eva1986 Geplaatst: 26 oktober 2012 Delen Geplaatst: 26 oktober 2012 Of dit onder tuinieren valt??? Of onder eten en drinken??? Als het verkeerd staat, dan mag het natuurlijk verplaatst worden! Kijk eens hier!: http://citysalad.nl/ En een idee voor paardenbloemenstroop, wat misschien vies klinkt, maar in Amerika bekend is als poor mans honey, en echt lekker is! (vooral op pannenkoeken met spek en kaas!) recept: pluk op een mooie zonnige lentedag ongeveer 400 paardenbloemen (alleen de bloem, en hij moet goed open zijn), gooi deze in 1 liter water en breng aan de kook (eventueel voor de smaak halve citroen/limoen meekoken, mag, maar moet zeker niet!). Laat een minuut of 10 doorkoken en zet het vuur af. Laat ongeveer 1 uur trekken en giet het door een zeef. (ik knijp de bloemen goed uit!) Zet het kook vocht weer op het vuur, en voeg al roerende ongeveer 750 gram suiker toe. Laat dit goed doorkoken. Ondertussen was je hersluitbare potjes, of weckpotten goed af (of kook ze uit) en zet ze in een voorverwarmde oven (100°C). (hete vloeistof in koude potten kan voor brekende/ontploffende zorgen) Giet de vloeistof kokend heet in de potjes, en sluit direct af. (eventueel op hun laten afkoelen) Hoelang houdbaar??? Geen idee, hier staan nog potten van 2 jaar oud, en die smaken nog prima! Smaakt echt naar honing! (ruikt vies tijdens het koken niet schrikken) laatste tip: als je wilt weten of je de juiste dikte hebt voor je siroop, zet een bordje in de koelkast. Tijdens het inkoken kun je daar een druppel op laten vallen, die koelt direct af. Zo kun je meteen de dikte van je siroop testen! Have fun!! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BoeKou Geplaatst: 26 oktober 2012 Delen Geplaatst: 26 oktober 2012 Interessante link! Veel mensen weten helaas (niet meer) hoeveel voedsel gewoon in de berm te vinden is. In de huidige tijd worden het jagers- en verzamelaarsinstinct helaas op andere (triviale) zaken toegepast. Vooral de kastanjebitterballen spreken mij erg aan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Simurgh Geplaatst: 27 oktober 2012 Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 Wat leuk, dit ga ik zeker proberen. Heerlijk dit soort recepten, Dankje! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Redhotchiliprepper Geplaatst: 27 oktober 2012 Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 Dit recept kende ik ook nog en lijkt me zeker de moeite waard! Hartelijk dank voor het plaatsen:) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
OmeDries Geplaatst: 27 oktober 2012 Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 Beetje beschamend, maar waar vind ik veel paardenbloemen? Waar groeien die dingen met z'n 400den bij elkaar? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lion Geplaatst: 27 oktober 2012 Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 (eventueel op hun laten afkoelen) hoi Eva 1986, dit gaan we zeker volgend jaar uitproberen,alleen wilde ik wel graag weten op wat laat je ze afkoelen? gr. Lion Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Redhotchiliprepper Geplaatst: 27 oktober 2012 Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 Beetje beschamend, maar waar vind ik veel paardenbloemen? Waar groeien die dingen met z'n 400den bij elkaar? Hier in de buurt kun je er veel vinden in de buurt van agrarische gebieden. In de meeste bermen langs de weien kom je echt om in die dingen. Vaak heb je ook nog wel ongebruikte stukken grasland waar er veel groeien. Zoek dus naar grasrijke gebieden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
eva1986 Geplaatst: 27 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 Op hun kop af laten koelen (sorry!) dus met de deksel naar beneden! Nog een tip voor wie wil gaan plukken in t voorjaar. Direct langs de weg (bv berm) is niet slim ivm uitlaatgassen en olie ed. In weilanden en grote grasvelden groeien ze met 1000'en bij elkaar, maar let op bestrijdingsmiddelen! Ik woon vrij landelijk, en als ik met de hond ga wandelen heb ik altijd zakjes bij (voor hondendrollen) maar die gebruik ik ook geregeld om iets lekkers mee naar huis te nemen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 27 oktober 2012 Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 Er is ook al een draadje met handige info zie: locaties in Nl met diverse voedselbronnen. (kastanjes en bramen ed) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Orca2000 Geplaatst: 27 oktober 2012 Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 Ik ben gek van honing, deze kende ik niet. Ga het volgend jaar zeker proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tim! Geplaatst: 27 oktober 2012 Delen Geplaatst: 27 oktober 2012 leuk ik zal het onthouden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Twozeroprepper Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Geweldig leuk! X Jox Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cardhu Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Nooit geweten. Dank je! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
X-11 Geplaatst: 31 oktober 2012 Delen Geplaatst: 31 oktober 2012 die ga ik zeker proberen Thanks! en als je dan toch de bloemen verzameld, neem dan gelijk de groene bladeren mee, die zijn ook goed eetbaar (in amerika te koop in de supermarkt en in aangepast versie vroeger bekend als molsla in NL) Je kunt het bereiden als spinazie. ook in het voorjaar plukken, wassen en grof snijden. vervolgens 1 a 2 tenen knoflook fruiten in de olie, ui erbij fruiten en dan uiteindelijk de bladeren erbij, let op, de bladeren krimpen er veel, net als spinazie. heerlijk met gebakken aardappelen! X-11 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mr T Geplaatst: 6 november 2012 Delen Geplaatst: 6 november 2012 die ga ik zeker proberen Thanks! en als je dan toch de bloemen verzameld, neem dan gelijk de groene bladeren mee, die zijn ook goed eetbaar (in amerika te koop in de supermarkt en in aangepast versie vroeger bekend als molsla in NL) X-11 Ik vind ze rauw ook al erg lekker "bitter in de mond houdt het hart gezond" Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kopjethee Geplaatst: 6 november 2012 Delen Geplaatst: 6 november 2012 Dankjewel:) Supergoeie tip en het uitproberen waard lijkt mij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
X-11 Geplaatst: 7 november 2012 Delen Geplaatst: 7 november 2012 Ik vind ze rauw ook al erg lekker "bitter in de mond houdt het hart gezond" Ik vind het bittere van witlof ook erg lekker, dus ik zal ze inderdaad ook wel rauw lusten hahaha. kan niet wachten tot het voorjaar hahaha Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.