Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vissen voor beginners


Dreutel

Aanbevolen berichten

Ik vond nog twee eetbare vissoorten die met relatief licht materiaal vanaf de kant te vangen zijn: Geep met een dobber, en bot met een botlepel. Je moet natuurlijk wel naar het strand!

 

 

 

Op uitzonderingen na, zijn alle vissen te eten. De een is wat lekkerder en heeft bv minder graat, maar 't blijft supervoer in een survival of SHTF situatie.

'k Ken zo geen vissen in NL die niet eetbaar zijn. In de tropen is dat anders, maar oneetbare vis is ook daar een zeldzaamheid. De bekende Fugu (Japanse kogelvis) is weer een verhaal apart.

 

In Duitsland verkopen ze nog gewoon karper in de diepvries. Voorntjes die in NL gevangen worden, gaan massaal naar Polen, zijn een delicatesse daar. :)

Ik hoorde afgelopen SC Gilze dat brasem in roomboter gesmoord verdomd lekker kan zijn en er tussen de dikke graten, grote lobben vlees zitten. Niet meteen soorten die je als consumptie vis zou kenmerken in NL, maar niet te versmaden als je ook maar een beetje honger hebt. Oude Drenten hier kennen allemaal de zeelt en uiteraard paling en snoek. De baarzen blijven maar klein in Drenthe (weinig groot water).

 

Eigen vangsten heb ik nooit veel gegeten in mijn tijd als sportvisser (specialiteit brasem), 'k vertrouwde niet genoeg de waterkwaliteit tussen de al die landbouwgronden (pesticiden e.d.). Heel af en toe een snoekbaars, baars of snoek en een keertje een stel grondels, die waren eigenlijk het lekkerst in mijn beleving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Raycoupe.

 

Grondels ken ik nog niet, maar wellicht is dat een Drentse specialiteit? Ik zal er eens naar goochelen :-) Tnx voor je reaktie. Ik heb zelf momenteel een lichte telescoophengel van 7 euro met 15 dobbers en 50 haken, en ik probeer een beetje te onderzoeken wat er met licht materiaal mogelijk is. Ik heb er een paar spinners, wat kunstaas, en wat lood bij gekocht In tegenstelling tot jou in Drenthe, ben ik wel vaak bij het zoute water :-), maar veel verder dan schelpdier verzamelen (Scheermessen, mijn favoriet!) kwam ik tot voor kort niet. Zo'n botlepel bijvoorbeeld, die wil ik binnenkort eens (geïmproviseerd) gaan proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe.

 

Grondels ken ik nog niet, maar wellicht is dat een Drentse specialiteit? Ik zal er eens naar goochelen :-) Tnx voor je reaktie. Ik heb zelf momenteel een lichte telescoophengel van 7 euro met 15 dobbers en 50 haken, en ik probeer een beetje te onderzoeken wat er met licht materiaal mogelijk is. Ik heb er een paar spinners, wat kunstaas, en wat lood bij gekocht In tegenstelling tot jou in Drenthe, ben ik wel vaak bij het zoute water :-), maar veel verder dan schelpdier verzamelen (Scheermessen, mijn favoriet!) kwam ik tot voor kort niet. Zo'n botlepel bijvoorbeeld, die wil ik binnenkort eens (geïmproviseerd) gaan proberen.

 

Ik bedoel deze: grondel.jpg

 

Nog een tijd zo beestje in m'n koudwater aquarium gehad.

 

Voor sportvissers soms een plaag, omdat ze het aas van je haak vreten en zo'n schooltje niet weg te slaan zijn.

 

Zeevissen, daar ben ik jammer genoeg totaal onbekend mee. :( Weer heel andere technieken. :)

 

Bij zoetwater en vooral die kanalen hier en relatief kleine plassen, heb je eigenlijk geen hengel nodig als het puur om de vis/vangst gaat. Lijkt me bij de zeevissen erg lastig worden, dan moet je haast wel een hengel hebben om het aas ver genoeg te kunnen plaatsen. Op TV zie je weleens mensen vissen met een vlieger. Gebruiken die om het aas een eind weg te brengen. Moet de wind wel goed staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe:
Heel verhelderend! Hoe maakten jullie ze klaar? Altijd makkelijk, mocht ik ooit in het Oosten des Lands verzeild geraken, :-)

 

Tja, kan op veel manieren. 't Is een vrij rond visjes, dus je kunt makkelijk de graat vermijden, net als een makreel.

Fileren, effe door de bloem en heel kort bakken, meestal zijn het maar kleintjes.

 

Ze komen werkelijk overal in 't zoete water voor. Erg brutaal visje, schrikt snel, maar is zo weer terug bij 't vreten.

Met een kruisnet zijn ze ook makkelijk te vangen. Kruisnet in 't water mieteren, beetje broodkruim erachteraan, twee minuten wachten en snel omhoog trekken.

