Ga naar inhoud

Aeron

Lid
  • Aantal items

    91
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

1 Volger

Persoonlijke Informatie

  • Beroep
    Prepper

Aeron's Achievements

Adventurer

Adventurer (3/11)

37

Community reputatie

  1. Mooie docu hierover waarin een 50 jarige man alleen de wildernis intrekt en zijn eigen blokhut bouwt
  2. Ik kwam gisteren deze lijst met pdf's tegen met enorm veel info over bunkers en schuilkelders. Misschien heb je er iets aan http://www.patriotrising.com/PDF/Shelters%20-%20Bunkers%20-%20Power/
  3. Hoi Molonneke, Bij het verhitten van groenten en vlees gaan inderdaad vitamines verloren ja, maar lang niet alle! Dat er vitamines verloren gaan komt door de hitte en ook door blootstelling aan de lucht. De vitamines verdwijnen meestal echter niet maar trekken bij verhitting in het kookvocht. Dit geld natuurlijk niet alleen bij het wecken maar ook bij het normale koken van groente. Gebruik daarom altijd zo min mogelijk water en vul je potten zo veel mogelijk met de groente of het vlees en vul het af met wat kookvocht. Producten met een vaste structuur zoals aardappelen en vlees verliezen trouwens weer minder snel vitamines dan bladgroenten. Wat wel weer een voordeel is van het koken is dat de vitamines die over zijn beter kunnen worden opgenomen in het lichaam. Daardoor kunnen er misschien in totaal wel minder inzitten maar kan je lichaam er naar verhouding meer opnemen. En ook kun je door goed gebruik te maken van het kookvocht de opgeloste vitamines alsnog binnen krijgen. Maak een lekker sausje voor over de bloemkool en gebruik in plaats van water gewoon het kookvocht van je geweckte bloemkool. Zo hoef je geen nieuw water te pakken en krijg je wel mooi alle vitamines binnen. De conserven van HAK in de welbekende potjes worden ook geconserveerd door hitte. Op hun website staat dit ook netjes aangegeven. Ook de voedingswaarden kan je er vinden. http://www.hak.nl/assortiment/ Wat natuurlijk ook handig is is dat er veel groenten geconserveerd kunnen worden zonder dat je ze hoeft te wecken (of invriezen etc.). Aardekelders, inkuilen er is heel veel mogelijk en dan blijft de voedingswaarde zeker weten behouden.
  4. Deze sites hebben een groot en goedkoop aanbod van (zeld)zame bekende en onbekende rassen: http://www.zaadhandelvanderwal.nl/ (geen verzendkosten boven de €15, anders €3 verzendkosten). http://www.seedspro.com/ (geen verzendkosten boven de €10) Je hebt ook nog http://www.vreeken.nl met een mooi groot aanbod van mooie zaden maar helaas is de levering en service slecht. Daarnaast rekenen ze tot een bestelling van €50 maarliefst 6,75 verzendkosten + 3,50 pak en administratiekosten veel duurder dan de concurrentie dus.
  5. Kan prima met een gewone weckpan hoor. Zo doen wij het ook. Een elecktrische pan zou ik echter niet nemen. Een gewone pan is misschien ietsje meer werk omdat je af en toe op de thermostaat moet kijken maar dat is ook het enige. Echter kan je na een eventuele SHTF een elecktrische pan niet meer gebruiken (tenzij je je eigen offgrid stroomvoorziening hebt) terwijl je een gewone pan op een vuurtje kunt zetten.
