Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sinterklaasstorm 2013: zware noordwesterstorm met springtij


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Natuurlijk mogen er op deze site grappen gemaakt worden, ik doe daar volop aan mee. Mochten die grappen echter de bedoeling hebben om de uiterst constructieve manier (op een klein incidentje na) waarop preppers gisteren op deze site met elkaar hebben samengewerkt om een potentieel zeer gevaarlijke situtie te monitoren, belachelijk te maken, dan wil ik daar toch tegen protesteren. Voor die dombo's even de feiten. Quote uit het NRC van vandaag;

 

"Hoogste waterpeil in Zeeland sinds 1953

 

Het waterpeil in Zeeland steeg vannacht tot 3,99 meter boven NAP, de hoogste stand sinds de Watersnoodramp in 1953, meldt waterschap Scheldestromen".

 

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/06/nog-steeds-stormachtig-hoogste-waterpeil-in-zeeland-sinds-1953/

 

Als die storm had doorgezet (wat altijd een hoog onvoorspelbaarheidsgehalte blijft houden) dan was de kans op een giga nationale ramp heel groot geweest.

 

Graag wil ik alle preppers waarmee ik gisteren heb samengewerkt in dit draadje enorm bedanken. Het was fijn om te ervaren dat ik af en toe nog een steentje bij kon dragen aan de discussie. Nog fijner vond ik het, dat er regelmatig preppers on line waren, die de situatie op een bepaald moment beter konden inschatten dan ik. Als leerfreak, zit ik me dan wezenloos te genieten. Dit doen we volgende keer weer! Ook al ben in natuurlijk niet zo'n idioot die hoopt op gevaarlijke situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 390
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

de enige ramp die mij nu trof was dat mijn grijze container 200 meter verderop was gewaaid, en 2 tuinstoelen omgewaaid...

 

hulde aan het belastinggeld (10 miljard gulden destijds voor de deltawerken, waar de afsluitdijk ook bij hoort wat velen niet weten; anders stond ik nu mn huis leeg te boenen)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Lemmer liep het allemaal gelukkig goed af. Alleen kreeg ik rond 11 uur gisterenavond last van een storing op internet, telefoon én tv :mad:

Waardeloos dus dat je voor je nieuws op zo'n moment afhankelijk moet zijn van een radio. En dan hadden we nog het geluk dat de stroom niet uitviel. Heb dus heel veel moeten missen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm,is geen van de betreffende preppers tot nu toe op het idee gekomen dat het misschien,prep technisch gezien,niet zo handig is om onder zee nivo te blijven wonen?

Ja,ik weet het werk,familie etc maar reken er maar op dat bij iedere serieuze shtf het een kwestie van tijd is voor de pompen stoppen en je letterlijk in een zwembad woont.

Eigenlijk een "kop in het zand" steek mentaliteit die niet bij preppers past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm,is geen van de betreffende preppers tot nu toe op het idee gekomen dat het misschien,prep technisch gezien,niet zo handig is om onder zee nivo te blijven wonen?

Ja,ik weet het werk,familie etc maar reken er maar op dat bij iedere serieuze shtf het een kwestie van tijd is voor de pompen stoppen en je letterlijk in een zwembad woont.

Eigenlijk een "kop in het zand" steek mentaliteit die niet bij preppers past.

 

Grappig dat je dat zegt , Wij zijn 4 jaar geleden bewust van Capelle aan den Ijssel ( - 7 NAP ) Naar Rotterdam Pernis +1 achter dijk van +6 verhuist en voel me hier idd stuk rustiger

Maar dat zal niet voor alle preppers mogelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar ik dus niets van kan vinden is het feit of de Maeslantkering nu gesloten is ja/nee vanwege de hoge waterstand?!

