Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prep gear voor 200 euro max.


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Er zijn al een aantal post over preppers produckten met de vraag : wat zou jij graag nog willen hebben?

 

Maar nu wil ik het anders vragen.

Stel , je hebt 200 euro. Meer niet.

En om de een of andere onverklaarbare reden heb je aankomende 10 jaar ook niet meer te besteden. (het is een 'stel dat' vraag hé )

Je hebt nog helemaal geen prep voorraad en begint met niks.

Dus je moet je hele prep voorraad kopen van die 200 euro en daar moet je het mee doen tijdens de SHTF.

 

Wat zou je kopen?

 

Wat ik zou kopen :

-Boek waarin staat wat ik wel en niet kan eten uit de natuur.

-Waterton

-Fire starter (flintsteel)

-Handboog

 

Hierdoor heb ik dus geen zilver,ehbo,ruimiddelen , enz maar kom ik een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Moeilijke vraag @prepperpappa, dat gaat niet echt lukken zo.

Je hebt echt niks, maar wat heb je wel? Waar woon je? Heb je een tuin? Auto? enz.

Dan moet je even een basis-setting samenstelling, die voor iedereen gelijk is. Kachel? Gereedschap?

 

Die vraag van 20 euro bij de Action was wel pittig, maar dit is .... moeilijk. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepperpappa

 

voor 200 euro zou ik dingen halen die mij kunnen voorzien voor een langere periode.

Een waterton zou dit minder goed kunnen een een waterfilter.

Een boek is altijd een goed idee, daarnaast ook gear (mes, goede schoenen).

 

Zilver en andere ruilmiddelen heb je eigenlijk niks aan. Ik denk dat het belangrijkste is om in eerste instantie te hebben is materiaal om te overleven.

Wanneer je geld overhoudt kun je kijken naar dingen die dit gemakkelijker maken (ruilmiddelen/waterton etc).

 

First things first: zorg dat je kan overleven.

Second things second: zorg voor een beetje makkelijk overleven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alles van die € 200 zou moeten kopen is het eigenlijk niet moeilijk.

Bij een SHTF moet je voorbereid zijn om te verkassen, gezien het geld is een BOV niet im frage, dus moet alles in 1 rugzak passen.

Daarnaast zul je, gezien het budget eerst bij de kringloop/tweedehands/rommelmarkt/leger des heils langs moeten gaan.

 

1 boek over tuinieren, met name groentes kweken( 1-3 euro bij de kringloop)

1 boek over eetbare wilde planten, wortels e.d.( 1-3 euro bij de kringloop)

1 boek over natuurlijke geneesmiddelen en ehbo( 1-3 euro bij de kringloop)

1 firesteel(10-15 euro)

2 (mora) messen (20-25 euro)

1 schepje

1 paar goede (wandel)schoenen (50-150 euro)

1 legerponcho of vergelijkbaar( 10-20 euro)

1 rugzak(5-10 euro kringloop)

Totaal dus ongeveer € 150,=

en wat je dan nog over hebt besteden aan zaden!( dit omdat je zaden eventueel ook gratis in kunt zamelen als je voldoende tijd hebt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm lastige vraag.

1) een mes, nee je loopt de keuken in en kijkt naar je messenblok en je vind er vast wel één, alleen mist wel een houder oke dan moet die oude jas er maar aan geloven.

2) firesteel die zou ik wel halen kost gemiddeld 20 € dus nog 180 € over.

3) boek kopen of zelf samen stellen (uit eigen ervaring weet ik dat,als jezelf samensteld het beter in je geheugen zit)zorg ervoor dat er meer in staat dan alleen determinatie planten/kruiden ook diy handboog ,solar oven , enz

4) multitool echt onmisbaar de mijne heb ik hier weg € 46,95 dus nog € 133,05 over

5) las ergens elastiek tbv katapult @Keyser Suze NOT snij een binnenband fiets kapot eersteklas materiaal.(ook redelijk te gebruiken voor handboog als pees wel dunne reepjes vlechten)

6)goed € 133 over zou ik besteden aan slaapzak, poncho en schoeisel.

 

Er wordt hier altijd gezegt heb je BOB bij je, wat ik wel altijd bij me heb is mijn leatherman en firesteel (voorbeeld een bruiloft) en al het andere materiaal mocht STHF gebeuren kom ik onderweg wel aan.

 

Hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet . Als je maar tweehonderd euro terbeschikkingstelling hebt waarom ga je dan een water ton kopen . Die haal je gratis van het stort het container park of bij een boer . Waarom ga je schoenen kopen het lijk we of alle niet peppers blootsvoets lopen .een boek kopen over tuinieren , nee ga bij een vriend met een volkstuintjes helpen en leer het al doende . Flessen water inslaan ? Of drinken niet peppers geen water .

