Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke bus als camperbus


PrepperSjors

Aanbevolen berichten

Zoals een aantal van jullie al weten ben ik van plan een bestelbus om te gaan bouwen tot camperbus. Het idee is om hiermee te kunnen kamperen maar ook om als BOV te kunnen gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar een bus van na 2009 met Euro 5 goedkeuring, zodat we ook eventueel een milieuzone in kunnen rijden. Qua afmeting heb ik het liefst een L2H2, zodat ik gevoelsmatig nog onder de kleine campertjes val ;) Ik zit zelf aan een Renault Master te denken. Graag zou ik van jullie horen of je dit een goed idee lijkt en zo niet, wat zou ik beter/anders kunnen doen? Ook als je 't wel eens bent zou ik graag ervaringen willen horen of dingen waar ik op moet letten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goeie overwegingen @PrepperSjors. Een buscamper biedt je veel voordelen.

Budget is bijna altijd leidend, maar een Euro 5 (of 6 natuurlijk) gaat bijna onmisbaar worden als je t.z.t. je camper niet alleen wilt gebruiken om naar de Zweedse bossen te rijden. Zelf hebben we vorige maand in Duitsland een (nieuw model) Sprinter besteld, de 2.2l, 120kW Euro VI, 4x4 automaat met gear reductie voor ombouw naar camper. Niet onbelangrijk vond ik ook de breedte - met 200 cm blijf je goed mobiel, ook in verstedelijkt gebied. Aan de buitenkant werken we het sober af - wel een reservewiel/trekhaak maar geen grote raampartijen of zonnescherm. Van binnen draait alles op autarkie: 93 liter dieseltank, Truma verwarming en vorstbescherming, 2x 100Ah Li-ion, 300Wp zonnepanelen op dak, ruim 100 liter water en dito waste water tanks.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mercedes heeft het grote voordeel dat hoe oud een wagen ook is je kan altijd aan onderdelen komen, ook tweedehands op de sloop.

Volgen zeggen blijft Mercedes ook de hele oude  onderdelen maken, dat kan een heel groot voordeel geven.

 

We hadden een overbuurman (hij werkte voor een bekend reparatie en berging bedrijf) die kwam kijken toen ik onze tweede busje aan het isoleren was, hij wilde ook een bus ombouwen tot camper en wou een Fiat kopen want de vonden ze nooit met pech onderweg, ja dat kan zijn persoonlijke ervaring zijn dus hoeveel waarde je daar aan moet hechten weet ik niet, maar camper verhuurbedrijven bieden vaak campers aan op fiat basis, misschien ook om de betrouwbaarheid.

 

Zelf hebben wij zestien jaar een T3-campertje gehad, zelf geheel gerestaureerd en behalve de nieuwe motor, haast alles vernieuwd en extreem geperfectioneerd  We hebben er in een betere tijd 8Ton mee gereden, met de zelfde motor die tot het eind heel zuinig bleef.

Toch verkocht en weer opnieuw begonnen door een T5 busje te laten ombouwen tot campertje.

Door gebrek aan pingels niet een duurdere Mercedes 4x4 bus of 4x4 Fiat gekocht.

 

Heel veel belangrijke info is ook te vinden op Nederlands grootste Camper forum, ander kan je dingen gaan doen waar je later spijt van krijgt.

Deze tip mogen jullie alleen gebruiken als je hier vol op aanwezig blijven Geintje??

 

Ik had eerst ook wel gedacht om een oude SRV met elektrische motor te kopen en om te bouwen tot camper en het hele dak vol te bouwen met lichtpanelen om behoorlijk zelf redzaam te zijn, ze waren ook belastingvrij wegens beperkte de snelheid.

Ook heb ik wel gedacht om een schade bus te kopen geheel te strippen om het vervolgen naar een groot verzinkbedrijf te brengen, te laten ontroesten en ontverven tot geheel blank en dan te laten zwaar verzinken en dan weer geheel weer opbouwen en er een camper van te maken.

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Renault Master waren hele goede bussen met ook goede motoren ( i.i.g. ) de vroegere modellen. Lekker rechthoekig ook nog, perfect om te betimmeren voor camper gebruik ;)

 

Hoe die bussen van de afgelopen 10 jaar zijn, geen idee. Motorisch verwacht ik dat dat wel goed zit, maar al die elektronica/sensoren etc. van tegenwoordig, ongeacht het merk wagen is en blijft het gevoelig voor storingen en zelf kan je daar ook niks meer aan doen zowat. Naar de garage en aan de computer om uit te lezen en zelfs dan komen ze nog wel eens niet uit.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-1-2020 om 18:56, f150 zei:

Goeie overwegingen @PrepperSjors. Een buscamper biedt je veel voordelen.

