Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ontwerp 6, 7 en 8


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

.... Zo...net de Hardox besteld...

Ik heb dus Hardox 500 besteld (mega sterk).

Een plaat van 30 cm op 1,5 m...dus een behoorijk stuk..Ik betaal daar een 60 euro voor zonder verzending. .............

 

Was dit een restje of zit daar de zaag / snij kost in inbegrepen? Waar bestelde je dat als ik vragen mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote: Deze slijtplaten worden toegepast in transportbanden, messen en brekertanden, graafmachinebakken en voor tandwielen in maalapparatuur. Het materiaal mag niet boven een temperatuur van 250ºC stijgen omdat de plaat dan zijn verkregen eigenschappen zal verliezen. @tom666

Hoe voorkom jij bij het slijpen dat je boven deze temperatuur uitkomt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote: Deze slijtplaten worden toegepast in transportbanden, messen en brekertanden, graafmachinebakken en voor tandwielen in maalapparatuur. Het materiaal mag niet boven een temperatuur van 250ºC stijgen omdat de plaat dan zijn verkregen eigenschappen zal verliezen. @tom666

Hoe voorkom jij bij het slijpen dat je boven deze temperatuur uitkomt?

 

Volgens mij is dit als het gereedschap klaar is vb. Een tandwiel dat het moet gekoeld worden om te voorkomen dat het boven de 250°c komt in verband kromtrekken . Je kan er geen stuk afbranden gelijk op welke manier zonder 250°c te overschrijden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik altijd geleerd heb, is dat gehard staal niet te heet mag worden, anders verliest het zijn hardheid. Daarom moet je ook nooit messen die al gehard zijn, naslijpen op een bandschuurmachine of een slijpsteen. Zelf zou ik dit staal ontharden (wat ook weer een verhaal apart is met z'n valkuilen). Bewerken tot het gewenste resultaat, en daarna weer harden. Maar als je puur kostentechnisch kijkt weet ik niet of het goedkoper is dan een goed stuk staal wat nog gehard moet worden. Om gehard staal te bewerken moet je allerlei dure boortjes hebben en je slijpschijven slijten ook sneller. Niet dat ik sceptisch wil overkomen hoor. Iedereen heeft zijn voorkeuren en werkwijzen. En wat ik al eerder zei, we leren van elkanders ervaring.

 

Wat betreft bandschuurmachine heb ik zelf de Metabo BS175. Deze is 500watt. Heb er wat modificaties aan gedaan. Het enige wat ik nog wil veranderen is het toerental (langzamer laten lopen). Bij het huidige toerental en bij korrel 120 en fijner gaat hout verbranden. Weet iemand of ik hier ongestraft een frequentieregelaar tussen kan zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe voorkom jij bij het slijpen dat je boven deze temperatuur uitkomt?

 

Een haakse slijper gebruiken waarbij je het toerental kan regelen, op laagste stand gebruiken en regelmatig koelen, ik gebruik regenwater met een beetje chloor (best dus buiten doen), belangrijk is dat er geen kalk en lood in het koelwater zit. (de reden heb ik niet meegekregen)

Ik gebruik meestal inox 18/10 of 18/8 en merk aan de kleur wanneer deze te warm wordt.

 

Wat ik altijd geleerd heb, is dat gehard staal niet te heet mag worden, anders verliest het zijn hardheid. Daarom moet je ook nooit messen die al gehard zijn, naslijpen op een bandschuurmachine of een slijpsteen. Zelf zou ik dit staal ontharden (wat ook weer een verhaal apart is met z'n valkuilen). Bewerken tot het gewenste resultaat, en daarna weer harden. Maar als je puur kostentechnisch kijkt weet ik niet of het goedkoper is dan een goed stuk staal wat nog gehard moet worden. Om gehard staal te bewerken moet je allerlei dure boortjes hebben en je slijpschijven slijten ook sneller. Niet dat ik sceptisch wil overkomen hoor. Iedereen heeft zijn voorkeuren en werkwijzen. En wat ik al eerder zei, we leren van elkanders ervaring.

 

 

Eerst ontharden en dan terug harden ga je zelden dezelfde eigenschappen bereiken. Die eigenschappen veranderen licht je als je te warm gaat maar voor de snede aan te zetten kan je gerust iets warmer gaan. Heb ik nog geen problemen mee gehad. Je gaat zelden een hardingstemperatuur bereiken als je regelmatig tussentijds gaat koelen en voor het ontharden heb je gedurende een langere tijd een stabiele temperatuur nodig --> voor verschillende ruwere en rvs soorten is dit over de 340 graden dus niet haalbaar met een gewone oven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat stuk staal is geen overschot maar wordt van een plaat afgebrand.

Ik bestel dit bij de leverancier via mijn werk.

En ik kan zeker slijpen met mijn slijptol zonder deze temperatuur te bereiken...ik neem steeds kleine stukjes weg ...het metaal wordt niet blauw of niet en de boortjes..tja ik neem gewone boren en slijp ze wat anders dus daar heb ik geen problemen mee.

Het stuk hardox dat ik had heb ik geslepen en zoals eerder aangegeven daarstraks serieus op geslaan en het vervormd geen mm..dus best wel degelijk materiaal..

@wodan

 

er komt ongeveer 10 euro snijkost bij...ik ga dit straks weten .

Het zou kunnen dat ik er mogen zelf om ga maar das nog niet zeker.

 

En de houten handvaten doe ik altijd volledig met de hand...nooit met een machine opschuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat soort staal is wel HET...

Ik zie dagelijks tegen wat het bestand is en moet zeggen...dat staal kan afzien ..daar kunt ge meskes van maken en er eens op kloppen.

Het is juist een karwei om te bewerken maar daar zit ik niet mee in..

Als de vormen van messen die ik nu heb ga ik in Hardox maken...jipieeeeeee wordt weer leuk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep , daar kan je van op aan...als ik mogen zou thuis zijn rij ik gelijk richting Veurne om mijn staal te halen....

Ik zit nu weer in een doe periode en heb ongelooflijk veel plezier aan zaken maken.

Met deze messen die zeker gaan lukken wil ik een welliswaar klein handeltje gaan opstarten...zomaar omdat het kan en misschien een ander er ook gelukkig mee kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus heb bericht gekregen..morgen (wederom ) geen werk...Het gaat precies wat minder deze maand op het werk...

Dus dat wil zeggen dat ik om mijn Hardox ga morgen..

 

Laat bericht maar die man heeft zo veel dus das een metaal snoepwinkel...(btw slecht voor de tandjes..beetje hard.. :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...