Erelijst
Populaire inhoud
Toont inhoud met de hoogste reputatie op 10/17/15 in alle zones
-
Konijnen kunnen een prima bron van vlees zijn. Je kunt jagen en vallen zetten. Buiten het feit dat het verboden onderwerpen zijn op dit forum kan kweken grote voordelen hebben. Met konijnen kun je namelijk simpel veel vlees op tafel krijgen. Toch moet je vooraf goed uitzoeken of je aan de eisen van konijnenfokker kunt voldoen. De konijnen moet je namelijk zeer goed verzorgen. Schone kooien, veel schoon water, veel voedsel, het juiste soort eten, juiste temperatuur etc etc. Verzorg je de konijnen niet optimaal dan zal de vleesproductie (hard) inzakken. Hieronder mijn 'handleiding' voor konijnen fokken. Ik ben zeker geen alwetende super expert. Er ontbreken vast dingen in deze omschrijving (tips zijn welkom). Maar ik denk dat het minimaal een voldoende goede post is een idee te krijgen wat je kunt verwachten van konijnen fokken.... Inteelt is voor vleeskonijnen geen (groot) probleem. Zus en broer moet je zeker vermijden maar bv vader-dochter, halfbroer en zus is geen probleem. Af en toe nieuw bloed introduceren is altijd wijs. ---Een nieuw nest konijnen--- Zowel het mannetje als het vrouwtje hebben een eigen kooi. Zet het vrouwtje met haar kont eerst in de kooi v/h mannetje. Dit is heel belangrijk. Als je het mannetje in de kooi v/h vrouwtje zet, zal het vrouwtje haar territorium (kooi) gaan verdedigen! Het paren dient te geschieden in de vroege ochtend of late namiddag. Altijd heel rustig en behoedzaam handelen. Stress heeft een zeer negatief effect op het paren. Meestal paren ze 2x in een kwartier. Als het mannetje klaar is geeft ie een krijs en valt op z'n rug :-) Heeft het vrouwtje geen zin dan een paar uur later nogmaals proberen. Mannetje en vrouwtje nooit een hele nacht bijelkaar in de kooi zetten. Het mannetje kan 3-5 maal per dag paren maar fokkers adviseren 3 dagen tussen paarbeurten te wachten. Tenzij je de konijnen gaat verhandelen/ruilen is een paar dagen wachten zeer zeker geen probleem. Ik heb de cyclus van paren tot geboorte proberen weer te geven in een grafiekje. De draagtijd is ongeveer 32 dagen (groen) De jongen worden gedurende 40 dagen gezoogd. Op de 25ste dag na de bevruchting zet je een nestbak met zacht hooi in de kooi v/h vrouwtje. Zij zal het nest afmaken met dons dat ze rondom haar tepels aftrekt. Als ze na de 35ste dag nog niet bevallen is dan is de zwangerschap mislukt of was ze helemaal niet zwanger. Het vrouwtje is 1 dag na de bevalling al klaar om weer zwanger te worden. Dat zie je in het derde schema. Het is zeer intensief voor het vrouwtje en werkt alleen in zeer optimale omstandigheden. Het word een heel georganiseer met jongen als ze 2 nesten gelijktijdig moet voeden. Persoonlijk zou ik dat niet doen omdat imijn ervaring niet voldoende is. Het middelste schema stelt voor het vrouwtje te opnieuw te bevruchten na 10-15 dagen nadat ze begonnen is met het zogen van het huidige nest. Ook hier is het een vereiste dat de omstandigheden zeer goed zijn. Het vrouwtje moet immers veel melk produceren, de babies moeten groeien in de baarmoeder. Dat lukt echt niet met met een handje gras per dag... Het vrouwtje is extra gewillig om te paren: - 1 dag na de bevalling. - 10 dagen na de bevalling. - 2 dagen nadat het zogen gestopt is. Het vrouwtje moet eigenlijk constant zwanger zijn en/of bezig zijn met zogen. Als ze bv maar 1x per jaar paart is er een grote kans op schijn zwangerschap. Ze is er dan van overtuigt dat ze zwanger is en gaat een nest maken. Mannetje maken geen kans in die periode. Je moet dan gewoon wachten tot ze over de teleurstelling heen is en weer wil paren. Dat kan je geplande vleesproductie dus beïnvloeden. Een nest is tussen de 1 en 14 konijntjes. 