Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ontwerp 6, 7 en 8


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vertel vertel @Renanim ! :confused:

White Bone Knives legt het in deze video uit. Alleen vind ik de bout in het L-profiel (om de juiste hoek te krijgen) te wiebelig. Dus heb ik een 3-tal plaatjes staal in verschillende hoeken gebogen. Ik heb het geluk dat ik dat bij een klant kan doen, die hebben zo'n staalplaat buigmachine staan. Erg handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

White Bone Knives legt het in deze video uit. Alleen vind ik de bout in het L-profiel (om de juiste hoek te krijgen) te wiebelig. Dus heb ik een 3-tal plaatjes staal in verschillende hoeken gebogen. Ik heb het geluk dat ik dat bij een klant kan doen, die hebben zo'n staalplaat buigmachine staan. Erg handig.

 

Handig ja....maar ik gebruik enkel vijl en handmatig slijpen...de bevel is zeker niet het probleem.

Ik kan ook veel meer dan enkel stukje kaas of worst snijddn hoor met de messen die ik maak.

En ze zijn niet allemaal van gewoon constructiestaal dat is gehard..

ik gebruikte ook andere materialen..zie maar in vorige posts...

Morgen ga ik ook 4 mm dik inox halen...ik werk al 20 jaar met metaal dus dat vormt geen probleem.

Het ene mes is voor de de ene goed en niet voor de andere...perfect normaal..niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
White Bone Knives legt het in deze video uit. Alleen vind ik de bout in het L-profiel (om de juiste hoek te krijgen) te wiebelig. Dus heb ik een 3-tal plaatjes staal in verschillende hoeken gebogen. Ik heb het geluk dat ik dat bij een klant kan doen, die hebben zo'n staalplaat buigmachine staan. Erg handig.

 

Aha een "jig". Dat wou ik ook gaan doen.

Handig dat je een zetbank in de buurt hebt.

 

Deze vond ik wel leuk:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Handig ja....maar ik gebruik enkel vijl en handmatig slijpen...de bevel is zeker niet het probleem.

Ik kan ook veel meer dan enkel stukje kaas of worst snijddn hoor met de messen die ik maak.

En ze zijn niet allemaal van gewoon constructiestaal dat is gehard..

ik gebruikte ook andere materialen..zie maar in vorige posts...

Morgen ga ik ook 4 mm dik inox halen...ik werk al 20 jaar met metaal dus dat vormt geen probleem.

Het ene mes is voor de de ene goed en niet voor de andere...perfect normaal..niet ?

 

Hier een paar leuke testen voor je staal en je messen:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk he? Zo leren we allemaal van elkaar.

 

Ja dat is zo...

 

natuurlijk kosten zeer goede staalsoorten redelijk wat geld en daarvoor wil ik het niet doen..

Het moet een plezante hobby blijven..

Natuurlijk als er iemand mij vraagt om een echt goed mes te maken dan is dit een andere zaak he..De vormen van de messen die ik nu maak zijn perfect toepasbaar op eender welk staal...met mijn slijptol kan ik de moeilijkste vormen aan..

Zo nu en dan neem ik een mes mee naar het werk waar ik een grote schuurband heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de filmpjes hoe je de hoeklijntjes moet maken wordt het wel in het lang en het breed uitgelegd , mijn gedacht .

 

Zeg wel...het is maar een hoeklat met ne bout door ...simpel systeem simpel gemaakt...en simpel te maken.

Maar ik heb thuis geen schuurband dus gewoon met de hand te doen.

@Heksenboot @Renanim

 

Dit staal HARDOX kan ik makkelijk aankomen. Ik heb er een brok van liggen en heb maar te bellen en op een paar dagen is het hier.

Dit is uiterst geschikt om messen van te maken. Moet niet meer gehard of getemperd worden.

Vijlen lukt bijna niet dus alles is met slijptol , schuurmachine en schuurpapier of steen te doen. Boren lukt maar met speciale boren of met hss boren. Je kan een gewone boor wel speciaal slijpen en dan lukt het ook met heel laag toerental en smeermiddel;

Ik laat morgen nieuws over de prijs.