 

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/feiten_en_cijfers/dijken_en_keringen/europoortkering/maeslantkering/

 

Ik woon er vlak bij en kan je zeggen dat hij niet gesloten is ( Maar wel is er "noodgeval personeel "naar toe geroepen voor het geval dat )

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm,is geen van de betreffende preppers tot nu toe op het idee gekomen dat het misschien,prep technisch gezien,niet zo handig is om onder zee nivo te blijven wonen?
jazeker, die keuze heb ik ongeveer 12 jaar geleden mogen maken... soms zeg ik wel eens dat mijn rijkdom en geluk niet is waar te nemen 'zolang de wind ons mee zit' :p beetje onzin want ook nu is het een heerlijk gebied.

 

Zowel ruim 10 meter boven NAP, in een omgeving waar brandstof gewoon uit de grond komt, en water van nature al is opgeslagen: Het bossen en water gebied rond 't Gooi :) Weinig gevaarlijke industrie, alleen wat maffe kakkers en BN'ers.

Zelf ben ik ook verbaasd geweest als ik hoorde dat mensen een huis kochten voor de dijken in uiterwaarden van 1 der grote rivieren .... en vervolgens piepten ze dat de hulp zo traag of slecht was bij overstromingen :rolleyes: sorry, maar dat vind ik gewoon dom, dat doe je geheel zelf.

 

@DickBerts, wat ik vooral waardeer is je inzet, je bevlogenheid, en betrokkenheid, en je bent ook gewoon als trouwe waakhond in dat spooky Den Helder gebleven. Gelukkig bleef deze storm in het glas.. deze keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm,is geen van de betreffende preppers tot nu toe op het idee gekomen dat het misschien,prep technisch gezien,niet zo handig is om onder zee nivo te blijven wonen?

Ja,ik weet het werk,familie etc maar reken er maar op dat bij iedere serieuze shtf het een kwestie van tijd is voor de pompen stoppen en je letterlijk in een zwembad woont.

Eigenlijk een "kop in het zand" steek mentaliteit die niet bij preppers past.

 

Uiteraard, hoef je niet lang over na te denken.

 

Maar het is nogal wat. Andere baan zoeken, ander huis en dan nog je eventuele vrouw/man en kids overtuigen om een 100+ kilometers van familie, vrienden en kennissen te gaan wonen.

Naast de financiele gevolgen, een hele opgaaf.

 

De meeste mensen zullen toch moeten roeien met de riemen die ze hebben, misschien wel een keer letterlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk mogen er op deze site grappen gemaakt worden, ik doe daar volop aan mee. Mochten die grappen echter de bedoeling hebben om de uiterst constructieve manier (op een klein incidentje na) waarop preppers gisteren op deze site met elkaar hebben samengewerkt om een potentieel zeer gevaarlijke situtie te monitoren, belachelijk te maken, dan wil ik daar toch tegen protesteren. Voor die dombo's even de feiten. Quote uit het NRC van vandaag;

 

"Hoogste waterpeil in Zeeland sinds 1953

 

Het waterpeil in Zeeland steeg vannacht tot 3,99 meter boven NAP, de hoogste stand sinds de Watersnoodramp in 1953, meldt waterschap Scheldestromen".

 

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/06/nog-steeds-stormachtig-hoogste-waterpeil-in-zeeland-sinds-1953/

 

Als die storm had doorgezet (wat altijd een hoog onvoorspelbaarheidsgehalte blijft houden) dan was de kans op een giga nationale ramp heel groot geweest.

 

Graag wil ik alle preppers waarmee ik gisteren heb samengewerkt in dit draadje enorm bedanken. Het was fijn om te ervaren dat ik af en toe nog een steentje bij kon dragen aan de discussie. Nog fijner vond ik het, dat er regelmatig preppers on line waren, die de situatie op een bepaald moment beter konden inschatten dan ik. Als leerfreak, zit ik me dan wezenloos te genieten. Dit doen we volgende keer weer! Ook al ben in natuurlijk niet zo'n idioot die hoopt op gevaarlijke situaties.

 

Ook jou bijdragen werden zeer gewaardeerd Dick! Jij was het tenslotte die dit draadje opende en ervoor zorgde dat iedereen op het forum van het laatste nieuws werd voorzien.

