JohnM Geplaatst: 3 januari 2014 Delen Geplaatst: 3 januari 2014 Voor een EDC zou ik voor een zwitsers zakmes gaan. Makkelijk in je zak te steken, niemand zal er aanstoot aan nemen en zeer veelzijdig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 3 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2014 ja voorlopig hou ik mijn spartan in de survivalkit Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 3 januari 2014 Delen Geplaatst: 3 januari 2014 Dat heb ik ook @Jan c, dat ding is zo onvoorstelbaar geweldig, elke dag wel een klusje waar hij bij te voorschijn komt! Beste koop die ik ooit heb gedaan! Lijkt wel of zo'n LC probleempjes aantrekt om ze vervolgens op te kunnen lossen Absoluut een topper, heerlijke alleskunner ! K a n s Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
XytraS Geplaatst: 4 januari 2014 Delen Geplaatst: 4 januari 2014 Wil je een goed, niet te prijzig edc mes (al dan niet met kartels, hoewel dat enkel in specifieke gevallen iets kan bijbrengen), kijk dan eens naar de messen van Byrd (ondermerk van Spyderco). Met uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en als vb zou ik zeggen een Byrd Meadowlark2 (gesloten exact 10cm, met lemmet van 7.3cm), gemakkelijk te vinden in Nederland, hoewel meestal met frn handvat en persoonlijk vind ik g10 stukken beter. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2014 mooi mes, ga ik zeker eens overwegen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
damian9696 Geplaatst: 9 januari 2014 Delen Geplaatst: 9 januari 2014 De walther black tac 164gr. is ook een mooi mes Ik heb zelf de kleinere versie SubCompanion 77gr . Bij conrad is hij 25,- heeft kartelrand en je krijgt hem in een mooie doos en er ook nog een holster bij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
sormano Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 Wil je een goed, niet te prijzig edc mes (al dan niet met kartels, hoewel dat enkel in specifieke gevallen iets kan bijbrengen), kijk dan eens naar de messen van Byrd (ondermerk van Spyderco). Met uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en als vb zou ik zeggen een Byrd Meadowlark2 (gesloten exact 10cm, met lemmet van 7.3cm), gemakkelijk te vinden in Nederland, hoewel meestal met frn handvat en persoonlijk vind ik g10 stukken beter. Ik sluit me aan bij XytraS, de meadowlark 2 is een zeer mooi compact mes. Indien je iets groter wilt is er nog de Byrd Cara Cara 2. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 een mooi mes maar te groot het mag dichtgeklapt max 10cm zijn maar ooit komt dit er nog;) Ik neem aan dat het budget ook een rol speelt. Je kunt geweldige messen kopen voor kapitalen. Voor een vast mes is de beroemde Mora de top op gebied van kwaliteit/prijs verhouding. Dit geld voor vouwmessen voor de Opinel messen. Zelfs 'serrated' versie te krijgen, zowel RVS als carbonstaal (harder maar klein beetje onderhoud nodig), zowel hout als modernere handvaten. Prima gereedschap, 't is alleen niet zo cool showen aan je vrienden: http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/opinel.htm Als je eenmaal wat ervaring met een mes hebt, weet je ook wat je bevalt en tegenstaat. Dan kun je overwegen wat meer geld uit te geven voor een dure die precies aan je wensen voldoet. Zoals @Renanim zegt, voelen, vasthouden en bepotelen dat spul voordat je veel geld uitgeeft aan iets op 't internet. Want een mes is heel persoonlijk. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 11 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Raycoupe opinel heb ik en dat vind ik maar niets Was bijna niet gebruikt maar toch bot terwijl een voor 3 Gekochte victorinox na 10 jaar ( denk ik ) nog steeds perfect scherp is , ik denk dat ik voor spyderco of iets gelijkaardig ga Voor de foto liefhebber : mijn bijna volledige collectie De leatherman c33l en victorinox skipper ontbreken Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Raycoupe opinel heb ik en dat vind ik maar niets Was bijna niet gebruikt maar toch bot terwijl een voor 3 Gekochte victorinox na 10 jaar ( denk ik ) nog steeds perfect scherp is , ik denk dat ik voor spyderco of iets gelijkaardig ga Voor de foto liefhebber : mijn bijna volledige collectie De leatherman c33l en victorinox skipper ontbreken Slijpen moet je toch leren... geen enkel mes blijft scherp als je hem gebruikt, ondanks de verhaaltjes van Tell Sell op TV. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 11 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2014 Weet ik maar toch liever iets dat langer scherp blijft Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 Weet ik maar toch liever iets dat langer scherp blijft Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk Betere kwaliteit = veel meer geld. Vergeleken met een simpele Opinel (11 euro) moet je dan al snel het tienvoudige uitgeven. RVS is ook bij een duur mes al snel weer zachter staal dan de carbon versie van Opinel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
