Ga naar inhoud
GENEGEERD

Al 9 uur in de winterfile zonder eten


frank1964

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
We betalen miljarden aan wegenbelasting en accijns end e staat doet blijkbaar te weinig om de zut berijdbaar te houden.

Dat is bekend maar wel schrijnend bij dit soort situaties.

 

tegen extreem weer (laten we het ff zo noemen) kan de staat ook niet al te veel doen hoor, soms kun je schuiven en strooien wat je wilt maar dan helpt het niks meer

en de ervaring leert dat er veel mensen onvoorbereid op weg gaan (og de staat komt wel want die hebben op magische wijze geen last van de sneeuw)

en mensen moeten met zulk weer niet van huis gaan als het echt niet hoeft, maarja we moeten toch even voor dit of dat weg want het valt vast wel mee

de staat kan echt ook maar zoveel doen, en als mensen maar denken dat ze er wel doorheen kunnen wat niet kan en ook nog eens niks meenemen tja dan vraag jezelf om armoei

Link naar reactie
Delen op andere sites

@snotneus @12 Gauge Bedankt voor jullie reactie. Ik denk namelijk dat het echt zo werkt en daarmee is dan gelijk mijn punt gemaakt. regels gaan boven menselijkheid, eigenbelang boven delen. iedereen kan bedenken dat deze situatie geen etmaal langer gaat duren, dus er kan makkelijk wat voedsel gedeeld worden, zo ook koffie, thee of soep. 12 uur in een stilstaande auto, zonder voorbereiding is niet een beetje koud hebben, dat kan zeker voor kinderen en ouderen dodelijk aflopen. Ik heb ooit een keer 1 uur moeten wachten op de wegenwacht, met een kapotte motor. We waren op weg naar een feestje, dus netjes gekleed. Het was winter, min 6 grd. Met een uur waren we verkleumd en mijn vrouw had werkelijk blauwe benen van de kou. Dat was 1 uurtje......

Ik mag toch echt hopen dat vervoersbedrijven een oogje toe knijpen...:mad:

 

ouderen en kinderen eerst, die kunnen best een reep chocolade of wat hartkeks krijgen

je kunt vaak wel wat creatief zijn ;)

wat ik me wel vaak bedenk is dat veel mensen eigenlijk ook dom zijn, vaak ligt er achterin de kofferbak wel een kleed of iets maarja dat is wel het vieze kleed met vlekken en dat willen we niet over de zondagse broek toch?

ik weet dat mijn ouders vroeger echt wel rekening met ons kindjes hielden (paar kleden in de kofferbak en wat extra eten en drinken mee, extra droge kleren erbij etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat er nog altijd file in NL? Ah ja, de sneeuwzone is naar daar getrokken.

 

Vandaag, HELAAS net vandaag, mijn waterfles vergeten... hoe kan je nu zo oerstom zijn?!

Maar geen nood, had m'n thermo tas met koffie mee dus, sneeuw ingepropt en onder m'n kleren gestopt. IJSKOUD BAH! Zal me leren water vergeten.

Nog een geluk dat ik liever m'n ochtend koffie onderweg drink dan thuis.

Ik heb het smeltwater niet eens nodig gehad, 2u later was ik op't werk. Voor niks dat koud ding onder m'n kleren gestoken. Maar ja, beter voorzien VOOR je dorst hebt.

Ik ga met de bus werken en zou in feite liever een poncho liner meenemen dan een nooddeken. Toch met zo'n weer. Maar dat neemt zoveel plaats in!

Toch best uitkijken voor een degelijke rugzak ipv het lot te tarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ben ik op dit soort momenten blij dat ik in mijn personenauto een standkachel heb. Ik zou het iedereen aanraden. En een zo zuinig mogelijke auto (heb je niets aan in de file) om bij SHTF zo ver mogelijk weg te kunnen rijden naar bijv. een BOL. Jaren geleden hoorde ik al van een Canadees over kaarsen in je auto leggen. Grappig, wist niet dat het ook bij NG op tv was geweest. Heb ook altijd zoals @caroline al schreef in de auto liggen. Zoveel mogelijk in een rugzakje gepropt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar was ik al bang voor toen ik dit draadje startte. Ben benieuwd wat er aan samenwerking en hulp op gang gaat komen nu.

 

Als ik het goed heb zit hij dus bijna 24 uur vast nu daar, en hij is niet de enige !

