Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bug Out tijdens de winter. Wie is er klaar voor?


homerun

Bug out in de winter. Red jij het?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. Bug out in de winter. Red jij het?

    • Ja ik weet het zeker. Ik heb ook geoefend
    • Ja. Maar ik heb niet geoefend
    • Nee ik zal het niet redden.
    • Nee ik zal een bug out nier reden. Zelfs niet in de zomer
      0
    • Nee ik ga dan voor een Bug in!


Aanbevolen berichten

@Aalawok, ik denk dat het wel mee zal vallen. In films slaat altijd iedereen op tilt en struinen gewapende horden mensen de straten door, op zoek naar wat ze maar willen hebben.

In het echt zie je dat de meeste mensen na een rampscenario eerst even een tijdje als een kip naar het onweer zitten staren. Want de overheid zal toch wel iets doen/aanbevelen. Het zal even duren voor men snapt dat er wellicht geen overheid meer is...

Die tijd moet je benutten om naar je BOL te gaan, meeste kans dat je niet veel in de weg wordt gelegd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zag toch hier ergens een scenario voorbij komen dat voorspelde dat in NL ongeveer 8 uur na een EMP toch wel chaos op straat zou zijn en dat het alleen maar erger zou worden. Uiteraard is dat maar een van de opties, maar met uitvallende verkeerslichten, niet werkend ov, winkels die half open en buiten werking zijn vind ik het best plausibel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is volgens mij sowieso het geval als je echt in een stedelijke omgeving woont of bijvoorbeeld in een gebied wat droog gehouden wordt door gemalen. Als het misgaat hoop ik er inderdaad op dat iedereen netjes binnen naar de radio gaat luisteren. Dan kan ik wegkomen.

 

Dat hoop ik ook. Dan maak ik ook wel een kans.

Maar ik denk dat wij als "preppers" (bij sommige scenario's) eerder weten wanneer we weg moeten dan de meeste mensen.

Omdat je bij veel scenario's wel van te voren kan zien wat er gaande is/kan zijn.

Hiervoor neem ik zelf als prepper wat maatregelen als ik zoiets hoor/zie.

Natuurlijk kan je niet bij elke scenario de voorstukken zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf thuis want ik heb geen auto en ik denk dat ik ook niet ver zou komen ,maar ik heb een poosje terug nog wel informatie gezocht

mbt sneeuwschoenen want in een halve meter sneeuw en meer lopen is iets wat niet werkt .Er zijn een hoop materialen die je ervoor kunt

gebruiken als frame,hout ,takken , PVC - , stalen of aluminium buis met rubber , ductape ,touw , of zeil bekleed maar een paar

dus genoeg om te improviseren maar maten zijn wel zo belangrijk dus die heb ik toch maar opgeslagen dat leek me toch wel handig

plus je moet de sneeuwschoen vrij kunnen bewegen tov je voet dus er moet een roterend mechanisme zijn (oude fietspedaal ,of gewoon dubben ductape ed)

voor degene die eventueel ook geintereseerd is hier een paar plaatjes ervan :rolleyes:

 

0db6369c920f.jpg.29e2983f91d00f0f94afd47e2044852b.jpg

 

10-9sneeuwschoen.jpg.21f217f93becd9d94a13e7e6852f89e9.jpg

 

DSC04035-1.jpg.41a0103292425400debaa10d5637cef2.jpg

gr will

 

09-Mar-2008-029.jpg.47ea0d6a855a0983a0aab5cce8527c33.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun....een bijl heb ik al, maar das meer voor hout hakken voor een vuurtje. Bovendien ga ik uit van het principe En En..NN....:p

Dus toch een goed breekijzer er bij....... Ya Never Know.....

 

Nah....

Ik heb bij mijn bijl aan de achterkant een hamer zitten.

Ik pak dan denk ik toch een raampje dan moeite te doen voor een deur oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om sneeuw en een EMP zou ik echt geen bug out doen. Thuis is het droog en warm.

 

We zijn een keer rondom oud en nieuw een weekje naar Frankrijk geweest. Daar was de dag nadat we aankwamen in het oppashuis een zware storm. In een gebied zo groot als Groningen, Friesland en Drenthe bij elkaar was geen electriciteit. Er lag geen sneeuw maar het was rondom het vriespunt. We hebben een leuke week gehad. Er zat water in de regenton. We hadden de open haard en kaarsen aan. S' avonds deden we een uurtje de generator aan om de vriezer koud te houden. De auto deed het nog wel. Dus we konden in de omgeving leuke wandelplekken opzoeken. De musea waren gesloten. :o Na drie dagen waren er in de winkels geen kaarsen, batterijen en zaklampen te koop. Maar dat was voor ons geen probleem. Drinkwater was volgoende te koop.

Het was wel fijn om thuis weer te kunnen douchen en stromend water te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens geoefend in een een nat en vochtig bos bij 0 graden om een vuurtje te maken. Met goede voorbereidingen en de nodige uitleg is dit goed gegaan. Mijn gear moet bestand zijn tegen de Nederlandse winters, en ga dit ook hopelijk deze maand nog testen. Met deze ervaringen hoop ik mijn gezin door de barre tijden te trekken.

 

Maar uiteraard, de eerste keus valt hier ook op bug-In. Daar maken we de meeste kansen mee, en kunnen we het comfortabelst survivallen :D Optie twee is een bug-out, en dan nog hoort een hutje in het bos dan pas tot de laatste plannen.