  6. Ik heb zelf een rocketstove gemaakt van een groot koffieblik. Deze zijn bij veel bedrijven wel gratis te krijgen nadat ze de koffie hebben gebruikt voor in de koffie automaten. Mijn blik lijkt op de onderstaande (is enkel ander merk): http://www.makro.nl/shop/nl/office/product/2251886001001/Rioba-Rood-Grove-Maling-blik-3,5-kilo Hier heb ik vervolgens een schoorsteen ingemaakt van lege soepblikken die ik heb opgestapeld en vervolgens aan elkaar heb vastgemaakt met behulp van pompnagels en stukjes metaal van een in stukken geknipt soepblik. In het onderste soepblik een gat gemaakt in de zijkant en daar weer een ander blik aan vastgemaakt als de hout/lucht aanvoer buis en vervolgens het geheel vastgepompnageld aan het koffieblik. In de aanvoer buis heb ik vervolgens in het midden een plaatje gemaakt waarop je het hout kan leggen zodat de zuurstof er onderdoor kan. Als isolatiemateriaal heb ik 2 zakken euroshopper kattengrit gebruikt. Isoleert goed en gaat niet zoals zand door alle kleine kieren van de blikken heen. Het is volgens dit principe (mijn aanvoer buis is echter korter, loopt bijna vlak met de rand van het blik, het plaatje in de buis steek ongeveer wel de zelfde lengte uit als op het plaatje): http://ttpijp.files.wordpress.com/2011/12/rocketstove_000.jpg
  7. Voor de hogedrukpan kun je wel de reguliere weckpotten gebruiken. De potten die ze vaak op youtube gebruiken zijn zogenoemde "Mason jars", dit is gewoon het Amerikaanse equivalent van de weckpot. In Amerika is wecken wat bekender doordat er veel meer preppers zijn en veel mensen door de uitgestrektheid van het land verder van supermarkten vandaan zijn ze nog een voedselvoorraad aanhouden. ---------------------------------------------------------------------------- En voor de discussie over botulisme, botulisme is naar mijn inziens een verwaarloosbaar risico bij het gewone wecken op 100 graden Celsius. Er is jarenlang massaal gebruik gemaakt van wecken als bewaarmethode en er zijn maar een paar door botulisme veroorzaakte sterfgevallen bekend. De bacterie die botulisme veroorzaakt (Clostridium Botulinum) kan alleen in een zuurstofloze omgeving welke niet zuur is ontstaan uit de relatief hitteresistente sporen. De bacterie zelf is echter niet het probleem maar het gif (botulinum) dat de bacterie produceert in het voedsel wel. Even wat feitjes op een rij: De bacterie sterft bij verhitting tot 100 graden Celsius (100 voor de zekerheid, ik kon geen exacte temperatuur vinden maar die is volgens mij heb ik wat gelezen over rond de 75 graden.) De sporen waaruit de bacterie ontstaat sterven bij verhitting op 121 graden Celsius. Het geproduceerde gif wordt onschadelijk gemaakt vanaf 80 graden Celsius. De sporen van Clostridium Botulinum komen voor in de grond en de grootste besmettingskans is dus op groente waarvan het deel dat je eet direct in de grond groeit (wortels, asperges, aardappelen etc.). Als je hygiënisch werkt en je de groenten goed wast voordat je ze gaat inmaken haal je (indien er toevallig wat sporen opzaten) het meeste al weg. Wanneer je vervolgens de groenten inmaakt in een normale (weck)pan bereik je maar een temperatuur tot 100 graden Celsius en maak je de eventueel overgebleven sporen dus inderdaad niet onschadelijk. Stel dat de super kleine kans zich dus toch mocht voordoen dat je potje wortels besmet is met sporen van Clostridium Botunilum en in die vacuümgesloten pot de sporen uit beginnen te komen dan zullen de bacteriën gaan groeien en zich vermenigvuldigen. Tijdens dit proces stoten de bacteriën gas uit met het gif erin. Door dit gas wordt het vacuüm in de pot opgeheven en zal het deksel loskomen (dat het deksel losgaat kan overigens ook door andere