Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vissen voor beginners


Dreutel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Afvalvlees in een panty ophangen aan de slootkant en de palingen hangen er de volgende dag in met hun scherpe tandjes.

 

Wij deden het altijd met roadkill, in een jute zak met wat stenen en wat kleine openingen. De jute zak dichtbinden en een lang stuk touw eraan. Inderdaad de volgende dag vol met paling. Maar wel opletten op het touw, danwel de zak niet gezien werd, anders had je weer een probleem erbij.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel, anders zou je eens kunnen kijken of er uitheemse rivierkreeft bij je in de buurt is gespot. In Dordrecht en omstreken zijn ze een plaag aan het worden (amerikaanse etc.).

Deze kan je dus met je schepnetje zo vangen en thuis verder bereiden.

Alleen zorg dat je nooit gepakt wordt met een Europese variant, want dan ben je de klos, pre SHTF dan..

Met alleen uitheemse kreeftjes in je bezit, zal je waarschijnlijk een waarschuwing krijgen, en een bon apetit. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel, anders zou je eens kunnen kijken of er uitheemse rivierkreeft bij je in de buurt is gespot. In Dordrecht en omstreken zijn ze een plaag aan het worden (amerikaanse etc.).

Deze kan je dus met je schepnetje zo vangen en thuis verder bereiden.

Alleen zorg dat je nooit gepakt wordt met een Europese variant, want dan ben je de klos, pre SHTF dan..

Met alleen uitheemse kreeftjes in je bezit, zal je waarschijnlijk een waarschuwing krijgen, en een bon apetit. :p

 

Ja die zijn lekker! Soms kun je ze gewoon van de weg oprapen! Fuikjes (illegaal) schijnt ook goed te werken.

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
@Dreutel, anders zou je eens kunnen kijken of er uitheemse rivierkreeft bij je in de buurt is gespot. In Dordrecht en omstreken zijn ze een plaag aan het worden (amerikaanse etc.).

Deze kan je dus met je schepnetje zo vangen en thuis verder bereiden.

Alleen zorg dat je nooit gepakt wordt met een Europese variant, want dan ben je de klos, pre SHTF dan..

Met alleen uitheemse kreeftjes in je bezit, zal je waarschijnlijk een waarschuwing krijgen, en een bon apetit. :p

 

Dat je nog een Europese variant vangt is uitgesloten hoor, die zijn er niet meer. Er is nog wel een plek in Nederland waar het Europese rivierkreeftje nog zit maar dat is zeker niet in de omgeving van Dordrecht. In 2012 of zo? is men zelfs begonnen met het kweken van de zeldzame kreeft om de originele bewoners van ons land veilig te stellen en om een aantal jaren later ze weer uit te kunnen zetten in de rest van Nederland. Zinloos volgens mij want de Clarcii is door het hele land verspreid inmiddels en sterker dan onze Nederlandse vriend. Wel zou je ook nog een andere exoot kunnen vangen : Orconnectes Limosus de gevlekte kreeft die lijkt ietwat op onze europees. En heel misschien zelfs marmerkreeftjes ook een Amerikaanse exoot. Ik heb met beide gekweekt maar dat leverde te weinig op voor een zinnig maal. (niet dat dat de bedoeling was hoor). Als je een kreeft vangt dan is het 99% zeker dat het een Clarcii is. Daar, waar je in een sloot ineens een raar kaal, niet begroeid met waterplanten zoals waterpest ziet, daar zitten zéker Clarcii's ! Overigens is het vangen van Clarcii's óók verboden hoor, niet alleen onze Europese variant. Raar, maar ja. Er is in Nederland 1 visser die een vergunning heeft om ze te vangen maar die werkt dan ook mee aan een onderzoek.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor een controlerende instantie niet te doen om ter plekke het dier te determineren, te onderscheiden . Bovendien zijn er nog veel meer dieren waarop geselecteerd zou moeten worden als er onderscheid gemaakt zou worden van "het ene dier wel en andere niet". In principe is een gewone politie ook een controlerende instantie en je kan van hen niet vragen al deze dieren te kunnen onderscheiden natuurlijk. Je mag die dingen gewoon niet vangen, exoot of niet. Nou ja je mag ze gerust vangen en bekijken , bestuderen enzo maar meenemen mag niet.

