevolen berichten

De oude antenne solarcom a99 is vervangen door zijn broer de max2000 met groundplane radialen.

Voornaamste reden ik wilde een breder frequentie bereik hebben.

De a99 is wat korter verder lijken de antennes veel op elkaar.

 

De max2000 is iets breedbandiger, ik kan nu van 26.500 mhz tot 28.500 mhz onder een swr van 1:2 blijven.

Heb natuurlijk niet de swr opgeschreven, stom stom, van de a99, maar die had een kleiner bereik.

 

De groundplane radialen zullen de breedbandigheid iets beperken maar zouden voor een beter afstraling langs het aardoppervlak moeten zorgen.

Ik kan over de zend eigenschappen niks vertellen dat is bijzonder tijds intensief en dan moet je diverse ontvangers hebben op verschillende afstanden met goede signaal meters. Beide antennes hebben dezelfde stations op 60 km afstand kunnen bereiken. Zegt niet veel maar dit is wat ik kan vertellen nu.

Ook over de ontvangst eigenschappen is het moeilijk om echt iets zinnigs te vertellen, hij lijkt iets gevoeliger maar dat kan ook heel goed aan de iets langere antenne en dus hoger punt van de antenne liggen?

 

Over de levensduur, tja als die het net zo lang als zijn voorganger, zon 20 jaar en nog steeds bruikbaar, meegaat dan is er niks mis mee.

 

In elkaar zetten is een makkie, drie stukken inelkaar draaien de mastklemmen vastmaken plug erin en gaan.

Ik moest wel de swr opnieuw afstellen, dmv draairingen op de antenne, dat is al snel een paar uur werk, verstellen, meten, andere frequentues enz enz.

Volgens de handleiding zou dit niet nodig moeten zijn, ik ging van een swr 1:1.7 naar 1:1.2 op kanaal 20.

 

Alternatief zou een sirio gain master kunnen zijn die schijnt nkg breedbandiger te zijn geen praktijk gegevens van mij helaas..

 

Afhaalprijs is 110 euri.

 

 

Nu nog de eerste prepper contacten proberen, die komen eraan....

 

Zit zelf aan de volgende 'prepper' kanalen te denken

Kanaal 4 op 27.005 mhz, omdat dan ook een 22 kanalen bak mee kan doen.

Kanaal 33 op 27.335 mhz, 33 rond getal en juist niet door 22 kanalen bak te bereiken dus minder kans op storingen, er zijn nog heel veel 22 kanalenbakken aanwezig als die weer aangaan wordt het druk...

En dan nog een kanaal voor gekende preppers.

 

Grt

Kans

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het zou mooi zijn.

Er zijn ook veel obstakels, met zon 20 km bereik heb je veel zenders nodig om een groot netwerk te maken, heb geen idee wat de spreiding van preppers is?

Je bent redelijk makkelijk te localiseren als je zend.

Iedereen met een ontvanger kan mee luisteren.

 

Maar goed het heeft ook voordelen en het is 'leuk'

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, 27mc! Zal van de week eens mijn president lincoln/Antron met buizen versterker en 400 kanalen midland met kleefvoet en voltmeter voor het vossen opzoeken.

 

Tegenwoordig zullen deze frequenties wel helemaal vol zitten met de babyfoons en deurbellen. Was toen al vol onder de 23.

Destijds draaiden we het hoogste kanaal op de lincoln op de laagste band. Helaas hadden we pas achteraf door dat we zo hard moduleerden op je tafelmic dat je alsnog door spetterde op alle omliggende kanalen en banden.

 

Nee denk dat afgeschermd communiceren niet gemakkelijk zal zijn op deze frequenties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

@Kans, dank voor de review.

Zou je kunnen aangeven waarom je deze antenne gekozen hebt, en welke andere antennes meegedaan hebben in het keuzeproces en waarom die afgevallen zijn?

Je geeft een bereik aan van 60km (huidige antenne en oude antenne) kun je aangeven hoe je daar binnenkwam, op welke band en met welk vermogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas, zoals beschreven wilde ik een breedband antenne.

De sirio gainmaster was een alternatief, iets duurder.

Mijn goede ervaring met solarcom maakte de keus makelijk.

 

Ik heb bij de vergelijking mijn lincoln gebruikt op vol vermogen ~ 20 watt, standaard toegestane 27mc kanalen op FM modulatie.

Voor mij telt maar een ding een gesprek kunnen voeren, s-raportje zegt mij niks, elke bak geeft iets anders aan enz enz.

Voor de formaliteit vraag ik erom maar een modulatie rapport is wat telt, ook afhankelijk van de andere partij maar goed verstaanbaar is goed vertaanbaar en dat telt.

 

Grt

Kans

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans,

thanks, dat is nuttige info. Ik kan dus nog redelijk vertrouwen op mijn oude kennis. Way back kwam ik ca 50km met een 10 wat kachel achter een 22 kanaals 0.5w FM bak met een gpa.

In mijn optiek moeten we(preppers) straks ten minste 50km kunnen overbruggen.

