Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review-video] Firesteel Action


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 3 maanden later...

Ik heb deze gekocht:

http://www.ebay.nl/itm/Orange-handle-Ferrocerium-Flint-Fire-Starter-Lighter-Magnesium-tool-Survival-kit-/160782940666?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item256f68f9fa

 

maar de verkoper heeft ook deze:

 

http://www.ebay.nl/itm/Huge-1-2-x-5-Ferrocerium-Ferro-Rod-Bare-Flint-Fire-Starter-Magnesium-kits-New-/361249827155?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item541c2ae953

 

heb er eerst 1 besteld om te kijken of het wat is, maar na 2x schrappen komen er een berg lang brandende vonken vanaf. Hij doet niet onder voor mijn andere fire rods die ik heb.

Plus ferrocerium geeft hetere sparks af dan een gewone flint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow ik dacht dat ferrocium de handelsnaam was voor fire steel materiaal met extra aluminium er in gemengd. anyway als ik fout zit mijn excuus :o

 

verontschuldigen hoeft niet hoor :)

 

 

er zit voor zover ik weet geen aluminium in.

waar jij geloof ik aan denkt is thermiet.. ijzeroxide (roest) en aluminium poeder ; dat brand inderdaad als een halve gare.

 

maar voor ferrocerium (firesteels) zijn er een paar verschillende "recepten", de ene heeft wat meer van het ene metaal dan het andere.

de een zal langer mee gaan, de ander zal hetere vonken werpen (dat langer branden), maar veel minder lang mee zal gaan..

is een afweging dat je moet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Schatkist @fragalot ik denk dat er een kleine misverstand is bij jullie over die firesteels . een normale firesteel is gemaakt van ferrocerium

( http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocerium ) een aantal metalen bij elkaar gesinterd en wat men de laatste jaren heeft gedaan is niet aluminium maar extra magnesium eraan toegevoegd om nog meer en betere vonkjes te krijgen . (niet te verwarren met die firesteels waar bij een blokje magnesium bij de staaf ferrocerium zit :) )

dit werkt goed enkel ze zijn wat zachter en slijten dus wat sneller (je zult ook zien dat als je

verschillende firesteels naast elkaar zou leggen (van verschillende merken ) dat ze in hardheid verschillen .

( Thermite is heel wat anders :D en is aanzienlijk moeilijker aan te steken )

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Schatkist @fragalot ik denk dat er een kleine misverstand is bij jullie over die firesteels . een normale firesteel is gemaakt van ferrocerium

( http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocerium ) een aantal metalen bij elkaar gesinterd en wat men de laatste jaren heeft gedaan is niet aluminium maar extra magnesium eraan toegevoegd om nog meer en betere vonkjes te krijgen . (niet te verwarren met die firesteels waar bij een blokje magnesium bij de staaf ferrocerium zit :) )

dit werkt goed enkel ze zijn wat zachter en slijten dus wat sneller (je zult ook zien dat als je

verschillende firesteels naast elkaar zou leggen (van verschillende merken ) dat ze in hardheid verschillen .

( Thermite is heel wat anders :D en is aanzienlijk moeilijker aan te steken )

gr will

 

waar zit het misverstand langs mijn kant? want als ik het goed heb zeg jij net hetzelfde wat ik zei :)

(of toch wat ik probeerde te zeggen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fragelot sorry ben wat onduidelijk :o dat magnesium deel is helemaal correct maar je haalde thermiet aan en dat is iets heel anders je gaf het zelf al

aan ijzeroxide en aluminium poeder , maar dat zullen ze niet toepassen in een firesteel want je kan dit enkel maar aansteken met een hele sterke ontstekingsbron

of brandend magnesium en ook magnesium is weer heel moeilijk te ontsteken (gaat aardig wat warmte inzitten voordat het ontbrand )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk zijn de firesteel rods van de ACTION zo goedkoop omdat de bijgeleverde krabber zo waardeloos is. Het ferrocerium staafje doet echter niet onder voor die van veel duurdere merken als een betere krabber wordt gebruikt.

 

De kwaliteit van de staaf zelf is van mindere kwaliteit hoor, bij de dikkere en grotere kan je makkelijk een klein gaatje boren om deze aan een keyring te bevestigen, bij die van de action breken ze middendoor... pluis van de wasdroger of een wattenballetje die sparken ze zonder problemen aan maar als het gaat om natuurlijker materiaal zoals berkenschors heb je meer aan een grotere en dikkere ferrostaaf omdat er veel meer vonken en hitte vanaf komt.

 

De krabber is al eens besproken ofwel ga je er eens over met een vijl om de coating af te halen ofwel gebruik je de achterkant van een vijl van een multitool of zelfs een stukje van een ijzerzaagje is voldoende.

 

de 2 euro gadgets zijn een mooie inloper als men zelf andere voorbereidingen hebt genomen, maar enkel met dit ding en een mes de bossen intrekken zal het echt afhangen van de skills...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...