Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verbruik gas, water en elektra minimaliseren


Wish

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar jaar geleden overwogen een aantal zonnepanelen op mijn dak aan te laten brengen. De gedachte van een grotere zelfvoorzienendheid sprak mij aan en een lagere stroomrekening ook. Helaas, dat bleek een enorme investering terwijl het maar de vraag was of het uiteindelijk rendabel zou zijn. Een bevriende elektricien raadde het mij af. Vandaar dat ik het project voorlopig heb afgeblazen.

 

Ik verwacht dat zonnepanelen in de toekomst minder duur en rendabeler zullen worden. Tegen die tijd wordt het een nieuwe overweging. Maar nu zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb een paar jaar geleden overwogen een aantal zonnepanelen op mijn dak aan te laten brengen. De gedachte van een grotere zelfvoorzienendheid sprak mij aan en een lagere stroomrekening ook. Helaas, dat bleek een enorme investering terwijl het maar de vraag was of het uiteindelijk rendabel zou zijn. Een bevriende elektricien raadde het mij af. Vandaar dat ik het project voorlopig heb afgeblazen.

 

Ik verwacht dat zonnepanelen in de toekomst minder duur en rendabeler zullen worden. Tegen die tijd wordt het een nieuwe overweging. Maar nu zeker niet.

 

Als je bij de introductie van de stoomtrein had gewacht om de trein te nemen tot de HST er was, dan had je in je leven nooit de trein kunnen nemen. Soms moet je gewoon de stap wagen, je berekening goed maken, ermee rekening houdend dat de techniek nog zal verbeteren. Ik waagde de sprong, investeerde 15k en ben heel blij met de beslissing. Het levert me meer op dan een spaarboekje. De onafhankelijkheid krijg je er gratis bovenop. Vandaag is mijn verbruik zo efficiënt geworden dat ik de overtollige stroom kan gebruiken om mijn woning te verwarmen. En ook hier zijn nog verbeteringen mogelijk. Komt wel, en die wil ik betalen met mijn besparingen waardoor ik nog meer ga besparen. En zo word je minder afhankelijk. Stap voor stap.

 

Ik zou je wél aanraden om eerst de grote besparingen te realiseren. Verwarming kost meer dan verlichting. Daarom eerst goed isoleren. Een kleine kost is het vervangen van gloeilampen door ledlampen. Ik kan je hiervoor overigens wel goeie prijzen aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar jaar geleden overwogen een aantal zonnepanelen op mijn dak aan te laten brengen. De gedachte van een grotere zelfvoorzienendheid sprak mij aan en een lagere stroomrekening ook. Helaas, dat bleek een enorme investering terwijl het maar de vraag was of het uiteindelijk rendabel zou zijn. Een bevriende elektricien raadde het mij af. Vandaar dat ik het project voorlopig heb afgeblazen.

 

Ik verwacht dat zonnepanelen in de toekomst minder duur en rendabeler zullen worden. Tegen die tijd wordt het een nieuwe overweging. Maar nu zeker niet.

 

Ik vind de investering wel meevallen.

Als je ziet dat je voor 3800euro een complete installatie heb je dak geplaatst krijgt. (Opbrengst 2700kw)

Deze brengt iedere mnd 50euro op, en hoeveel krijg je bij de bank per mnd?:rolleyes:

En het is een waardevermeerdering van je woning.

 

Ik heb er ook voor noodgevallen een kleine offgrid installatie er aan gekoppeld .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwarming kost meer dan verlichting. Daarom eerst goed isoleren. Een kleine kost is het vervangen van gloeilampen door ledlampen.

 

Mijn stroomverbruik is sowieso al laag, iets van 18 euro per maand of zo.

 

Isolatie: check.

Bijna alles LED: check

Veel AAA+-apparaten: check.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stroomverbruik is sowieso al laag, iets van 18 euro per maand of zo.

 

Isolatie: check.

Bijna alles LED: check

Veel AAA+-apparaten: check.

 

:)

 

18 euro per maand?

Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

 

Dat is iets van 70 kWh per maand aan verbruik.

Leef je in een tent/ger/yurt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 euro per maand?

Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

 

Bijna alle verlichting LED of spaarlamp, zuinige apparaten, bewust met stroomverbruik omgaan, vaatwasser en wasmachine gemiddeld 1 x per week aan, vaak vroeg naar bed of niet thuis zijn.

 

De voordelen van een zuinig eenpersoons huishouden. Met een gezin zal het ongetwijfeld moeilijker zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 euro per maand?

Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

 

Dat is iets van 70 kWh per maand aan verbruik.

Leef je in een tent/ger/yurt ?

 

 

Volgens mij niet,...

 

Ons laatste stroomverbruik na zo goed als een jaar in de ger is nog geen 10kwh:p (twee personen)

 

Edit: ff gechecked,...

 

Verbruik +- van een jaar in de ger,...

Stroom: 6 kwh (panelen later aangesloten en autonoom systeem draait nog niet optimaal)

Water: tussen de 7,5 en 10 m3

Gas: 0

Hout: 2m3 berk + 2m3 eik

 

Dit is op basis van twee personen dus, waarvan er een thuis is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de laatste drie weken heb ik 25 kwh meer verbruikt dan ik momenteel produceer. Dit terwijl we heel veel koken, bakken en elektrische verwarming gebruiken om onze stroomproductie op te maken. Dit komt ten goede van onze gasrekening en zorgt voor een aangename warmte in huis. Zodra het zomer wordt is er weer een grote overproductie aan stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de stekker uit mijn hifi-installatie en tv getrokken, aangezien ik zelden tv kijk. De keer dat ik wil kijken, stop ik de stekker er wel in.

Ben benieuwd wat alle stand-by apparatuur verbruikt.

 

Op gas zou ik kunnen besparen door a) de verwarming lager te zetten en b) minder warm te douchen.

Of ik dat laatste laat, weet ik nog niet. Korter douchen gaat al amper. Even haar wassen, spons erover, snel scheren en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de stekker uit mijn hifi-installatie en tv getrokken, aangezien ik zelden tv kijk. De keer dat ik wil kijken, stop ik de stekker er wel in.

Ben benieuwd wat alle stand-by apparatuur verbruikt.

Stel je er niet te veel van voor. Standby kost weliswaar stroom maar niet veel. Hooguit een paar tientjes per jaar en dat is ruim genomen. LED en energiezuinig apparatuur levert een veel grotere besparing op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je er niet te veel van voor. Standby kost weliswaar stroom maar niet veel. Hooguit een paar tientjes per jaar en dat is ruim genomen. LED en energiezuinig apparatuur levert een veel grotere besparing op.

 

Waar mogelijk heb ik het hier voorzien van LED-verlichting.

Koelkast en vrieskast zijn dan de grotere verbruikers, maar nog niet aan vervanging toe.

 

*steekt de stekker maar weer terug erin*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar mogelijk heb ik het hier voorzien van LED-verlichting.

Koelkast en vrieskast zijn dan de grotere verbruikers, maar nog niet aan vervanging toe.

 

*steekt de stekker maar weer terug erin*

 

Haha, sorry Peerke, dat ik jouw dag heb verpest. Het was niet zo bedoeld. LED is altijd goed. Ik kwam een paar jaar geleden in een splinternieuw huis en moest toch alles nieuw aanschaffen. Vandaar dat ik toen meteen groot in LED en energiezuinige apparaten heb geïnvesteerd. LED-lampjes zijn tegenwoordig al een stuk minder duur (vooral bij de Action) dus dat is mooi meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, sorry Peerke, dat ik jouw dag heb verpest. Het was niet zo bedoeld. LED is altijd goed. Ik kwam een paar jaar geleden in een splinternieuw huis en moest toch alles nieuw aanschaffen. Vandaar dat ik toen meteen groot in LED en energiezuinige apparaten heb geïnvesteerd. LED-lampjes zijn tegenwoordig al een stuk minder duur (vooral bij de Action) dus dat is mooi meegenomen.

 

Geeft niks hoor. De zon schijnt bijna altijd in huize Peerke. :)

 

LED verlichting heb ik al sinds 2008, alleen toen waren het 1W lampjes die weinig licht opbrachten en vrij koud van kleur waren.

Tegenwoordig heb ik 4W lampjes. 3 boven de woontafel, 2 boven de eethoek en 3 in de keuken.

Voor 32 Watt staat mijn hokje te baden in het licht.

 

En dan te bedenken dat ik vroeger 1 bureaulampje had van 40 Watt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je er niet te veel van voor. Standby kost weliswaar stroom maar niet veel. Hooguit een paar tientjes per jaar en dat is ruim genomen. LED en energiezuinig apparatuur levert een veel grotere besparing op.

 

Groot of klein, zijn weer een paar tientjes die je kan gebruiken voor je prep uitrusting.

En als het geen grote opgave is om de stekker er in of uit te halen dan is het een prima oplossing.