Zo zie je maar weer dat dit forum een zeer belangrijke plek is voor ons preppers. In geval van (dreigende)noodsitutaites, is dit forum onmisbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk mogen er op deze site grappen gemaakt worden, ik doe daar volop aan mee. Mochten die grappen echter de bedoeling hebben om de uiterst constructieve manier (op een klein incidentje na) waarop preppers gisteren op deze site met elkaar hebben samengewerkt om een potentieel zeer gevaarlijke situtie te monitoren, belachelijk te maken, dan wil ik daar toch tegen protesteren. Voor die dombo's even de feiten. Quote uit het NRC van vandaag;

 

"Hoogste waterpeil in Zeeland sinds 1953

 

Het waterpeil in Zeeland steeg vannacht tot 3,99 meter boven NAP, de hoogste stand sinds de Watersnoodramp in 1953, meldt waterschap Scheldestromen".

 

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/06/nog-steeds-stormachtig-hoogste-waterpeil-in-zeeland-sinds-1953/

 

Als die storm had doorgezet (wat altijd een hoog onvoorspelbaarheidsgehalte blijft houden) dan was de kans op een giga nationale ramp heel groot geweest.

 

Graag wil ik alle preppers waarmee ik gisteren heb samengewerkt in dit draadje enorm bedanken. Het was fijn om te ervaren dat ik af en toe nog een steentje bij kon dragen aan de discussie. Nog fijner vond ik het, dat er regelmatig preppers on line waren, die de situatie op een bepaald moment beter konden inschatten dan ik. Als leerfreak, zit ik me dan wezenloos te genieten. Dit doen we volgende keer weer! Ook al ben in natuurlijk niet zo'n idioot die hoopt op gevaarlijke situaties.

 

Mijn eerste reactie in dit inmiddels 36 pagina's tellende topic en ik moet zeggen: ik ben het helemaal met je een DB! Ik heb de afgelopen dagen dit draadje in de gaten gehouden, uitstekende informatie voorziening. Ik woon zelf flink boven NAP maar als N/Z Holland vollopen verwacht ik dat velen deze kant uit komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zouden we allemaal op de ideale prepperslocatie gaan wonen!... In de praktijk is dat helaas niet altijd mogelijk... We kunnen in dit land nou eenmaal niet zomaar aan onze stutten trekken en maar gaan zitten waar we dat zelf willen... Ten eerste dien je voor die luxe te betalen aan iemand die eigenaar is, dien je over elke scheet de staat nog wat te betalen, dien je op van alles en nogwat aangesloten te zijn, vele figuren te informeren over waar je je ophoud en wat je doet. Als die informatie klopt hoef je alleen nog wat extra te betalen en mocht de informatie foutief blijken dan kun op een vette boete rekenen...

 

Maar! Buiten dat alles, wilde ik even iedereen bedanken die zich gister heeft ingezet om het overheidsgesubsidieerde gat in de informatievoorziening rondtom een potentieel levensgevaarlijke situatie te dichten en ons met raad en daad bijgestaan hebben!! Hulde...

 

En voor alle boe-roepers:

 

Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand!!....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perceptie is een ding. Wat voor de de KNMI code Rood is.. betekend voor de meeste waterschappen, nog helemaal niets. Hooguit dat enkele gemalen iets harder moeten pompen. Voor de brandweer betekend iets meer verhoogde inzet van sommige teams. voor afgewaaide dakpannen om gevallen bomen. Voor verzekeraars betekend het dat ze wat geld moeten gaan overmaken. Voor enkelen wat waterschade en ongemak. en voor een nog een veel kleiner groepje misschien wat persoonlijke SHTF.

 

Voor de KNRM betekend dat ze wat meer mensen oproepen. Voor Bouwbedrijven betekend dat sommige werkzaamheden even geen doorgaan kunnen vinden. Voor sommigen betekend dat iets meer brood op de plank..

