Ga naar inhoud
GENEGEERD

Handige weetjes


Wonderland

Aanbevolen berichten

handige tip @Wonderland van die reddingsdeken, ik zat onderweg in de auto naar mn werk te mijmeren wat het ook al weer was, welke kant van de deken je moest gebruiken voor onderkoeling.. toen sprong dat zinnetje koud mannetje goud mannetje weer in mijn duffe kop! het werkt dus wel dat soort ezelsbruggetjes..

 

maarrrr stel ik zie onderweg iemand die te water is gereden.. hoe ga ik daar dan mee om?! moet iemand ontkleed worden voordat je die deken daaromheen mag wikkelen? zomaar een vraag die in me opkwam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

handige tip @Wonderland van die reddingsdeken, ik zat onderweg in de auto naar mn werk te mijmeren wat het ook al weer was, welke kant van de deken je moest gebruiken voor onderkoeling.. toen sprong dat zinnetje koud mannetje goud mannetje weer in mijn duffe kop! het werkt dus wel dat soort ezelsbruggetjes..

 

maarrrr stel ik zie onderweg iemand die te water is gereden.. hoe ga ik daar dan mee om?! moet iemand ontkleed worden voordat je die deken daaromheen mag wikkelen? zomaar een vraag die in me opkwam

 

Als je iemand, in emergency-deken wikkeld, maakt het niet uit welke kleur je naar de patiënt, stuurt. Het verschil is nihil. Wikkel die deken er gewoon om heen.. Ik heb er in het topic al eerder iets over geschreven.

 

de vraag of iemand te ontkleden die drijfnat is het antwoord altijd JA. Is iemand ernstig onderkoelt. (Dus de rilfase voorbij) knip je de kleding er af. je wilt het slachtoffer niet te veel bewegen. Probeer er de kleding te vervangen door wollen/fleece dekens en daarover heen een winddichte laag. Dus zo'n dekentje daarover.

 

Alleen een goud/zilver emergency deken, doet nagenoeg niets.

,

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen een goud/zilver emergency deken, doet nagenoeg niets.

 

Als het slachtoffer 30 graden is (ik roep maar wat) en het is buiten 20 graden, dan zorgt die deken er toch voor dat het slachtoffer niet nog verder afkoelt? Het slachtoffer is toch de verwarming, niet de emergency deken (of wol/fleece deken)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het slachtoffer 30 graden is (ik roep maar wat) en het is buiten 20 graden, dan zorgt die deken er toch voor dat het slachtoffer niet nog verder afkoelt? Het slachtoffer is toch de verwarming, niet de emergency deken (of wol/fleece deken)?

 

Dat is alleen als je in marketing sprookjes geloofd. Een transparant zeiltje zelfs doet meer, dan maak je min of meer een broeikas. Echter je hebt nauwelijks een stilstaande luchtlaag, zodat je weer snel afkoelt.

 

reflectie heb je alleen wat aan als je stralingswarmte naar je toe kan buigen.

Lees even terug. Ik heb er al eerder in dit topic iets over geschreven. google anders even op Super Shelter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daarom doet alleen een reddingsdeken niet zoveel bij slachtoffers die erg onderkoeld zijn.

Maar ze zijn wel winddicht en reflecteren 90% van de warmte als ik de fabrikanten mag geloven dus wel perfect om onderkoeling te vooorkomen.

 

Edit: voor de grammenjagers onder ons, heb net mijn alu verzameling even nagewogen:

 

Jas met capuchon, ingesealed: 52 gram

Standaard deken, los: 62 gram

Bivakzak in ziplock: 86 gram

Tubetent: 160 gram

Dun Xenos matje: 82 gram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is alleen als je in marketing sprookjes geloofd. Een transparant zeiltje zelfs doet meer, dan maak je min of meer een broeikas. Echter je hebt nauwelijks een stilstaande luchtlaag, zodat je weer snel afkoelt.

 

reflectie heb je alleen wat aan als je stralingswarmte naar je toe kan buigen.

Lees even terug. Ik heb er al eerder in dit topic iets over geschreven. google anders even op Super Shelter.

