Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

PrepperSjors

Welke bus als camperbus

Recommended Posts

Zoals een aantal van jullie al weten ben ik van plan een bestelbus om te gaan bouwen tot camperbus. Het idee is om hiermee te kunnen kamperen maar ook om als BOV te kunnen gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar een bus van na 2009 met Euro 5 goedkeuring, zodat we ook eventueel een milieuzone in kunnen rijden. Qua afmeting heb ik het liefst een L2H2, zodat ik gevoelsmatig nog onder de kleine campertjes val ;) Ik zit zelf aan een Renault Master te denken. Graag zou ik van jullie horen of je dit een goed idee lijkt en zo niet, wat zou ik beter/anders kunnen doen? Ook als je 't wel eens bent zou ik graag ervaringen willen horen of dingen waar ik op moet letten.

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mercedes Sprinter evt 4x4. Betere dieselmotor dan Renault,  Peugeot, etc.

 

Eventueel automaat, eventueel zelf uit Duitsland halen. Veel aanbod van goede auto's met alle opties vandien.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Goeie overwegingen @PrepperSjors. Een buscamper biedt je veel voordelen.

Budget is bijna altijd leidend, maar een Euro 5 (of 6 natuurlijk) gaat bijna onmisbaar worden als je t.z.t. je camper niet alleen wilt gebruiken om naar de Zweedse bossen te rijden. Zelf hebben we vorige maand in Duitsland een (nieuw model) Sprinter besteld, de 2.2l, 120kW Euro VI, 4x4 automaat met gear reductie voor ombouw naar camper. Niet onbelangrijk vond ik ook de breedte - met 200 cm blijf je goed mobiel, ook in verstedelijkt gebied. Aan de buitenkant werken we het sober af - wel een reservewiel/trekhaak maar geen grote raampartijen of zonnescherm. Van binnen draait alles op autarkie: 93 liter dieseltank, Truma verwarming en vorstbescherming, 2x 100Ah Li-ion, 300Wp zonnepanelen op dak, ruim 100 liter water en dito waste water tanks.

 

  • Leuk 2

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Mercedes heeft het grote voordeel dat hoe oud een wagen ook is je kan altijd aan onderdelen komen, ook tweedehands op de sloop.

We hadden een overbuurman (hij werkte voor een bekend reparatie en berging bedrijf) die kwam kijken toen ik onze tweede busje aan het isoleren was, hij wilde ook een bus ombouwen tot camper en wou een Fiat kopen want de vonden ze nooit met pech onderweg, ja dat kan zijn persoonlijke ervaring zijn dus hoeveel waarde je daar aan moet hechten weet ik niet, maar camper verhuurbedrijven bieden vaak campers aan op fiat basis, misschien ook om de betrouwbaarheid.

 

Zelf hebben wij zestien jaar een T3-campertje gehad zelf geheel gerestaureerd en behalve de nieuw motor haast alles vernieuwd en extreem geperfectioneerd  We hebben er in een betere tijd 8Ton mee gereden, met de zelfde motor die tot het eind heel zuinig bleef.

Toch verkocht en weer opnieuw begonnen door een T5 busje te laten ombouwen tot campertje.

Door gebrek aan pingels niet een duurdere Mercedes 4x4 bus of 4x4 Fiat gekocht.

 

Heel veel belangrijke info is ook te vinden op Nederlands grootste Camper forum, ander kan je dingen gaan doen waar je later spijt van krijgt.

Deze tip mogen jullie alleen gebruiken als je hier vol op aanwezig blijven Geintje😄😉

 

Ik had eerst ook wel gedacht om een oude SRV met elektrische motor te kopen en om te bouwen tot camper en het hele dak vol te bouwen met lichtpanelen om behoorlijk zelf redzaam te zijn, ze waren ook belastingvrij wegens beperkte de snelheid.

Ook heb ik wel gedacht om een schade bus te kopen geheel te strippen om het vervolgen naar een groot verzinkbedrijf te brengen, te laten ontroesten en ontverven tot geheel blank en dan te laten zwaar verzinken en dan weer geheel weer opbouwen en er een camper van te maken.

 

 

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Een Renault Master gehad en dat was mijn beste bus ooit met meer dan 1000 000 km op de teller moeten afscheid nemen

  • Leuk 2

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Renault Master waren hele goede bussen met ook goede motoren ( i.i.g. ) de vroegere modellen. Lekker rechthoekig ook nog, perfect om te betimmeren voor camper gebruik ;)

 

Hoe die bussen van de afgelopen 10 jaar zijn, geen idee. Motorisch verwacht ik dat dat wel goed zit, maar al die elektronica/sensoren etc. van tegenwoordig, ongeacht het merk wagen is en blijft het gevoelig voor storingen en zelf kan je daar ook niks meer aan doen zowat. Naar de garage en aan de computer om uit te lezen en zelfs dan komen ze nog wel eens niet uit.

