Ga naar inhoud
GENEGEERD

13 jaar en wat kan ik al doen?


Tim8D1999

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Tim8D1999 Om te beginnen : Laat je niet van der wijs brengen door je ouders, JIJ bent goed bezig en sorry je ouders steken hun kop in het zand. En wat alle medepreppers hierboven ook al hebben gezegd: ga er mee door en verzamel allerlei kennis en skils, en oefen deze totdat je deze kunt dromen.

Tips:

1. Deze site bevat een schat aan informatie en deskundigheid op zeer veel gebieden, maar het is overweldigend om er mee te beginnen.

Verdiep je daarom eerst in zaken als water, vuur, bescherming en voedsel, ehbo als je het kunt missen, gewoon elke dag een half uurtje lezen door een stukje materie en je pikt veel kennis op. (maak aantekeningen daarbij om zaken terug te vinden).

Over water kijk bv eens naar de artikelen van vheeswijk Verhouding chloor tov water om te desinfecteren..

Prepping gaat mi over kennis en de kunde om het toe te passen, minder over allerlei tools

2. Mocht je al redelijk de Engelse taal beheersen, bij amazone.com kun je gratis een aantal heel aardige boekjes krijgen over prepping die je ook helpen overzicht te verkijgen. Op amazone een account aanmaken, zoeken op preppers, sorteer op oplopende prijs, en de gratis boekjes staan bovenaan. E-Boekje naar keuze downloaden naar de Cloud, je kunt het lezen vanuit de cloud, maar je kunt ook op je PC de gratis Kindle reader installeren en het boek naar je PC downloaden (leest en bladert sneller).

Van amazone beveel ik aan The essential bug out bag (daar was je mee bezig) en Urban preppers with kids, pets and parents. Van deze laatste praat maar eens met je ouders over de 21 lessen te leren van Catarina naast de opmerkingen over wat de medepreppers reeds zeiden over Griekenland etc. De rest van dit boek is echter ook zeer de moeite waard. NB Misschien zijn er medepreppers die soortgelijke goede ebooks kunnen aanbevelen in de Nederlandse taal.

3. Wees zuinig op je geld en kijk in het forum wat medepreppers zeggen over welk product werkt en welk niet. En dus hier vragen bij onzekerheid

Veel succes bij het verder preppen, je komt er wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

amazon.com heet die tent.

Kindle boeken zijn te lezen op een Kindle (zo'n 110 euro incl shipping), Android, pc, laptop, en vast nog wel meer spul. Een manier om ebooks te lezen nadat alle stroom uitvalt is aan te raden, samen met een solar oplader.

 

Op facebook: http://www.facebook.com/preparing4shtf geeft dagelijks een lijstje met free ebooks prepping gerelateerd (en wapens etc, zijn Amerikanen, die preppen nou eenmaal een beetje anders)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist op jouw leeftijd lijkt het alsof je alles moet weten. Ten minste dat dacht ik toen.

Als je een vraag stelt dan denkt men dat ik dom ben.

Tegendeel is waar!

Stel veel vragen, leer en bekijk alles objectief. Weeg alles met je eigen balans.

Wees niet arrogant en/of bang om je mening bij te stellen i.v.m. nieuw vergaarde kennis.

In de welvaart die nu compleet over de kop gaat vergeet men oude kennis, wat wel eens van levensbelang kan zijn.

 

Van ouderen kun je leren. Niet omdat de goeie oude tijd beter was... Maar omdat men zich toen zelf kon redden.

 

Driehart

 

Go for it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tim8D1999 Welkom op de site, het geeft niks als je net vragen zit die je niet weet, mijn zoontje is 10 en komt ook regelmarig

met vragen hierover, dan denk ik wel eens, wat gaat er in jullie koppies rond, moeten jullie niet lekker buiten spelen,

Maar jij mag er trots op zijn dat jij je voorbereid op iets wat komen gaat, doe ik met mijn zoontje ook spelenderwijs wat skils

leren doen,

Net als wat @driehart schrijft Van ouderen kun je leren. Niet omdat de goeie oude tijd beter was... Maar omdat men zich toen zelf kon redden.

Veel succus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tim8D1999 Welkom op de site, het geeft niks als je net vragen zit die je niet weet, mijn zoontje is 10 en komt ook regelmarig

met vragen hierover, dan denk ik wel eens, wat gaat er in jullie koppies rond, moeten jullie niet lekker buiten spelen,

Maar jij mag er trots op zijn dat jij je voorbereid op iets wat komen gaat, doe ik met mijn zoontje ook spelenderwijs wat skils

leren doen,

Net als wat @driehart schrijft Van ouderen kun je leren. Niet omdat de goeie oude tijd beter was... Maar omdat men zich toen zelf kon redden.