6-8 is het 'normale' aantal. Na de bevalling op een rustig moment als het vrouwtje v/h nest is de babies controleren. Dode uit het nest halen. Misvormde ook. Die gaan het niet redden zijn een onnodige belasting voor de moeder. Het probleem is dat de moeder de babies kan verstoten als er een onbekende (mensen)geur aanzit. Vicks vaporub op de neus v.d moeder lijkt goed te helpen. Ze ruikt dan niets voor een flinke tijd. Na die tijd hebben is de vreemde geur verdwenen. De moeder een aantal uren weghouden bij de babies is waarschijnlijk ook voldoende. Na 4 nesten begint het aantal te zakken en moet je een vervangster zoeken. Toch kan wat minder voordelen hebben. Een vrouwtje heeft 8 tepels en bij 9-14 jongen is dat een gevecht om te voeden (Een konijn zoogt maar 2x per dag) Enkele jongen zullen dan verhongeren. Als je 2 (of meer) nesten hebt met babies v/d zelfde leeftijd kan het volgende een oplossing zijn. Zet 1 of 2 babies van het grote nest in een klein nest. Nooit meer dan 8 per nest dus. Konijnen kunnen niet tellen dus de adoptiemoeder zal niet merken dat haar kroost plotseling is toegenomen :-) Je zet beide moeders in aparte kooien ver uit het zicht van hun nesten. Je wrijft met en schone doek door het adaptienest om de geur over te nemen. Je neemt de adoptie babies uit het grote nest en veegt ze grondig maar zeer voorzichtig af met de doek. (oude geur verwijderen) Je verplaatst nu babies v/h ene nest naar het andere nest. Zo voorzichtig als je kan. De andere babies niet aanraken. Geen kou en tocht want de babies zijn nog kaal en worden van vrijwel alles ziek. Wacht nu een uur of 6 de mensenlucht verdwijnt nu v/d de konijnen. De geur v/d 'nieuwe' babies in het nest mengt zich met de geur van de andere babies. De moeder zal geen verschil opmerken. Zet nu de moeders terug in de kooien. ---Eten--- Na 3-6 maanden zijn de konijnen klaar voor de pan . 3-6 is nogal een marge. Daar zijn diverse verklaringen voor. Mening v/d fokker. Voedsel kwaliteit. Ras. Een weegschaal bied meestal uitkomst. De konijnen moeten dagelijks zwaarder worden. Stopt dat dan is het konijn ziek, heeft onvoldoende goede voeding of is uitgegroeit. Uitgegroeide eten alleen maar en hebben weinig nut behalve fokken en in het geval dat je geen ruimte hebt in de vriezer. Zieke konijnen afzonderen. Dood maken is vaak het beste. Vlaamse reuzen zijn prima vleeskonijnen. 5-10kg met extremen tot 15-20kg. De vrouwtjes zijn meestal goede moeders die niet snel hun kroost afwijzen. Verder is het een rustig ras dat niet vaak vecht. ---Kooien enzo--- Het lijkt handig/simpel om al die konijnen in en grote kooi/schuur te zetten en de natuur de gang te laten gaan. Er zijn diverse problemen met deze gedachte. - In de natuur zijn heel veel roofdieren die de aantallen konijnen onder controle houden. - Vruchtbare mannetjes vechten om vrouwtjes. Vrouwtjes verdedigen hun territorium. In de natuur vlucht de verliezer. Maar in een kooi kan dat niet. - Wat moet je met honderden konijnen? Je moet ze allemaal voeren! Als konijnen onvruchtbaar gemaakt zijn stopt het vechten. Maar op die leeftijd zijn ze al panklaar :-) Afzonderlijke kooien is meestal de beste oplossing. Zelfs dan is het het beste dat vrouwtjes en mannetjes elkaar niet zien, horen of ruiken. Konijnen fokken het hele jaar door ALS de temperatuur goed is. In de natuur zie je om die reden geen nesten in de winter. Wil je als fokker het hele jaar nesten dan moet je zorgen dat ruimte waarin de konijnen verblijven nooit onder de 15C zakt. ---Hoeveel?