Budget is bijna altijd leidend, maar een Euro 5 (of 6 natuurlijk) gaat bijna onmisbaar worden als je t.z.t. je camper niet alleen wilt gebruiken om naar de Zweedse bossen te rijden. Zelf hebben we vorige maand in Duitsland een (nieuw model) Sprinter besteld, de 2.2l, 120kW Euro VI, 4x4 automaat met gear reductie voor ombouw naar camper. Niet onbelangrijk vond ik ook de breedte - met 200 cm blijf je goed mobiel, ook in verstedelijkt gebied. Aan de buitenkant werken we het sober af - wel een reservewiel/trekhaak maar geen grote raampartijen of zonnescherm. Van binnen draait alles op autarkie: 93 liter dieseltank, Truma verwarming en vorstbescherming, 2x 100Ah Li-ion, 300Wp zonnepanelen op dak, ruim 100 liter water en dito waste water tanks.

 

 

Het loont om te kijken naar een grotere tank als je niet met jerrycans wilt werken. Hier zijn per land ook verschillende regels voor.

 

Voor de Sprinter zijn er 140, 175 en zelfs tanks over de 200 liter beschikbaar die op dezelfde plek kunnen worden gemonteerd.

 

Ik rij momenteel een Euro4 en daarom was het voor mij geen optie. De volgende bus wordt weer Mercedes Euro6 of tegen die tijd 7 en er gaat direct een grotere tank onder.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook in je overweging mee nemen of je camper alleen voor het camperen is of ook als daily wil gebruiken. 
Een camper op basis van een compacte bus als een Mercedes Vito of Renault trafic geeft voordelen kwa parkeren maar ook het brandstofverbruik is vaak gunstiger. En met een hefdak er op heb je toch sta hoogte wanneer gewenst en soms zelfs slaapplaats. 
Veel bussen worden verkocht ex btw en ex bpm, bij ombouw naar camper kenteken moet er dus nog een paar euro afgetikt worden waar je misschien geen rekening mee heb gehouden. 
 

uitgaande dat je de bus op nederlands kenteken komt te rijden. 

aangepast door Arie
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden, Arie zei:

Ik zou ook in je overweging mee nemen of je camper alleen voor het camperen is of ook als daily wil gebruiken. 
Een camper op basis van een compacte bus als een Mercedes Vito of Renault trafic geeft voordelen kwa parkeren maar ook het brandstofverbruik is vaak gunstiger. En met een hefdak er op heb je toch sta hoogte wanneer gewenst en soms zelfs slaapplaats. 
Veel bussen worden verkocht ex btw en ex bpm, bij ombouw naar camper kenteken moet er dus nog een paar euro afgetikt worden waar je misschien geen rekening mee heb gehouden. 
 

uitgaande dat je de bus op nederlands kenteken komt te rijden. 

Hij wordt alleen om mee te kamperen en dus als BOV mocht dat nodig zijn. Dat er nog btw en bpm bij de aanschaf van een ex-zakelijke bus komt kijken was ik gelukkig al van op de hoogte. Op zich zie ik op Marktplaats ook regelmatig margewagens voorbij komen, dus daar mik ik op.

Een hefdak zien we overigens niet zitten. Daarom kiezen we ook voor hoogte 2 (H2) bus, zodat je gewoon in de bus kunt staan, zonder iets te moeten ombouwen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden, JJ&A zei:

Wees heeeel Behoedzaam als je iets koopt misschien mag ik hier meer over verklaren dat is even in overleg met het TEAM.