Een rug zak je voor uw eigen gemak . Maar in een boodschappentas van de Lidl kan ook veel in .

Een mes dat zou ik me aan schaffen en een paar nood pakketten voedsel . Een trap of nog beter een poncho van het leger . Een drinkbus . En een bolletje touw . En iets om vuur te maken . En misschien een kook stelletje . En dan ben ik nog geen 50 € kwijt . De rest hou ik in reserve voor de komende 10 jaar als mijn eten zou bederven mijn mes zou breken of als ik mijn drinkbus zou verliezen .

 

En dit komt van de man met een van de grootste prepper voorraden en spullen van dit forum .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert En dit komt van de man met een van de grootste prepper voorraden en spullen van dit forum .Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

 

en dat kun je nooit met de volle 100% zekerheid zeggen

 

Ik schijf komt van de man MET EEN VAN de grootste pre...........

Ik zeg niet dat ik de meeste spullen heb . Maar ik denk na 5 maanden lezen hier dat ik zeker in de top 20 kom . Wat kennis betreft kom ik in de top 30 .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik schijf komt van de man MET EEN VAN de grootste pre...........

Ik zeg niet dat ik de meeste spullen heb . Maar ik denk na 5 maanden lezen hier dat ik zeker in de top 20 kom . Wat kennis betreft kom ik in de top 30 .

 

Geert

 

Dat is waar @hamster. :)

Maak er beide maar top 5 van Geert.

 

Mag ik nog weten, wat ik wel thuis heb liggen @prepperpappa?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn al een aantal post over preppers produckten met de vraag : wat zou jij graag nog willen hebben?

 

Maar nu wil ik het anders vragen.

Stel , je hebt 200 euro. Meer niet.

En om de een of andere onverklaarbare reden heb je aankomende 10 jaar ook niet meer te besteden. (het is een 'stel dat' vraag hé )

Je hebt nog helemaal geen prep voorraad en begint met niks.

Dus je moet je hele prep voorraad kopen van die 200 euro en daar moet je het mee doen tijdens de SHTF.

 

Wat zou je kopen?

 

Wat ik zou kopen :

-Boek waarin staat wat ik wel en niet kan eten uit de natuur.

-Waterton

-Fire starter (flintsteel)

-Handboog

 

Hierdoor heb ik dus geen zilver,ehbo,ruimiddelen , enz maar kom ik een heel eind.

 

Wat is SHTF in jou ogen? Wat zijn "prep" voorraden? Het is voor mij een nogal erg brede scope. Zo breed, dat alles wat je koopt goed is én niet zo goed......

Kan je anders je doel wat specifieker omschrijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zippo en brandstof hiervoor plus extra steentjes

 

Zippo's zijn een slechte keuze: de brandstof vervliegt na 1 of meer dagen, het stinkt, is niet zuinig, niet waterdicht, duur en niet windproof. Beter gewoon Cody Lundin's raad opvolgen en zorgen voor een wegwerpaansteker. Altijd wel een 3-tal manieren om vuur te maken voorhanden hebben, dus ook lucifers (cowboy-stijl die je overal kan op aansteken, gewaxt dus waterproof), magnesiumblok, ...

 

Qua messen heb je een fantastisch mes voor 11,4 euro met de Mora Companion MG. Zelf nog wat bijscherpen en indien gewenst de rug van het lemmet vlak maken zodat je ermee kan firesteelen.

 

Verder zoeken naar enkele space-blankets.

 

Qua leesvoer raad ik beide boeken van Cody Lundin aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou ik kopen voor €200 wonend in een rijtjeshuis:

 

-2x mora mes €50 (2x€25)

-firesteel €1 action (gister 4 keer vuur mee gemaakt :) )

-mes slijper €2 action

-2x ehbo doos €6.24 action (2x€3,12)

-betadine 120ml medashop €6,75

-bijl gamma €15

-10l emmer gamma €1,50

-bouwzijl €10?

-plunjezak €10

-10 pak aanstekers hervulbaar €4

-aansteker vulbus action €0,85

-vuurkolf met grill €20?

-kookset voor 2 personen militairia4you €17,95

-klein tuungereedschap €15?

-zaden allerlei action €20

-gieter €7,50?

-zak grind €5? (voor waterfilter)

-zak zand €5? (voor waterfilter)

-3x zeep €3

€199,79

 

Ik vind het niet kompleet. Maar goed, hiermee kun je wel water opvangen, water filteren op meerdere manieren, eten koken, eten verbouwen, je tuin onderhouden, hout hakken, vuur maken op verschillende manieren, je mes onderhouden, veel spullen vervoeren , jezelf wassen, en jezelf helen voor zover dat lukt met de ehbo spullen.

