Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Berk (Betula Pendula): Levensboom


Aanbevolen berichten

De Berk is een soort Survival boom voor drinken en Geneesmiddelen en eventueel drank, in de middeleeuwen werd er drank van gebrouwen.

Maar voor ons is allereerst belangrijk het aftappen van een berk te lezen op deze link

 

 

Nog een link hoe een Berk af te tappen

DE BERK

 

Gebruik

 

Geneeskracht

 

Werkzame bestanddelen

 

Knoppen: bevatten etherische olie, waaronder het kamferachtige betuline.

 

Jonge bladeren: rijk aan saponienen, ook een flavonoide derivaat, hyperoside, hars, tanninen, betuloventine-zuur, vitamine C, verder looistoffen.

 

 

Schors: berkenteerolie en een glycoside, bitterstoffen, betul-albine, kalium en betulinehars.

Berkentoppen bevatten olie waarin hogere koolwaterstoffen en alcohol (Betulol) zit.

 

 

In de 12e eeuw ontdekte Hildegard van Bingen de wondhelende werking van de bloemen (katjes).

 

 

Toepassingen

 

De geneeskracht is gebaseerd op de urinedrijvende werking, de werking als antisepticum en desinfectans.

 

 

Sap

 

De berk is de eerste reiniger voor het lichaam. Het is aangeraden en ideaal om vanaf half februari een berkensapkuur te beginnen. Je kan als je geen berkenboom in de buurt hebt sap kopen in de natuurvoedingswinkel, bijv. van het merk Weleda.

 

 

Uiteraard gaat er niets boven vers berkensap dat heel eenvoudig af te tappen is van de boom. Als na de winter de sapstroom in de boom weer op gang is gekomen gaat dat in de vaten van de berk met enorme krachten gepaard. Uit een wond in de stam zie je dan al snel het vocht komen. Het sap zit vol suiker en kan daardoor worden verwerkt tot berkenwijn. Ook wordt er wel haarwater van gemaakt ter bevordering van de haargroei.

 

 

Berkensap aftappen is eigenlijk heel eenvoudig: met een scherpe snoeischaar knip je een tak af van een niet meer zo jonge boom. Je schuift een plastic fles (beter dan glas) over de gesnoeide tak, en hangt deze wat schuin naar beneden. In één nacht vult die fles zich met berkensap. Het is wel zaak de wond af te dichten als je de fles verwijderd.

 

 

Door het sap te laten gisten kun je het het hele jaar bewaren.

 

 

Het berkensap heeft een sterk reinigende, mineraalverrijkende werking. Een biokatalysator om alle afvalstoffen die zich tijdens de winter in het lichaam hebben opgestapeld, af te voeren.

 

Lees verder op http://www.boudicca.de/col1-nl.htm

 

En er is zelfs een forum over hoe en wat het beste is om een Berk af te tappen.

http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php?topic=1834.0

En nog meer tips op het forum over eten en drinken uit de natuur

http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php?board=9.0

 

 

En nog meer boomrecepten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Haha, zo ben je levensgever en zo eindig je in de kachel.

Wel heel verschillende mails:)

 

Ik denk dat tom niet zo blij is met onze toepassing, ik heb nog wat kuub berk liggen, omgezaagd op verzoek van staatsbosbeheer.

Toch zal ik tom daar niet gelukkig mee maken?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

HaHa Kans, ik ben niet zo'n groen mannetje hoor, heb pas nog een kettingzaag gekocht voor het geval er bomen gegeten moeten worden:D

 

Ben nog uit de tijd dat je de motorolie in het zand naast je huis liet lopen.

Sterker nog tijdens mijn elektro opleiding begin 70 werd er geleerd om de chemicalien beslist niet door de gootsteen te laten lopen maar in de grond.