Veel succus

 

Dat is inderdaad ook wat gisteravond ook nog even bij mij door mijn hoofd spookte. Tuurlijk, ik ben heel blij dat ook jongeren, zelfs kinderen nu al inzien dat er iets niet pluis is, en dat men zich hier tegen wil beschermen door te preppen, maar.......... als je 10/11/12/13/14 bent zou je je daar helemaal geen zorgen om moeten HOEVEN maken. Helaas moet dat nu dus blijkbaar wel, met name dankzij onze bankiersvriendjes en Eurofielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Holbewoner Kinderen krijgen in deze tijd veel meer mee van de media, dan wij vroeger.

Het zijn en blijven kinderen, dat ze tegenwoordig pienterder zijn dan wij destijds is zeker,

Vaak zeggen ze wel hoe ze het allemaal ervaren, kinder logica soms de beste oplossing.

 

Dat is zeker waar, met name dankzij het internet. Toen ik die leeftijd had waren de computerbeelschermen nog groen met gele letters :-) En het internet??? Dat lag tussen wat scholen en overheidsinstellingen, maar zeker niet bij mij op school. 's avonds in bed nog even lekker internetten op een tablet of telefoon? Nah, een boek lezen, of radio luisteren, daar hield het wel mee op.

 

Gelukkig maar, hopelijk groeit er nu een generatie op die zelf hun informatie vergaard, en zich niet laat indoctrineren door TV, radio en kranten. Er is nog hoop. Nu alleen hopen dat het niet te laat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad jonge mensen altijd aan om lijsten te maken en bij te houden .

Lijsten van wat je allemaal nodig kan hebben bij een eventuele shtf .

Lijsten met hoeveelheden en kost prijs .

Als de shtf er komt gaan de ouders die niet preppen panikeren wat moeten we nu halen nu de supermarkt nog open is .

Dan kan jij uw lijst aan uw ouders geven kijk ma pa dit hebben we zeker nodig en zoveel gaat het kosten wan ik heb het elke week maand bij gehouden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad jonge mensen altijd aan om lijsten te maken en bij te houden .

Lijsten van wat je allemaal nodig kan hebben bij een eventuele shtf .

Lijsten met hoeveelheden en kost prijs .

Als de shtf er komt gaan de ouders die niet preppen panikeren wat moeten we nu halen nu de supermarkt nog open is .

Dan kan jij uw lijst aan uw ouders geven kijk ma pa dit hebben we zeker nodig en zoveel gaat het kosten wan ik heb het elke week maand bij gehouden .

 

Geert

 

dat hadden ook wij preppers moeten doen ipv van heads first alles opslaan

maar eerst alles eens goed bijhouden over een maand of 3 en dan beslissingen van opslaan maken

eerst lijsten maken, dan de houdbare of in blik variant vinden (die ook testen)

en dan gaan inslaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat hadden ook wij preppers moeten doen ipv van heads first alles opslaan

maar eerst alles eens goed bijhouden over een maand of 3 en dan beslissingen van opslaan maken

eerst lijsten maken, dan de houdbare of in blik variant vinden (die ook testen)

en dan gaan inslaan

 

Ja klopt . Velen onder ons zijn gewoon beginnen in slaan zonder er echt over na te denken ik ook trouwens .

Om dat volwassen peppers iets meer kapitaal krachtiger zijn dan een student .

Iemand die op zichzelf woont heeft ook meer mogelijkheden dan iemand die nog bij zijn ouders woont .

Zo komt het ook dat we veel dingen ingeslagen hebben die we weinig of zelf niet kunnen of zullen gebruiken .

Of als je een maal moet vertrekken zal moeten achter laten .

En dat is dan jammer van de moeite en van het geld .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, wat goed en knap dat je je over dit soort dingen nadenkt en ook al stappen maakt! En natuurlijk, hartelijk welkom op dit forum!

 

Op het forum (en het forumgedeelte voor jongeren die na 1990 geboren zijn en kijk ook eens onder het draadje budgetpreppers voor betaalbare ideeën) kan je ontzettend veel informatie vinden. Wat natuurlijk ook overweldigend kan werken, dus begin inderdaad eens met het opstellen van een lijstje met wat je nodig hebt (zoals hier boven al werd genoemd) of misschien op de eerste plaats een inventarisatie van wat je al hebt - welke skills heb je al in huis, welke optie biedt je ouderlijk huis etc. en stel prioriteiten. Wat wil en kan jij op dit moment het eerste aan voorbereiding/prepping doen?

