Ga naar inhoud
GENEGEERD

Inmaken / wecken is weer helemaal in


glavrijsen

Aanbevolen berichten

Dat weet ik, maar als shtf kan ik er eaarschijnlijk minder makkelijk aankomen en het is me opgevallen dat er best veel verschillende maten deksels zijn.
Ja, ahum, even een open deur intrappen...die "prep" je dan toch daarvoor? Nog wat extra om te ruilen/verkopen omdat anderen ze niet geprept hebben. En ja, de maten van je deksels moet je goed weten om de juiste te kopen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ja, ahum, even een open deur intrappen...die "prep" je dan toch daarvoor? Nog wat extra om te ruilen/verkopen omdat anderen ze niet geprept hebben. En ja, de maten van je deksels moet je goed weten om de juiste te kopen.

 

Ik heb gewoon geen zin om ze te kopen. Ik spaar zelf alle mogelijke potjes en ik vraag mensen om me heen. Ik vind het geen punt om spullen te kopen voor het preppen, maar alleen als het niet anders kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meldingen Botulisme

Botulisme komt gelukkig zeer zelden voor. Sinds 2000 zijn er 16 meldingen van Botulisme geweest:

 

2 meldingen infantiel botulisme (bij baby's door honing)

1 melding van wondbotulisme (door drugsgebruik met spuit)

6 meldingen door geconserveerde levensmiddelen (uit Polen en Servië)

7 meldingen op een cruise in Turkije (door lokaal verwerkte olijven)

 

Geen van de meldingen heeft een dodelijke afloop gekend. Ook is de afgelopen 15 jaar geen enkel geval gemeld van Botulisme als gevolg van zelf ingemaakte groenten.

Er wordt al ruim een eeuw geweckt in Nederland en ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat iemand is overleden door het eten van zelf ingemaakte boontjes.

 

Omdat bij wecken het woord botulisme nog wel eens voorkomt bij deze een uitleg wat het is en hoe vaak het eigenlijk voorkomt.

http://deboon.blogspot.nl/2015/07/bonen-wecken-en-botulisme.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie link @Stuudje .

Kijk ik weck nu min. 3 maal in de week en heb al heel wat ervaring. Maar ook bij mij kan er iets mis gaan .

Vorige week en de week er voor eenst courgette pulp geweckt . Het was ook nieuw voor mij .

Bij het schoonmaken van de courgettes zeer zorgvuldig te werk gegaan .

De pulp in mooie potjes van een halve liter gedaan .

Vandaag deed ik even een controle rond bij de laatst geweckt potten .

Ja ik had prijs 3 potten sluiten niet meer af .

Als je het ziet bij de eerste controle kan je ze gelijk opnieuw wecken .

Maar na 8 kalender dagen gaat het niet meer .

Dus de composthoop er mee op . Ik hoop dat mijn andere potjes het houden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee waar ik dit kon plaatsen,dus maar hier neergezet.

Een 79-jarige Duitser is overleden na het eten van een zelf gekweekte courgette. In de groente zat waarschijnlijk een door de plant zelf aangemaakt gif. Dat komt normaal gesproken niet meer voor, maar duikt in heel zeldzame gevallen nog eens op.http://www.telegraaf.nl/buitenland/24395515/__Duitser_dood_na_eten_courgette__.html
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gezellig Vpro programma over koken, met oa stukje over inmaken.

Verder legt Chantal van Krommunity op ongeveer tien minuten van het filmpje uit waarom onnodige voedselverspilling écht niet meer kan.

Ik heb Krommunity gevolgd en gesteund deze zomer, tot aan hun deelname aan Mysteryland festival waar ze een tentoonstelling hielden van kromme groenten. Goed initiatief om niet alles weg te gooien en het grappige van een afwijkend stuk groente te zien.

http://www.vpro.nl/programmas/koken-met-van-boven/10.html

 

 

Ah, leuk @Geert dat de Belgse tv ook met inmaken en wecken bezig is. Het wecken is hip he.

De link van Dagelijkse kost is hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een oudje. @Geert, heb jij zoiets ook?

Een oude weckketel/wasketel op hout gestookt, te koop op marktplaats.

 

Er staat er nog een bij mijn moeder . Wij noemen dat een waterfornuis .