Toen we nog een autohandel hadden gingen de oude versnellingsbakken gewoon in de grijs container met olie en al, toen de container gekiept werd gaf me dat toch een knal de hele vuilniswagen trilde, wat hebben we gelachen;)

 

Had je niet gedacht he:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tom,

 

Dat had ik na je berkenboom post niet zo snel gedacht:)

De natuur echt gaan beschermen zal volgens mij alleen lukken als we decimeren als mensheid.

Maar als je tegen een willekeurige "natuurbeschermer" of andere "groene knakker" zegt "het wordt tijd dat we als mensheid decimeren dat zet zoden aan de dijk" dan staan de meeste je toch wel vreemt aan te kijken:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De berk is inderdaad een goede boom om te kennen. De bast is zoals Dr. Prepper al zei geweldig te gebruiken om vuur te maken. Er zit heel veel etherische olie in en brandt ook nog als het nat is.

Daarnaast kan je van de bast manden vlechten of zelfs vouwen. De jonge bladeren kan je rauw eten en van de bladeren kan je een zalf maken die goed helpt bij droge exceem.

 

En niet te vergeten van de twijgen worden de "echte" heksenbezems gemaakt! Dus als je nog wil vliegen na SHTF.....;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dat had ik dus wel weer even beter kunnen inkleden dan alleen " De zilverberk" Maar tja soms is het moeilijk om mijn gedachten naar schrijf woorden om te zetten.

Mijn verhaal gaat dus over die boom met haar ongekende mogelijkheden. Van de schors maak je tondel of manden of schoeisel enz...

En vergeet niet het ohh zo lekker berkensap.

Maar nu wil ik een ander voordeel van deze boom uitleggen / beschrijven. Je kan uit de schors ook olie trekken. Echt een dikke zwarte smurrie.

Vraag me nu af moet ik beschrijven hoe je dat doet? Nee, staat zekers ergens op het internet.

Maar wat daar misschien niet bij staat is dat wanneer je die olie ( eigenlijk meer een dikke pasta) vermengt met dierlijkvet je een product verkrijgt dat tegen alle soort van huidaandoeningen werkzaam is.

 

Kijk is wat de natuur ons allemaal geeft, toch mooi he.

 

Groetjes Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Aan iedereen die hier interesse in heeft.

De sap stroom is weer begonnen.........dus er is weer berkensap!!!!!

Heerlijk mengen met jenever of invriezen als ijsklontjes als je te veel hebt.

Maar vooral genieten van de sap :) en wat je er nog meer mee wilt doen, wijn maken.

Hier hangen de zakjes al weer in de boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Berkenwater kun je maar kort bewaren dus opdrinken of in ijsklonten zakjes in de vriezer doen ( doe ik) dan kun je er de hele winter als je dat wilt er van genieten. Je hoeft dat niet te behandelen, hoe minder je ermee rommeld hoe mindere kwaliteit je krijgt..

Ook niet als je dat mengt met de jenever, ik doe dat 1/2 jenever en 1/2 berkenwater.

Ik heb nog van vorig jaar en nu drinken we s'avonds er lekker een borreltje van. :o

Denk er om op een gegeven moment is het water niet lekker meer als je het van de boom tapt, dan moet je ophouden!

Bij mij staat het maximaal 2 dagen in de koelkast het sap/water bevat veel suiker en diverse mineralen en vitaminen en bederft snel, laat het niet te lang staan.

Let ook op dat je niet TEveel in een keer drinkt, je lichaam moet daar ook aan wennen..........begin met een borrelglaasje pure sap 1a 2 x per dag :)

De dag erop iets meer, bedenk en dat is met alle kruiden ed zo; MEER IS MINDER!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was het mijn derde oogst dag . Had pech van de 6 flesjes lagen er 4 van op de grond een er afgevallen en 3 los gesneden . Kinderen denk ik .ook heb ik een deel met jenever gemengd die neem ik mee naar de meeting . Voor de liefhebbers . Straks ga ik weer het Bos in om de flessen te legen . De oogst van vandaag ga ik invriezen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...