 

Soms kun je met een heel simpel vast hengeltje er tientallen per uur vangen. Kost weinig moeite, voorbereiding of kostbaar aas. Vaak kun je de grondel verwijderen van de haak en hangt er nog een stuk worm aan. Kun je gewoon mee doorvissen. ;) Ze zijn of niet aanwezig op je visplek, of je vangt alleen maar, en ook nog met bakken tegelijk, grondel. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vissen voor beginners, de makkelijkste manier:

 

b_3607.jpg.6634329a489ea7fd09848549055283a1.jpg

Simpele fuik, heb je in diverse maten, middelste maat is het handigst, 105 lang, 45 breed, indrukbaar. 20 euro.

 

b_3381.jpg.0f98ea5ac95e2664a02d07dcc97401f3.jpg

Fuik voor in de BOB, 50x22cm, indrukbaar, 10 euro.

(prepshop materiaal? @Simurgh)

 

Beetje aas erin en alles kruipt erin, of het nu paling, rivierkreeftjes, wolkrabben, grondels of andere vis is. :cool:

Een niet erg specifieke vismethode.....

 

Ze zeggen dat je dit soort fuiken zonder lijnen kan gebruiken, dus zo los in de sloot kan gooien.

Dat is omdat ze zelf uitveren/open gaan staan. Die lijn eraan vastknopen is toch echt makkelijk bij het ophalen, maar moet je dan wel camoufleren.

 

Kwaliteit van het net is behoorlijk bagger, maar ja, als je een net hebt, kun je beter leren het te repareren. Is niet zo moeilijk als echt zelf een net knopen, een beetje aanprutsen, oops, improviseren bedoel ik gaat prima. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@neoclyps is garnalen slepen (trekken ) niet erg seizoen gebonden ? En ook een beetje vakkennis ?

 

Geert

 

Daar heb je gelijk in, het kan (volgens mij) zomers en in de herfst.

Je moet ook inderdaad iemand hebben die het je voor doet zodat je niet verdrinkt.

 

Een paar gespierde/sterke bovenbenen zijn ook erg handig. als het net vol zit is het best zwaar werk om dat net te slepen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar setjes gekocht in Decathlon waar je voor een paar euro al wat materiaal kan aanschaffen. Voor vissen heb je wat geduld nodig. Intussen heb ik genoeg materiaal om een hele tijd te kunnen vissen. De meest gemaakte fout is vissen met grote haken. Je kiest beter voor een kleine. Ook in een forellenvijver kan je oefenen. Je leert er welk aas je kan gebruiken. Vaak werkt brood, een meelworm, een regenworm, of van die bont gekleurde kunstsoorten. Er is ook een rood aas uit een tube dat ik graag gebruik. We hebben hier een vaart en ook daar ga ik wel eens oefenen. Je vangt in een dag -als het geen warm weer is !- genoeg om een gezin te voeden. Forellen of een vijver neem ik mee. Vis uit het kanaal gooi ik terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vissen op zee wordt in 99% gedaan met zagers en zeepieren als aas. In Noord-holland zijn die beesten volgens mij niet te vinden op het strand zodat je ze altijd moet kopen.

In tijden van hoge nood zal de aanvoer van de beesten er zeerhoogstwaarschijnlijk niet zijn en zal je aangewezen zijn op kunstaas. Maar welk kunstaas en voor welke vis??

Ik heb hiet totaal geen ervaring mee, wie wel??

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vissen op zee wordt in 99% gedaan met zagers en zeepieren als aas. In Noord-holland zijn die beesten volgens mij niet te vinden op het strand zodat je ze altijd moet kopen.

In tijden van hoge nood zal de aanvoer van de beesten er zeerhoogstwaarschijnlijk niet zijn en zal je aangewezen zijn op kunstaas. Maar welk kunstaas en voor welke vis??

Ik heb hiet totaal geen ervaring mee, wie wel??

 

Er bestaat ook kunst zee aas.

Tevens kan je met wormen op zee vissen.

Doet het iets minder maar als je honger hebt heb je ook geduld.

Spiering en krab zit in bijna alle zeehavens en is uitstekend aas.

Stukje glimmend silver papier aan de haak en je vangt van alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reepjes spek doen het ook aan de kust goed als aas. Mossels ook. Op zoet water kun je ook boterhamworst, lucheon meat, sprinkhanen, kevertjes etc gebruiken. In de hengelsport winkel kunnen ze je ook aan een verscheidenheid aan nep wormen en maden helpen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Stukjes vis, of ingewanden van schoongemaakte vis doen het ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een paar keer visjes uit de sloten van Almere gegeten.. alhoewel je proteïnen er van krijgt zijn ze aardig smaakloos of een smaak van de slootwater.. maar het is te doen.. een zakje kruiden en/of boven een open vuurtje is het zelf goed te doen..

 

maar ik kies vlees boven vis.. every day of the week!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...