Tijdens het journaal was er nog steeds niemand met voedsel of water langsgekomen......., werd verteld.

 

Wij zitten hier in Zeeuws-Vlaanderen, en hier sneeuwde het dus ook, met die wind erbij, nou, dat was dus pool scenario vanmorgen.

België en Noord-Frankrijk zijn er nog veel erger aan toe.

 

Het rare was, wanneer er mensen door de tunnel gingen (Westerschelde), er aan de andere kant helemaal niets lag.

 

Mijn zoon werkt op 1 1/2 uur rijden afstand, die zei vanavond: zal mij niet gebeuren zonder iets in de auto, heeft mijn waarschuwing dus serieus genomen.

Heeft water, eten, en een deken in zijn auto. Ben erg blij dat hij het serieus genomen heeft.

Alleen kaarsen nog niet, heb m verteld, dat hij dat nog moet toevoegen, voor eventueel wat warmte.

Gelukkig heeft hij het niet nodig gehad vandaag, maar je zal toch vastzitten, zoals die Nederlander in Noord-Frankrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed heb zit hij dus bijna 24 uur vast nu daar, en hij is niet de enige !

Tijdens het journaal was er nog steeds niemand met voedsel of water langsgekomen......., werd verteld.

@Amazing Dree verrassend nietwaar? Blijkt maar weer dat de overheid ook niet alles op kan lossen, of beter, op wil lossen, want ik weet zeker dat met militaire voertuigen makkelijk voedsel en water aangevoerd had kunnen worden. Goed dat je zoon erzo over denkt en ik vermoed dat we aan het einde van dit drama er weer een aantal preppers bij hebben in Frankrijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree verrassend nietwaar? Blijkt maar weer dat de overheid ook niet alles op kan lossen, of beter, op wil lossen, want ik weet zeker dat met militaire voertuigen makkelijk voedsel en water aangevoerd had kunnen worden. Goed dat je zoon erzo over denkt en ik vermoed dat we aan het einde van dit drama er weer een aantal preppers bij hebben in Frankrijk.

 

Dat is dus duidelijk ! Ook hulpdiensten zitten niet op vliegende tapijtjes, die kunnen dus ook weinig uitrichten nu, schijnbaar. Kampen met dezelfde problemen.

Erg duidelijk dus, dat je niet moet rekenen op snelle hulp bij calamiteiten van deze omvang.

Preppen dus, ook voor in de auto !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @damnsharp voor je linkje (dat leidde weer naar een ander linkje)

@caroline gaaf dat je het getest hebt.

 

Verder laat dit topic inderdaad goed zien hoe snel je een persoonlijk shtf-netje kunt hebben. Ik lees wel van die gestrande Nederlander dat hij toch bij vrachtwagens aan wilde kloppen. Ik herinner me van een jaar geleden dat er ook hevige sneeuwval was op de Franse snelwegen in januari meen ik. Toen werden alle vrachtwagens aan de kant gezet door de politie. Ze mochten niet meer rijden vanwege het gevaar dat ze anderen konden aandoen. Met bussen werden de chauffeurs die dat wensten naar hotels gebracht. De kilometerslange rijen van vrachtwagens op twee rijbanen werden bewaakt door de politie.

 

Ik realiseer me des te meer dat ik alles wel in mijn bob heb zitten, maar die neem ik bijna nooit mee in de auto als ik gewoon even boodschappen ga doen.

 

Toch maar eens beter gaan voorbereiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@caroline goed die test! Maar je had het over 3 waxinelichtjes voor 3 dagen, dat is dan misschien nog net te weinig. Neemt toch niet veel ruimte in, dus hou dan wel rekening met het aantal branduren van de lichtjes. Er is hier op het forum ook door iemand een review geplaatst over de branduren van verschillende merken waxinelichtjes. Gevonden: http://preppers.nl/forum/threads/2254-Review-waxine-lichtjes?highlight=waxinelichtjes Die van de Action branden het langst: 5 uur, anders die van de Ikea.

 

Denk er ook om dat wanneer je gedurende langere tijd waxinelichtjes gaat branden ook even verse frisse lucht toelaat in je auto (zuurstof).

 

Een keramieken bloempotje neemt de warmte op van de waxinelichtjes en geeft dat dus ook weer af. Dit is een speciale

'candle heater' van keramiek. Zie ook de link http://www.tacticalintelligence.net/blog/how-to-make-a-candle-heater.htm

 

Misschien handig om zoiets in je auto te leggen?

