Flos Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Enige tijd geleden kreeg ik van @Heksenboot een stuk veren staal . Dit omdat ik hem eens had laten weten dat ik zelf wel eens een poging zou wagen een mes te maken . Door de dikte van het staal wist ik het zou een mes worden voor het zware werk . Niet om aardappelen te schillen dus . Afgelopen vrijdag na mijn vaste werkjes zoals de dieren voederen aan de slag . Een blank stuk staal . Daar heb ik de vorm van het mes op af getekend . Met mijn snijbrander hebik dit uitgebrand . Ik ondervond al snel dat het niet gaat als een gewoon stuk ijzer . Veel harder . Het uitgebrand stuk heb ik volledig uitgegroeid . Dit wil zeggen het stuk staal kers rood laten worden en langzaam laten afkoelen . Ook heb ik er wat flink slagen op gegeven (dit wel een uur lang ) om het uit te smeden het lemmer te verdunnen en een nog beter vorm in te krijgen . Dan met mijn kleine slijptol het grootste deel weg geslepen . De vorm van het mes kwam langzaam in zicht . Voor het fijnere werk heb ik mijn bandschuurmachine gebruikt . ( dit is er wel een voor houtbewerking maar je moet roeien met de riemen die je hebt ) . Het moeilijkste is om het symmetrisch te krijgen zowel de linkse als de rechtse kant moeten gelijk zijn . Ook kwam af en toe een vijl aan te pas . Vandaag maandag . Heb ik 2 gaatjes in het handvat geboord . Daarna het lemmer volledig rood gloeiend gemaakt . Dit met mijn snijbrander .( Een oven zou beter werken maar dit heb ik nog niet . Staat op mijn verlang lijst . ) In een klaar staande bak met water snel afgekoeld . Uit 2 stukjes eikenhout heb ik een handvat gemaakt . En dit met twee boutjes uit rvs aan het lemmer gemonteerd . Ik heb het gewet op mijn wetsteen met olie . Echt snijden doet het niet daar moet ik nog beter werk van maken . Het mes weegt 524 gr. , Het lemmer meet 19 cm . Een schoonheids wedstrijd gaat het niet winnen . Maar ben min of meer tevreden van mijn werk . Wat heb ik geleerd . Brand het niet te klein uit , wegnemen van staal gaat gemakkelijker dan bijzetten . En goed gereedschap is goud waard . Geert 7 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 super! En geef toe, met dit mes ben je blijer dan als je zoiets zou hebben gekocht. Mijn eerste mes was niet zo fraai hoor! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Toch een heel aardig resultaat zo voor de eerste keer! 't Ziet eruit als er best wat uurtjes in zijn gaan zitten. Bij het slijpen van een bestaand mes is het al moeilijk om alles perfect symmetrisch te krijgen, laat staan als je hem helemaal zelf maakt. Petje af! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Echt een mooi mes @Geert, een een goed verslag. Ben benieuwd naar deel 2: hoe gedraagt het mes zich bij diverse klusjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cretech Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Mooi mes @Geert, ik heb nog een tip voor het mes van je. puur voor de veiligheid van je handen, Het is mischien handig om dit weg te halen zodat het makkelijker in de hand ligt, en ook veiliger is voor je handen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Cretech bedankt voor de tip . Bij het vast nemen voel je dat die punt in de weg zit . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Aangepast . En hij weegt nu 2gr. minder . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cretech Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Kijk nu ziet het er al wat beter uit, mooi gedaan Echt heel mooi voor je eerste mes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Molonneke Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Mooi ding @Geert, proficiat ermee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Leuk hoor @Geert misschien kun je nog een extra bevel (release edge) slijpen zodat het misschien makkelijker is het mes scherp te krijgen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Leuk hoor @Geert misschien kun je nog een extra bevel (release edge) slijpen zodat het misschien makkelijker is het mes scherp te krijgen? Wat moet ik me daar bij voorstellen ? Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerbenvink Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Geert Echt mooi gemaakt!! Misschien zou je een soort uitleg tekst kunnen maken en die ergens op het forum plaatsen hoe je zelf nauw een mes maakt?(miss een idee) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cretech Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Geert ik denk dat hij dit bedoeld Cretech (Geweldige teken kunsten) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerbenvink Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Cretech Teken je dit zo snel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cretech Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Gerbenvink Ik kan sneller als dit gevraagd wordt :3 Heb ook tekenlessen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerbenvink Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Lol Heb je dat met paint gemaakt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cretech Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Lol Heb je dat met paint gemaakt? Yup, even snel. Photoshop had geen zin vandaag Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerbenvink Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Handig jammer dat PS het niet deed Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Mooi mes! Leuk dat je ons meeneemt in het maakproces. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GuywithAplan Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 nice hoor geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cretech Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Handig jammer dat PS het niet deed Ohh hij deed het wel, maar hij had geen zin. :/ Iemand had al mijn vensters verplaatst Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerbenvink Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Haha dat kan ook Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bijenman Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Goed bezig @Geert en erg mooi gedaan. Ik doe het je niet na. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luna1988 Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Geert Word verenstaal ook echt gebruikt voor bv bladveren. Zodat ik het op de sloop kan krijgen? Wat is de legering van verenstaal of het materiaal nummer? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr.Prepper Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Yup, even snel. Photoshop had geen zin vandaag [offtopic] En terecht, is meer iets voor Illustrator natuurlijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.