The guy formally known as The_Communicator(:p Sorry kon eht niet laten) heeft een paar goede bakkies gerangschikt, maar dan ga ik toch voor de 5000 omdat die en een swr meter onboard heeft, en softwarematig op 20-25w en 400 kanalen gezet kan worden. Als Santa heel lief is ga ik daar een porto aan toevoegen, maar nu is dus de bak keuze voor mij bekend, en gaat het dus nog om de basisantenne en de voeding, (mobiel wordt het een wilson) Een danita met kachel komt immers snel op dezelfde prijs.

heb je de breedband antenne om dezlfde redenen gekozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas;

 

Het is maar net wat jij wilt gaan doen met jouw apparatuur.

Wil jij dit echt puur gebruiken voor SHTF, of wil je ook enigszins hobbiematig aan de slag?

een GPA antenne is namelijk al voldoende om jouw gewenste afstand te overbruggen. Alles wat daar boven zit, maakt dit alleen maar beter.

en vergeet ook niet, de hoogte van je antenne is super belangrijk wil jij grote afstanden overbruggen.

 

Al heb je de beste van de beste antenne, maar als de spoel niet hoger komt dan 5-6 meter heeft dit totaal geen nut.

 

Ik heb mijn antenne volledig boven mijn dak uit staan. Maar voor het goede zou hij eigenlijk nog een metertje of 2-3 hoger moeten.:)

 

Hoger is altijd beter :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond de oude antenne te smalbandig, mijn lincoln heeft 400 kanalen maar kon daar de helft niet van gebruiken omdat de swr daar gevaarlijk hoog werd. Kan nu bijna alle kanalen zonder zorgen gebruiken...

Ik zou allen gaan voor een 400 kanalen bak met ssb, ik heb nu ook al een legale uitvoering.

Als je je echt aan de regels wilt houden, dus een bak gebruiken die 40 kanalen heeft, neem dan de ssb uitvoering wel duur maar ssb helpt echt.

Het verschil tussen 4 en 20 en 100 watt is relatief klein het zal afstanden zeker niet verdubbelen of zo.

Investeer beter in de hoogte en een goede antenne dat maakt meer verschil uit...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans, dank voor de review.

Zou je kunnen aangeven waarom je deze antenne gekozen hebt, en welke andere antennes meegedaan hebben in het keuzeproces en waarom die afgevallen zijn?

Je geeft een bereik aan van 60km (huidige antenne en oude antenne) kun je aangeven hoe je daar binnenkwam, op welke band en met welk vermogen?

 

Dit vroeg ik mij ook al af zeker met in mijn achterhoofd de gedachte dat ik deze antenne ook 1 week gehad heb en hem voor mijn verdriet niet nog 1 keer wil hebben.

Dit heeft namelijk te maken met de reactie van deze antenne op ijs,onweer,storn,sneeuw.

Ik heb zelf nog nooit een antenne meegemaakt die door omweer op 5km afstand zelfstandig de tx kan opendrukken van een zender.

Maar ik heb het bij deze antenne wel gezien en dat bewijst dus dat hij onweer aantrekt!

 

Kijk hier dus mee uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator, het blijft electronica, dus het excuus is SHTF, maar ik verwacht dat ik er ook hobbiematig wel gebruik van zal gaan maken.Vroeger was het leuk, dus kan het nu ook weer leuk zijn.

Voordeel van die dx 5000 is dat, als ik het goed begrepen heb,je in nederland volstrekt legaal kunt werken op 4w fm am ssb, maar als ik naar andere landen ga, ik hem softwarematig kan instellen op de voor die landen toegestane waarden, en dat de maximale waarden qua kanalen rond de 400 kanalen ligt en qua zendvermogen rond de 20 watt?

Dat itt bv een danita, waar ik voor bepaalde landen een lineair zou moeten aanschaffen om nog gehoord te worden:rolleyes:

Kort en goed, ik zoek een oplossing voor shft, maar het zou leuk zijn als ik het nu ook kan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het niet zo dat die dx5000 via de pc geprogrammeerd moet worden dan?

 

Dan lijkt mij het schakelen tussen de configuraties tijdens een shtf niet altijd mogelijk :)

 

Als het dan toch een SHTF is in Europa, zullen ze daar vast niet op controleren. Lekker op 400/20 laten staan :)

 

Klopt als een bus, en ik ben niet roomser dan de paus......maar ik houd me aanbevolen voor een die wel on the fly aan te passen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede herinneringen aan mijn bakkie tijd en later met mijn Jackson ....

Wat ik wel weet is dat de antenne het belangrijkste is voor je set, de antron 99 met zijradialen op een meter of twintig hoog in onze woonwijk viel toen best wel op 8-)

 

Tja het was redelijk snel over met het internet ...

 

Een dipool is trouwens handiger om mee te nemen en makkelijk op te hangen in b.v. bomen.

Dit valt ook niet zo op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eerlijk zijn.

Ik snap er maar weinig van.

Verder dan wat algemene materie ben ik nog niet gekomen.

Toch vind ik communicatie belangrijk.

En heb het al een tijdje op mijn lijstje staan.

Binnenkort zal ik een topic aanmaken mbt. wat vragen die ik heb.

:) Zo te zien zitten er hier genoeg mensen op het forum die info kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...