Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voedseltip supermarkt na SHTF


Greener

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Misschien nog een tip, jullie hebben het vaak over de supermarkt en hoe snel bepaalde producten zullen verdwijnen etc.

Als hier mensen zijn die een bedrijf hebben of ZZP-er zijn, wordt lid van Sligro of een van de andere groothandelaren (alles wat je nodig hebt is een inschrijving bij de KvK en een BTW nummer).

Daar is een inmense voorraad van vanalles en alles koop je daar in bulk, 6 van dit, 6 van dat etc. Misschien wat aan de prijs, maar je hebt 't in éen klap.

Als de nood aan de man komt, ga ik niet naar de super, maar rij gelijk door naar de Sligro.

 

Ik ken de Sligro niet maar bij de Makro dit zijn niet percee lang houdbare producten, ik zou liever naar een Aldi of Lidl rijden en daar de schappen legen, naar verhouding veel meer lange termijn winst.

 

Bovendien NA SHFT zullen dit soort grote magazijnen al snel bezet worden door mensen die hier lang op hopen te teren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zou doen: naar de Boerenbond, Welkoop, Ikea oid en Weck flessen en -ringen kopen. Zoveel mogelijk

Sowiezo Ikea: Kaarsen voor een prikkie, fleece dekens voor een schijntje, pannen voor bijna niets en ga zo maar door!

 

Vervolgens naar de supermarkt, Sligro of Makro en wecken maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zou doen: naar de Boerenbond, Welkoop, Ikea oid en Weck flessen en -ringen kopen. Zoveel mogelijk

Sowiezo Ikea: Kaarsen voor een prikkie, fleece dekens voor een schijntje, pannen voor bijna niets en ga zo maar door!

 

Vervolgens naar de supermarkt, Sligro of Makro en wecken maar!

 

vergeet niet de winkels als beversport, daar verkopen ze ook gevriesdroogt eten en andere dingen die je eventueel nodig kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je mischien bij de makro ook graan, dus dat ongemalen 'spul' krijgen?

Ik ben in de beurt nog geen graan tegengekomen, wacht nu op een levering van een natuurwinkel, zal wel te duur zijn...

Jolanda kun jij een prijs indikatie geven voor laten we zegen 25KG graan? Koop je tarwe of nog meer soorten?

(uhmm ga ervan uit dat je dat koopt, sorrie als ik me vergis...)

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Kans, ik heb laatst in een natuurwinkel een paar kilo spelt gekocht. Een heel oud, maar zeer gezond en lekker graan. Een nachtje laten weken in water en 's ochtend opgegeten als broodvervanger. Smaakte heerlijk en beviel me uitstekend. Hoe simpeler hoe beter tijdens een shtf. En het levert heel weinig vaat op. En dat zijn nou juist de dingen waarop je stuk loopt tijdens een shtf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ook weer helemaal met jou eens Kans. Het verloop van een shtf is per definitie onvoorspelbaar. Ik hoop maar dat onze waterleiding het blijft doen. Als de shtf flink is, dan verwacht ik dat overigens niet. Maar met schoon leidingwater kun je weer een hoop schoon maken. Dan is zelf bakken beslist aan de orde. Desnoods op kaarsen. Het filmpje over het bakken van brood op kaarsen is voor mij ongeveer het meest leerzame geweest dat ik ooit op deze site heb aangetroffen. Zo simpel. Maar als er geen stromend water is, dan ga ik mijn graan toch liever weken, dan dat ik met een keuken vol rotzooi zit, die ik niet of nauwelijks meer schoon krijg. Het zijn allemaal afwegingen. Brood ga je zo ontzettend missen en ik spreek uit ervaring. Daarom is het voor je kinderen natuurlijk een enorme oppepper. Ik heb van een vriend een broodbakmachine gekregen. Daar ben ik enorm blij mee. Bij een economische ineenstorting zie ik eerst de banken en vlak daarna de winkels sluiten. Pas veel later valt de stroom uit. In de tussentijd kan ik dus nog brood bakken. Dat scheelt weer in de periode die je moet zien te overbruggen. Het zijn allemaal maar speculaties over hoogst onvoorspelbare situaties. Maar een ding is zeker, hoe meer mogelijkheden je hebt en hoe vaker je daarover met anderen van gedachten wisselt, hoe beter je door de shtf heen zult komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

brood bakken is een vak appart

 

naar een jaar heb ik het in mijn handen

DSC02382[1].jpg.d4357ef7ca9a220f65a69eaeb096a7ce.jpg

 

DSC02383[1].jpg.aa9d7344c731a890864d0cc046165304.jpg

 

DSC02384[1].jpg.d9f198fe5a0a236994affd2f27c1117a.jpg

 

Brood voor morgen staat klaar :rolleyes:

 

Het ontwikkeling van juiste verhoudingen heeft maanden geduurd

 

ik bak dus 3 wit en 3 bruinde broden

 

ook eten de beesten er ook van

 

Groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb of brood vingers of veel geluk...

Er mislukt tot nu toe zelden een brood, ik geloof dat de juiste temperatuur het knopje is waardoor eea werkt of niet?

En nee dan bedoel ik niet de temperatuur tijdens het bakken, maar de temperatuur van de ingredienten die je verwerkt, alles op kamer temp.

 

Ben al eens de suiker vergeten of het zout, dan kun je met beleg wel iets redden maar het wordt nooit een lekker brood.

Verder lijkt er weinig mis te kunnen gaan?

 

Wil nu dus kunnen bakken zonder electra.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu hebben we het recept nog nodig.

Ziet er heerlijk uit!