bacteriën dan Clostridium Botulinum komen als je de potten niet lang genoeg kookt of een hoge temperatuur). Je ziet vervolgens in je voorraadkamer dat het potje los is en gooit de inhoud weg, niks aan de hand. Controleer dus gewoon altijd of het deksel goed vast zit van de weckpot en wanneer je gebruik maakt van hakpotten controleer je of de drukknop van het deksel ingedrukt kan worden of niet. Wil je er toch helemaal zeker van zijn dat er geen botulinum in je voedsel zit kook of bak je het na het openen gedurende een aantal minuten op minimaal 80 graden celcius en het gif is alsnog weg. Wat ik vaak lees is dat mensen groenten inmaken in een normale pan en vlees in een hogedrukpan, dat zou in dat geval als je wel bang bent voor botulisme dus net andersom moeten zijn omdat de kans op botulisme bij vlees lager is dan bij groente. Overigens is het niet helemaal zeker dat als je een hogedrukpan gebruikt de sporen allemaal wel doodgaan. In de praktijk halen de meeste hogedrukpannen namelijk maar een temperatuur van 118 a 119 graden en niet de benodigde 121 graden celcius. Dus controleer de temperatuur van je pan goed. De naam botulisme komt overigens van het Latijnse woord voor worst, botulus. Hiervan werden vroeger mensen vaak ziek als dit besmet was geraakt. Nu nog zijn de meeste van de al zeer weinige gevallen van botulisme bij volwassenen veroorzaakt door onzorgvuldig geprepareerde worst en bijvoorbeeld verse knoflookteentjes die in de olijfolie worden gezet. Beide zijn luchtdichte afschermingen waar de bacterie kan voorkomen en er is geen vacuumdeksel die eraf kan springen zoals bij de weckpotten waardoor je daarbij de besmetting dus echt niet kan zien. Maar zelfs zulke besmettingen komen dus nog steeds amper voor. De meeste gevallen van botulisme zijn bij baby's. Hun darmsysteem is nog niet goed ontwikkeld waardoor de sporen zich kunnen ontwikkelen in het darmsysteem en de giftige stoffen direct in de darmen gaan produceren. Zodra het kind 1 jaar oud is is de darmflora voldoende ontwikkeld om weerstand te bieden tegen de sporen. Baby's kunnen dus botulisme krijgen van de losse sporen die op groenten en vlees kunnen zitten, dus gewoon van het eten van verse groenten uit de tuin of supermarkt. "Zuigelingenbotulisme is de meest voorkomende vorm van botulisme in de VS. Tussen 2003 en 2005 kwam het 273 keer voor. Zo'n 20% wordt veroorzaakt door het eten van honing." - Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit "In de jaren 2003 t/m 2005 zijn er in de VS 40 mensen door voedsel gerelateerd botulisme getroffen." - Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit Als je nagaat dat er in de VS 313.847.465 inwoners zijn (bijna 314 MILJOEN dus) en op die 313 miljoen mensen in 2 jaar tijd maar 273 baby's ziek werden (door verse groente, vlees en honing etc.) en 40 door ingemaakte groenten. 273 + 40 = 313. Dat is dus 1 persoon per miljoen inwoners die sterft. Kijk dus maar hoe klein de kans is dat je botulisme krijgt en hoe zo'n enorme angst er altijd om wordt veroorzaakt. Nog even ter vergelijking, in de jaren 2003 t/m 2005 zijn er in de VS 128.922 mensen gestorven door een auto ongeluk. We laten ook niet allemaal de auto staan nu toch? Je kan dus gewoon veilig inmaken met een normale weckpan. Indien je groenten gaat inmaken was die voor eerst goed (vooral de ondergronds groeiende groenten als wortels etc.), werk hygiënisch met schone handen en