 

Ik ben er ook nog niet uit waar al mijn verbruikers zitten.

Misschien verbruikt het koffiezet apparaat ook wel stroom als ie uit staat. Denk ook aan je beltrafo, computer, allerlei laders die misschien met niets te laden wel in het stopcontact zitten.

 

Trouwens : licht aan of uit bij het douchen ? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groot of klein, zijn weer een paar tientjes die je kan gebruiken voor je prep uitrusting.

En als het geen grote opgave is om de stekker er in of uit te halen dan is het een prima oplossing.

 

Ik ben er ook nog niet uit waar al mijn verbruikers zitten.

Misschien verbruikt het koffiezet apparaat ook wel stroom als ie uit staat. Denk ook aan je beltrafo, computer, allerlei laders die misschien met niets te laden wel in het stopcontact zitten.

 

Trouwens : licht aan of uit bij het douchen ? :p

 

Ik heb ooit een set plugwise aangeschaft omdat ik met een verbruik van 6000 kWh niet helemaal in de pas liepen met het gemiddelde (3 persoons- huishouden zou 3500 gemiddeld moeten zijn)

Na diverse metingen kwam ik uit op een paar logische energie slurpers, maar ook op een paar verborgen energie slurpers.

 

De grootste boosdoener was een (voor mijn gevoel) nog redelijk modern vrieskistje wat ik ooit had geërfd van mijn oma.

Dat ding verbruikte 8 keer meer stroom dat de vrieskist (die ruim 6 keer zo groot is) die ik heb aangeschaft

Ook de "energiezuinige" LCD tv verbruikte 4 keer meer dan een moderne LED, en hoewel ik zelf nooit TV kijk, staat dat ding voor andere gezinleden regelmatig aan.

 

In mijn kelder had ik nog een TV splitter staan die vermoedelijk nog afstamde van de dag dat ze de TV hebben uitgevonden, want dat ding verbruikte iets van 60 Watt, en dat is echt zonde voor iets van 24/7 aan staat.

 

Al met al ben ik van 6000 Kwh naar 3000 Kwh gegaan, en heb ik alle zaken die ik heb vervangen (op die tv splitter na) kunnen weggeven aan mensen die het konden gebruiken.

 

En nu lees ik dat er mensen zijn met een verbruik van onder de 1000KwH, en ik was zo trots om mijn verbruik :)

 

Het meeste kan je besparen op de dingen die 24/7 aan staan.

 

Meten is weten, die vrieskist had ik zonder meten wel gevonden, maar die TV splitter had ik vermoedelijk over het hoofd gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf vandaag gaat de gaskraan dicht. De zonneboiler zal instaan voor het warm water en is groot genoeg om een dagje zonder zon te overbruggen. Vandaag werd overigens 600l opgewarmd naar 42°C. Bij koudere dagen gaat de inbouwhaard aan, bij matig koude dagen wordt bijverwarmd met olieradiatoren waarmee we onze overproductie aan elektriciteit opsouperen. Yes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een hoek woning 2 personen. Momenteel wordt er veel verbouwd maar vorige week is er niets verbouwd de vrouw was niet thuis dus kon ik een leuk experimentje runnen. Ik heb zaterdag de verwarming teruggeschroefd naar 10. En alle electra uitgeschakeld met uitzondering van de koel , vries en de pomp van de vloerverwarming. Aangezien we iedere avond alle meterstanden noteerden kon ik al snel het effect zien. Normaal gesproken betaalen we ongeveer 1,30 aan electra per dag. Dit zakte naar 44 cent. Gas ging van 5 euro naar 11 cent. Dit scheelt aanzienlijk. En water zakte van 30 naar 3 cent.

 

Per dag lijken deze bedragen niet gigantisch maar als je dit over een jaar uitspreidt scheelt het aanzienlijk.

 

Om zoveel te besparen ben ik wel anders gaan leven. Ik heb gelukkig genoeg te doen op mijn werk dus ik ben gewoon elke dag vroeg begonnen en zo laat mogelijk naar huis gegaan. meestal betekende dit 7:30 tot 20:00 op het werk zijn. Indien mogelijk nam ik dan ook nog een thermosvles mee zodat ik thuis nog eventueel wat heet water tot mijn beschikking had.

 

Voor mijn werk heb ik een labtop met dataverbinding en deze heb ik dus gebruikt om te internetten tot de accu leeg was. Tegen deze tijd was het al donker en ben ik maar gewoon gaan slapen. Ik had nog meer kunnen besparen door op de zaak te douchen maar ik ben niet echt een ochtend mens en er zijn grensen aan wat ik wil offeren.