--- Mijn mening is dat vooral mannetjes te slachten zodra ze op gewicht zijn. 1 mannetje per 6 vrouwtjes is voldoende. Een extra mannetje in geval van overlijden en/of een niet te eenzijdige genenpoel is een goed idee. Zoals je boven gelezen hebt moeten vrouwtjes in productie blijven. Je moet dus uitrekenen hoeveel konijnen per jaar je denkt te eten/verhandelen. Met die gegevens moet je berekenen hoeveel nesten je per jaar nodig hebt. Het lijkt misschien geen probleem om 100 konijnen per jaar in de vuilnisbak te gooien totdat je het daadwerkelijk moet doen. Konijnen fokken kost namelijk vrij veel tijd. De kooien moeten altijd heel schoon zijn omdat konijnen snel ziek worden. Ziek staat gelijk aan sterfgevallen en verlaagde productie. Dingen die je zeker niet wilt als je fokt om te overleven. Zakken met (goedkope) voeding, stro, etc zijn waarschijnlijk niet te koop in de periode waarvoor je prept. Je moet dan zelf eten verbouwen en/of eten verzamelen in de natuur. Iedere konijn dat je niet kunt verhandelen of op je bord terecht komt is verloren tijd. Tijd die je beter kan besteden aan andere dingen. Want op konijnen alleen kun je niet overleven. Als voorbeeld kan ik geven dat een konijn dagelijks een hoop stro van eigen lichaams omvang nodig heeft. Buiten andere dingen. Zwangere/zogende vrouwtjes eten veel meer. Om die reden wil ik het volgend experiment aanraden. Koop een Vlaamse Reus en geeft het beestje een perfecte leefomgeving en perfecte voeding gedurende 6 maanden. Geen voeding uit de dierenwinkel. Allemaal zelf verzamelen! ---Voeding--- Konijnen zijn dom want ze eten giftige dingen. Als je ze bv een tomatenplant geeft eten ze die op. Kort daarna zijn ze dood. Konijnen houden van veel variatie. Meer variatie = meer eten = sneller groeien = ons doel Konijnen eten gras, heel veel gras. Maar gemaait gras maakt ze (dood)ziek omdat het snel gaat fermenteren. Ze moeten het dus zelf grazen. Je kunt dat doen door ze in en kooi met een bodem van gaas op het gras te zetten. Stro is een prima vervanger voor gras. Stoffig en muf stro maakt konijnen ziek. Waar haal je stro vandaan tijdens een crisis? Van je balkonnetje? Stelen bij een boer met een hagelgeweer? Dingen om over na te denken. Natuurlijk, een crisis gaat om overleven en je kunt geen konijnen paradijs verwachten. Helemaal mee eens; maar ook tijdens een crisis groeien konijnen niet als ze dagelijks slechts een bakje vies water en 1 worteltje krijgen. Al dat vlees op jouw bord was ooit de voeding die zelf in het bos verzamelde voor het konijn. ---Verder--- Als er interesse is in dit onderwerp post ik nog wat ideeen/suggesties betreffende voeding en bv nestdozen. ---Eindwoord--- Konijnen kunnen een perfecte oplossing zijn. Maar zeker niet voor iedereen. Als je het niet in je hebt om massaal lieve konijntjes te slachten, begin er niet aan. Heb je geen idee waar je veel voedsel kunt vinden, begin er niet aan. Verwacht je veel vlees zonder werk, begin er niet aan.3 punten
-