Ik ben benieuwd :)

 

Wat betreft Sprinters overigens; ik vind het hele mooie bussen en mijn eerste keuze ging daar ook naar uit. Vooral als je regelmatig vanlife-filmpjes op YouTube kijkt dan wordt je al snel bevooroordeeld. Maar Sprinters zijn ook duur qua aanschaf en qua onderhoud/onderdelen. Althans, dat is wat ik heb gelezen. Wat ik ook een nadeel van de Sprinter ten opzichte van een Renault Master vind is dat de Sprinter erg tabs toeloopt naar de bovenkant. Een Master heeft rechtere wanden, waardoor je bij je plafond meer ruimte overhoudt om bijvoorbeeld kastjes e.d. te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, PrepperSjors zei:

Ik ben benieuwd :)

 

Wat betreft Sprinters overigens; ik vind het hele mooie bussen en mijn eerste keuze ging daar ook naar uit. Vooral als je regelmatig vanlife-filmpjes op YouTube kijkt dan wordt je al snel bevooroordeeld. Maar Sprinters zijn ook duur qua aanschaf en qua onderhoud/onderdelen. Althans, dat is wat ik heb gelezen. Wat ik ook een nadeel van de Sprinter ten opzichte van een Renault Master vind is dat de Sprinter erg tabs toeloopt naar de bovenkant. Een Master heeft rechtere wanden, waardoor je bij je plafond meer ruimte overhoudt om bijvoorbeeld kastjes e.d. te maken.

Voordeel van Mercedes is weer de distributie ketting dus geen riem. En de motoren lopen goed onderhouden wel 600.000 zonder grote problemen. Ook het vermogen speelt mee voor mij en een goede automatische versnellingsbak. 

 

Mijn Sprinter is professioneel ge-tuned dus niet met een kastje. Hierdoor heb ik 60pk meer gekregen wat lekker is berg op en met een zware aanhanger erachter.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een Chevrolet bus op LPG, op zich een prima ding maar niet handig in het buitenland.

Diesel is makkelijk te verkrijgen en eventueel zelf te maken.

Daarom wil ik deze bus inruilen voor een ouwe diesel van Chevrolet of Ford.

Bouwjaar van max 1993 zodat de motor niet afhankelijk is van elektronica, behalve de startmotor. 

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een voordeel van Mercedes hoe oud de wagens ook zijn, de onderdelen blijven ze maken, en zijn bovendien ruimschoots tweedehands verkrijgbaar en niet duur, maar wel de Mercedes degelijkheid.

Roesten, ja dat willen ze wel, of dat komt door werknemers geen idee.

 

Aandelen in Mercedes???

Neeee die heb ik niet??.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, candyman zei:

Zelf heb ik een Chevrolet bus op LPG, op zich een prima ding maar niet handig in het buitenland.

Diesel is makkelijk te verkrijgen en eventueel zelf te maken.

Daarom wil ik deze bus inruilen voor een ouwe diesel van Chevrolet of Ford.

Bouwjaar van max 1993 zodat de motor niet afhankelijk is van elektronica, behalve de startmotor. 

 

Als snelheid niet het belangrijkste is, is een Mercedes Vario misschien ook een optie? of wordt het een 4 wheel-drive?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Rataplan zei:

 

Als snelheid niet het belangrijkste is, is een Mercedes Vario misschien ook een optie? of wordt het een 4 wheel-drive?

Zeker, er zijn veel meer opties.

Maar ik rij graag Amerikaans.

Simpele en redelijk betrouwbare techniek en ze maken zo'n mooi geluid.?

Ik zou het liefste een Ford of Chevy 4x4 busje hebben maar die zijn nogal prijzig.

aangepast door candyman
  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, candyman zei:

Zeker, er zijn veel meer opties.

Maar ik rij graag Amerikaans.

Simpele en redelijk betrouwbare techniek en ze maken zo'n mooi geluid.?

Ik zou het liefste een Ford of Chevy 4x4 busje hebben maar die zijn nogal prijzig.

En hoe zit het qua verkrijgbaarheid van onderdelen voor zulke bussen hier aan deze kant van de oceaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, PrepperSjors zei:

En hoe zit het qua verkrijgbaarheid van onderdelen voor zulke bussen hier aan deze kant van de oceaan?

 

Voor mijn Chevy hoef ik geen enkele moeite te doen voor onderdelen, ik heb nog niks hoeven te importeren uit de USA.

In het verleden heb ik wel eens onderdelen geïmporteerd maar dat was puur vanwege de kosten.

Zoek maar eens op onderdelen Chevy G20 en je zal zien dat er voldoende spullen zijn.

aangepast door candyman
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
  • 1 jaar later...
  • 4 weken later...
Op 12-1-2020 om 21:10, Rataplan zei:

 

Als snelheid niet het belangrijkste is, is een Mercedes Vario misschien ook een optie? of wordt het een 4 wheel-drive?