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Op 8-1-2020 om 18:56, f150 zei:

Goeie overwegingen @PrepperSjors. Een buscamper biedt je veel voordelen.

Budget is bijna altijd leidend, maar een Euro 5 (of 6 natuurlijk) gaat bijna onmisbaar worden als je t.z.t. je camper niet alleen wilt gebruiken om naar de Zweedse bossen te rijden. Zelf hebben we vorige maand in Duitsland een (nieuw model) Sprinter besteld, de 2.2l, 120kW Euro VI, 4x4 automaat met gear reductie voor ombouw naar camper. Niet onbelangrijk vond ik ook de breedte - met 200 cm blijf je goed mobiel, ook in verstedelijkt gebied. Aan de buitenkant werken we het sober af - wel een reservewiel/trekhaak maar geen grote raampartijen of zonnescherm. Van binnen draait alles op autarkie: 93 liter dieseltank, Truma verwarming en vorstbescherming, 2x 100Ah Li-ion, 300Wp zonnepanelen op dak, ruim 100 liter water en dito waste water tanks.

 

 

Het loont om te kijken naar een grotere tank als je niet met jerrycans wilt werken. Hier zijn per land ook verschillende regels voor.

 

Voor de Sprinter zijn er 140, 175 en zelfs tanks over de 200 liter beschikbaar die op dezelfde plek kunnen worden gemonteerd.

 

Ik rij momenteel een Euro4 en daarom was het voor mij geen optie. De volgende bus wordt weer Mercedes Euro6 of tegen die tijd 7 en er gaat direct een grotere tank onder.

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Geplaatst: (aangepast)

Ik zou ook in je overweging mee nemen of je camper alleen voor het camperen is of ook als daily wil gebruiken. 
Een camper op basis van een compacte bus als een Mercedes Vito of Renault trafic geeft voordelen kwa parkeren maar ook het brandstofverbruik is vaak gunstiger. En met een hefdak er op heb je toch sta hoogte wanneer gewenst en soms zelfs slaapplaats. 
Veel bussen worden verkocht ex btw en ex bpm, bij ombouw naar camper kenteken moet er dus nog een paar euro afgetikt worden waar je misschien geen rekening mee heb gehouden. 
 

uitgaande dat je de bus op nederlands kenteken komt te rijden. 

aangepast door Arie
  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
22 uur geleden, Arie zei:

Ik zou ook in je overweging mee nemen of je camper alleen voor het camperen is of ook als daily wil gebruiken. 
Een camper op basis van een compacte bus als een Mercedes Vito of Renault trafic geeft voordelen kwa parkeren maar ook het brandstofverbruik is vaak gunstiger. En met een hefdak er op heb je toch sta hoogte wanneer gewenst en soms zelfs slaapplaats. 
Veel bussen worden verkocht ex btw en ex bpm, bij ombouw naar camper kenteken moet er dus nog een paar euro afgetikt worden waar je misschien geen rekening mee heb gehouden. 
 

uitgaande dat je de bus op nederlands kenteken komt te rijden. 

Hij wordt alleen om mee te kamperen en dus als BOV mocht dat nodig zijn. Dat er nog btw en bpm bij de aanschaf van een ex-zakelijke bus komt kijken was ik gelukkig al van op de hoogte. Op zich zie ik op Marktplaats ook regelmatig margewagens voorbij komen, dus daar mik ik op.

Een hefdak zien we overigens niet zitten. Daarom kiezen we ook voor hoogte 2 (H2) bus, zodat je gewoon in de bus kunt staan, zonder iets te moeten ombouwen.

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Wees heeeel Behoedzaam als je iets koopt misschien mag ik hier meer over verklaren dat is even in overleg met het TEAM.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, JJ&A zei:

Wees heeeel Behoedzaam als je iets koopt misschien mag ik hier meer over verklaren dat is even in overleg met het TEAM.