Sterker nog: Als je "per ongeluk" tóch hebt meegenomen, mag je ze niet meer terugzetten !! Dan doe je aan faunavervalsing. Exoten uitzetten in een habitat waar deze oorspronkelijk niet thuishoren.

Maar ja...je mag ze ook niet houden ! Want dat het is verboden om dieren in het wild te vangen en te houden ! Snap je het nog?

Er is maar 1 oplossing: opeten dan maar! Oeps, o nee.. ik was even vergeten... dat is dan stropen !! Dat mag ook niet !

Euh nou ja, dan moet je de "buggers" hun gang maar laten gaan en onze sloten volledig laten slopen.

Ik kom inderdaad uit Dordrecht en zoals iemand al had vermeld, sloopt de Clarcii onze sloten volledig !! Het dier eet echt alle vegetatie weg en dus zijn er geen aflegplaatsen meer voor dieren die hun eieren afzetten op planten. Die dieren zijn volledig verdwenen. De snoek jaagt weer op deze dieren / vissen en omdat die er niet meer zijn zijn er ook geen snoeken meer, enz. enz. Eng beest! die kreeft !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rivierkreeften vallen onder de Visserijwet en mogen gevangen worden door beroepsvissers met alle goedgekeurde beroepsvistuigen. Sinds 1 oktober 2012 vallen ook korven en kooien voor kreeften en krabben hieronder. Omdat de uitheemse rivierkreeften schade kunnen toebrengen aan dammen en dijken en ook aan de ecologische kwaliteit van het water, wordt het vangen van deze kreeften toegejuicht. In de Zuid-Hollandse en Utrechtse wateren zijn deze Amerikaanse kreeftjes zelfs een ware plaag.

 

Zie: http://www.combinatievanberoepsvissers.nl/vissoorten/rivierkreeft.html

 

Nu nog de vraag: Als de vangst door beroepsvissers wordt aangemoedigd, hoe zit het dan met amateurs (en beginnende vissers)?

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het vissen met korven op het binnenwater is juridisch gezien sprake van “vissen” (het te water hebben van vistuigen) want hier wordt geprobeerd wolhandkrabben of uitheemse rivierkreeften te vangen. Daarom moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

 

de visser moet zelf de visrechthebbende zijn of schriftelijk toestemming hebben van de visrechthebbende voor het vissen op krabben en kreeften;

voor het vissen met andere vistuigen dan een hengel of peur geldt dat de visser moet beschikken over 250 hectare visrecht en met de visserij op dat water minimaal € 8.500,= bruto per jaar verdient en zich met een aantal bewijsstukken heeft gemeld bij de Minister van Economische zaken. Vervolgens geeft de minister een verklaring af dat betrokkene voldoet aan de voorwaarden.

Conclusie: je mag niet zomaar een fuik of kreeftenkooi in het water zetten. Ontheffingen worden niet zomaar uitgegeven.

 

Wel geldt een terugzetverbod, als je ze eenmaal gevangen hebt (met een hengel?)!

 

Zie: http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet_en_regels/binnenwater/?page=kreeften%2C_wolhandkrab%2C_uitheemse_kreeften

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rivierkreeften vallen onder de Visserijwet en mogen gevangen worden door beroepsvissers met alle goedgekeurde beroepsvistuigen. Sinds 1 oktober 2012 vallen ook korven en kooien voor kreeften en krabben hieronder. Omdat de uitheemse rivierkreeften schade kunnen toebrengen aan dammen en dijken en ook aan de ecologische kwaliteit van het water, wordt het vangen van deze kreeften toegejuicht. In de Zuid-Hollandse en Utrechtse wateren zijn deze Amerikaanse kreeftjes zelfs een ware plaag.

 

Zie: http://www.combinatievanberoepsvissers.nl/vissoorten/rivierkreeft.html

 

Nu nog de vraag: Als de vangst door beroepsvissers wordt aangemoedigd, hoe zit het dan met amateurs (en beginnende vissers)?

 

:cool:

 

Verboden! :confused: Tja, je zou de inheemse natuur er een plezier ermee doen, maar zolang het niet in de regelementen van je vispas staat, gewoon voorbehouden aan de beroepsvissers.