 

Ik denk dat je beter geen geld kunt steken in boeken met €200. Véél informatie staat gratis op internet. Als je dan vervolgens op zoek gaat naar die planten heb je die informatie gelijk in je hoofd zitten. Beter dan in een boek. Daarbij zijn er ook veel openbare gebouwen waar je op internet kan en/of kan printen tegen een paar cent.

 

Daarbij denk ik dat je met deze spullen een heel eind komt. Ik heb geen rekening gehouden met water opslag. Je komt genoeg pet flessen tegen waar in je water kunt opslaan. Het bouwzijl is om water op te vangen. Voedsel opslag hetzelfde verhaal. Zelfs als je de komende jaren geen geld hebt om extra spullen te kopen heb je door de tijd heen genoeg glase potjes over die je inplaats van weg gooien kunt gebruiken voor oedsel opslag.

 

Zouden jullie nog iets veranderen aan deze lijst?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

5) las ergens elastiek tbv katapult @Keyser Suze NOT snij een binnenband fiets kapot eersteklas materiaal.(ook redelijk te gebruiken voor handboog als pees wel dunne reepjes vlechten)

 

Een boogpees gemaakt van binnenband? Dat mag je eerst wel eens uitproberen. Gaat echt niet werken voor een normale houten/recurve/compound boog. Je wilt namelijk helemaal geen rek in je pees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

al eens geprobeert? 3 zeer dunne strookjes zeer strak vlechten en niet belangrijk :p lengte van koord/pees is korter dan normaal zodat de rek zo goed als uit is , en ja het is geen 100% goed maar je kunt schieten

Een boogpees gemaakt van binnenband? Dat mag je eerst wel eens uitproberen. Gaat echt niet werken voor een normale houten/recurve/compound boog. Je wilt namelijk helemaal geen rek in je pees.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitgaande van mijn persoonlijke situatie:

Wandelschoenen heb ik reeds in bezit, idem met een messenblok met redelijke messen (daar besteed ik dus geen geld aan).

Kleding is ook redelijk op orde (voldoende standaard kleding, goede winterjas, 3 paraplu's, 1 poncho.)

Kruiden en zout zijn voorraadig.

 

Voor korte termijn SHTF:

Lidl:

Rijst in 4,5 kilo balen voor € 5,00. (60 gram = 1 portie). 2 balen (150 porties) = € 10

Tonijn in blik, 20 blikjes = € 20

 

Aldi: Geconcentreerde tomatenpuree, ca € ,30 per blikje. 30 blikjes = € 9

24 blikken groenten (gemixt) = € 25

witte meel 8kg = € 5

zonnebloemolie 3 liter = € 4,50

smeerboter € 1

gist, 6 verpakkingen = € 3.50

houdbare melk,2 tray à 12 liter = € 12

muesli, goedkope variant, 3 verpakkingen € 4,50

1 verpakking van elk: pindakaas, jam, nutella (oid): } 5

1 pak zout, 1 kilo suiker, samen minder dan € 1

 

Totaal ca € 100

 

verder: een gaspitje + meerdere gasflessen (bv onder http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m670901704-campinggasstel-met-3-gasflessen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr) voor ca € 25

gasflessen laten vullen = € 20

 

Totaal € 145

 

Extra vuiliniszakken, kattenbakvulling (is ook geschikt om menselijke ontlasting te binden) en 2 extra emmers met een deksel, voor de overduidelijke redenen € 20

 

Watervoorraad / filters:

Lifestraw (via de site) € 23

Bleekwater (de meest simpele versie, niet geconcentreerd), 2 liter = € 1

 

Totaal

€ 189

 

Dat betekend € 11 aan onvoorziene uitgaven. Misschien wel een bijl of een mes.

Hoe groter onze standaardvoorraad is, hoe minder we van dit scenario hoeven uit te gaan.

Hopelijk is het van nut voor iemand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm lastige vraag.

1) een mes, nee je loopt de keuken in en kijkt naar je messenblok en je vind er vast wel één, alleen mist wel een houder oke dan moet die oude jas er maar aan geloven.

2) firesteel die zou ik wel halen kost gemiddeld 20 € dus nog 180 € over.

3) boek kopen of zelf samen stellen (uit eigen ervaring weet ik dat,als jezelf samensteld het beter in je geheugen zit)zorg ervoor dat er meer in staat dan alleen determinatie planten/kruiden ook diy handboog ,solar oven , enz

4) multitool echt onmisbaar de mijne heb ik hier weg € 46,95 dus nog € 133,05 over

5) las ergens elastiek tbv katapult @Keyser Suze NOT snij een binnenband fiets kapot eersteklas materiaal.(ook redelijk te gebruiken voor handboog als pees wel dunne reepjes vlechten)

6)goed € 133 over zou ik besteden aan slaapzak, poncho en schoeisel.