 

Dit topic bedoel je? Ben jij die rescue die daar gebanned is? :p Ik begrijp uit dat topic dat er warmteverlies via convectie en straling optreed, maar dat convectie de grootste bron is. Als er een wollen/fleece deken is dan gebruik je die natuurlijk, maar als er alleen een emergency blanket is zou ik die toch gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daarom doet alleen een reddingsdeken niet zoveel bij slachtoffers die erg onderkoeld zijn.

Maar ze zijn wel winddicht en reflecteren 90% van de warmte als ik de fabrikanten mag geloven dus wel perfect om onderkoeling te voorkomen.

 

Ik ben geen expert hierin, maar vermoed dat die deken verdere onderkoeling voorkomt. Dat is dus wel ontzettend belangrijk. Nog belangrijker is het natuurlijk, om te zorgen dat het slachtoffer weer 'op temperatuur' komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat topic bedoel ik niet.. En natuurlijk gebruik je iets om het slachtoffer te wikkelen, echter verwacht geen isolerende werking, dan een beetje afscherming tegen windchill.

 

Verder zeg je goed. jij bent geen expert hierin. Maar je kan het heel snel worden..

 

Ga in je onderbroek buiten staan, en sla een emergency deken om je heen. pak er zelfs 2, pak je helemaal in. Blijf gewoon staan, of ga liggen in het gras.. en doe dat een keer als het flink waait.. windkracht 6 of zo iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat topic bedoel ik niet.. En natuurlijk gebruik je iets om het slachtoffer te wikkelen, echter verwacht geen isolerende werking, dan een beetje afscherming tegen windchill.

 

Verder zeg je goed. jij bent geen expert hierin. Maar je kan het heel snel worden..

 

Ga in je onderbroek buiten staan, en sla een emergency deken om je heen. pak er zelfs 2, pak je helemaal in. Blijf gewoon staan, of ga liggen in het gras.. en doe dat een keer als het flink waait.. windkracht 6 of zo iets.

 

Ik vraag me dan af waarom die dingen in vrijwel elke ehbo-set zitten, als het alleen 'een beetje afscherming tegen windchill' oplevert. Wist je trouwens, dat er tegenwoordig radiator folie is dat je rechtstreeks op je verwarming plakt en dat beter stralingswarmte tegenhoud dan dat spul wat je op de muur achter de verwarming plakt? Om straling tegen te houden hoeft er niet altijd een ruimte tussen te zitten. Wat dekens of droge kleding helpt natuurlijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga dat experiment nu doen.. Dat ervaar je het mechanisme.

 

verder zijn die dekens nu erg handig, voor 1000 en 1 toepassingen en lekker compact. Echter je lichaamswarme reflecteren, doet het effectief minder dan een transparante plastic zak, en het is ook een prima geleider, dus alles wat je zou reflecteren, raak je kwijt door de geleiding direct weer kwijt. Ga het proberen zou ik zeggen. Deze test is al 1000 keer herhaalt en allemaal de zelfde uitkomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga dat experiment nu doen.. Dat ervaar je het mechanisme.

 

verder zijn die dekens nu erg handig, voor 1000 en 1 toepassingen en lekker compact. Echter je lichaamswarme reflecteren, doet het effectief minder dan een transparante plastic zak, en het is ook een prima geleider, dus alles wat je zou reflecteren, raak je kwijt door de geleiding direct weer kwijt. Ga het proberen zou ik zeggen. Deze test is al 1000 keer herhaalt en allemaal de zelfde uitkomst.

 

Heb je een linkje naar zo'n onderzoek?

 

Feit is dat de hulpdiensten in wintersport gebieden altijd gebruik maken van zo'n alu nooddeken. Neem aan dat ze dat niet zouden doen als het geen zin heeft ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een linkje naar zo'n onderzoek?

 

Feit is dat de hulpdiensten in wintersport gebieden altijd gebruik maken van zo'n alu nooddeken. Neem aan dat ze dat niet zouden doen als het geen zin heeft ;-)

 

het sprookje is nog hardnekkig.