werkomgeving en goed schoongemaakte potten, ringen en deksels. Weck de groenten of vlees volgens de aangegeven recepten uit je weckboeken en zet ze koel en donker weg. Is er na verloop van tijd een potje open? Gewoon de groenten of vlees weggooien dan is er niks aan de hand. Wil je vervolgens toch zeker zijn wat je geweckt hebt niet besmet is dan verhit je het nog even goed voordat je het opeet en klaar, eventuele restjes gif zijn weg. De bacterie zelf sterft zodra die in contact komt met zuurstof omdat ze enkel in een anaerobe omgeving kan overleven.
  8. De houdbaarheid van de zaden verschilt enorm en hangt onder andere af van de soort zaden en de opslagomstandigheden. Zaden van de ene plant kunnen wel 5 a 6 jaar overleven (komkommer bijvoorbeeld) zonder al hun kiemkracht te verliezen en bij sommige komt er na 3 jaar bewaren nog maar de helft op en bij weer andere na 1 a 2 jaar al veel minder (Ui bijvoorbeeld). Er zijn op het internet wel tabelletjes te vinden waarin van sommige planten staat aangegeven hoelang ze houdbaar zijn maar ik ben helaas nog geen complete tabel tegengekomen. Daarnaast zullen de omstandigheden waaronder de zaden bewaard worden ook veel verschil maken. De zaden moeten goed droog, koel en donker bewaard worden voor de beste bewaarperiode. Invriezen zoals in de internationale zaadbanken gedaan wordt verlengd de houdbaarheid maar is in ons klimaat in/na een SHTF situatie moeilijk te behalen natuurlijk. Gemiddeld kun je er van uit gaan dat de meeste zaden toch wel minimaal 3 jaar meegaan zonder al te veel kiemkracht te verliezen. En ja er zijn gevallen van zaden dia na 100 jaar of 100erden jaren nog ontkiemen maar dit zijn vaak woestijnplanten of geluksgevalletjes geweest die bewaard zijn gebleven in extreem goede omstandigheden. Die woestijnplanten zijn door natuurlijke selectie zover gekomen omdat er in sommige gebieden jaren lang niet genoeg regen kan vallen waardoor de plant voor zijn overleving dus wel die enorme kiemkracht moet hebben. Onze groente zaden worden niet geteeld op kiemkracht maar worden geselecteerd op de opbrengst van de plant waardoor de kiemkracht ook enorm kan verschillen tussen de verschillende cultivars van de planten (dus de ene rode biet vs de andere rode biet). Lees dit topic anders maar eens door; http://preppers.nl/forum/threads/1078-Operation-Foxhole
  9. Ik woon boven in Drenthe, vlak bij Groningen dus. Dus toch nog iemand dichtbij
  10. Hier niks gehoord want was aan het stofzuigen Moeder die boven was hoorde hem wel
  11. Botulisme is inderdaad een risico. Maar het komt zeer weinig voor en het gif geproduceerd door de bacterie Clostridium Botulinum wordt al onschadelijk gemaakt bij een temperatuur van 75-80 graden. Wanneer je dus het geweckte wilt consumeren neem ik aan dat je dit sowieso zou verwarmen en of nog even kort koken. Daarnaast sterft de bacterie zelf pas bij vanaf 120 graden en dit is de temperatuur die de meeste hogedrukpannen maar net kunnen halen als ze in optimale staat zijn. Bij alles wat je doet is wel kleine kans dat iets mis gaat en je er aan dood gaat. Een vliegtuig ongeluk, een dakpan die van het dak op je hoofd valt, een auto ongeluk, kanker, noem maar op. Botulisme komt gewoon zo heel erg weinig en dan echt heel weinig voor dat ik er niet wakker om ga liggen. Dan kan ik overal wel om wakker gaan liggen. Net trouwens even gegoogeld en voor de hogedruk pannen vragen ze al gauw honderd