Ik ben benieuwd :)

 

Wat betreft Sprinters overigens; ik vind het hele mooie bussen en mijn eerste keuze ging daar ook naar uit. Vooral als je regelmatig vanlife-filmpjes op YouTube kijkt dan wordt je al snel bevooroordeeld. Maar Sprinters zijn ook duur qua aanschaf en qua onderhoud/onderdelen. Althans, dat is wat ik heb gelezen. Wat ik ook een nadeel van de Sprinter ten opzichte van een Renault Master vind is dat de Sprinter erg tabs toeloopt naar de bovenkant. Een Master heeft rechtere wanden, waardoor je bij je plafond meer ruimte overhoudt om bijvoorbeeld kastjes e.d. te maken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, PrepperSjors zei:

Ik ben benieuwd :)

 

Wat betreft Sprinters overigens; ik vind het hele mooie bussen en mijn eerste keuze ging daar ook naar uit. Vooral als je regelmatig vanlife-filmpjes op YouTube kijkt dan wordt je al snel bevooroordeeld. Maar Sprinters zijn ook duur qua aanschaf en qua onderhoud/onderdelen. Althans, dat is wat ik heb gelezen. Wat ik ook een nadeel van de Sprinter ten opzichte van een Renault Master vind is dat de Sprinter erg tabs toeloopt naar de bovenkant. Een Master heeft rechtere wanden, waardoor je bij je plafond meer ruimte overhoudt om bijvoorbeeld kastjes e.d. te maken.

Voordeel van Mercedes is weer de distributie ketting dus geen riem. En de motoren lopen goed onderhouden wel 600.000 zonder grote problemen. Ook het vermogen speelt mee voor mij en een goede automatische versnellingsbak. 

 

Mijn Sprinter is professioneel ge-tuned dus niet met een kastje. Hierdoor heb ik 60pk meer gekregen wat lekker is berg op en met een zware aanhanger erachter.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Zelf heb ik een Chevrolet bus op LPG, op zich een prima ding maar niet handig in het buitenland.

Diesel is makkelijk te verkrijgen en eventueel zelf te maken.

Daarom wil ik deze bus inruilen voor een ouwe diesel van Chevrolet of Ford.

Bouwjaar van max 1993 zodat de motor niet afhankelijk is van elektronica, behalve de startmotor. 

  • Leuk 2

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Wel een voordeel van Mercedes hoe oud de wagens ook zijn, de onderdelen blijven ze maken, en zijn bovendien ruimschoots tweedehands verkrijgbaar en niet duur, maar wel de Mercedes degelijkheid.

Roesten, ja dat willen ze wel, of dat komt door werknemers geen idee.

 

Aandelen in Mercedes???

Neeee die heb ik niet😁😉.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, candyman zei:

Zelf heb ik een Chevrolet bus op LPG, op zich een prima ding maar niet handig in het buitenland.

Diesel is makkelijk te verkrijgen en eventueel zelf te maken.

Daarom wil ik deze bus inruilen voor een ouwe diesel van Chevrolet of Ford.

Bouwjaar van max 1993 zodat de motor niet afhankelijk is van elektronica, behalve de startmotor. 

 

Als snelheid niet het belangrijkste is, is een Mercedes Vario misschien ook een optie? of wordt het een 4 wheel-drive?

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, Rataplan zei:

 

Als snelheid niet het belangrijkste is, is een Mercedes Vario misschien ook een optie? of wordt het een 4 wheel-drive?

Zeker, er zijn veel meer opties.

Maar ik rij graag Amerikaans.

Simpele en redelijk betrouwbare techniek en ze maken zo'n mooi geluid.😃

Ik zou het liefste een Ford of Chevy 4x4 busje hebben maar die zijn nogal prijzig.

aangepast door candyman
  • Leuk 2

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, candyman zei:

Zeker, er zijn veel meer opties.

Maar ik rij graag Amerikaans.

Simpele en redelijk betrouwbare techniek en ze maken zo'n mooi geluid.😃

Ik zou het liefste een Ford of Chevy 4x4 busje hebben maar die zijn nogal prijzig.

En hoe zit het qua verkrijgbaarheid van onderdelen voor zulke bussen hier aan deze kant van de oceaan?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Geplaatst: (aangepast)
15 minuten geleden, PrepperSjors zei:

En hoe zit het qua verkrijgbaarheid van onderdelen voor zulke bussen hier aan deze kant van de oceaan?

 

Voor mijn Chevy hoef ik geen enkele moeite te doen voor onderdelen, ik heb nog niks hoeven te importeren uit de USA.

In het verleden heb ik wel eens onderdelen geïmporteerd maar dat was puur vanwege de kosten.

Zoek maar eens op onderdelen Chevy G20 en je zal zien dat er voldoende spullen zijn.

aangepast door candyman
  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...