Het vissen met fuiken en korven mag alleen met vergunning, die je als particulier niet krijgt.

 

Volgens mij moet je wel met een enorme dienstklopper te maken hebben als die je gaat bekeuren voor meegenomen amerikaanse rivierkreeften, maar een korf plaatsen krijg je geheid een boete voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik ga regelmatig zee vissen vanaf de pier.het leuke van zee vissen is je heb geen vergunning nodig en je mag de vis mee nemen vanaf een bepaalde maat.

op een goede dag vangen we met zen 2 (3 hengels ) 20 vissen waaronder sliptong schar wijting en kabeljauw en als je geluk heb een heerlijke zeebaars.

het enigste nadeel is het aas kopen maar ga binnenkort een pieren pomp kopen zodat ik zelf me aas kan vinden.

 

cheers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, verboden of niet....

 

Het gaat er om dat je op tijd je huiswerk doet en weet waar wat is.

Zie het als netwerken, niet alleen met mensen en hun mogelijkheden, maar ook materialen, eten en drinken uit de natuur, skills eigen maken en de weg naar nuttige materiale weten.

Mijn avatar is niet voor niets een kompas. Ik wil de weg weten naar "alles" en doe daar ook enorm veel moeite voor.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik ga regelmatig zee vissen vanaf de pier.het leuke van zee vissen is je heb geen vergunning nodig en je mag de vis mee nemen vanaf een bepaalde maat.

op een goede dag vangen we met zen 2 (3 hengels ) 20 vissen waaronder sliptong schar wijting en kabeljauw en als je geluk heb een heerlijke zeebaars.

het enigste nadeel is het aas kopen maar ga binnenkort een pieren pomp kopen zodat ik zelf me aas kan vinden.

 

cheers

haha van de pier nogwel das een eindje, bedoel je niet het havenhoofd? denk dat we regelmatig naast elkaar hebben gestaan dan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je ze in het weiland of op een weg ziet lopen mag je ze dus wel oppakken, want dan gebruik je geen vistuig (ja je handen).

 

Zijn het eigenlijk snelle beestjes op het land? Ze hebben wel grote scharen, en stekels.

 

:cool:

 

Die ga je wel bijhouden! :p

 

Niet te bang zijn voor de scharen, stekels al helemaal niet.

Heb ze wel in 't aquarium gehad, 't is meer schrik dan echte schade die ze met hun scharen aan doen.

De allergrootste zou ik wel een tikkie mee uitkijken. (12cm plus)

Je kunt ze prima met blote handen vastpakken, als je weet wat je doet. Gewoon op het rugschild vastpakken zonder twijfelen, die scharen kunnen niet helemaal naar achteren. Oefenen met de kleintjes.

 

Ik heb ooit de pech gehad dat mijn aquarium scheurde (slecht onderstel vermoed ik) en er een dikke 200 liter water met pak hem beet 100 marmerkreeftjes over m'n houten vloer belandde. :mad: Twee weken later kwam ik nog kreeftjes tegen, soms nog levend ook (natte sponzen op bordjes gezet). Bij de verhuizing kwam de rest tevoorschijn van onder de kasten.

 

Je kunt ze ook makkelijk vangen door een stukje vlees aan een touwtje in het water te gooien. Tiental minuten laten liggen en dan met één vloeiende beweging omhoog trekken. Vaak laten ze namelijk niet los.

Wel eens lastig als je met maden vist, ze hangen dan dus niet aan de haak, maar houden de maden vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

"Je kunt ze ook makkelijk vangen door een stukje vlees aan een touwtje in het water te gooien. Tiental minuten laten liggen en dan met één vloeiende beweging omhoog trekken. Vaak laten ze namelijk niet los.

Wel eens lastig als je met maden vist, ze hangen dan dus niet aan de haak, maar houden de maden vast."

 

Dat doen we ook als we met kids op Terschelling zijn, maar dan met die zeekrabben. Een touwtje met een wasknijper, stukje spek er in klemmen, en vangen maar!

 

:cool:

 

PS: Een made voor een rivierkreeftje lijkt me geen slechte deal! Als je geen fuik of korf gebruikt, geldt het terugzet verbod!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...