 

Dit zelfde met een enorme afvoer van de rivieren, langduriger storm heeft het potentieel dat er een grootschalig incident kan komen. Maar nog niet iets wat ik in SHTF noem.

 

Wel is het goed dat dit soort zaken een paar keer per jaar voorkomen, wat er is in eens meer budget voor betere preventie maatregelen of voor onderhoud van de dijken. Projecten als ruimte voor de rivier, dijkversterking.

Sommige mensen zijn weer een stukje scherper geworden. Echter hierdoor gaan nauwelijks meer mensen preppen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel is het goed dat dit soort zaken een paar keer per jaar voorkomen, wat er is in eens meer budget voor betere preventie maatregelen of voor onderhoud van de dijken. Projecten als ruimte voor de rivier, dijkversterking.

Sommige mensen zijn weer een stukje scherper geworden. Echter hierdoor gaan nauwelijks meer mensen preppen.

 

We zaten 60 cm van de hoogte waterstand van 1953 af. dus de noodklokken zwegen voor nu...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen een storm in een glas water en een nationale ramp hing slechts af van een paar uur verschil tussen zware storm en springtij. Maar je ziet dat vaker dat mensen de zaak al snel afdoen als een hoop gedoe om niets, als er achteraf gezien geen ramp gebeurd is.

Kan iedereen die er zo over denkt aanraden om eens wat meer te lezen over het onstaan van de watersnoodramp in 1953 en de werkelijke reden waarom er destijds zoveel slachtoffers gevallen zijn........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen een storm in een glas water en een nationale ramp hing slechts af van een paar uur verschil tussen zware storm en springtij. Maar je ziet dat vaker dat mensen de zaak al snel afdoen als een hoop gedoe om niets, als er achteraf gezien geen ramp gebeurd is.

Kan iedereen die er zo over denkt aanraden om eens wat meer te lezen over het onstaan van de watersnoodramp in 1953 en de werkelijke reden waarom er destijds zoveel slachtoffers gevallen zijn........

 

of je spijkert de luie prepper even bij in een notendop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

of je spijkert de luie prepper even bij in een notendop?

 

De werkelijke reden dat er zoveel slachtoffers gevallen zijn.......

- doordat de overheid er te makkelijk over dacht en ze zo'n ramp als onmogelijk beschouwden.

- doordat de meeste mensen blindelings vertrouwden op de dijken

- het niet nodig gevonden werd om een waarschuwings syteem op te zetten

- doordat er mensen waren die rustig gingen slapen want het was een storm in een glas water. ondanks waarschuwingen van mensen die het gevaar wel zagen. Deze mensen werden eerst nog voor gek verklaard.

enz enz.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Watersnood_van_1953#Voorgeschiedenis

 

Kees Slager gaf in zijn boek 'De ramp' een reconstructie van gebeurtenissen en beslissingen door diverse instanties (1992; negende, uitgebreide druk 2013). Hij ging ook in op de oorzaken en de gevolgen van de ramp. Daarvoor deed hij uitvoerig onderzoek in archieven en sprak met ruim 250 ooggetuigen. Hij onthulde niet eerder gepubliceerde feiten over vergeefse waarschuwingen voor de te zwakke zeewering, verwaarloosde dijken en slecht toegeruste hulporganisaties. Het boek geeft een verslag van wat er zich van uur tot uur en van plaats tot plaats afspeelde.
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zaten 60 cm van de hoogte waterstand van 1953 af. dus de noodklokken zwegen voor nu...

 

Tussen 1953 en nu zijn de waterkeringen en dijkringen wel flink veranderd. De early detectie methoden, zijn vele malen beter, De kans op een dergelijke ramp, is aanzienlijk kleiner geworden (niet 0), de impact is kleiner.

 

De grote problematiek zit hem meer de grote (relatief) afvoer van rivieren of beperkt of nalatig onderhoud, of als er werkzaamheden zijn aan de waterkeringen, waarbij er plotseling dit soort situaties kunnen ontstaan. Groot onderhoud en aanpassen met nieuwe technieken blijft nodig. Zo zijn sommige pijlers in zeeland al aardig ondergraaft . Dus de noodzaak om geld te reserveren voor versterking waterkeringen blijft nodig. De politiek maakt hier soms de verkeerde keuzen.

