Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dutch oven


Flos

Aanbevolen berichten

Wow, dat ziet er erg lekker uit @Luctor et Emergo .
Leuke reactie hoor! :)

 

Ik moet toegeven dat in eerste instantie ik wat lukraak het “brood met bier” heb gemaakt, gebaseerd op het recept voor “brood met gist” dat ik vaak thuis (in de oven) maak. Het was echt kicken toen het “brood met bier” lukte. Wie weet, misschien als je hetzelfde brood gewoon thuis zou maken, zou je “mwah” zeggen, maar tijdens het kamperen of zo is het echt heerlijk.

 

Het brood is echt smullen met honing maar ook met hartige dingen zoals kaas (en mosterd), smeerkaas en paté. Je kunt ook ingrediënten aan het deeg toevoegen zoals geraspte kaas, kruiden, maanzaad, specerijen zoals paprika, zongedroogde tomaten (en dan het liefst zelf gemaakt natuurlijk ;)), plakjes zwarte olijven, gesnipperde uien, geraspte worteltjes, rozijnen, enzovoorts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Prachtig recept . Je schrijft een zakje gist . Hoeveel gist zit er in een zakje ? Ik heb grote verpakkingen . Of verse gist .

 

Geert

Niet alleen een prachtig recept maar ook ontzettend leuk om te maken.

 

In de recepten heb ik het over “gedroogde gist” en dan bedoel ik de soort gist die in poedervorm in kleine zakjes (7 gram) wordt verkocht en wat weleens “instant gist” wordt genoemd. De verhouding tussen droge en verse gist is ongeveer 1 : 2,5 (10 gr droge gist = 25 gr verse gist, dus 7 gr droge gist = 17.5 gr verse gist)... en voordat je gaat kamperen (of naar jouw BOL gaat) zou je thuis kunnen kijken hoeveel theelepels 7 gram of 17.5 gram is.

 

Wat grappig is met gist, is dat de hoeveelheid niet echt heel belangrijk is. Het klinkt misschien gek, maar als je de hoeveelheid ingrediënten van het recept verdubbelt, is het niet nodig de hoeveelheid gist te verdubbelen tenzij je heel grote hoeveelheden makkt. Omdat gist een levend organisme is, zal het zichzelf vermenigvuldigen indien dit voor het deeg is vereist (althans, dat heb ik ooit ergens gelezen). Indien je dubbel zoveel maakt als in het recept wordt aangegeven, moet je niet vergeten om het deeg wat langer te laten rijzen.

 

Succes ermee en smullen maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik kwam deze vandaag tegen... De Lodge Logic Combo Cooking gietijzeren pannenset 26 cm doorsnede, a € 69,-.

 

Handig ding lijkt mij, 3 pannen in 1 :Braadpan/koekenpan, wokpan en Dutch Oven.

Wanneer je de lage pan niet als deksel gebruikt, maar andersom zet, dan zouden er volgens mij ook gewoon briketten op kunnen liggen.

Er zitten geen pootjes onder, maar dan zou je de pan op een rekje/rooster kunnen zetten.

http://www.kookpunt.nl/lodge-logic-combo-cooker/nl/product/8212/

http://www.kookwinkel.nl/webshop/50208-lodgelogiccombocookermultifunctionelepan26cmgietijzer.asp

 

Kent iemand deze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Gast DickBerts

Ik zit erover te denken om een Dutch Oven te kopen. Vooral om brood in te bakken. Heeft iemand adviezen voor me? Welke en waar kopen? Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook zo een dutch oven aangeschaft en heb die 3 weken geprobeerd in afgelegen vakantie huisje. wat ik wel kan vertellen is dat het erg moeilijk is om de tempratuur te regelen in deze oven.

Verwacht zeker de eerste keren om een aangebrande buitenkant van je baksels te krijgen.:)

Maar het blijft mooi om je eigen brood te bakken (of diepvries pizza) boven een kampvuurtje.

20140526_203717.jpg.be1cdb5ea930cbcbda7aa9287fbfc60f.jpg20140527_184102.jpg.36bc2e2fd7075a834863837e09cf67ab.jpg20140527_090958.jpg.9eaa2ce273096ecb3996d4a41cd312c4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, nog een tip 2dickberts: gebruik rauwe lijnolie om je gietijzer te behandelen. Dit is echt de aller, allerbeste olie daarvoor. Waarom zul je mss zeggen? Veel mensen zijn tegen plantaardige olie omdat 't kleverig zou maken. Anderen gebruiken bijvoorbeeld spek/baconvet, weer anderen iets anders. Waarom lijnolie? Omdat dit de ENIGE plantaardige olie is die hard opdroogt. Het polymariseert of zoiets. Zie de volgense link http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Overlever: ik vind juist dat je redelijk goed de temperatuur kunt regelen met de aantallen briketjes die je op of onder de "oven" legt. Op de foto lijkt me te zien dat je hem op een open vuur hebt geplaatst. Dan zal gietijzer gloeiend heet worden en afkoelen doet gietijzer niet snel, dus ben je te laat als je denkt dat 't te heet word. Kooltjes/briketten kun je het prima mee regelen. Veel recepten vermelden zelfs de aantallen bij benadering (afhankelijk buitentemp) onder/boven.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@overleven als je een kampvuurtje stookt en hard hout gebruikt kan je ook gloeiende houtskool op het deksel leggen beter een teweinig dan een te veel . Als ze uitgegloeid zijn leg je er gewoon een bij . Het is wat meer werk maar daarom schrijf ik ook kampvuur . Dan heb je toch meer tijd?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi Geert! Is dat een 3qt en een 6qt DO? Die kleine lijkt gebruikt, maar ziet eruit alsof ie niet geseasoned is?

 

Eindelijk hij is binnen . Sinds de laatse SC wilde ik een grotere dutch oven .

Na lang wachten is hij er .

20140627_151853.jpg.f7def6a120fcf66f978c925d249367b5.jpg

Hij kan nu gecombineerd worden met zijn kleinere broer .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi Geert! Is dat een 3qt en een 6qt DO? Die kleine lijkt gebruikt, maar ziet eruit alsof ie niet geseasoned is?

 

De kleine is inderdaad gebruikt . Daar heb ik vorige week een week lang in gekookt en gebakken . De binnenkant is zoals jij het geleerd noemt geseasoned . De buitenkant niet door het veelvoudig gebruik . De grootte moet ook nog de oven in .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleine is inderdaad gebruikt . Daar heb ik vorige week een week lang in gekookt en gebakken . De binnenkant is zoals jij het geleerd noemt geseasoned . De buitenkant niet door het veelvoudig gebruik . De grootte moet ook nog de oven in .

 

Geert

 

Goed bezig Geert! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...