euro voor een heel klein pannetje. Daar kan je maar een paar potjes in kwijt en dan enkel van de kleine soorten. We gebruiken nu een weckketel van 30 liter en daar passen alle grote weckpotten wel in. Een snelkookpan van 30L daarentegen kost al gauw een paar honderd euro. Wat je hier trouwens mee bedoelt snap ik niet. De reden om te gaan wecken is om je (zelfgekweekte) voedsel te conserveren. Niet om brandstof te besparen. En of of je dus wel of niet onder hoge druk weckt, je zal toch je eten weer moeten opwarmen?
  12. Door de hoge druk in de pot word de lucht gewoon langs het draaideksel geperst. Ik dacht eerst ook dat het vast niet zou werken maar het werkt wel. Het deksel kan die druk gewoon niet aan dus kan de lucht er langs. Je kan hakpotten dan ook niet onbeperkt blijven hergebruiken want na x aantal keren zal het deksel niet meer zo goed sluiten, je kan er echter toch prima een tijd mee wecken.
  13. Alles kan je in principe wecken in een pan met water. Wij hebben hier nog nooit een hogedrukpan gebruikt. De opa's en oma's weckten hier vroeger ook alles en deze hebben tientallen jaren alles ook altijd in grote ketels met water geweckt. Een echte weckketel hoef je niet perse te gebruiken, dat is enkel handig wanneer je veel potten tegelijk wilt wecken. Weck je snel even een paar potjes kan je gewone pannen gebruiken. Met een losse termometer erbij (tenzij je iets hebt dat op 100 graden moet, dan kun je gewoon kijken wanneer het kookt. Altijd even kijken wat voor temperatuur het recept vereist dus) en een theedoek op de bodem werkt het ook prima in plaats van een rooster. Wanneer je vlees weckt met veel jus erbij is het wel belangrijk om wat op de potten te zetten (hakpot gevuld met water of een steen) voor wat extra gewicht zodat ze op hun plek blijven staan. Vet is lichter dan water en anders gaan de potten drijven en vallen ze om en worden ze niet goed geweckt. Hogedrukpan is dus ook hierbij niet nodig. Verder zijn echte weckpotten wel ietsje veiliger dan hakpotten. Dit omdat het deksel van de echte weckpotten wordt vastgehouden door het vacuum dat ontstaat door het wecken. Wanneer het wecken mislukt doordat er bijvoorbeeld een gisting optreed (bij bonen bijvoorbeeld, leg ik zo verder uit) dan laat het glazen deksel van de echte weckpot een paar weken na het wecken los. Een hakpot blijft netjes dichtzitten. Bij het wecken met hakpotten moet je dus goed opletten of na het wecken het schroefdeksel een plop geluid maakt en naar binnen klapt. Dit doe je door na het koken de hakpotten uit de pan te halen en op het aanrecht op de kop te zetten. Na ongeveer een half uur afkoelen kan je ze omdraaien. Gedurende dit proces hoor je dan dus een plop geluid ten teken dat het deksel naar binnen klapt. Je kan controleren of dit goed gelukt is door zelf even op het deksel te drukken, kan je hem induwen en komt hij weer omhoog is het niet goed gegaan. Af en toe dus na het wecken ook even je ingemaakte voorraad controleren of de deksels van de weckpotten loszitten of niet en of je het deksel van de hak pot in kunt duwen. Verder nog een goeie tip. Als je je eigen dopertjes, boontjes of andere peulvruchten kweekt dit niet op grond te doen welke je bemest hebt met kippenstront. Het beste is om dit te kweken op grond waar het voorgaande jaren een plant gezeten heeft die de grond redelijk heeft uitgeput, bijvoorbeeld aardappelen. Kweek je wel je peulvruchten op met