 

Al stijgt het water nog met een meter, dan is er nog steeds sprake van beperkte impact, stel dat het misgaat. Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd als je 21 meter boven NAP woont,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg ook het water in Engeland, Wales. Wat heel storend werd ervaren door de inwoners, of familie die via nieuws op de hoogte wil blijven van de stand van zaken, was dat de informatieverstrekking via nieuws, compleet ophield na de bekendmaking van de dood van Mandela. Mensen keken het nieuws maar kregen geen informatie meer omdat het nieuws vooral over Mandela ging.

 

@Stuudje, daar stoorde ik mij dus ook aan, ging idd alleen nog over Mandela en niks meer over het weer, terwijl er nog op behoorlijke schaal risico's waren op een ramp, ook lekker lullig als mensen daar net afhankelijk van zijn om voor hun eventuele risico's in te schatten, ik heb zelf de boel nauwlettend gevolgd op internet, maar op de nieuwspagina's werd je ook niks wijzer want ook daar stond het meteen vol over Mandela evenals teletekst. Velen beschouwen dit als windvlaagjes maar vergeten dat er ook wel degelijk doden zijn gevallen erg genoeg. Tevens in limburg was het waterpeil ook 4405 cm boven NAP, en wat in belgie, duitsland en elders gebeurd heeft ook zijn impact op ons landje, ik ben blij dat ik ben blijven opletten en het in de gaten heb gehouden, liever extra goed voorbereid als ineens te laat ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje, daar stoorde ik mij dus ook aan, ging idd alleen nog over Mandela en niks meer over het weer, terwijl er nog op behoorlijke schaal risico's waren op een ramp, ook lekker lullig als mensen daar net afhankelijk van zijn om voor hun eventuele risico's in te schatten, ik heb zelf de boel nauwlettend gevolgd op internet, maar op de nieuwspagina's werd je ook niks wijzer want ook daar stond het meteen vol over Mandela evenals teletekst. Velen beschouwen dit als windvlaagjes maar vergeten dat er ook wel degelijk doden zijn gevallen erg genoeg. Tevens in limburg was het waterpeil ook 4405 cm boven NAP, en wat in belgie, duitsland en elders gebeurd heeft ook zijn impact op ons landje, ik ben blij dat ik ben blijven opletten en het in de gaten heb gehouden, liever extra goed voorbereid als ineens te laat ;-)

 

Zoals vanmiddag door anderen eerder gezegd:

 

Ben blij dat het hier op het forum up to date was. Vaak ingelogd gisteren en dus een hartelijk dank aan allen die hun info hier poste.

Gelukkig was het geen grootschalige ramp geworden, maar als de omstandigheden net even iets anders waren geweest dan....

 

Top communicatie heren en dames!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 voordeel aan de storm...Er was in het dorp een grote eik omvergewaaid.

De gemeente heeft deze in stukken gezaagd van pakweg 1m lang.

Dat lag daar dan....telefoontje naar de gemeente en ja hoor.....neem maar mee.

Waaaaw ik heb enkele keren moeten rijden maar wat een hoop hout dat ik nu gratis mocht meenemen ...eik waar je anders heel veel voor betaald.

Dus dat wordt morgen heel veel zagen en daarna klieven tot ik niet meer kan.

Denk zo een mooie 5-6 m² hout te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johnny BravoNL Vertel uw zever eens tegen de mensen in de Uk die hebben en houden kwijt zijn. Of tegen de paar slachtoffers die gevallen zijn.

Ik hoop als er ooit zoiets bij jou gebeurt dat je onzin dan nog zo groot is op een publiek forum...

 

 

*zucht* Lees mijn post nou nog een keer.

 

En dit had best via PM gekund @tom666

 

........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...