Hier een adres met uitleg over HARDOX (ps via mijn werk betaal ik stukken minder dan gewoon...dus indien interesse....pm )

 

http://www.tosec.nl/wiki/hardox/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 zo een metaal schuurband heb ik ook niet wel een voor hout . Staat wel op de verlanglijst .

 

Ja bij mij ook al een tijdje...een goede kost ongeveer 600 euro en dan is het al kwaliteit..heb er zo een staan op het werk en dat spel werkt heel erg goed...kan op 380 of 220.

Ik zou opteren voor 380V omdat ik dat hier heb en het is goedkopere stroom..

Maar ja...eerst nog effe doorsparen of ergens op de kop tikken..

 

Hoewel deze voor thuis in feite zou volstaan...60 euro

 

218980827-th-us-240-werkbank-slijp-en-schuurmachine-einhell-nieuw.jpg.f9e3ae301b4c00c65d3453c39fd156e2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

600€ is een hoop geld voor iets dat je gebruikt voor de hobby . 3x380 heb ik niet wel 3x220 .

 

Just daarmee dat het toestel op de foto een betere optie zou zijn voor 60 euro...En voor het zwaardere werk ..er is altijd wel iemand waar het even kan he..bv op het werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze voor metaal hier bestellen in 4 of 5 verschillende grids. gewoon totaallengte en breedte doorgeven. ik gebruik de soort tz59

 

http://www.cibo.be/nl/producten/gamma/schuurbanden

 

 

Ik gebruik deze oa voor dit toestel

images?q=tbn:ANd9GcS_yHjXq1YKG9tyzlUijmGWRf7cH3QRixZkQ_Qsikavyt4bgPGc

 

Zeker niet slecht...hoewel ik eerst het toestel nog moet aanschaffen..

Maar zeer te onthouden.

 

Bedankt voor de link.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info: Hardox is wat men in de VS AR staal noemt, of Abrasion Resistent.

Uit BVb AR500 (Brinnel tussen 504 en 519 in) is hetzelfde als Hardox 500 ... en daar maakt men dus kogelwerende of gong doel-platen uit.

Niet goedkoop, wel zeer hard EN taai, iets wat moeilijk te combineren valt. Het bewerken ervan is dan ook vaak niet zo gemakkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert @Heksenboot @wodan @carismo @Renanim Zo...net de Hardox besteld...

Ik heb dus Hardox 500 besteld (mega sterk).

Een plaat van 30 cm op 1,5 m...dus een behoorijk stuk..Ik betaal daar een 60 euro voor zonder verzending.

Als het nu zou zijn dat ik morgen thuis ben dan rij ik er om..(150 km).

Zo niet dan wordt deze verstuurd en komt er ongeveer 50a60 euro transport bij ...ook moet ik brandkost betalen (10a 20 € ) want de plaat kan je niet zomaar onder een snijmachine steken en wordt dus met de plasma op maat gebracht.

Deze plaat is enorm stek en taai...moeilijk te bewerken maar levert wel een super kwaliteit op voor messen...

De vormen heb ik nu dus ik maak ze nu gewoon allemaal opnieuw in Hardox 500.

 

Ik kreeg reeds vraag van een forumlid om er een te maken dus die persoon zal een heel erg stevig mes verkrijgen als het klaar is.

 

 

 

Enige info

 

Plaatbewerking van HARDOX

 

HARDOX is een gehard en ontlaten staal. Door de behandeling van de plaat ontstaan de uitstekende eigenschappen, die bij onjuist toegepaste bewerkingen verloren kunnen gaan. Toch is het frezen, snijden, buigen en lassen van HARDOX goed mogelijk, mist de juiste voorzorgs- en beschermingsmaatregelen worden getroffen.