Echter veel ski-patrols gebruiken heel vaak een iets ander product, en Ski-patrols gebruiken nagenoeg nooit een enkele reguliere emergency dekens.

Veel Ski-patrols gebruiken een Blizzard deken deze heeft wel stilstaande lucht. , http://www.innoventa.nl/medisch-eerste-hulp/blizzard-survival.html

 

Daarnaast zijn ski-ers meestal nooit naakt en volkomen doorweekt. Dus zij dragen vaak al een goede isolatie. Dus vaak is een extra winddichte laag al effectief.

 

Feitelijk kan je hypothermie in de eerste reddingsfase, onderscheiden na natte als droge hypothermie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet altijd bij onderkoeling denken aan een scene uit (weet niet helemaal zeker) het zeer oude " Sil de strandjutter" waarbij een zeeman (Hidde Maas?) in zee kwam en onderkoeld was en vervolgens door Monique van de Ven (?) met lichaamswarmte in bed werd opgewarmd. Afgezien van dat ik het als jochie erotisch vond vroeg ik mij nu af of dat zou werken of zou het te snel gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet altijd bij onderkoeling denken aan een scene uit (weet niet helemaal zeker) het zeer oude " Sil de strandjutter" waarbij een zeeman (Hidde Maas?) in zee kwam en onderkoeld was en vervolgens door Monique van de Ven (?) met lichaamswarmte in bed werd opgewarmd. Afgezien van dat ik het als jochie erotisch vond vroeg ik mij nu af of dat zou werken of zou het te snel gaan?

 

Herinner ik me. :o

 

He, als 't werkt! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 maanden later...

Grasduinend door het forum weer wat dingen opgestoken op gebied van onderkoeling.

 

In het kader van handige weetjes nog even een aanvulling/correctie op :

Ik moet altijd bij onderkoeling denken aan een scene uit (weet niet helemaal zeker) het zeer oude " Sil de strandjutter" waarbij een zeeman (Hidde Maas?) in zee kwam en onderkoeld was en vervolgens door Monique van de Ven (?) met lichaamswarmte in bed werd opgewarmd. Afgezien van dat ik het als jochie erotisch vond vroeg ik mij nu af of dat zou werken of zou het te snel gaan?

Volgens mij was het de serie "Hollands Glorie" naar het boek van Jan de Hartog. De op te warmen vrouw werd gespeeld door Josine van Dalsum en de man die de warmte moest leveren werd gespeeld door Hugo Metsers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grasduinend door het forum weer wat dingen opgestoken op gebied van onderkoeling.

 

In het kader van handige weetjes nog even een aanvulling/correctie op :

 

Volgens mij was het de serie "Hollands Glorie" naar het boek van Jan de Hartog. De op te warmen vrouw werd gespeeld door Josine van Dalsum en de man die de warmte moest leveren werd gespeeld door Hugo Metsers.

 

Nee denk het niet, althans, kennelijk is dit vaker gebruikt in verhalen en ik denk dat jij gewoon een andere scene bedoeld die op hetzelfde neerkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Vergeet ook niet dat zolang je nog te maken hebt met een aanpreekbaar slachtofferaa, je ook gerust zal moeten stellen en uitleggen wat je allemaal met'm aan het doen bent... Als je'm dus netjes, ook z'n hoofd, ingepakt hebt in zo'n goudkleurige 'chipszak' de communicatie met je slachtoffer hierdoor ernstig gehinderd wordt! En je hier even extra aandacht aan zal moeten besteden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het hier goed staat maar als er iemand stenen monumenten nabouwt past het wel:

 

Ik ken dit stel gevold bij victorian farmhouse en kwam ze nu tegen bij middeleeuws kasteel bouwen: Ruth, Peter en Tom gaan meebouwen aan een middeleeuws kasteel in Frankrijk met authentieke middelen.

Wat erg goed is is het feit dat ze goed uileggen wat enw aarom sommige technieken gebruikt werden. En vaak zijn ze heden te dage nog toepasbaar.

 

 

Kijk even in je programma blad waneer de volgende aflevering komt, waarschijnlijk volgende week dinsdag op BBC2 of youtube natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...