 

Een lidmaatschap bij de scouting, wellicht samen met je vrienden, maar ook bij een vechtsport, zoals Krav Maga, kan je ontzettend veel leren en handige vaardigheden en sociale contacten opdoen en het is meestal ook erg leuk en gezellig om bij zo'n club te gaan! Alleen maar dingen die in je voordeel kunnen werken bij het preppen.

 

Ik denk zelf wel dat het handig is als je het met je ouders hebt waar je mee bezig bent (en wat je bezig houdt). Laat ze eens deze website zien of een van de andere links die al genoemd zijn. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ze samen met je aan de slag gaan, maar het is ook al heel fijn als ze je steunen in wat je wilt bereiken - en je bijvoorbeeld helpen met bepaalde (online) aankopen, prep-gerelateerde cadeau's voor je verjaardag, een kastje beschikbaar stellen enzovoort.

 

Heb er een goed en open gesprek over met je ouders, gebruik de zoekfunctie en stel vragen wanneer je iets niet weet of niet lukt! Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de argumenten nogmaals vertelt aan mijn ouders. Ze zien het als totale onzin en zeggen dat ik niet zomaar alles op het internet moet geloven. Na een tijdje te debatteren vroeg ik maar: En wat als het gebeurd? Ze waren even stil, ze keken me aan met ergernis en zijden:

 

''Als er zon scenario plaats vind dan zal de overheid water en voedsel uitdelen zij zorgen er wel voor dat het allemaal goed gaat'' ( waar ik dus geen bal van geloof)

 

Kan iemand een verhaal schrijven met hele sterke argumenten, om ze te laten zien dat ik me niet voor niets voorbereid. Dat zou ik erg op prijs stellen!!!!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja als je ouders niks geloven wat op internet staat (op zich wel een goede instelling ! ) dan heeft geen enkel verhaal van ons enige waarde.

Maar goed, ja, de overheidssite over dat noodpakket. Wees voorbereid! Moet je ze die eens laten zien, en punt voor punt aanwijzen wat er bij hen allemaal nog ontbreekt.

Zoek diepgaande info over Bommelerwaard, en van de winter toen het overdag 14 graden vroor zat een deel van Groningen uren/dagen? zonder stroom, en meer van dat soort storingen die gewoon iedereen elk moment kunnen treffen - hoe ging de hulp van de overheid daar? Wat had er beter gekund/gemoeten (oftewel waar schoot de overheid tekort) en stel dat het jou was overkomen, wat zou jouw kwaliteit van leven in die periode beslist bevorderd hebben als je het op tijd in huis had gehad?

Als ze dan nog zeggen ja, zal wel... dan *willen* ze echt niet en is er niets wat ze kan overtuigen. Dan moet je gewoon je eigen ding doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de argumenten nogmaals vertelt aan mijn ouders. Ze zien het als totale onzin en zeggen dat ik niet zomaar alles op het internet moet geloven. Na een tijdje te debatteren vroeg ik maar: En wat als het gebeurd? Ze waren even stil, ze keken me aan met ergernis en zijden:

 

''Als er zon scenario plaats vind dan zal de overheid water en voedsel uitdelen zij zorgen er wel voor dat het allemaal goed gaat'' ( waar ik dus geen bal van geloof)

 

Kan iemand een verhaal schrijven met hele sterke argumenten, om ze te laten zien dat ik me niet voor niets voorbereid. Dat zou ik erg op prijs stellen!!!!:)

 

Beste Tim,

 

Je bent 13 jaar oud en kennelijk maak je je zorgen over wat er allemaal ZOU KUNNEN gebeuren. Niemand weet zeker HOE de toekomst gaat lopen. Niemand weet of er ooit ernstige problemen gaan ontstaan met de maatschappij. Met de maatschappij bedoel ik alles wat er nu zo ongeveer in Nederland gebeurt en hoe alles geregeld is. Er komt water uit de kraan, de vaatwassers draaien, er is altijd wel iets onzinnigs op de TV, de politie zorgt voor de boefjes en als je een snee in je vinger hebt ga je naar de dokter.