 

Ik heb m ook al zelf gemaakt, het is redelijk eenvoudig en hij is iets anders geworden qua model omdat ik wat minder de juiste bouten had. Ook heb ik nog niet zo'n stander gemaakt, omdat ik zelf denk dat een potje eronder nog meer warmte geleid naar het keramiek. Dus daar moet ik nog mee aan de gang. Voorlopig gebruik ik gewoon een ouderwets theelichtje om het waxinelichtje in te zetten en dan die keramieken 'kachel' er boven op. Heb 'm alleen nog aan gehad in huis, nog niet in de auto. Let wel op dat het keramiek ongeglazuurd is (weet niet waarom, maar dat las ik ergens) en dat de potjes droog zijn (dus niet nat uit de tuin halen, dan knappen ze).

IMG_5169.jpg.72f05f118749c6744172a449558e168a.jpg

IMG_5167.jpg.b370f7524f8188a69197bb0b997985a2.jpg

IMG_5168.jpg.b00a55791622494758a706f3e5b95544.jpg

 

Nog even over de hulpverlening: misschien is het een idee voor de hulpverleningsdiensten/leger om sneeuwscooters aan te gaan schaffen voor dit soort situaties? Vanwege de klimaatverandering kan het maar zo eens vaker gaan voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik realiseer me des te meer dat ik alles wel in mijn bob heb zitten, maar die neem ik bijna nooit mee in de auto als ik gewoon even boodschappen ga doen.

 

Toch maar eens beter gaan voorbereiden.

 

als je ver weg moet met je auto zou ik meer mee nemen, maar zo in het dagelijks leven heb ik een krat achterin met startkabels, ruitensproeivloeistof extra, thermo blancet, fleece dekens, werkschoenen, extra leren jas, pakjes drinken en een beetje gereedschap om kleine "hick-ups" op te vangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D

 

En toen dacht ik: "hij heeft gelijk, waarom probeer ik het niet zelf. Het is nu de ideale situatie voor een test."

Ik ben gewapend met 1 waxinelichtje, aardewerken bakje, tuinthermometer en aansteker in mijn auto gestapt en deze vrij voor de elementen geparkeerd.

Eerst de temperatuur gemeten na 10 minuten, om te weten hoe koud het zonder lichtje is: -1 c .

Ik ben zelf uit de auto gestapt zodat mijn lichaams temperatuur de boel niet kon beinvloeden.

Daarna het kaarsje aan, in bakje gezet, thermometer op ongeveer dikke meter afstand van het bakje en weer de auto uit.

Na driekwartier gaan kijken: 5 c !

Misschien is de wind wat gaan liggen, misschien is het wat minder koud geworden (sneeuwde nog wel)

Maar je kunt mij niet vertellen dat hierdoor de temperatuur zo snel 6 graden in totaal zal stijgen.

 

Conclusie: een waxinelichtje in je auto, haalt wel degelijk de vorst er uit.

 

:D

 

Bedankt voor je praktijk test!

 

Kijk wel uit voor CO vergiftiging in zo'n kleine, ongeventileerde ruimte. CO melder ook maar mee in de auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil toch een kleine toevoeging geven op dat "speciale inzetvoertuigen verhaal"

het lastige is dat het overwegend van die "net niet" omstandigheden zijn, waarom?

 

dat is heel simpel, voor kettingen of spijkerbanden moet je VEEL sneeuw hebben om het asfalt te beschermen, vandaar dat ze heel beperkt ingezet mogen worden

voor sneeuwscooters het zelfde, die aandrijfband is van rubber en niet gemaakt om over asfalt te gaan, dan is binnen geen tijd de band versleten en of gebroken

leger voertuigen? tja die rupsbanden trekken het hele asfalt aan poeier omdat ze door de sneeuw zakken en die stalen rupsen vreten t asfalt heel hard op

en de leger 4x4's zijn behalve de kleur niks anders dan wat de hulpdiensten al hebben

 

het probleem is dat de meeste automobilisten veredelde zondagsrijders (hoeveel komen er buiten de vakantie buiten een straal van 100km van huis?)zijn,

zolang je geen levensreddende hart operatie hoeft uit te voeren kan je het beste gewoon thuis blijven

mensen jammeren een hoop maar overal waren op de radio oproepen; tenzij het niet anders kan blijf thuis LUISTER DAN OOK EEN KEER oelewapper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...