Gast Geplaatst: 10 november 2014 Delen Geplaatst: 10 november 2014 Zie hem daar staan op de foto: trotse vader ! Mooi gedaan man. En ik weet zeker dat ge trots op uw werk kan zijn. Er was ooit in Belgie een speciaal project om bakhuisjes te redden van de ondergang. Ging uit van zo'n groot openlucht museum waarvan ik de naam vergeten ben. Die haden ook een cursus oven bouwen. Zal eens zien of ik dat weer terug kan vinden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 10 november 2014 Delen Geplaatst: 10 november 2014 @-geanonimiseerd- Hey man..bedankt..trost ben ik zeker.. Ik denk dat je het hebt over Bokrijk...ben ik laatst met de kinderen geweest. Als je ooit de kans hebt zeker doen..het is prachtig wandelen en alles is daar zoals vroeger...heel erg fijn.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 10 november 2014 Delen Geplaatst: 10 november 2014 @tom666 Lekkere Doomsday pizza's maken straks:) erg mooi gemaakt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 10 november 2014 Delen Geplaatst: 10 november 2014 @MyronPrps Het eerste zal hopelijk een lekker brood worden... De verhalen beginnen de ronde te doen in de buurt over pizza fuifjes ed...Tja dat heb je he als je zoiets bouwt en de buurt weet het... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 10 november 2014 Delen Geplaatst: 10 november 2014 @MyronPrps Het eerste zal hopelijk een lekker brood worden... De verhalen beginnen de ronde te doen in de buurt over pizza fuifjes ed...Tja dat heb je he als je zoiets bouwt en de buurt weet het... haha opsec weg, entree voor pizza fuif, een blik bonen en een kilo meel? voorraad aanvullen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 10 november 2014 Delen Geplaatst: 10 november 2014 @MyronPrps Ha..ja de geur van vers brood dat wordt gebakken is idd niet opsec maar de rest had ik al in gedacht... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 @tom666 nu heb ik al jou foto's en de filmpjes nog eens bekeken en er reist mij nog een vraag . Hoe ga je jou oven afsluiten van het schouw gedeelte? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 @Geert ik heb voorlopig een hele dikke blok gemaakt van meranti hout waarmee ik afsluit om te bakken. Ik heb een kader liggen in metaal en daar komen nieuwe vuurvaste stenen in..is nu nog te groot dus moet die deze week aanpassen van maat. Verder loopt alles goed...oven staat momenteel op temperatuur. Het enige minpunt is dat ik aan de buitenzijde 3 stenen opnieuw moet metselen..losgekomen...mijn schuld ..te veel cement gebruikt..maar kom valt best mee voor een leek als ik in metselwerk.. Ook het concept van de stalen deur vooraan verandert beetje zodat er geen contact is tussen metaal en steen...scheurtjes.... Straks wordt het eerste brood gebakken...hoop ik toch...dit is allemaal nieuw dus nog wat aftasten.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
houthe Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 Geweldig project en ook erg mooi met alle foto's er bij. Het enige wat, sinds het begin van dit topic, in mijn hoofd blijft rondhangen zijn die dunne muurtjes waarop de oven gebouwd is. Voor mijn gevoel is de massa van de oven veel te groot voor de muurtjes er onder. Ik zou denken dat wanneer je één van de buitenste muurtjes een flinke tik zou geven het geheel onmiddellijk in zou storten, of heb ik het nu gruwelijk mis? Ze lijken mij ook zo dun namelijk. Foto ter illustratie: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 @houthe Die muurtjes...dat is volle betonsteen....achteraan sluit de muur met dwarsmuur...bovenop zit alles dicht met betonplaat...kan in geen geval doorzakken...huizen worden gebouwd met muren van holle bakstenen en daar rusten verdiepen op...ik heb alles nagevraagd bij een persoon die er veel van weet..dit is heel erg sterk... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 @tom666 wat @houthe bedoeld is dat je vrij eenvoudig de muren uit elkaar kan drukken waardoor de boel instorten. Druk verticaal kan de steen wel goed hebben maar horizontaal heb je de kans dat de boel bol gaat staan en wijken. Ook door te torsen zou de boel kunnen instorten Een strip staal of hoeklijnen langs de kopse kant van de stenen lost dat wel op. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 Geweldig project en ook erg mooi met alle foto's er bij. Het enige wat, sinds het begin van dit topic, in mijn hoofd blijft rondhangen zijn die dunne muurtjes waarop de oven gebouwd is. Voor mijn gevoel is de massa van de oven veel te groot voor de muurtjes er onder. Ik zou denken dat wanneer je één van de buitenste muurtjes een flinke tik zou geven het geheel onmiddellijk in zou storten, of heb ik het nu gruwelijk mis? Ze lijken mij ook zo dun namelijk. Foto ter illustratie: Moest dat mijn bouwprojec zijn stond het tussen muurtje er zelfs niet . Op dit bouwwerk kan een building rusten . Goed gedaan Tom. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 @tom666 wat @houthe bedoeld is dat je vrij eenvoudig de muren uit elkaar kan drukken waardoor de boel instorten. Druk verticaal kan de steen wel goed hebben maar horizontaal heb je de kans dat de boel bol gaat staan en wijken. Ook door te torsen zou de boel kunnen instorten Een strip staal of hoeklijnen langs de kopse kant van de stenen lost dat wel op. Er zitten ook 2 betonnetten in he...torsen doet dit niet en zijwaarste druk is hier niet van toepassing... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 In de muur gemetseld? Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt als iemand er tegen aan duwt om wat voor reden dan ook en dat kan flink fout gaan. Kun je die ingestorte dug out in twijzelerheide nog herinneren? Muren zijn vermoedelijk zijwaarts ingestort terwijl er een blok beton bovenop ligt. Doet er overigens niets aan af dat ik het een mooi ding vind Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 Kijk hoe de muur gebouwd is...dit ga je niet omver duwen ...en met de betonplaat er op is het geheel gesloten want die plaat is er op gegoten en niet gelegd dus 1 blok . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 Bon....De oven was dus deze namiddag aan het opwarmen...ik heb deze zo een dikke 5 uur gestookt..Blokken hout in fijnere stukken gehakt en zo op temperatuur gehouden. Dan was het tijd om eens een broodje te bakken. Wel ...HET IS EEN LEKKE BROODJE Terwijl mn oven aan het warmen was moet een mens iets doen... Dus hebben we maar een stoel gemaakt uit een stuk berk van een boom die we gisteren hebben omgezaagd. Samen met de swa kwamen we op het volgende uit... Het zit echt comfortabel en het ziet er zeker authentiek uit... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 Nu het recept van de deeg de baktijd temperatuur en vochtigheid melden @tom666 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 Mooi resultaat. En inderdaad, je constructie is sterk genoeg. Met drie betonnen muurtjes kan dat ding wel wat gewicht hebben. Dit betonblok van 39x9x19 heeft een specifieke druksterkte van 10N/mm2, Gigantisch sterk, zeker rekening houdend met het draagvlak dat je hebt, de verankering van de achterwand en het feit dat je bovenplaat alles mooi samenhoudt. Onder de betonplaat heb je volgens mij een bomveilige constructie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 Temmeratuur..was gissen..mn thermometer is hier nog niet...beetje bloem gestrooit en ze werd bruin dus ...ok Baktijd 25 min....het recept...doet mn vrouw ...ik was niet bij de prep. van het brood...bezig met oven..verslag over recept volgt. Donderdag gaan we zeker de kneder kopen die in de Lidl komt...werkt vlotter... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wiskers Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 @tom666 geweldig project en een lekker uitziend resultaat (kan t helaas niet proeven hier...haha) complimenten, vakwerk hoor!! Bedankt voor het delen! En veel en lekker eetplezier gewenst.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan c Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 Ziet er fantastisch uit ! Hoeveel broden kun je bakken per keer ?Ga er van uit dat je ( eens de baktijd en fine tuning op punt staat ) meerdere broden per keer zal bakken ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 11 november 2014 Delen Geplaatst: 11 november 2014 @Jan c Ik kan tussen de 6 en 10 broden bakken. Valt te zien hoe groot ik ze maak.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 12 november 2014 Delen Geplaatst: 12 november 2014 Shit happens...ook als je als leek een oven bouwt. Ik had voor het laatste deel van de schoorsteen het bezetsel dat ik over had met extra rivierzand gemengd en daar de schoorsteen met opgetrokken...BAD CHOISE Kwam gewoon weer los..alsof er niks tussen zat.. Ok dan moet ge tegen jezelf zeggen...afbreken die handel ..stenen kuisen en opnieuw beginnen... Maar mn maat den Swa is een goede metser dus hij heeft mn muurtje opgetrokken.. Morgen opnieuw voegen en vrijdag deel van de koepel vooraan opnieuw bezetten. Muurtje is anders nu ..als een industriële oven ...ik vind het gewoon top. Tja soms moet ge trots inslikken en zeggen dat een ander het werkelijk beter kan maar daar leer ik dan ook weer van.. Verder verslag volgt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 12 november 2014 Delen Geplaatst: 12 november 2014 Ha en ik zie dat de Swa zelfs metselprofielen en een waterpas gebruikt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 12 november 2014 Delen Geplaatst: 12 november 2014 @Geert Idd we hebben 2 houten blokjes gemaakt voor de metskoord en 2 planken recht gezet...Hmmm mn muurtje staat precies iets rechter nu:D:D:D..Echt waar...ik kan veel ..echt heel veel maar metsen kan ik niet goed... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.