 

Prima. Laten we alsjeblieft hopen dat het zo blijft en dat het in de toekomst allemaal alleen maar beter gaat, dat de zeewaterspiegel niet stijgt, dat er geen terroristische aanslagen zijn op de drinkwater voorziening, dat er geen aanslagen zijn via het internet op de electriciteitsbedrijven, dat er geen idioot met een kunstmest-diesel bom in een afgetankte vrachtwagen tussen de Olie-opslag tanks in Rotterdam de boel tot ontploffing brengt en dat er geen totale chaos uitbreekt als er ook hier, net als in Cyprus, geen geld meer uit de pinautomaten komt omdat er een grote bank dreigt om te vallen. Zomaar wat nare gedachten die zomaar ineens werkelijkheid kunnen worden. Zelfs in Amerika had men niet voorzien dat er een idioot met een kunstmest-diesel bom in een afgetankte vrachtwagen nota bene onder een overheidsgebouw de boel tot ontploffing bracht....klik hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Timothy_McVeigh

 

Ik denk dat de zorgen van je ouders met name zijn, dat het voorbereiden op onvoorziene, maatschappij-ontwrichtende gebeurtenissen, geen zaken zijn waarmee een tiener zich bezig moet houden. Het is vooral een taak van een tiener, om zich onbekommerd te kunnen ontplooien, te leren en studeren en lekker te sporten, terwijl hij of zij groeit naar een volwassen mens. En natuurlijk de tiener liefde ontdekt, met vaak verliefd en nog vaker tranen met tuiten. Ik heb zelf een prachtige jeugd gehad en me nooit druk hoeven maken over spanningen in de wereld, terroristen, de prijs van benzine, mafkezen die de wereld of ons land op zijn kop hebben gezet of iets dergelijks. Oorlog? Ver van mijn bedshow.

 

De wereld van jouw ouders, toen ze zo jong waren als jij, zal niet zo heel veel verschillen van die van mij, ik ben zelf begin 40. Maar....de wereld is veranderd. De Nederlandse soldaten vechten in opdracht van regering en Navo in vreemde landen, waar andere religies de dienst uitmaken. Mensen die in ons land wonen, vertrekken naar Syrië om daar, in naam van hun volk en hun godsdienst, te vechten tegen de overheid. De wereld is zoveel complexer, kleiner, harder geworden in dertig jaar.

 

We zijn steeds meer afhankelijk van techniek, internet, energie, water en de gehele infrastructuur met politie, ziekenhuis en noem het maar op. En juist DIE afhankelijk maakt ons kwetsbaar. En als de wereld steeds kleiner wordt en Nederland zich bemoeit met dat HELE GROTE buitenland, kunnen we wel eens de voor akelige verassingen komen te staan. Wat nou als....vul het maar in. En jazeker, er zijn heel veel 'als er dit gebeurt dan'....

 

Je ouders hebben een verzekering voor brand, een reisverzekering, een verzekering voor de auto en ga zo maar door. Niet dat ze denken dat ze ooit brand krijgen, die kans is heel klein. En je vader zal echt niet denken 's morgens als ie in de auto stapt: zo, even lekker wat botsen. Neen, maar er is een kleine kans dat het gebeurt.

 

De kans dat er 'IETS' gebeurt in Nederland waardoor er ernstige problemen ontstaan en er een onveilige situatie is in (grote delen van) Nederland, is niet heel groot. Een overstrominkje in Maastricht van de Maas, een bosbrand in de duinen bij schoorl, een vuurwerkfabriek die de lucht in gaat....allemaal heel vervelend maar niet heel ernstig. @Dick Berts heeft een boek geschreven, met heel duidelijk leesbaar enkele narigheden die redelijk gemakkelijk WEL kunnen gebeuren in ons land; het boek heet "hoe overleef ik een crisis" en kost slechts 12,50 euro. Een doorbraak van de duinen waardoor half Noord Holland onderloopt? Het lijkt niet heel snel te kunnen gebeuren, maar er wordt al jaren bezuinigd op het onderhoud van de duinen....een flinke storm, de wind de verkeerde kant op, springvloed erbij....tsja, en aangezien er bijzonder veel mensen in de Randstad / Noord Holland wonen kan zoiets het hele land platleggen. Het is een voorbeeld. Koop het boek voor je ouders, lees het zelf ook. Want als er zoiets gebeurt, dan heb je liever wat water in huis en een filter, zodat je zelf kunt voorzien in hele belangrijke zaken: SCHOON WATER. Als de sirenes loeien en het is niet 12.00 uur op de eerste maandag, heb je dan een radiootje op batterijen? Een zaklamp met extra batterijen? Een tas met EHBO spullen?

