Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vissen voor beginners


Dreutel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Raycoupe die regen worm gaat zeker dood , zodra je hem aan het haakje doet;) maar wat is het probleem :confused: het is aas

net als een stukje krab ,of schaaldier (gekookte mossel of kokkel) of vis of ''zeepieren '' als leegloper of zager .@ xinix overigens op strand zitten wel degelijk zagers(zandzagers) alsook leeglopers

beide wel aan de laagwaterkant .(ik woon wel in Zeeland )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe die regen worm gaat zeker dood , zodra je hem aan het haakje doet;) maar wat is het probleem :confused: het is aas

net als een stukje krab ,of schaaldier (gekookte mossel of kokkel) of vis of ''zeepieren '' als leegloper of zager .@ xinix overigens op strand zitten wel degelijk zagers(zandzagers) alsook leeglopers

beide wel aan de laagwaterkant .(ik woon wel in Zeeland )

gr will

 

Als je weet hoe je de regenworm moet aanprikken, leeft hij nog vele uren voort, in zoet water. Omdat je hem in de plomp hangt, verzuipt hij uiteindelijk een keer.

Je steekt de haak dus nooit door de kop, op tweederde van de lichaamslengte ben je veilig. Niet te grote haak gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ik heb nooit in zoetwater gevist enkel in zee en ik snap waarom men dat zo doet m

maar dat vind ik niks en ik denk dat zoutwater vis dan toch anders is

ik heb mijn halve leven op platvis ( als schar , schol en bot ) ,kabeljauw en geep

(deze laatste wel met blinkers of stukjes vis en alles wat aan het haakje ging was dood en ik

vind dat een stuk dier vriendelijker ook

Ik ben geen een prof visser (was meer een hobby visser ;) die of bot ving of achter het net vistte;) ) maar ik mis

het hoofdstuk haakjes ,en die zijn wel degelijk net zo belangrijk als het aas zelf .

zoals je aangeeft het haakje mag niet te groot zijn , liever te klein dan te groot

Ik weet niet hoe het zit met haakjes bij jullie maar aan zee (wat ik ervan ken :o ) heb je een schar haak , palinghaak en kabeljauw haak

en de grotere net als voor zeebaars maar dat zijn echt grote haken vaak met nog een kort stuk stalen lijn eraan vast

ook de vislijn tegenwoordig zie ik hier 35 /100 maar in mijn tijd visten je met 45/100 en echt op de kabeljauw/zeebaars met 50/100

maar de meesten hadden net als ik 45/100 , wellicht dat de vislijn van tegenwoordig sterk verbeterd is dat weet ik niet :rolleyes:

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ik heb nooit in zoetwater gevist enkel in zee en ik snap waarom men dat zo doet m

maar dat vind ik niks en ik denk dat zoutwater vis dan toch anders is

ik heb mijn halve leven op platvis ( als schar , schol en bot ) ,kabeljauw en geep

(deze laatste wel met blinkers of stukjes vis en alles wat aan het haakje ging was dood en ik

vind dat een stuk dier vriendelijker ook

Ik ben geen een prof visser (was meer een hobby visser ;) die of bot ving of achter het net vistte;) ) maar ik mis

het hoofdstuk haakjes ,en die zijn wel degelijk net zo belangrijk als het aas zelf .

zoals je aangeeft het haakje mag niet te groot zijn , liever te klein dan te groot

Ik weet niet hoe het zit met haakjes bij jullie maar aan zee (wat ik ervan ken :o ) heb je een schar haak , palinghaak en kabeljauw haak

en de grotere net als voor zeebaars maar dat zijn echt grote haken vaak met nog een kort stuk stalen lijn eraan vast

ook de vislijn tegenwoordig zie ik hier 35 /100 maar in mijn tijd visten je met 45/100 en echt op de kabeljauw/zeebaars met 50/100

maar de meesten hadden net als ik 45/100 , wellicht dat de vislijn van tegenwoordig sterk verbeterd is dat weet ik niet :rolleyes:

gr will

 

Ik ben weer volledig onbekend met zeevisserij. :o Door het veel ruigere water wordt daar met veel zwaardere middelen gevist.

 

Vislijn is enorm verbeterd tegenwoordig, met de komst van supersterke nanofil en gevlochten lijnen. 6kg aan 10/100 is geen probleem meer.

 

Bv Nanofil: http://www.hengelsportpaleis.nl/product_info.php?cPath=3_246&products_id=788 of gevlochten lijnen: http://www.hengelsportpaleis.nl/product_info.php?cPath=3_13&products_id=299

(zomaar twee voorbeeldjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ik voel me eigen nu een beetje een Neanderthaler uit het stenen tijdperk :o;)

het wordt tijd dat ik hier eens langs de hengelsport winkel ga en daar een kijkje ga nemen :rolleyes:

gr will

 

Nou, het is hier ook al weer een paar jaar geleden dat ik aan de waterkant zat.

Nog maar twee hengels over, een matchhengel (middellange werphengel voor dunne lijntjes) en ene vaste stok van 6 meter.

De zwaardere werphengel (voor karper, snoek en snoekbaars) heb ik goed kunnen verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat een fuik de beste methode is. Al het andere kost veel energie en die kun je beter ergens anders voor gebruiken.

 

Verder kun je ook aan een kruisnet en een werpnet denken!

Met een kruisnet vang je ineens veel kleine visjes, hiervoor heb je weinig oefening nodig.

Voor een werpnet heb je veel oefening nodig, lijkt mij mooi om te kunnen: hiermee kun je namelijk ook gericht op grote vis vissen!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe een zeehengel voor op strand is veelal langer dan 3,30 m voor op een boot (boothengel) is korter maar wel erg zwaar (sterk) uitgevoerd

de molens weet ik eigenlijk niet hoe zwaar zwaar is :) wel dat er veel draad op moet omdat je vanaf strand je lood toch een behoorlijk eind weggooit

het lood zelf weegt plm 200 gram en heeft meestal ''dreg pootjes '' lood voor op een boot is nog zwaarder

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel een mini hengeltje willen. Makkelijk, klein weg te stoppen in bijv BOB.

Wat raden jullie dan aan?

 

Hengel is leuk voor de sport, niet voor 't broodvissen. Zetlijnen, fuikje, allemaal vele malen effectiever.

Scheelt ook dat je dan geen paar uur aan de waterkant hoeft te gaan zitten turen naar je dobber.

 

Als ik toch voor de lol zo'n ding zou willen meenemen op vakantie, ben je beter af met een lichte driedelige spinhengel, dan zo'n alles in één oplossing van van de TV.

 

@Wafels, die verschillen tussen zeevissen en zoetwatervissen komen eigenlijk meer door het andere water, dan de vis zelf.

Een snel stromende rivier, daar sta je ook met veel zwaarder tuig, dan in een rustig kanaaltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 maanden later...
Er zijn ook nog sneller methodes om te vissen.

 

[ATTACH=CONFIG]5144[/ATTACH]

 

Je kan ook vissen met raketten maar dat is niet helemaal risicoloos blijkbaar.

 

6 Kinderen door agenten die vissen met raketten, het linkje kan er blijkbaar niet door. Bron : HLN

 

Je krijgt dan wel vliegende vissen:

 

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder kun je ook aan een kruisnet en een werpnet denken!

Met een kruisnet vang je ineens veel kleine visjes, hiervoor heb je weinig oefening nodig.

Voor een werpnet heb je veel oefening nodig, lijkt mij mooi om te kunnen: hiermee kun je namelijk ook gericht op grote vis vissen!

 

Zo gaat dat:

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...