Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beste handboog


Jalemari

Aanbevolen berichten

@larik

Het is dus een goed wapen zo een luchtdrukgeweer. Qua sport en hobby gaat mijn voorkeur uit naar een boog en ik heb er een romantisch beeld bij zo een boog, verstand zegt nu luchtdruk.

Probleem is dat je moet oefenen en met een boog zie ik mij dat doen. Geweer gaat vervelen ben ik bang, hoewel even paar blikjes in de achtertuin schieten zo gedaan is natuurlijk.

 

Heb ik weer iets om over na te denken, nadruk op weer.

even in je achtertuin let wel als je een wat krachtigere buks aanschaft dat dit even inhoud dat je het veilig moet maken , zo'n kogeltje zit geen rem op :p ! en vliegt aanzienlijk verder dan 25 m

hou het dus veilig , dit geldt ook voor een boog :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 291
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het grote verschil tussen een boog en een buks is het gewicht. Zo'n zware 6,25mm buks lijkt me prima geschikt voor diverse taken en ook zelfverdediging, maar zo'n ding weegt enorm veel.

 

Een boog kan ik nog meenemen in de INCH bag. Mijn boog, zonder toeters en bellen, maar met 12 pijlen weegt 1,5 Kg. Een beetje flinke luchtbuks + vizier + voorraad kogeltjes komt meestal snel boven de 5 Kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het bos oefenen kan ook, is hier vlakbij. Alleen dat zal wel iets minder legaal zijn.

 

Idd, @Raycoupe gewicht is heel belangrijk. Ik denk aan een inch en niet bugg in, dus dat speelt ook nog eens een rol.

 

Hier hetzelfde verhaal. Als er chaos uitbreekt is zo'n rijtjeshuis niet te houden in m'n eentje. 'k Zit er zelfs aan te denken m'n Diane P5 Magnum incl. bijbehorende rommel om te zetten in nuttiger spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er interessant uit, maar zijn die pellets niet wat zwaar voor die gamo? 22 grain is 1.42 gr, dat is zwaarder dan een barracuda...
nee niet te zwaar oke toegeven de afstand wordt een stukje korter maar dat is te corrigeren door met een lichte boog te schieten of te wel iets boven je doel te schieten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb trouwens ook nog een nieuwe boog gekocht + 10 pijlen

Handboog Samick Polaris.

Handboog met een mooie gelamineerde houten handgreep.

De afneembare bladen van deze recurveboog zijn van glasfiber.

De boog is 68 inch.

Trekkracht is 32 lbs.

Hij schiet ook zeker fijn !

 

Heb je die zomaar gekocht of heb je je goed laten informeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat dacht ik ook alleen waar wil je die gaan halen als STHF er is? komt bij dat ik alles graag zelf wil maken zoals dat andere draadje olie pers , heb geprobeert zelf zo'n kitje te maken maar daar heb ik niet de middelen voor helaas.

Interessant, kits om zelf pellets te maken bestaan dus wel. :) Alleen de prijs valt me vies tegen, 99 pond, exclusief verzendkosten. Daar kun je ook 10.000 + pellets voor inslaan. :(
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat dacht ik ook alleen waar wil je die gaan halen als STHF er is? komt bij dat ik alles graag zelf wil maken zoals dat andere draadje olie pers , heb geprobeert zelf zo'n kitje te maken maar daar heb ik niet de middelen voor helaas.

 

Die prep je van te voren, het gigantische grote voordeel van een luchtbuks. Munitie kost een drol en is zeer compact.

 

Zelf doen/maken is altijd leuk en nuttig, maar ik zie dat toch meer als hobby. Tegen de tijd dat je er 10.000 stuk ammo doorheen gejaagd hebt, heeft de buks ook z'n beste tijd gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wie zegt dat ik er maar 1 heb :p

Die prep je van te voren, het gigantische grote voordeel van een luchtbuks. Munitie kost een drol en is zeer compact.

 

Zelf doen/maken is altijd leuk en nuttig, maar ik zie dat toch meer als hobby. Tegen de tijd dat je er 10.000 stuk ammo doorheen gejaagd hebt, heeft de buks ook z'n beste tijd gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee niet te zwaar oke toegeven de afstand wordt een stukje korter maar dat is te corrigeren door met een lichte boog te schieten of te wel iets boven je doel te schieten

Wel, het gaat me niet zozeer om de afstand, maar om het feit dat te zware pellets niet zo goed zouden zijn voor je veer, hoewel er wel enige discussie is rond dat punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn simpele oplossing is dat je kogeltjes in een bak gooit met olie iets wat ik ook doe met kogeltjes die ik gewoon koop dus een grote bak nemen kogeltjes erin doen jou favo olie erover heen doen even roeren,zeven en dan terug in orginele verpakking

Wel, het gaat me niet zozeer om de afstand, maar om het feit dat te zware pellets niet zo goed zouden zijn voor je veer, hoewel er wel enige discussie is rond dat punt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een luchtbuks om te jagen of als wapen, pijl en boog, ... menen jullie dat nu echt ? Volgens mij staan die konijnen gewoon aan hun holletje te lachen als je na de derde pijl nog niet raak schiet. Ik geef toch wel de voorkeur aan een ietse pietsie serieuzer materiaal.

 

aangepast door mod:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een luchtbuks om te jagen of als wapen, pijl en boog, ... menen jullie dat nu echt ? Volgens mij staan die konijnen gewoon aan hun holletje te lachen als je na de derde pijl nog niet raak schiet. Ik geef toch wel de voorkeur aan een ietse pietsie serieuzer materiaal. Die bende gewapende hooligans die op je afkomen als je daar dreigend klaarstaat met je luchtbuks wachten gewoon rustig af tot je je loden kogeltje hebt verschoten en moet herladen.