 

Met ruim 6 miljard mensen op de planeet die kriskras over de aardbol zwerven per vliegtuig, boot, trein etc, kan het zomaar zijn dat dat hele vervelende griep virus (of vogelgriep, of Mexicaanse griep, of varkenspest of dat nieuwe virus uit een laboratorium gestolen...) ineens van de andere kant van de aardbol toeslaat in Berlijn. En vervolgens in België....en Parijs...en Groningen. Shit!!!! Snel, ramen en deuren dichtspijkeren, denkt iedereen! Eerst nog even wat eten inslaan bij de Albert Heijn - oeps, lange rij, weet je wat hup naar de Vomar- oeps, hetzelfde. Maar ja, als je alleen maar een pak appelsap en een doos eieren thuis hebt, dan moet je je zorgen maken. Dus dan toch maar in de rij. Na een uur is men onrustig, volgeladen karren met blije, bezwete mensen vertrekken langs de rij om het in hun auto te laden. Als de karretjes steeds leger worden en de mensen steeds onrustiger, dan......dan kunnen de mensen rare dingen doen. Boodschappen afpakken. Of 500 euro geven voor een volle kar. Of op het parkeerterrein terwijl iemand in staat te laden KNOTS op het hoofd -oeps.....de politie rijdt rondjes.....maar durft niet uit te stappen....bovendien zit hun eigen gezin ook zonder eten en drinken. Hoe lang gaat zoiets goed? Een dag, twee dagen...drie dagen? Geen water uit de kraan? Dan zijn er binnen een dag geen flessen meer in de supermarkt te koop.

 

In Griekenland wonen ook gewone mensen. Gewone mensen met werk, een opleiding, bejaarden, zusters, brandweer mannen, schoenverkopers, etc. In zeer korte tijd heeft daar een politieke partij wortel geschoten en die heeft de pest aan buitenlanders...de buitenlanders krijgen de schuld van de economische crisis. Belachelijk, maar net zo belachelijk als Adolf Hitler die de schuld van de economische crisis in Duitsland in 1930, in de schoenen van de Joden schoof. Een tijd geleden? Waarom lijkt de geschiedenis zich dan te herhalen? Met zoveel mensen zonder werk, zonder geld om de huur te betalen, zo weinig geld dat mensen de bomen in het park omhakken om de kachel te stoken en te kunnen koken....is Griekenland ver weg? Spanje? Heb jij of je ouders wel eens beelden gezien van relschoppers in de buitenwijken van Londen en Parijs? Of van die lui in Haren met dat project X? Dat zijn de mensenmassa's waar de politie ook niet één twee drie een oplossing voor heeft....helaas. Als zo'n club door de straten trekt, heb je weinig aan je brandverzekering. En dan wil je liever geen 56 inch televisie in de woonkamer, dan wil je een stevige tas gevuld met eten, een goede slaapzak, een waterfilter en een paar stevige schoenen zodat je weg kan rennen op zoek naar veilige plaatsen.

 

Als het goed is, dan heb je dit uitgeprint en aan je ouders laten lezen. Als het goed is, zeggen ze nu: tsja, de kans is heel klein dat er een catastrofe plaatsvindt. Of een duin-dijkdoorbraak. Of een terroristische aanslag. Of een computervirus wat het internet deels platlegt - uit de pijplijn van de Iraniërs, de Chinezen of door ....vul maar in. En nou ja zeg, inderdaad, je hoort steeds meer over virussen, resistente bacteriën en allerlei andere gevaarlijke beestjes. MAAR.....ALS het gebeurt, dan is de enige verzekering die echt goed werkt een voorraad aan water, voedsel, wc papier, kaarsen, zaklampen en ga zo maar door. Preppers zijn niet gek. We zijn voor 99% geen mafkezen met pistolen, geweren en vlammenwerpers in bunkers. We zijn gewone mensen. Vaak vaders en moeders die goed willen zorgen voor onze kinderen. Zodat we niet verrast worden door een falen van het systeem; ernstige problemen van de maatschappij kunnen we een tijdje het hoofd bieden, we zijn niet afhankelijk van de kraan, de supermarkt, het lichtknopje. We hebben spullen ingeslagen (ge-prept). We hebben nagedacht, vooruitgekeken en onze maatregelen genomen. En dat hoeft echt geen duizenden euro's te kosten. Maar het kan wel je leven redden en dat van je gezin. Of gaat papa straks tegen zijn kind vertellen: tsja jongen, er is crisis omdat terroristische groepering X zus en zo heeft opgeblazen; de supermarkten zijn leeg, de kraan doet het niet, er is gewoon niets te drinken? Of zegt papa: ik pak nu even het waterfilter en de regenton staat buiten?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...