netuyas Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Raycoupe opinel heb ik en dat vind ik maar niets Was bijna niet gebruikt maar toch bot terwijl een voor €3 Gekochte victorinox na 10 jaar ( denk ik ) nog steeds perfect scherp is , ik denk dat ik voor spyderco of iets gelijkaardig ga Ben in het bezit van meerdere victorinoxen en opinels, en kan deze ervaring niet onderschrijven. Heb in de afgelopen 25 jaar best veel messen gekocht, in mijn handen gehad en en passant geleerd hoe je die moet onderhouden. Een van de meest prettige messen die ik heb is een opinel(de 07 carbon). Ik zweer bij de carbonversie, want die is ook in het veld eenvoudig weer scheermesscherp te krijgen. Ik heb ook Ka-Bar en Falkniven's, en dat zijn ook perfecte messen, maar voor iemand met een bepert budget is er m.i. geen betere bang for the buck dan de Mora en de Opinel! Een prijstechnisch goed en degelijk alternatief zijn de Eden serie messen van KaTo. ( ik zie op hun site dat ze wel wat duurder zijn geworden) Vooral de 106 is een aanrader. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Raycoupe opinel heb ik en dat vind ik maar niets Was bijna niet gebruikt maar toch bot terwijl een voor €3 Gekochte victorinox na 10 jaar ( denk ik ) nog steeds perfect scherp is , ik denk dat ik voor spyderco of iets gelijkaardig ga Voor de foto liefhebber : mijn bijna volledige collectie De leatherman c33l en victorinox skipper ontbreken Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk Bijzonder dat je Victorinox na 10 jaar nog scherp is. Heeft deze al die tijd dicht in je broekzak gezeten? M'n Vic's die ik gebruik zijn echt wel bot na flink wat takken snijden en kampeer snijwerk. Niets mis met een bot mes, geeft je mooi de gelegenheid om je mes te leren wetten/slijpen. En dat staal van de Vic's is echt geen wonder staal. Volgens mij gewoon "pisbakken" RVS.... Opinel messen zijn heerlijke messen. Lekker eenvoudig en perfect voor onderweg/kamperen/EDC. Geen hightech tacticool spul maar het werkt wel waarvoor het gemaakt is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 11 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2014 Bijzonder dat je Victorinox na 10 jaar nog scherp is. Heeft deze al die tijd dicht in je broekzak gezeten? M'n Vic's die ik gebruik zijn echt wel bot na flink wat takken snijden en kampeer snijwerk. Niets mis met een bot mes, geeft je mooi de gelegenheid om je mes te leren wetten/slijpen. En dat staal van de Vic's is echt geen wonder staal. Volgens mij gewoon "pisbakken" RVS.... Opinel messen zijn heerlijke messen. Lekker eenvoudig en perfect voor onderweg/kamperen/EDC. Geen hightech tacticool spul maar het werkt wel waarvoor het gemaakt is. ik weet het niet , heb deze op een rommelmarkt gekocht en een beetje opgepoetst het is de rode boven de groene Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 Ook hier krijgt van mij de Opinel een dikke pluim. Overal in huis ligt er wel ééntje en zijn makkelijk te slijpen. No nonsense mes wat doet waar het voor gemaakt het is. Wil je een betere staalsoort die langer zijn snede blijft behouden moet je gewoonweg meer geld uitgeven. Ik ben persoonlijk gek op S30V staal. Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joop Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @bjo1998 ik heb wel ervaring met de bear grylls Scout, deze goedkoop kunnen kopen. Mes was goed scherp kon er zelfs een beetje mee scheren(beter dan de ultimate serrated knife die vrij bot was). sluiting zou ik voor licht werk wel vertrouwen maar algehele indruk is toch wat goedkoop voor de dure prijs(zelfs goedkoop t.o.v. bijvoorbeeld de goedkopere opinel messen) Wat wil je eigenlijk toevoegen aan je verzameling qua functionaliteit? krijg een beetje de indruk dat je messen gewoon erg leuk vind dan zou ik gewoon kijken naar iets bijzonders dat je zelf aanspreekt. Anders zou je eens kunnen kijken naar wat materialen om de boel te slijpen. Kan je beginnen met je Opinel omdat je daar het makkelijkste mee kan oefenen. Als je iets nieuws wilt qua gereedschap zou je ook eens kunnen kijken naar wat houtbewerkings gereedschap of andere survival tools Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 11 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Joop ik vindt zqkmessen inderdaad heel leuk maar zou graag nog een zakmes hebben dat geschikt is voor bushcraft ( in de beperkte maten dat het met een zakmes mogelijk is) Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
XytraS Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Joop ik vindt zqkmessen inderdaad heel leuk maar zou graag nog een zakmes hebben dat geschikt is voor bushcraft ( in de beperkte maten dat het met een zakmes mogelijk is) Ontario RAT of Esee Zancudo... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 Wat heb je met de adviezen van de afgelopen vier pagina's gedaan? Wat bushcraft betreft, je skills uitbreiden hoort daar ook bij, bv je messen leren slijpen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 11 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2014 Ontario RAT of Esee Zancudo... zeer mooie messen maar ik denk dat ik deze neem http://www.knivesandtools.be/nl/pt/-spyderco-tenacious-zakmes.htm of anders http://www.knivesandtools.be/nl/pt/-kershaw-zing-1730ss.htm deze zijn iets kleiner en passen in mijn edc survivalkit Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Joop ik vindt zqkmessen inderdaad heel leuk maar zou graag nog een zakmes hebben dat geschikt is voor bushcraft ( in de beperkte maten dat het met een zakmes mogelijk is) Misschien vindt je dit wat? Ingeklapt 12cm, uitgeklapt 21cm. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 11 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Stuudje ik weet het en ga ook wat sljjpmateriaal bestellen en me daar in verdiepen maar eerst het mes @Raycoupe welk merk? type? het lijkt me wel iets Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 11 januari 2014 Delen Geplaatst: 11 januari 2014 @Stuudje ik weet het en ga ook wat sljjpmateriaal bestellen en me daar in verdiepen maar eerst het mes @Raycoupe welk merk? type? het lijkt me wel iets Rocktrail IAN79411A RVS. Ik plaats die foto niet om deze aan te raden, maar om te laten zien dat een mes er wel lekker uit kan zien, maar 't toch complete bagger is. Staat wel leuk in de verzameling, maar je hebt er niets aan in de praktijk. Kost ook maar 5 euro. Krijg je nog drie jaar garantie ook! Ruilen voor je opinel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 11 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2014 ah oke ziet er anders wel zeer goed uit Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.