Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk mes?


bjo1998

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 132
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Precies, trap er niet in!

 

Luister naar het advies wat al de mensen je geven in dit draadje.

Wil je de kwaliteit van een Opinel, maar dan eentje die er lekker uitziet van een gerenommeerd merk, ben je zo 100 tot 200 euro kwijt. :o

ik heb een gelijkaardig topic gestart op het bushcraftforum en daar werden leatherman, opinel, en spyderco aangeraden en de laatste schijnt ook heel goed te zijn (prijs valt mee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een gelijkaardig topic gestart op het bushcraftforum en daar werden leatherman, opinel, en spyderco aangeraden en de laatste schijnt ook heel goed te zijn (prijs valt mee)

 

Spyderco is kwalitatief gewoon goed. Deze wat voor je? Nog de voordeligste ook, tenzij je een sleutelbos mesje wilt: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-spyderco-tenacious-zakmes.htm

 

Wat ik een groot nadeel vind aan zakmessen met een dergelijk plat handvat is dat je er heel snel blaren van krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spyderco is kwalitatief gewoon goed. Deze wat voor je? Nog de voordeligste ook, tenzij je een sleutelbos mesje wilt: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-spyderco-tenacious-zakmes.htm

 

Wat ik een groot nadeel vind aan zakmessen met een dergelijk plat handvat is dat je er heel snel blaren van krijgt.

precies die wil ik kopen
Link naar reactie
Delen op andere sites

precies die wil ik kopen

 

Toch een poging:

 

Bestel een setje Opinels. 8, 9 en 10.

Pas welke het lekkerst in de hand ligt.

Koop er daarvan nog een paar.

 

Prima messen. Kosten weinig, doen veel.

Maar je hebt kennelijk geld teveel of gaat vooral voor de bling factor (afgrijselijk woord).

 

Voor details: zie http://preppers.nl/forum/group.php?discussionid=10&do=discuss (maar dat heb je toch al gedaan?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

[maar mischien probeer ik de opinel uit koolstofstaal wel eens

 

Koolstofstaal is juist wat je wilt, het is handig bij het maken van vuur. Zie de review.

Voorbereiding voor aankoop helpt!

Wil je mijn opinels passen?

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dat kan uitgezet worden via de opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joop ik vindt zqkmessen inderdaad heel leuk maar zou graag nog een zakmes hebben dat geschikt is voor bushcraft ( in de beperkte maten dat het met een zakmes mogelijk is)

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

 

Opinel is goede kwaliteit en niks mis mee, maar het oog wil ook wat. Ik snap het.

 

Messen van Gerber zijn zwaar ondergewaardeerd in mijn ogen en zijn voor de prijs goede kwaliteits zakmessen.

Heb er zelf meerdere waaronder deze:

[ATTACH=CONFIG]7522[/ATTACH]

 

Wil je een bushcraft mes, koop dan geen zakmes!

Wil je een zakmes voor in je bob of als survival tool in je broekzak (of in dit geval aan je riem, met de handige schede), beveel ik je deze aan.

Makkelijk te slijpen met wetsteen (wil je hem razor sharp, werk hem dan af op een leren riem), topkwaliteit en een stevig mes zoals maar weinig zakmessen zijn!

Kun je geen slechte deal aan maken.

Geloof me, ik ben iemand die messen als gereedschap ziet, ze ook als dusdanig behandeld en dus niet als een sierstukje alleen in een tas zet.

 

O.a. hier te koop:

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-gerber-profile-folding-fe-dp-zakmes.htm

 

 

Succes! Mijn mening is dat het mes de eigenaar zoekt. Niet andersom en zeker niet door anderen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs ik ken iemand die ook veel opinels heeft en ga bij hem eens zien @Gamble met gerber ben ik niet bekend enkel weet ik dat de bear grylls serie niet zo super is

Gerber is qua messen goede kwaliteit.

De messen van Bear zijn op zicht geen slechte messen, alleen betaal je veel meer door de naam die er op staat.