Hallo menschen, Een aantal dagen geleden gooide ik mijn EDC/GHB in het topic "Wat zit er in jouw EDC?". Hier kreeg ik de vraag van Stuudje of ik mijn blikopeners (Coghlan's Blikopener, P38 volgens mijn) al wel eens getest had. Dit was niet het geval, dus ben ik dankzij Stuudje's idee naar de AH gegaan om een blik knakworsten te halen. Deze had aan de boven kant een lipje om het makkelijk te openen. Ik dacht dat deze kant dus minder sterk was, dus heb de de onderkant open gemaakt. Na wat hard drukken met het kleine mesje kreeg ik een gat in de bovenkant (Voorheen onderkant). Dit was het zwaarste werk. Met een klein beetje drukken iedere keer ga je zo heel het blikje rond. Ik had niet echt het idee dat ik nou zoveel kracht uit oefende op de opener. Het is een scherp mes dat zo door het blik heen glijdt. Het blik was zo open, denk dat het ongeveer 30 seconde heeft geduurd. Daarna met de opener zelf de deksel omhoog gedaan, dit waagde ik niet met mijn blote handen. Dacht dat het ook wel een goed idee was om mijn Esbit brander te testen, aangezien ik die ook nog even nieuw uit de verpakking moest halen. En zeg nou zelf, warme knakworsten zijn beter dan koude! Ik heb een Coghlan's storm lucifer gebruikt om het Esbit tablet aan te steken. Na 7:38 minuten was het Esbit tablet op en had ik een blik stomende knakworsten voor mij staan. Kokend heb ik ze niet gekregen maar wel lekker warm tijdens deze temperaturen. Dankzij dit testje weet ik nu hoe ik een blik makkelijk kan openen (en dat was het ook!), wat opzich wel makkelijk is aangezien ik er twee bij heb. Nick2 punten
-
Leren sheath in rawstyle voor brute forged Kampman mes, ik heb geprobeerd de sheath in de zelfde stijl te maken als het mes. De schede is gemaakt van 4 mm dik tuigleer zonder gebruik van machines, garen, of nieten ALLEEN leer dus en een geweerknopje voor de sluiting. De zijkant van de schede is dicht gemaakt met leren pluggen, de beltloop en de firesteel zijn bevestigd aan de strap en dus afneembaar.2 punten
-
Over een aantal dagen moet ik met mijn school voor een uitwisseling naar Keulen met de trein. Als prepper bereid je je voor op noodsituaties. Wat als er een SHTF zou zijn en ik ben in Keulen of op de trein tussen Keulen-Alkmaar. Hoe zouden mijn ouders me kunnen vinden ,als ik op een random locatie ben beland met de trein tussen Keulen-Alkmaar? Wat voor uitrusting is handig en wat voor plan. Denk eraan dat hulpdiensten niet zouden kunnen helpen (zware SHTF zoals EMP ,grid down en civil collapse). Alvast bedankt voor de tips.1 punt
-
1 punt
-
Eieren zijn hoofdzaak van kippen houden, vlees is bijzaak. Kip geeft via de eieren veel meer kg's compleet eiwit/vet bron dan als stukje vlees. Nu is kip zeer veel gegeten, voor de bioindustrie was kip een zeer luxe product, want dat kost je zo 3-5 jaar aan eieren (150/jaar a 60 gram = 36000gram ei of je 2kg vlees in een keer) de jonge malse kip/haan van nu werd toen niet gegeten, wat je at was overschot aan hanen en kip die te oud was om te leggen, taaie kip dus die in de stoof ging, niet een stukje filet op je bord. Voordeel ook van kippen houden voor de eieren is dat je onder deze omstandigheden geen haan nodig hebt, eieren leggen doen ze zonder net zo goed. Haan is pas noodzakelijk als je kuikens wil en enige 2 voorwaardes aan die haan is vergelijkbare maat met je hennen en vruchtbaar. Mixen is simpel en kippen worden niet gecastreerd, iets wat met veel konijnen (ivm gezondheid en huisdier doel) wel gebeurt.1 punt
-
Beste AWOL, konijnen is maar een voorbeeld. Kippen, ganzen, vissen, geiten, etc etc. Allemaal prima ideeen. Zie mij postje als een idee om te varieeren. Ipv dagelijks kipproducten afentoe konijn. Konijnen kun je overigens ook ruilen. De hoeveelheid vlees is ook een voordeel. Misschien is konijnenvoer in bepaalde omgevingen beter te vinden dan kippenvoer?1 punt