Moderne luchtbuksen hebben een magazijn tss de 6 en 14 pellets en halen tss de 40 en 100 joule (en dan ga ik maar tot .25),

 

In de VS wordt er trouwens behoorlijk wat gejaagd met luchtbuksen, dus zo vreemd is dat helemaal niet.

 

aangepast door mod:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan op de “forum regels” in zake wapens. Zoals menig een op mijn profiel kan lezen ben ik een legaal wapenbezitter (sportschutter en jager) en heb hierin de nodige ervaring en kennis. Ook op het gebied van wetgeving, welke ik uitvoerig heb bestudeerd maar ook op de hoogte blijf houden. Voor de goede orde de wetgever past de “wet wapens en munitie” om de paar maanden aan. Deze veranderingen zijn bij vrijwel niemand bekend totdat je er op een (negatieve) manier mee te maken krijgt. Een knullig klein regeltje/publicatie in de Staatscourant heeft grote gevolgen!

 

Als sportschutter en jager sta ik momenteel al vol op in de schijnwerpers van de diverse overheids instanties. Tevens krijg ik ca. 1 per jaar een onaangekondigd bezoek van de politie die mijn wapens, munitie en papieren wil controleren. Mijn prepping activiteiten moet ik daarom ook niet zichtbaar hebben wanneer de plaatselijke hermandad plotseling over de vloer komt. Nee, voor die gene die zich nu afvragen of ik mij bewapen, dat doe ik dus niet. Zodra de pleuris uitbreekt dan staat de politie als eerste bij de wapenbezitters op de stoep om de materialen in beslag te nemen! De Nederlandse overheid is doodsbang voor haar gewapende burgers! En doet daarom haar best om wapens te verbieden.

 

Zelfverdediging door middel van elke type wapen (voorwerp) is tot op heden nog steeds niet toegestaan. Ook al brult een minister of een staatssecretaris wat anders. PAS DUS OP. Het jagen (stropen) met een hand/kruis boog en/of luchtdruk wapen is dan ook behoorlijk illegaal. Als je gesnapt bent en je komt er met een tik over de vingers goed van af dan sta je de aankomende jaren ook in de schijnwerpers van de overheid. Dat is wat je nu nét niet wil als prepper, pas dus op je tellen. Je buurman of een passant kan in deze zaken al je vijand zijn. Niemand in mijn buurt weet dat ik sportschutter en jager ben en dat wil ik ook zo houden.

 

De politie/justitie is overal behalve dat ze internet sites afstruinen naar mensen die wapens aanbieden en praten over wapens, zijn ze ook op zoek naar die mensen die ze kopen en reeds bezitten. Zelfs als legaal wapenbezitter ben ik hier meerdere malen al op aangesproken wanneer ik controle thuis krijg. Men weet dus aanzienlijk meer van je dan je vermoed. De wijze waarop deze informatie voorhanden is bij justitie is dan ook meer dan twijfelachtig te noemen (daarom vertrouw ik de overheid niet).

 

Okay bepaalde luchtbuks en bogen zijn (nog) vrij om te bezitten (met de nodige beperkingen), wanneer je wilt bekwamen in het jagen met dit soort wapens dan ben je al strafbaar. Met hartelijke dank aan Tristan van der V. waardoor de wetgeving (per 16-1-2013) rigoureus is aangepast. Wees dus slim en hou dit voor je zelf en train en bekwaam je op een creatieve wijze.

 

In de VS heb ik met een luchtdrukgeweer (Benjamin Rogue .357) een keer mogen en kunnen jagen op wilde zwijnen/varkens. Alsmede een 2 tal keren met een kruisboog op herten (Mule Deer). Omdat ik geen ervaring en kennis had met een professionele jacht handboog kreeg ik een kruisboog in de handen gedrukt, maar goed ook denk ik;). Voor die genen die denken dat dit gemakkelijk jagen is met een luchtbuks of boog dan hier het volgende: Dit valt zwaar tegen omdat je aanzienlijk dichter bij het wild moet komen dan een regulier jachtwapen (kogel of hagel geweer), combineer dit met de beperkingen van dit soort wapens en de alertheid van het wild dan is dit meer dan een uitdaging.

 

Dit soort zaken (wapens en jagen) hebben alleen nut wanneer er geen overheid meer is die je hierop kan aanspreken (dat is nu nog niet het geval). De lijst met illegale wapens, munitie en projectielen (en combinaties daarvan) is bizar groot. Het aanschaffen van wapens en of benodigdheden over de grens maakt het bezit niet automatisch legaal in Nederland, ga hier dus zéér wijs mee om en trek dus niet de aandacht (ook niet hier op het forum).

 

Wanneer je iets online in het buitenland hebt besteld/ontvangen dan is de kans zeer groot dat de Douane, Marechaussee en Justitie dit wel degelijk hebben geregistreerd (de pakketdiensten werken maar wat graag mee)! Daarmee heb je al de aandacht onbedoeld getrokken ook al hoor je er (aanvankelijk) niets van. Een voorbeeld: ik bestel regelmatig kogel-giet-tangen en materialen uit de VS en Duitsland. Hoe onschuldig én vrij dit ook is, de politie wist precies wat ik besteld had en werd even “terloops” vermeld tijdens een controle bezoek!

 

Als laatste: De commentaren/topics hier op het forum trekken wel degelijk de aandacht van justitie.:mad:

(hou het zuiver en volg het advies)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...