 

Er wordt hier altijd gezegt heb je BOB bij je, wat ik wel altijd bij me heb is mijn leatherman en firesteel (voorbeeld een bruiloft) en al het andere materiaal mocht STHF gebeuren kom ik onderweg wel aan.

 

Hamster.

 

Heb je wel eens het verschil in elasticiteit bemerkt tussen binnenband en postbode elastiek? En ja, uiteraard kun je van alles 'scavenge-n' maar dat leek me nou net niet de vraag.......met binnenband maak je een prima slinger, geen katapult. Touw vind je ook overal....het juiste touwtje echter....

Link naar reactie
Delen op andere sites

laten we er eerst is mee beginnen wat de situatie is?

 

-hoeveel ruimte heb je thuis? bv een flatje, een tussenwoning?

-hoe handig ben je?

-heb je een auto met aanhanger? zo ja dan kan je meer spullen gratis afhalen op marktplaats maar vergeet de zoekertjes bij de plaatselijke supermarkt ook niet

-hoeveel technische/survival kennis heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als uitgangspunt nemen de zaken die ook worden aanbevolen door de overheid: http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties/noodpakket/ Die hebben immers rekening gehouden met de meest voorkomende scenario's bij rampen (geen water, geen stroom, geen tv, etc) en de inhoud van het pakket daarop afgestemd. Of je ook echt bovenaan met de lijst moet beginnen betwijfel ik trouwens, ik zou eerst zorgen voor water en voedsel, dan de rest. Dat is volgens mij met een budget van 200 euro meer dan prima te doen!

 

Voor echte bugging-out (en daarmee alles in eigen hand willen houden) komt wat meer kijken, maar is ook afhankelijk van de situatie, van je eigen omgeving, hoeveel tijd jezelf wilt investeren, en uiteraard of je denkt dat een grote ramp je zal treffen of niet (en zo ja, welke). Investeren in dat soort zaken zou ik persoonlijk pas doen op een later moment als je eerst de basis in orde hebt, en pas als je hier goed over na hebt gedacht. Dat is denk ik ook al wel hier te merken in de diversiteit van de antwoorden. De één zet voornamelijk in op water en voedsel, de andere voornamelijk gear (om dat eerste te verkrijgen). Als de maatschappij 'failliet' gaat dan is het hebben van eigen middelen om in jezelf te voorzien natuurlijk het mooiste wat er is, maar dat kost wel de nodige moeite om te onderhouden en in sommige gevallen ook veel geld. Ook niet elke woonlocatie is daarvoor geschikt.

 

Persoonlijk denk ik, na een tijdje 'rampen' bestudeerd te hebben, dat SHTF vrijwel altijd een lokale aangelegenheid is, en er dus altijd wel manieren zijn om je daaraan te onttrekken. Zonder speciale bug-out skills, maar gewoon overnachten in een hotel buiten het SHTF-gebied zeg maar. Niet afhankelijk hoeven zijn van anderen hierin lijkt mij het beste streven. Je eigen cash, je eigen vervoer, een vooropgezet plan, etc. Nu zullen velen mij tegenspreken of me misschien naïef vinden, dat vind ik allemaal prima. Het gaat er uiteindelijk om waar je jezelf het prettigst bij voelt, en dat ligt voor iedereen anders. Mijn doelstelling hierin is dat ik 'zelfvoorzienend' een week in mijn eigen huis kan vertoeven zonder een enkele voorziening van buitenaf. En dat wanneer de shit langer aanhoudt ik op diverse manieren me kan onttrekken aan de situatie. Ik huur (omwille van zakelijke omstandigheden) nog een 2e appartement aan de andere kant van het land ver boven NAP, en heb vrienden wonen door heel Europa. Ondanks ik betwijfel dat ik daar ooit een beroep op hoef te doen, geldt dat voor mij toch wel als het 'ultieme' veilige gevoel. De ander zal dat hebben bij een eigen bunker, of het hebben van veel bushcraft skills!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast ancestral-viking

wat zou ik kopen met 200 euro......

 

1 mora

2 full tang mes

3 tarp en hangmat

4 rugzak

5 touw

6 alu-veldfles met cup

7 blikje om charcloth te maken en bandana,s

8 ehbo spullen

 

note: zoveel mogenlijk via kringloop / marktplaats etc om aan het eind van de rit een klein beetje geld over te houden , om daar aantal bulk zakken rijst te kopen.

 

: keep on prepping :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...