 

Tegenwoordig is HARDOX verkrijgbaar in de soorten Hardox 400 / 450 / 500 / 550 / 600 / Hituf en Hardox Extreme. Deze staalsoorten onderscheiden zich van elkaar wat betreft hardheid, buigbaarheid, taaiheid en mogelijkheden voor het lassen. Wij geven slechts een aantal algemene tips. Voor informatie over een specifieke HARDOX-soort en afmeting zijn er op de website van SSAB diverse datasheets beschikbaar.

 

Wij produceren Hardox slijtdelen: bekijk de voorbeelden

 

Hardox snijden

 

HARDOX slijtvast staal kan zowel thermisch als niet-thermisch gesneden worden. De niet-thermische methoden zijn knippen en zagen. Daarnaast is het mogelijk om HARDOX thermisch te snijden. De mogelijkheden zijn: lasersnijden, autogeensnijden en plasmasnijden. Het snijden van HARDOX is interessant voor slijttegels, slijtstrippen en slijtdelen die rechtstreeks, op maat in de machine geplaatst kunnen worden. Daarnaast is het snijden van slijtvaste plaat goed te combineren met buigen, verspanen en lassen, voor toepassing in verschillende constructies.

 

Tijdens het autogeen snijden van HARDOX is sprake van een grote warmte-inbreng. Dit kan de mechanische eigenschappen van het materiaal veranderen, waardoor o.a. de hardheid negatief beïnvloedt wordt. De stelregel bij autogeensnijden is dat HARDOX met een plaatdikte van 30 mm of meer en een afstand van minder dan 200 mm tussen twee snijdelen de hardheid van het gehele werkstuk verminderd. Lasersnijden en plasmasnijden krijgen de voorkeur boven het autogeen snijden.

 

Bij het thermische snijden kan er scheurvorming ontstaan. Scheurvorming in HARDOX kan echter makkelijk voorkomen worden: door het voorverwarmen van de plaat; het aanhouden van een lagere snijsnelheid en/of door de plaat na het snijden langzaam af te koelen. De kans op scheurvorming neemt toe naarmate de hardheid en de plaatdikte toenemen.

 

Wij hebben ervaring met het lasersnijden, autogeensnijden en plasmasnijden van HARDOX en leveren snijdelen op maat, rechtstreeks van de fabriek. Bekijk de mogelijkheden van onze plaatbewerkingen en voorbeeldproducten uit slijtvast plaatwerk.

 

Hardox buigen en zetten

 

Slijtvast staal – zoals HARDOX – met een hoge sterkte kan met de bewerkingen kanten en zetten koud vervormd worden. Door de hogere sterkte zijn er bepaalde factoren waar rekening mee gehouden dient te worden, zodat tijdens het kanten en buigen de hoogst mogelijke kwaliteit behaald kan worden. Het buigen van HARDOX is onder andere interessant voor toepassing in trechters, silo’s, graafbakken en andere constructies waar sprake is van een complexe geometrie.

 

Vuistregels:

Met een toenemende sterkte neemt ook de benodigde buigkracht toe.

Staal met een hoge sterkte veert na het zetten sterker terug als normale staalplaten

Hoe harder en sterker het staal is, hoe groter de stempelradius en groefbreedte moeten zijn

 

Plaatoppervlakte

Schade aan de plaat en roest kunnen de buigzaamheid verminderen. In sommige, ernstige gevallen moeten dergelijke onvolkomenheden voor het buigen weggeslepen worden. Bij het buigproces moet de machineoperator de kantbank tijdig stoppen omdat een sterke krachtinwerking kan leiden tot scheurvorming in het slijtvaste plaatwerk. Als deze scheuren ontstaan is het mogelijk dat het werkstukoppervlak in de buigrichting kapot springt.

 

Stempelradius

Bij HARDOX 450 en 500 is een stempelradius nodig die minstens vier keer zo dik is als de plaatdikte. Om schade aan de stempel te voorkomen dient het gereedschap dezelfde of bij voorkeur een hogere hardheid te hebben als het te buigen materiaal.

