Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vissen voor beginners


Dreutel

Aanbevolen berichten

@Raycoupe

 

"Je kunt ze ook makkelijk vangen door een stukje vlees aan een touwtje in het water te gooien. Tiental minuten laten liggen en dan met één vloeiende beweging omhoog trekken. Vaak laten ze namelijk niet los.

Wel eens lastig als je met maden vist, ze hangen dan dus niet aan de haak, maar houden de maden vast."

 

Dat doen we ook als we met kids op Terschelling zijn, maar dan met die zeekrabben. Een touwtje met een wasknijper, stukje spek er in klemmen, en vangen maar!

 

:cool:

 

PS: Een made voor een rivierkreeftje lijkt me geen slechte deal!

 

Ook van die vasthoudende beestjes. ;)

 

Jammer dat je geen melkflessen meer kunt krijgen met brede hals, die plastieken zinken zo lastig, want touwtje om de hals, aas erin, weer een tijdje wachten en je haalt zo ook van alles omhoog, zelfs visjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Glazen wijdhalsflessen zijn nog te koop. Ik heb er een paar van Dille en Kamille, voor de melk van de boer en voor zelfgemaakt sap.

En bij Flessenland hebben ze met nog bredere hals.

Bij de natuurwinkel is zelfs nog melk en yoghurt en kefir in glazen flessen te koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik ga regelmatig zee vissen vanaf de pier.het leuke van zee vissen is je heb geen vergunning nodig en je mag de vis mee nemen vanaf een bepaalde maat.

op een goede dag vangen we met zen 2 (3 hengels ) 20 vissen waaronder sliptong schar wijting en kabeljauw en als je geluk heb een heerlijke zeebaars.

het enigste nadeel is het aas kopen maar ga binnenkort een pieren pomp kopen zodat ik zelf me aas kan vinden.

 

cheers

 

Hoi @2mansterk, ik ben wel benieuwd naar zo'n pierenpomp. Bedoel je zoiets als dit?

 

 

Ik denk er over om ooit zoiets van pvc-pijp te maken, maar ik wist niet dat die hier te koop zijn. Vroeger deden we dat met een spitvork. maar ik ben er een tijd uit geweest, en nu lijkt alles wat vissen betreft wel anders te zijn! Al herken ik de diverse zeeonderlijnen nog wel, maar vooral bij het witvissen is eigenlijk alles nieuw voor mij: zelfs hoe je een dobber aan je lijn zet is tegenwoordig anders!

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @2mansterk, ik ben wel benieuwd naar zo'n pierenpomp. Bedoel je zoiets als dit?

 

 

Ik denk er over om ooit zoiets van pvc-pijp te maken, maar ik wist niet dat die hier te koop zijn. Vroeger deden we dat met een spitvork. maar ik ben er een tijd uit geweest, en nu lijkt alles wat vissen betreft wel anders te zijn! Al herken ik de diverse zeeonderlijnen nog wel, maar vooral bij het witvissen is eigenlijk alles nieuw voor mij: zelfs hoe je een dobber aan je lijn zet is tegenwoordig anders!

 

:cool:

jup maar ben er zojuist achter gekomen dat dit alleen op de wadden en in zeeland kan tussen het normalen strand zand ga je ze niet vinden .

 

zoiets
Link naar reactie
Delen op andere sites

jup maar ben er zojuist achter gekomen dat dit alleen op de wadden en in zeeland kan tussen het normalen strand zand ga je ze niet vinden .

 

Klopt, en in Zeeland zijn er aangewezen gebieden en moet je minimaal de Zeevispas hebben. Op het Wad is het nog vrij!

 

:cool:

 

PS heb jij zo'n pierenpomp ergens in NL te koop gezien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 7 maanden later...
Gast ghostwhiper

Ik vis altijd zonder weerhaak of platgedrukte weerhaak.

Een platgedrukte weerhaak blijft net zo goed zitten als een gewone weerhaak.

Helemaal zonder weerhaak vissen betekend wel goed aanslaan en constante spanning op de lijn houden.

 

Waarom vis ik zonder weerhaak? Simpel veel sneller en makkelijker om te onthaken en hierbij maakt het niet uit of het je eigen vel is of de bek van een vis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe een vishaak te verwijderen:

 

 

Ik hou het maar bij de bekende methode, doordrukken en de weerhaak platdrukken of afknippen.

Dat gedoe met een touwtje schiet echt niet op.

 

Na dat filmpje met een dreg is het helemaal duidelijk dat het platdrukken van de weerhaken sowieso handig is, zoals @ghostwhiper als zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het maar bij de bekende methode, doordrukken en de weerhaak platdrukken of afknippen.

Dat gedoe met een touwtje schiet echt niet op.