Heb afgelopen jaar als kado van mijn vrouw het ultimate survival mes gekregen. Zei dacht mij een groot plezier te doen (daarom zit hij ook altijd in mijn tas :p), maar ik vind het handvat nogal lomp. Om nog maar niet te zwijgen om de schreeuwerige oranje kleuren.

De gedachten gang achter de kleuren is dat als je hem ergens neerlegt in het bos, je hem niet zomaar kwijtraakt. I get it!

 

Ik hou juist van anonieme en onopvallende kleuren en dus heb ik hem laatst legergroen gespoten. De schede heb ik eveneens gespoten en de firesteel er af gehaald.

Er af gehaald zeg je? Ja! Helaas en jammer, maar had al snel door dat als ik hem liet zitten ik hem ook snel zou verliezen.

Serrated ? Ik moet zeggen dat als je er een tijdje mee werkt en het de kans geeft, dat je het uiteindelijk juist heel fijn vind werken. Wel deel ik de mening dat ze aan de verkeerde (links) kant zitten.

Het Chinese verhaal qua staal begrijp ik niet helemaal. Het mes is in mijn ogen toch vrij onverwoestbaar (en zoals eerder gezegd, mishandel ik mijn messen altijd redelijk veel!).

Eveneens makkelijk te slijpen als je er ook een slijpsteentje voor de zaagtandjes bij koopt. Vergt enige oefening. Maar he, oefening baart kunst.

Tevens kun je met de rug van het mes een firesteel strijken (dit is tegenwoordig waar ik hem voornamelijk voor gebruik).

Het beste mes? Voor mij niet. Maar meningen verschillen.

Echt een slecht mes? Nee, zeker ook niet (op het feit na dat je duurder uit bent door voor de naam te betalen)!

 

Meningen en adviezen kun je vragen via internet.

Maar het is ook een feit dat het mes de eigenaar zoekt en niet andersom.

Laat je leiden door adviezen, maar koop het mes dat je roept.

Uiteindelijk is een mes zo goed als de eigenaar die hem hanteert!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een duur mes zon scrapyard scrapper 5. ding is onverwoestbaar.

 

Maar ik heb nu al 17 jaar een golok, nee geen mooie, een hele basic uit Indonesië. Echt een werk golok, voor kokosnoten mee te hakken enz. Dat ding heb ik werkelijk waar echt overal voor gebruikt, niet kapot te krijgen, super licht, en toch flinke slagkracht, licht genoeg om mee te snijden en te schrapen.. Tja in combinatie met die scrapyard ben ik vrij tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.......................Wil je een bushcraft mes, koop dan geen zakmes!.........................

 

Je hebt 100% gelijk, alleen is deze jongen nog onder de 18, dus een vast mes is voor hem nog geen optie.

 

Tegenwoordig gebruik ik dit malle ding vaak (want zit in de broekzak), een kadootje van @Wafels. Een simpel Vlaams werkmesje.

(en ja, die mag ik wel een beetje onderhoud geven :o)

 

IMG_0867.JPG.240b9bc2c281180f3ee633bafdb16b54.jpg

 

Niet stoer, maar 't snijdt wel hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een duur mes zon scrapyard scrapper 5. ding is onverwoestbaar.

 

Maar ik heb nu al 17 jaar een golok, nee geen mooie, een hele basic uit Indonesië. Echt een werk golok, voor kokosnoten mee te hakken enz. Dat ding heb ik werkelijk waar echt overal voor gebruikt, niet kapot te krijgen, super licht, en toch flinke slagkracht, licht genoeg om mee te snijden en te schrapen.. Tja in combinatie met die scrapyard ben ik vrij tevreden.

 

Als je van die scrapyard nog eens af wilt, dan weet je me te vinden bro! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt 100% gelijk, alleen is deze jongen nog onder de 18, dus een vast mes is voor hem nog geen optie.

 

Tegenwoordig gebruik ik dit malle ding vaak (want zit in de broekzak), een kadootje van @Wafels. Een simpel Vlaams werkmesje.