Volgens een kennis een echte MB monteur, had mij een keer een idee aan de hand gedaan om een MB 100 4 wheel-drive,

Weer het grote voordeel onderdelen zullen volgen zeggen altijd verkrijgbaar zijn, en het buizen systeem zou heel sterk, en onverwoestbaar zijn, alles met elkaar een beste aanschaf.

 

Maar de Diesel met ook niet te duur worden met de oude zuipschuiten.

Maar met beste SHTF  is het wel handig als je veel soorten oliën kan gebruiken, dan kan je in ieder geval een tijd voor uit tot je accu het begeeft en is daar een alternatief voor???

 

Zijn er al gloed nieuwe accu's de vele jaren lang mee gaan en ook gebruikt kunnen worden in de oude wagens.

Haha of moet je dan een hele oude auto hebben met carbidlampen, en die je aan moet zwingelen.

Gniffel en die ombouwen tot BOV/camper.

Ik zie ons er al in rijden.

Haha weet je wat mijn vrouw dan zou zeggen,,,,,,, ja ja en dan moet is zeker mee trappen,

als Fred Flintstones.

 

2022-01-10.png.4779eb3e54b2f7cf6095ee4d0b25bfe5.png209646234_2022-01-10(1).png.b872b8f142bc58da2e8c236ab362c5f5.png

 

https://www.google.com/search?q=flintstones&tbm=isch&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjd35LOl6f1AhWp5rsIHVBkDWYQrNwCKAB6BQgBEPsB&biw=1519&bih=722

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, JJ&A zei:

Volgens een kennis een echte MB monteur, had mij een keer een idee aan de hand gedaan om een MB 100 4 wheel-drive,

Weer het grote voordeel onderdelen zullen volgen zeggen altijd verkrijgbaar zijn, en het buizen systeem zou heel sterk, en onverwoestbaar zijn, alles met elkaar een beste aanschaf.

 

Maar de Diesel met ook niet te duur worden met de oude zuipschuiten.

Maar met beste SHTF  is het wel handig als je veel soorten oliën kan gebruiken, dan kan je in ieder geval een tijd voor uit tot je accu het begeeft en is daar een alternatief voor???

 

Zijn er al gloed nieuwe accu's de vele jaren lang mee gaan en ook gebruikt kunnen worden in de oude wagens.

Haha of moet je dan een hele oude auto hebben met carbidlampen, en die je aan moet zwingelen.

Gniffel en die ombouwen tot BOV/camper.

Ik zie ons er al in rijden.

Haha weet je wat mijn vrouw dan zou zeggen,,,,,,, ja ja en dan moet is zeker mee trappen,

als Fred Flintstones.

 

2022-01-10.png.4779eb3e54b2f7cf6095ee4d0b25bfe5.png209646234_2022-01-10(1).png.b872b8f142bc58da2e8c236ab362c5f5.png

 

https://www.google.com/search?q=flintstones&tbm=isch&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjd35LOl6f1AhWp5rsIHVBkDWYQrNwCKAB6BQgBEPsB&biw=1519&bih=722

Binnen de in Mercedes gespecialiseerde kampeerautoclub Dubbellucht heb ik maar 1 stuks MB100 kunnen vinden, op meer dan 900 leden.

Dit geeft aan dat de auto in Nederland niet erg populair is als camper.

https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=1591

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Madeliefje zei:

Binnen de in Mercedes gespecialiseerde kampeerautoclub Dubbellucht heb ik maar 1 stuks MB100 kunnen vinden, op meer dan 900 leden.

Dit geeft aan dat de auto in Nederland niet erg populair is als camper.

https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=1591

 

Wat jaren terug heb ik ze wel af en toe zien rijden, en op het camperforum kwam ik ze ook af en toe tegen.

In Duitsland heb ik ze ook wat jaren geleden aardig wat tegen gekomen.

Als ik dan echt mijn zinnen op de wagen had gezet zou ik wel voor de zekerheid bij de Dealer vragen of het echt zo is dat je altijd onderdelen voor de wagens kan krijgen.

Als je echt belangstelling heb wil ik wel wat voor je rond neuzen onder de hobbyisten.

 

Bedankt voor je reactie @Madeliefje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ongeveer 12 jaar geleden hadden we ook zo'n soort mercedes bus, misschien 1 model nieuwer. Gekocht voor minder dan 2000 euro. Ding was een wrak maar deed wat hij moest doen, bleeef altijd rijden zonder enige problemen en onderhoud. Na een paar jaar hadden we hem wel weg gedaan omdat ie aan het einde van zn leven zat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...