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation of NL https://nl.wikipedia.org/wiki/Konijnenuithongering Wat mij overigens doet afvragen @CityPrepper waarom je zou kiezen voor konijnen terwijl je met deze resources ook kippen zou kunnen houden en kweken en niet het probleem hebt van te mager vlees als je er volledig op terug moet vallen. Daarnaast zijn de eieren een extra product dat goed te gebruiken / ruilen valt.1 punt
-
Qua geur is het advies wat ik hoor handen door mest/urine van moederkonijn halen. Dat ruikt naar haarzelf en is ook altijd beschikbaar. Te grote dieren als vlaamse reus hebben kostentechnisch een negatieve voerconversie, ze eten meer per kg die ze groeien dan een standaard maat konijn. Ze hebben ook grotere hokken nodig en er is voor een gesloten fokgroep (zoals in een shtf scenario waar je niet kan ruilen) dus veel ruimte nodig. Inteelt heeft wel degelijk een negatieve invloed op vruchtbaarheid en levensvatbaarheid van de jongen. Niet iets wat je wil als je er van afhankelijk bent. Adviezen van hoeveel nesten per jaar varieren inderdaad van zoveel mogelijk (maar dat put je konijn heel snel uit) tot 2-4x per jaar. Zeker in een shtf scenario wil je je vlees "on the hoof" hebben, vriezers en de nodige stroom kunnen stuk gaan, stevige kooi is veel minder kwetsbaar. Kijk liever naar een kleiner ras waarvan je per dag/week genoeg vlees van krijgt om het aantal monden dat je hebt te voeden. Je hebt nl ook geen koelkast, waarschijnlijk meer ongedierte en dan eten goed houden is lastig, zeker in een hete zomer. Zolang er nog niks aan de hand is, is het fokken dieren die ook als huisdier geschikt zijn (selectie dus o.a. op niet bijten, hoewel je dat ook in je vleesdieren wil vermijden, zeker met shtf doel ivm geen medische hulp bij verwondingen) en wen je fokdieren aan in handen zijn. Ook helpt dat om geen stress te hebben bij het oppakken om in andere kooi te zetten (bij de ram bv).1 punt
-
Leuk!! Gefeliciteerd! Ik imker nu ook een jaar met 3 volken na de vursus. Heb er erg veel plezier in. Staan bij mij gewoon in de tuin. Erg leuke hobby en niet één volk gedraagt zich hetzelfde. Net als de imkers trouwens haha! Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk1 punt
-
Gefeliciteerd, van een ongediplomeerd imker, die ooit voor wat bijen moest zorgen (niet moeilijk, je hoeft alleen maar te zorgen dat ze niet doodgaan werd me verteld). Ik zorg nu (met twee jongens die veel van het uitvoerende werk doen) voor zo'n 80 volken. Blijft leuk, al is er wel "altijd wat".1 punt
-
1 punt
-
Gefeliciteerd! Erg nuttige en nieuw bloed is hard nodig bij het imkersgilde.1 punt
-
84% van de wereldbevolking eet insecten volgens deze website. http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-eten/ Ook heel interessant voor de prepper. http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-eten-nieuws/zelf-thuis-sprinkhanen-kweken/1 punt
-
Je kunt overal in stikken. Heeft weinig met het feit te maken dat het insecten waren. Jammer dat er geen EHBO-er in de buurt was om z'n strot leeg te pulken. Was toch vrij simpel te behandelen geweest, hoewel het wel diep kan zitten, weet ik van een vriend met een vernauwde slokdarm, daar heb ik al heel wat keren mee op de eerste hulp gezeten) Vroeger vrat ik wel een regenworm op voor een krat bier. Redelijk vaak gratis bezopen geraakt destijds. Toen ik een tijdje krekels kweekte, ook wel eens eentje levend verorberd, maar die smaken naar pinda's en daar was ik toen helemaal niet dol op. Diezelfde vriend nam er wel vaker eentje, maar uiteraard om de andere aanwezigen te laten gruwelen.1 punt