kippenstront bemeste grond zullen de peulvruchten er net zo eruit zien als normaal en net zo smaken maar je kunt ze niet wecken. Door stoffen in de kippenmest zullen ze namelijk doorgaan met gisten in de pot waarbij gassen vrijkomen en het vacuum verdwijnt. De peulvruchten zullen vervolgens gaan stinken en niet meer lekker smaken. De weckpot deksels zullen dan losgaan zitten en de deksel van de hakpotten zullen bol gaan staan en die kun je dan dus indrukken. Ook worden er veel verschillende dingen verteld over hoeveel water je in de weckketel moet doen. Wij zelf zorgen er altijd voor dat de potten compleet onder water staan. Ik heb al veel water hoogtes gelezen van mensen maar nog geen reden gezien waarom ze 1/4, 1/2 of 2cm onder de rand van de pot boven het water hebben terwijl ze ondertussen ook kleinere potten erbij hebben in de zelfde pan die ze wel compleet onder water hebben. Ik ben dus ook nog geen reden tegengekomen om mijn potten niet compleet onder water te zetten. Je krijgt dan een betere verdeling van de hitte dan wanneer je het deksel boven het water hebt en dus blootsteld aan koudere lucht. Water kan er verder niet in de potten komen want deze zitten of door de klem of door het schroefdeksel compleet dicht. Ze werken vervolgens als stoomkleppen waarbij ze de hete lucht uit de pot laten onder hogedruk maar niks kan er meer bij in. Wij wecken afwisselend in hakpotten en weckpotten. Ligt er net aan hoeveel we van ies weckrn rn hoe zulke porties we willen. In een hakpot past een kleinere portie dan een weckpot. Voor het wecken met hakpotten doen we het volgende: Het in te maken gerecht (of gewoon groente etc.) volgens het recept bereiden. De weckketel of grote pan met water aan de kook brengen en ondertussen (ligt aan de bereidingstijd van het recept wanneer we beginnen met de potjes schoonmaken) de hakpotjes en deksels steriel maken door ze even in een andere pan met kokend water met soda schoon te koken. Vervolgens de potjes en deksels op de kop op een schone theedoek zetten op het aanrecht. Nu het gerecht in de potjes doen, de rand van de pot goed schoonmaken in het geval er wat voedsel op komt, deksel erop vastdraaien en volgens het recept verder koken in de weckketel. Zodra het wecken klaar is de potjes eruithalen en ze op de kop zetten op de theedoek. Nu moet het deksel goed gaan vastzuigen doordat de resterende hete lucht afkoelt en weer inkrimpt en er onderdruk ontstaat. Voor wecken met gewone weckpotten is het bijna hetzelfde: Het in te maken gerecht (of gewoon groente etc.) volgens het recept bereiden. De weckketel of grote pan met water aan de kook brengen en ondertussen (ligt aan de bereidingstijd van het recept wanneer we beginnen met de potjes schoonmaken) de weckpotten, deksels en ringen steriel maken door ze even in een andere pan met kokend water met soda schoon te koken. Vervolgens de potten en deksels op de kop op een schone theedoek zetten op het aanrecht en de ringen in een bakje met schoonwater. Nu het gerecht in de potjes doen, de rand van de pot goed schoonmaken in het geval er wat voedsel op komt, ring erop (de ring moet nat zijn dus niet droogmaken) het deksel erop en de klemmen erop, vervolgens het recept verder koken in de weckketel. Zodra het wecken klaar is de potjes eruithalen en laten afkoelen op een theedoek op het aanrecht. Zodra ze afgekoeld zijn kunnen de klemmen eraf en moet het deksel vastzitten.
  14. Aeron