(en ja, die mag ik wel een beetje onderhoud geven :o)

 

IMG_0867.JPG.240b9bc2c281180f3ee633bafdb16b54.jpg

 

Niet stoer, maar 't snijdt wel hout.

 

Yup, en daarom gaf ik hem advies voor een zakmes :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil je een bushcraft mes betaal dan iemand om er een te maken i.p.v een fabrieks ding te kopen daar betaal je vaak meer voor de naam die erop staat.

 

Niet helemaal mee eens.

Voor zo'n 50 euro kun je een redelijk bushcraft mes kopen, die een leven lang mee kan gaan.

Als ik een mes laat maken zit je toch algauw met een minimum van 150 and counting...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe precies uit een archeologische opgraving:D

staat er een jaartal op ?

 

Hahahaha, tja, hij schijnt uit de jaren 30 te zijn van de vorige eeuw.

 

Ik ben er super blij mee, ben dol op dat ouderwetse spul.

En vergeet niet, in die tijd werden dat soort dingen dagelijks gebruikt.

Net als de Opinel goed scherp te krijgen en prima op de firesteel.

 

't Is gewoon jammer dat je nog geen 18 bent, want een vast mes is onmisbaar uiteindelijk.

 

Is een bijltje toegestaan onder de 18? Want een goed EDC vouwmes + bijltje daar kun je verreweg de meeste taken wel mee aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha, tja, hij schijnt uit de jaren 30 te zijn van de vorige eeuw.

 

Ik ben er super blij mee, ben dol op dat ouderwetse spul.

En vergeet niet, in die tijd werden dat soort dingen dagelijks gebruikt.

Net als de Opinel goed scherp te krijgen en prima op de firesteel.

 

't Is gewoon jammer dat je nog geen 18 bent, want een vast mes is onmisbaar uiteindelijk.

 

Is een bijltje toegestaan onder de 18? Want een goed EDC vouwmes + bijltje daar kun je verreweg de meeste taken wel mee aan.

ik weet niet of een bijltje is toegestaan maar ga toch een mora kopen binnenkort (is al een hele prestatie moeder denkt dat elk mes met een vergrendeling illegaal is:eek:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil je een bushcraft mes betaal dan iemand om er een te maken i.p.v een fabrieks ding te kopen daar betaal je vaak meer voor de naam die erop staat.

 

Mwah, Mora's doen het gewoon goed, maar omdat iedereen die heeft (en geheel terecht, al is het maar als backup) wil je wellicht iets minder algemeen model.

 

Ik ben heel blij met deze: http://www.boker.de/en/fahrtenmesser/boeker-plus/outdoormesser/02BO296.html

Het model is ontwikkeld door Ray Mears, maar gelukkig niet gepatenteerd, dus redelijk wat fabrikanten maken hem na. Een echte 'Ray Mears' kost wel weer paar honderd euro en de 'specials' tot 800 euro.

 

Wel effe zelf een goede snede opzetten, maar ja, dat heb ik met alle messen. :rolleyes:

Ipv van een microbevel heb ik hem (geheel amateuristisch) full scandi gemaakt.

 

Ook dit mes heb ik gekregen (beste manier om aan een mes te komen en niet vanwege de poen) van Riesie.

 

De schede was ruk, want het stiksel was scheef en dus bleef hij er niet goed in zitten. Het was dan ook een terugstuur gevalletje.

@Bandoeng heeft er een prachtige schede voor gemaakt, die ik nog niet thuis heb.

 

boker-schede.jpg.a5101d96d48a67c190310487b954b2c8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

zakmes? coldsteel voyager weegt niets, is plat, is lang genoeg, snel open, handig te bewegen, die van mij is Seki Japan staal. heb m al jaren, misbruik m en hij is nog steeds super.

 

Beetje gemodificeerd door de clip eraf te vijlen en te schuren.

 

 

Op jouw leeftijd droeg ik een spyderco endura imitatie.. ding was goedkoop, en erg veel plezier van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...