 

Terugveren

Bij zwakkere slijtplaten (Hardox 450) veert het materiaal tussen de 11 en 18% terug. Bij sterkere stalen (Hardox 500) ligt deze waarde tussen de 12% en 20%. Op grond van deze gegevens wordt het materiaal verder dan gewenst doorgebogen om het terugveren van de plaat te compenseren. Bij Tosec kan het kanten van plaatwerk op de machine gesimuleerd worden. Zo kan de optimale buigdiepte in de stempel bepaalt worden.

 

Hardox verspanen

 

HARDOX kan bewerkt worden met behulp van HSS-metaalboren en hardmetaalboren. De keuze voor het gereedschap is afhankelijk van de voorhanden zijnde machinetechniek. Door de taaiheid van het materiaal kan er tijdens het boren en frezen een sterke trilling ontstaan. Het beschadigen van de machine, werkstuk of gereedschappen is dan ook niet uit te sluiten. Om HARDOX goed te kunnen verspanen is het minimaliseren van trillingen van groot belang. Daarom kunnen de volgende maatregelen genomen worden:

Kleine afstand tussen de boor en de gereedschapshouder.

Stevige opspanning van het werkstuk.

Gebruik korte boren om de afstand tussen de spindel en de boorkop te minimaliseren.

Stop de voeding vlak voordat de boor door het materiaal heen is voor één seconde en zet de voeding opnieuw aan nadat de speling/elasticiteit is weggenomen.

Gebruik een overvloedige hoeveelheid koelvloeistof om het werkstuk en het gereedschap te koelen.

 

Tosec heeft meerdere freesmachines voor het frezen, boren en tappen van HARDOX slijtdelen. De parameters voor het frezen zijn zo uitgebreid dat het onmogelijk is om hier alles te beschrijven. Het frezen van slijtdelen is interessant voor het aanbrengen van laskantafschuiningen, het frezen van schuine kanten aan messen en het boren en tappen van (verzonken) gaten in slijtplaten.

 

HARDOX overzicht slijtvaste plaatsoorten

 

Overzicht van de verschillende Hardox plaatsoorten:

 

 

Hardox 400

Plaatdikte 3 – 130 mm

Hardheid: 370 – 430 Brinell

 

Hardox 450

Plaatdikte 3 – 80 mm

Hardheid: 425 – 475 Brinell

 

 

Deze Hardox-soorten worden gebruikt wanneer een combinatie van hoge slijtvastheid en goede mogelijkheden voor koudvervormen gevraagd worden.

 

Deze slijtplaten worden onder andere toegepast in dump trucks, zeefinstallaties, stortkokers, recyclinginstallaties, baggerwerken en transportbanden. De slijtplaat kenmerkt zich door een zeer goede lasbaarheid.

 

 

 

Hardox 500

Plaatdikte 4 – 32 mm

Hardheid: 470 – 530 Brinell

Plaatdikte 32 – 80 mm

Hardheid: 370 – 430 Brinell

 

Hardox 550

Plaatdikte 10 – 50 mm

Hardheid: 525 – 575 Brinell

 

 

Deze slijtvaste platen worden gebruikt in producten waar hoge eisen gesteld worden met betrekking tot de slijtvastheid.

 

Deze slijtplaten worden toegepast in transportbanden, messen en brekertanden, graafmachinebakken en voor tandwielen in maalapparatuur. Het materiaal mag niet boven een temperatuur van 250ºC stijgen omdat de plaat dan zijn verkregen eigenschappen zal verliezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit mes klopte ik zojuist met de achterkant van een bijl in een blok hout...

Ik moest vrij hard slaan en meerdere keren.

Dit mes heb ik gemaakt uit Hardox 500 die ik nog had liggen.

Zoals je kan zien is er geen vervorming alsook geen deuk te zien...maw dit is heel erg hard en taai..

 

40.jpg.a9252472a93032e7a3497f0e1d9dfd1e.jpg

 

41.jpg.7f1cd809fc8e7935feea144a6d06f3fc.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...