Erg leuk topic @homerun !!

 

Zoals je hoopte, het zet mensen wel aan het denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben drie trekkings gedaan in IJsland, waarvan twee met 6 kinderen. Regen, sneeuw, hagel, wind. Temperaturen tussen de -1º en +12º. Geen boom, geen vuur en nauwelijks beschutting.

Het was natuurlijk geen bug-out, maar gewoon voor de lol. Maar je kan het wel vergelijken met een winterse bug-out.

 

Doe zoiets alleen als je zeer goed voorbereid bent, want onderkoeling is je grootste vijand. En hoe kouder je bent, hoe minder scherp je bent; je bewustzijn neemt af, je wordt trager en uiteindelijk kom je in een dodelijke spiraal van verlamming met trage hartslag en ademhaling, met eventueel dodelijke afloop.

 

Beschik je niet over de juiste spullen, overweeg dan geen bug-out. Met name de nachten duren lang en zijn echt koud. Doe het alleen als je er echt klaar voor bent.

 

[ATTACH=CONFIG]21961[/ATTACH]

Tipi op een desolate hoogvlakte. Windkracht 7-8, temperatuur rond het vriespunt.

 

[ATTACH=CONFIG]21962[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier is de basis een bug-in, met hout en kachel om het warm te houden (CV gaat normaal ook bijna niet aan),

 

Maar uitgaande van het scenario uit de originele post waarin we voor een bug out moeten gaan:

 

Onze oude dieselbus (1980) doet het wellicht nog, zo ja, dan gaan we daarmee op pad, voldoende ruimte om alles mee te nemen.

 

We hebben ervaring op de gletsjers op Spitsbergen met de eerste decimeter sneeuw, de bergen in Schotland waar de eerste sneeuw valt en kamperen in Nederland met -15 (en 6 maanden zwanger). Inmiddels hebben we twee kinderen (nu 1 en 6,5) met slaapzakken waarmee je ze zeker tot -15 kan warmhouden, en met thermo/merinowol onderkleding, en eventuele extra fleece / wollen dekens. Zoals gezegd, als de bus het doet, alles er in pleuren en gaan,

doet de bus het niet, dan te voet, al of niet et stijgijzers en pickels, en met voldoende gear om het warm te houden. en te slapen/koken etc Daarnaast genoeg keuze uit katoenen en nylon tentjes in diverse maten, met al of niet tarpjes erbij etc. . Dan eventueel kijken of we van twee (fiets)karren eenvoudige sledes (pulka's) kunnen maken, vast aan een (oude) klimgordel. Alleen sneeuwschoenen zijn dan de grote afwezigen. Maar om die te knutselen hebben we ook genoeg materiaal voor handen.

 

Al met al genoeg kampeer ervaring ook in de winter om me daar niet al te druk over te maken, transport/verplaatsing bij 50cm of meer aan sneeuw is natuurlijk wel een punt, maar in nederland ook niet direct te verwachten, en dan voldoen onze karren nog prima.

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet geoefend op een bugout. Maar wil op het moment van vertrekken mijn instinct de kans geven wat te doen. Het voorbereidende werk is al gedaan. Staan 2 tassen klaar.

 

Bug in heeft mijn voorkeur. Niet slepen met rotzooi. En.kou lijden buiten.

 

Als ik naar buiten moet met een pak sneeuw heb ik altijd mijn onkruid brander van de action.

Iets met zon en verdwijnen van de sneeuw.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kies ook voor een bug-in. Ik zou niet weten waar ik bij een bug-out naartoe moest gaan.

Mijn huis is nog lang niet geschikt als bug-in locatie, maar met kleine stapjes komen we er ook wel.

Ik heb o.a. een volle regenton en sinds kort ook een waterfilter (met dank aan prepshop.nl) :)

Inmiddels staat er ook een 3-pits petroleumstel in huis, met een paar flessen lampolie.

De voorraadkast is goed gevuld, en daar komt steeds een beetje meer bij.

 

En een paar bloempotten met heel veel waxinelichtjes kunnen in geval van nood gebruikt worden als alternatieve kachel.

Een houtkachel gaat denk ik niet lukken, zonder schoorsteen.

De handnaaimachine moet nog eens goed gesmeerd worden voordat hij ook daadwerkelijk bruikbaar is, dat is een klusje voor manlief.... hmm, het is binnenkort vakantie :rolleyes:

En regelmatig eens snuffelen bij de kringloopwinkels in de buurt naar bruikbare spulletjes. Maar jongens, wat staat er nog veel op mijn "verlanglijst"....

 

Een ding heb ik wel voor op de mensen uit mijn omgeving: kennis!

Ik weet dan nog lang niet alles wat er op het gebied van overleven te weten valt, maar ik denk dat ik minder snel in paniek raak dan de mensen om me heen.

De vele informatie en tips op dit forum hebben mij zeer zeker nog veel meer kennis gebracht, en ik leer steeds meer kleine beetjes bij :D

Ook de EHBO en BHV trainingen/herhalingen hebben geholpen. En lezen, heel veel lezen!

 

Over lopen in hoge sneeuw zag ik trouwens pas geleden nog een interessant artikel: loop over quilts (of dekens), dat heeft ooit een hele gemeenschap het leven gered.

En ja, quilten is mijn grote hobby, zowel op de machine als op de hand :p

Hier de link: http://panguitch.com/panguitch-quilt-walk/

Toch weer een leuk weetje :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...