 

Greener

 

Wit brood

 

25 gram zout

1 eetlepel suiker

25 gram gist

5 tabletjes vitamine c

1200 gram bloem

800 cc water

200 gram roomboter

 

verwarm je boter en water tot het boter is gesmolten *lauw*

zeef de bloem door zeef

gist en zout niet op elkaar

vermaal de vitamine c

 

gooi water en gesmolten boter bij het bloem en roer rustig door bloem

tot dat het 1 massa is

 

dan gooi bloem op tafel aanrecht gooi de massa erop en gooi er bloem op *wel door de zeef*

dan mouwen om hoog en kneden maar *20 @ 30 minuten*

 

dan op bollen en in schaal laten rusten *handboek er over heen*

deze rust duur ongeveer een uur

 

dan lucht er uitkneden en hier verdeel ik het deeg in drie stukken van 800 gram

 

dan weer op bollen en ik knip er drie knippen in en met roomboter plak ik de zaden er op

 

dan handdoek er op *rust van ongeveer 3 kwartier*

 

dan oven in hoe warm de oven moet zijn geen idee ik bak op de gok op kolen ;-)

 

recept bruin

 

550 gram bloem

650 gram volkoren meel

30 gram gist

25 gram zout

1 eetlepel suiker

200 gram roomboter

5 vitamine c

800 cc water

 

Let op bij bruin meer gist nodig !

 

Groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het brood van Jolanda klinkt erg lekker! Toch vraag ik me af of het een goed SHTF recept is. Immers, 200 gr roomboter om 3 broden te bakken is best een investering wanneer je bedenkt hoeveel je dan op moet slaan als je zoals wij hier gemiddeld 2 broden per dag doet. Dat is ruim 9 ons boter per week, oftewel 3,6 kilo per maand.

Ben dus benieuwd hoe dit brood het doet met ( veel)minder boter, en/of dit vervangen kan worden door bijv plantaardige olie. Ben geen voorstander van margarine.

Het vriendschapsbrood lijkt mij ook een goede voor een SHTF situatie, je bent dan niet afhankelijk van gist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kans Bij de Zuidmolen heb je 25KG hele ongemalen Tarwe voor €22,29 http://www.de-zuidmolen.nl/Basis.aspx?Tid=2&Lid=17&Lit=VIEW&STIJL=4&QUERY=zmU_ShopArtikel.Id=1451&Hmi=143 Bij een gemiddeld brood heb je 500 gram meel nodig. Dan kun je dus 50 broden maken van 1 zak (of andere zaken die meel of bloem vereisen).

 

@Jolanda Wat ik mij afvroeg, waarom voeg je vitamine C toe aan het brood?

 

@Frank1964 Laatst hebben wij een 'SHTF brood' gebakken in een pan op waxinelichtjes zoals in een van de topics hier beschreven staat. We hebben daarbij geen roomboter maar olijfolie gebruikt en het brood smaakte prima.

 

Wat ik nog wel als tip aan iedereen hier heb is om tijdens de SHTF geen witbrood te maken maarvolkorenbrood. Je verspilt anders je kostbare grondstoffen om een brood te maken waar veel minder voedingsstoffen in zitten die je dan juist hard nodig hebt. Ongezeefde puur gemalen meel is vele malen gezonder en voedzamer dan (witte) bloem.

 

Ontopic:

 

Ik denk dat het aan de SHTF situatie zal liggen waar ik mij het eerste op zal concentreren. Dat mensen de diepvries maaltijden zullen laten liggen is inderdaad een goede. Als je daar wat van mee kan krijgen (zolang het geen ruimte inneemt van langer houdbare zaken) dan kun je daar eerst van eten voordat je aan je voorraad begint.

 

Verder zal ik mits ik op tijd ben en de SHTf optijd zie aankomen en het daar nog veilig is naar de supermarkt gaan die altijd het minst druk is in de buurt. Vervolgens naar winkels als de Hema, Action boerenbond die ook vaak handige zaken en wat voeding hebben. Als ht bij de supermarkten al te druk zou zijn ga ik meteen door naar andere winkels. Tuincentra dienen ook niet vergeten te worden. Snel wat extra zaden kopen en wat struiken en planten die vruchten geven of groente is altijd mooi meegenomen.

 

Als de SHTF echt is toeeslagen en er geen orde meer is op straat en wat er nog in de winkels zit geplunderd word dan zal ik daar niet meer te vinden zijn. Er is nog genoeg eten in kantines van sportclubs, fitnesscentra en bedrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@Mandy Lifeboats. Als hele korrel. Wij mensen hebben een mind -ik voorop hoor- die van complex houdt. Het liefste zit mijn mind te mindfucken over schitterende graanmolens, broodbakovens die het onder alle omstandigheden doen enz. enz. x 1000 want de mind stopt nooit. Jaren geleden heb ik een 3 daagse shtf oefening gehouden. Gas, water en licht afgesloten en kijken hoe dat ging. Viel reuze mee, alleen de dingen een beetje schoonhouden was een ramp. Daar ga je met je stuivende graanmolen, vette bakblikken en noem de zooi maar op, terwijl je nauwelijks iets kunt schoonmaken. Een bak met graan, nachtje weken en hoppa, je bent klaar. Met vlag en wimpel de beste oplossing, probeer maar. Zo simpel en geen afwas. En het smaakt heerlijk. Ok, een vers gebakken brood blijf natuurlijk lekkerder. Maar uiteindelijk gaat het er om wat graan binnen te krijgen, omdat we daar zo aan gewend zijn. Spelt is oneindig veel beter dan andere granen. Zie desgwenst internet. hg Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...