    Kippen kiezen

    Dat klinkt toch meer als hanen dan als hennetjes Partizan. Hennen kraaien niet, ze kunnen af en toe wel luid tokken maar doen dit vaak niet zonder aanleiding (wanneer een hen gescheiden raakt van de rest kunnen ze gaan roepen bijvoorbeeld). Vooral het feit dat ze 's ochtends de buurt wakker maken duid op hanen want die zullen dan gaan kraaien en dat ze geen eieren leggen ook... Verder zegt de kleur niet veel want er zijn veel rassen die er op elkaar lijken (en dan nog de rasloze kruisingen) en zijn vaak allemaal wel bij boeren te verkrijgen. Dat ze spitten is normaal, ze zoeken wormen, insecten, zaden en net ontkiemende plantjes etc. en woelen in de aarde om een stofbad te men, dit beschermt tegen luizen en andere beestjes. Wij vinden het prima want sinds we de kippen hebben komt er geen onkruid meer te voorschijn, dat wordt allemaal snell opgepikt. Wil je kippen die niet graven zul je dus een ras moeten kiezen die hier minder ombekend staat. Om woelen op ongewenste plekken te voorkomen kan je een stukje tuin met mul zand reserveren voor ze (liefst overdekt onder een boom of grote sruik zodat het droog en mul blijft) waardoor ze daar al gauw zullen gaan woelen. Het vechten, handtamheid etc. verschilt van ras tot ras maar ligt er ook aan hoe ze grootgebracht worden. Als ze van kuiken af aan al bij honden komen kunnen ze prima met elkaar opschieten. Hier lopen de honden ook gewoon tussen de kippen en dit zijn twee jack russels. Dat ze niet bang zijn om gevaren aan te vallen (een vreemde hond, een vos etc.) is niet vreemd want een haan wil zijn hennetjes beschermen, en 'iets' doen is beter dan niets doen. Rustig zitten en opgepeuzeld worden door een hond is niet de optie waar een trotse haan voor kiest. Als je niet wilt dat ze niet in je dakgoten zitten kan je een zwaar ras nemen dat niet goed kan vliegennof de kippen kortwieken. Met kortwieken knip je de een aantal veren voor een stukje af aan één vleugen waardoor ze uit balans raken bij het opvliegen en dus niet meer kunnen vliegen. Het doet ze geen pijn (mits je ze niet te kort knipt!!) en de veren groeien na de rui gewoon weer aan dus het is geen permanente verminking. Weet je wat voor ras het is? Niet alle rassen leggen in de winter door vanwege het verminderde aantal lichturen. Andere redenen kunnen zeer uiteenlopen: Overvoering (of te veel voer in verhouding tot de beweging die ze krijgen in de tuin/ren) is een mogelijkheid. Parasieten, deze kunnen de kippen uitputten waardoor ze ook niet meer gaan leggen. Ziekte maar dit zou je zeker aan het gedag moeten kunnen zien. Of ze voelen zich gewoon niet thuis in het nachthok, nestbakken zijn te klein, te laag of te hoog of er loopt steeds een kat of vos voor de ren langs. Maar ze kunnen ook gewoon in de rui zijn. Meest waarschijnlijke is dat je een ras hebt dat nu in de rui is / net geweest is en in de winter gewoon niet zal leggen. Van het voorjaar zodra de dagen weer langer worden zullen ze dan weer aan de slag gaan. Dat is de reden dat bakkers en anderen die eieren nodig hadden vroeger overtollige eieren in kalkwater bewaarden om de winter door te komen (zo blijven ze een paar maanden goed) totdat ze in de lente weer verse eieren kregen. Ze zullen overigens in tegenstelling tot wat Joyke beweerd eerder in het topic in hun 2e legjaar wel minder eieren gaan leggen. Het eerste jaar is het topjaar waarin de meeste eieren gelegd worden. De jaren daarop neemt de productie met elk jaar af. Dat is ook de reden dat de kippen in de bio industrie na 1 jaar afgedankt worden. Ze leggen dan niet meer genoeg om economisch verantwoord te zijn. In je eigen toom is het dan ook belangrijk als je een regelmatige stroom eieren wilt om af en toe nieuwe aanwas van jonge kippen te hebben en de oude kippen in de soep te goeien.
  15. Aeron

    Kippen kiezen

    Kippen komen oorsronkelijk uit het warme Azie en er werden zelfs in het oude Egypte al kippen gehouden. Kippen kunnen doordat ze zich snel voortplantenen en daarbij ook nog eens veel nakomelingen voortbrengen snel geselecteerd worden op bepaalde kenmerken. De rassen die dus al lange tijd in Nederland worden geteeld zullen hier dus ook al snel goed aangepast zijn aan de omstandigheden en het hier beter doen dan wanneer je een kip van het zelfde ras uit een ander klimaat hierheen haalt. Wanneer je in Spanje opzoek gaat naar wat lokale rassen zul je zien dat die vast prima aangepast zijn aan het weer daar en geen problemen hebben in de hitte. Daarnaaast zal een kip extra water drinken vanwege de extra verdamping en zullen ze in de schaduw onder struiken gaan liggen wanneer het ze echt te warm word.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...