Wecken er in vindt ik lastig . Omdat deketel geen vlakke bodem heeft .

Mijn vader heeft er in dertijd een rooster voor gemaakt . In hout . Ook lastig .

Als hij niet belast is gaat hij drijven .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonvader heeft een ronde houten plaat voor in een grote pan gemaakt die mijn schoonmoeder gebruikt om te wecken. Ze doet er ook nog een extra theedoek bij in als ze gaat wecken.

Ik heb ook over wecken gedacht, maar voor mij is het nu nog niet zo interessant om een weckketel te kopen. Ik maak jam en gelei op de gewone manier en ik heb sinds kort een voedseldroger. Met voedsel drogen bewaar je meer voedingsstoffen dan met wecken. Mocht ik toch gaan wecken als ik meer opbrengst krijg uit de moestuin, dan wil ik het eerst proberen in de oven voordat ik evt een ketel aanschaf.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonvader heeft een ronde houten plaat voor in een grote pan gemaakt die mijn schoonmoeder gebruikt om te wecken. Ze doet er ook nog een extra theedoek bij in als ze gaat wecken.

Ik heb ook over wecken gedacht, maar voor mij is het nu nog niet zo interessant om een weckketel te kopen. Ik maak jam en gelei op de gewone manier en ik heb sinds kort een voedseldroger. Met voedsel drogen bewaar je meer voedingsstoffen dan met wecken. Mocht ik toch gaan wecken als ik meer opbrengst krijg uit de moestuin, dan wil ik het eerst proberen in de oven voordat ik evt een ketel aanschaf.

 

Gewoon in je achterhoofd houden en als je tegen een koopje aanloopt..........

 

Zelf heb ik een weckketel (voor op een vuur) gescoord voor 5 euro, inc thermometer. Het inleg rooster ontbrak, kost 5 euro nieuw.

Trechter en tang ook voor een paar dubbeltjes bij de kringloop. Klemmen nieuw gekocht, kosten ook weinig

De potten via een forumlid uit een andere kringloop, ruim veertig stuks voor 10 cent per stuk.

Rubbers (ouderwetse type) zijn op het laatst komen aanwaaien, wederom via een forumlid, kostte mij uiteindelijk een euro of 15 aan ruilwaar.

 

Het heeft bijna twee jaar geduurd, maar de hele weckset voor ruim 30 euro de hele set compleet, inclusief veertig potten en toebehoren.

 

Deze tactiek volg ik vaak, als je geen haast hebt loopt je wellicht zeer voordelig tegen de spullen aan. Wil je binnen twee weken zo'n set compleet hebben, tja, dan ben je tien keer zoveel kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wecketel is toch gewoon een oversized kookpot? Onlangs een 20-liter tweedehands ding gekocht voor 12 euro. Doet perfect zijn werk.ben nu op de uitkijk naar een canner, maar dat is moeilijker (of heel duur) te vinden...

 

Edit: wat Raycoupe zegt :-)

 

http://preppers.nl/forum/threads/13519-Te-koop-Degelijke-Inblikmachine-%28geen-pikkepoeliepap%29?highlight=inblikmachine

 

Laat ik er nu net 1 te koop hebben. Eerst op preppers,maar gaat anders op MP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er leuk uit maar ik bedoelde eigenlijk iets anders

 

http://www.allamericancanner.com/allamerican921pressurecanner.htm

 

Ahhhg, een hogedrukpan. Prijs valt mij zeer mee overigens. Wanneer je een goede weckketel koopt dan ben je ook al snel 120-150€ kwijt. Voordeel van de hogedrukpan is dat je op nog hogere temperaturen kunt wecken dan de 100 graden maximaal van gekookt water. Zo ga je Botulisme zeker tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahhhg, een hogedrukpan. Prijs valt mij zeer mee overigens. Wanneer je een goede weckketel koopt dan ben je ook al snel 120-150€ kwijt. Voordeel van de hogedrukpan is dat je op nog hogere temperaturen kunt wecken dan de 100 graden maximaal van gekookt water. Zo ga je Botulisme zeker tegen.

 

Klopt, die prijs valt goed mee, tot wanneer je vervoers-en douanekosten bijtelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...