 

Wat me het meeste opviel is dat de pc`s toch stiekemn redelijk wat stroom gebruiken ookal staan ze uit. Ik heb een redlijk aantal thuis staan. Sommige gaan in deep sleep dus officeel minder dan 1 wat stroomgebruik. MAar ik heb ook een paar die wake on lan aanhebben. Deze echt uitdoen als je ze niet nodig hebben scheeld aanzienlijk op de energierekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een hoek woning 2 personen. Momenteel word er veel verbouwd maar vorige week is er niets verbouwd de vrouw was niet thuis dus kon ik een leuk expirimentje runnen. Ik heb zaterdag de verwarming teruggeschroefd naar 10. En alle electra uitgeschakeld met uitzondering van de koel , vries en de pomp van de vloerverwarming. Aangezien we iedere avond alle meterstanden noteerden kon ik al snel het effect zien. Normaal gesproken betalen we ongeveer 1,30 aan electra per dag. Dit zakte naar 44 cent. Gas ging van 5 euro naar 11 cent. Dit scheelt aanzienlijk. En water zakte van 30 naar 3 cent.

 

leuk experiment, als ik alleen thuis ben zet ik de verwarming ook op het koudste programma ( toon van eneco, we hebben: weg: 15, slapen: 16, thuis: 17 en comfort: 18, hij stond dus op "weg" )

het enige nadeel is alleen dat wanneer de verwarming weer drastisch omhoog moet ( als moeders thuis komt bijvoorbeeld ) dat de "opstookkosten" enorm kunnen oplopen. maar wij zijn thuis grote fans van de fleecedekens, en daardoor kunnen we de verwarming dus standaard op 17 zetten, en boven gewoon helemaal geen verwarming aan, alleen in de woonkamer en de computerkamer ( aansluitend aan de woonkamer ) in de rest van het huis gewoon geen verwarming.

 

wij hebben een hoekhuis dus dan moet je zowiezo al meer stoken, en ik probeer mijn moeder nu al een poosje over te halen om de verwarmingsbuizen op zolder ( waar eerst de ketel zat maar die is nu beneden, alleen de buizen en expansievat zit nog boven ) ook te isoleren, want de zolder word gewoon praktisch verwarmt door die buizen, en door de kleine "schoorsteen" ( plastic buis uit het dak ) stroomt dat allemaal zó naar buiten, sterker nog, als ik tussen de planken die tegen het dak aan zitten door kijk, kijk ik zo naar buiten, dus daar kan nog wat op bezuinigt worden.

 

ik probeer mijn mede gezinsleden er stil toe over te halen om kouder te douchen, gewoon de temeratuur telkens een klein stukje verschuiven tot je aan de temperatuur gewend bent, net zo lang totdat je meteen aan het begin de temperatuur al een aanzienelijk stuk lager kan zetten, en nu douche ik een stuk kouder als de rest van de family dus daarom doe ik voor hun gemak de kraan toch weer een stukje warmer zetten zodra ik klaar ben met douchen, maar nu probeer ik hen ook kouder te laten douchen door de temperatuur na mijn douchegebruik steeds iets minder naar boven bij te stellen. en luiheid dient de mens dus zijn mensen eerder geneigd om met die koudere temperatuur te douchen dan dat ze de moeite nemen de temperatuur wat te verhogen. en nu hoop ik maar dat het werkt anders zul je net zien dat zij de temp steeds voor zichzelf wat warmer zetten en daarna weer naar beneden afstellen voor mij ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

superslim, die dynamo levert genoeg doorstroom weerstand op om ook flink waterbesparend te zijn, alleen ik dnek dat nog een mooie aanpassing erop zou kunnen zijn dat je alleen warme kleuren installeerd, zodat de douche ook eens tuk warmer aanvoelt, dat bespaart ook weer gas :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht iemand nog op zoek gaan naar een nieuwe koelkast oid, let dan eens op die energie labels.

 

Tegenwoordig is A+ de minst zuinige variant die ze überhaupt nog mogen verkopen in de EU, ga dus voor eentje met nog een paar plusjes erbij.

 

Zijn er nog preppers die dit niet weten dan? Modellen met A++ of A+++ zijn in de aanschaf iets duurder maar dat haal je er na een paar jaar makkellijk uit. Vooral als het een apparaat is dat altijd aan moet blijven staan zoals een koelkast of vriezer. De rest is pure besparing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...