 

Ja, die met het touwtje lukt ze in het filmpje ook niet echt! Zelf heb ik ook eens een haak in mijn vinger gehad. Niet onder de huid door, maar een best wel grote zeevishaak zo recht het vlees in. Het door drukken deed best wel pijn, en het kan het beste snel gebeuren. Maar O wat ben je blij als die haak er uit is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Dreutel ik was heel blij toen ik aan het vliegvissen was met een zelf gebonden nimfje.

Had hem zonder weerhaak in mn wenkbrauw geparkeerd ;)

Ook al een keer een dreg met 2 punten compleet door de huidflap tussen duim en wijsvinger gehad met een boze snoekdame van 112 cm (mn record) aan de andere kant van de plug.

Dan ben je heel blij dat je zonder weerhaken vist zodat je zelf snel bevrijd bent van de haak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die met het touwtje lukt ze in het filmpje ook niet echt! Zelf heb ik ook eens een haak in mijn vinger gehad. Niet onder de huid door, maar een best wel grote zeevishaak zo recht het vlees in. Het door drukken deed best wel pijn, en het kan het beste snel gebeuren. Maar O wat ben je blij als die haak er uit is!

 

Zit ik een keer lekker te vissen, komt er een dikke Mercedes aan scheuren die remt tot een halve meter van de waterkant. Zucht ik kan wel inpakken dus. :mad:

 

Pakt die gast een 6 of 7 meter lange telescoop werphengel uit z'n kofferbak (bij een kanaaltje van 4 meter breed) en knoopt een stuk lijn nog een halve meter langer dan z'n hengel aan het topoog (!) met gigantische spinner, flikkert het in het water en loopt zo hard langs de kant dat geen snoek die spinner bij kan houden. Bij de derde keer 'ingooien' (eerder flikkeren) gaat het dan ook mis en jast hij die dreg recht z'n vinger in.

 

Hihi, toen kon ik hem even helpen met m'n tangetje en die dreg zat lekker diep, gelukkig wel alleen met 1 haak vast. Door gedrukt dat ding (ging met luid gekerm gepaard), afgeknipt en hij was weer vrij van z'n eigen kunstaas.

De lol was er voor hem meteen af, dus hij lazert alles gehaast in de kofferbak, gooit die dicht en tja, toen bleek het topje van z'n hengel nog uit te steken. KNAK!

Vol gas ging hij er weer vandoor en ik heb nog tien minuten in een stuip gelegen van het lachen. ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ik weet niet of je die middag wat gevangen hebt , maar in ieder geval wel een hoop lol beleefd aan het voorval met die ''Visser" ;)

 

Voor degene die een keer (met name in de zomermaanden aan de kust op strand gaan vissen een kleine waarschuwing want dan zwemt er de Pieterman

een klein visje (tot iets groter ) maar met een paar vervelende stekels in zijn eerste rugvin ( zeker de laatste jaren komt hij steeds vaker voor )

Als je zo'n visje pakt dan kun je er een stevige opgezwollen en zeer pijnlijke hand aan overhouden want hij is giftig .Ook zie je dat zwemmers er wel op trappen

en hetzelfde krijgen als ze het niet behandelen . Het behandelen is heel simpel ,de hand of de voet wordt gedurende 15 a 20 minuten in zo heet mogelijk water

ondergedompeld , zonder je eigen te verbranden natuurlijk (het gif is een soort eiwit wat snel afbreekt door warmte) Veelal zijn het zwemmers die met een dikke voet

bij een strandwachtpost komen maar afgelopen zomer was er een meisje hier op het strand die met een schepnetje visjes had gevangen en dus de pieterman gepakt had

om hem in een emmertje te doen met alle gevolgen van dien

Ook de pijlstaartrog , welke ook wel in onze wateren voorkomt en je kan vangen (maar meestal vanaf een boot ) ook daar moet je mee oppassen want als je die bovenwater haalt slaat hij met zijn staart waar een giftige angel op zit . Als je hiermee wordt gestoken is het beter om naar een HAP te gaan ;)

Ook komt hier de rode poon voor , de stekels zijn niet giftig (is niet helemaal duidelijk , de één zegt van wel , de ander zegt van niet ) maar wel zijn deze stekels vlijmscherp en je kan er

je eigen lelijk aan openhalen

Wat rondvis betreft , we hebben de herder (harder) en ondanks dat deze groot kan zijn zit hij boordevol met kleine vervelende graten en is (zeker voor de leek) moeilijk schoon te maken @Stuudje dat klopt rauwe vis kun je met citroenzuur ed ''bakken'' zelf hou ik er niet zo van, maar het wordt toch gezien als culinair hoogstandje :)

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...