bot mes Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 M'n eerste vraag op het forum, ik ben niet zo handig met de zoekmachine dus bij voorbaat sorry als het onderwerp al bestaat... Wat is handig om als eerste te beheersen, lassen, houtbewerken, touw slaan, tuinieren, mes slijpen:p... En geef ook even de reden waarom. dank u Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Water en Voedsel voorziening. Zonder die twee is de rest niet veel waard, en als het fout gaat zal de eerste weken en maanden ( jaren?) alleen dat echt nodig zijn. Grt Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 @bot mes: Water en voedsel.. maar ok, dat staat niet in je lijstje. Dan 1: tuinieren, 2: mes slijpen, daarna hout bewerken en touw maken. Lassen zal wel niet veel meer gebeuren, heb je bakken met stroom voor nodig of speciale gassen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 @bot mes: Water en voedsel.. maar ok, dat staat niet in je lijstje. Dan 1: tuinieren, 2: mes slijpen, daarna hout bewerken en touw maken. Lassen zal wel niet veel meer gebeuren, heb je bakken met stroom voor nodig of speciale gassen. in tijden van nood http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek/techlassen.htm *IK BEN NIET VERANTWOORDELIJK VOOR JULLIE FUCK UPS BIJ DE UITVOERING* accu's kun je opladen met een zonnepaneel natuurlijk 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Doe maar als laatste mes slijpen @bot mes , anders moet je je naam veranderen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 @bot mes: Water en voedsel.. maar ok, dat staat niet in je lijstje. Dan 1: tuinieren, 2: mes slijpen, daarna hout bewerken en touw maken. Lassen zal wel niet veel meer gebeuren, heb je bakken met stroom voor nodig of speciale gassen. Lassen kan met knalgas: water ontleden (hydrolyse) met zonnepanelen, o.i.d. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepper053 Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 vuur maken, shelter, voedsel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mecanical Dog Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 http://www.natureskills.com/survival/basic-survival-skills/ enuf said Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchSurvival101 Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 @bot mes: Water en voedsel.. maar ok, dat staat niet in je lijstje. Dan 1: tuinieren, 2: mes slijpen, daarna hout bewerken en touw maken. Lassen zal wel niet veel meer gebeuren, heb je bakken met stroom voor nodig of speciale gassen. mijn prio ligt op de mes... zonder goed mes kun je niet werken.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
chrisprep Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Hangt natuurlijk van de situatie af, de vraag gaat blijkbaar wel echt over het beheersen van vaardigheden, dus als je op een BOL zit waar de voedsel en watervoorziening wel geregeld is voor een tijdje zou ik zeggen, slijpen, niet alleen messen, maar als je al je werktuigen scherp kan houden is dit al heel wat, mes , bijl , beitel ( met een botte beitel ga je niet veel houtbewerking doen ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
666Viper666 Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 http://www.natureskills.com/survival/basic-survival-skills/ enuf said Wat ga je dan doen met je mes als langdurig de stroom uit valt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mecanical Dog Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Wat ga je dan doen met je mes als langdurig de stroom uit valt? hem slijpen hoe ik het nu ook al doe ^^ met een wetstone en honing olie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Jim90 Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 EHBO. Crisis overleven is vrij lastig als je gewond bent.. En ook nog eens handig als er geen SHTF is! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Wat ga je dan doen met je mes als langdurig de stroom uit valt? Nee, niet zo eentje: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Eten en drinken dat is voor mij het belangrijkste de rest komt van zelf . Wat ben je met een goed snijdend mes als je dood gaat van de dorst . Of scheel ziet van de honger . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Noach Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Bekijk de hiërarchische behoeftenpiramide van Maslow maar eens goed. Van onder naar boven (van prio 1 naar prio 5): - lichamelijke behoeften - behoefte aan veiligheid en zekerheid - behoefte aan sociaal contact - behoefte aan waardering en erkenning - zelfontplooiing http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piramide_van_Maslow.png Voor een SHTF situatie gelden, denk ik, vooral nummer 1,2 en 3. Alle skills die je voor deze behoefte nodig denkt te hebben, kun je alvast gaan oefenen. Noach O ja.... tegenwoordig is er nog een 6e laag, die voor veel mensen helaas zelfs ónder 'lichamelijke behoeften' komt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Noach Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 nummer 6: wifi..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jtbhunter Geplaatst: 27 augustus 2013 Delen Geplaatst: 27 augustus 2013 Je vraagt welke zaken belangrijk zijn binnen een levenstyle. Bij een levens style is het doel belangrijker dan de vraag hoe. Meeste zaken eat je op noemt zijn zaken waarin ervaring telt. Je kan dit niet haasten. Dus waarom 1 ding kiezen? Wissel het af, doe waar je zin in hebt en wat jij acht nodig te hebben. Ik leer elke dag wel iets bij op verschillende vlakken. Maar met tv kijken en niks doen leer je niks. Doen is key. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vdwalle Geplaatst: 27 augustus 2013 Delen Geplaatst: 27 augustus 2013 drinken eten hout hakken (warmte en koken) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast arris Geplaatst: 9 oktober 2013 Delen Geplaatst: 9 oktober 2013 Sorry maar naar mijn mening zit iedereen er naast. Prio nr 1 is kennis. Eetbare planten, medicinaal gebruik er van, kennis van jacht, houtbewerking, alles wat genoemd werd. Oefenen is uiteraard het beste maar als je er al alleen al over gelezen heb is dat een stap in de goede richting. Het is leuk als je weet hoe je je mes moet slijpen maar als je er nix mee kan... tja... Onthou het aub. MAAR oefen alles aub. Het zou je leven kunnen redden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 9 oktober 2013 Delen Geplaatst: 9 oktober 2013 Lees anders ook eens dit draadje door: http://preppers.nl/forum/threads/5317-Prioriteiten-bij-shtf?highlight=Prioriteiten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vladimir Geplaatst: 14 oktober 2013 Delen Geplaatst: 14 oktober 2013 Opvallend dat veel mensen hier water en eten als prio1 hebben. Een mens kan 3 dagen zonder water maar nog geen 3 miliseconde zonder warmte, nu zal het geen 0 graden Kelvin worden maar vuur maken is bij mij altijd prio 1. Vuur geeft warmte, zodat je niet dood vriest, het maakt dat je met simpel afval als en blikje/petfles/stuk papier of plastic in Nederland ongelimiteerd drinkbaar water hebt. Daarnaast wat @arris zegt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 14 oktober 2013 Delen Geplaatst: 14 oktober 2013 Opvallend dat veel mensen hier water en eten als prio1 hebben. Een mens kan 3 dagen zonder water maar nog geen 3 miliseconde zonder warmte, nu zal het geen 0 graden Kelvin worden maar vuur maken is bij mij altijd prio 1. Vuur geeft warmte, zodat je niet dood vriest, het maakt dat je met simpel afval als en blikje/petfles/stuk papier of plastic in Nederland ongelimiteerd drinkbaar water hebt. Daarnaast wat @arris zegt. Als ik in de woestijn ben of op een warme dag in NL, heb ik liever wat water ipv een fikkie. Zelfs in de winter red ik het nog wel alleen in shorts en t-shirt bij -10C. Oke, lekker is het niet maar ik overleef het zeker...ook langer dan 2sec. Waar komt jou verhaal vandaan als ik het vragen mag? Ik snap het niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 14 oktober 2013 Delen Geplaatst: 14 oktober 2013 @prepass ik geloof graag dat je langer als een paar seconden zonder warmte kan maar toch is vuur heel erg belangrijk en een schuilplek/ beschutting tegen de natuur elementenis nog belangrijker .Dit zijn de prioriteiten die je overal ziet : 3 minutes without air , - 3 hours without a regulated body temperature (shelter) - 3 days without water - 3 weeks without food naast vuur om je te verwarmen heeft het nog andere belangrijke functies ook ( maar dat weet jij ook wel ) ik denk dat @Vladimir die miliseconden een beetje verkeerd gekozen heeft Tevens zijn dit de eerste primaire behoeften , als iets langer duurt dan even wordt het weer een ander vehaal en als het nog langer duurt gaan we het hebben over lang termijn surival gr will 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 14 oktober 2013 Delen Geplaatst: 14 oktober 2013 @Wafels, Ik hoop maar dat @Vladimir het verkeerd heeft, want die milisecs is wel erg overdreven....... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.