silver Geplaatst: 7 juli 2015 Delen Geplaatst: 7 juli 2015 Goedenavond, Door de leuke inkoopactie van de Prepshop ben ik verleid om een DO aan te schaffen. Na een aantal jaren vis gerookt te hebben leek het mij ook leuk om is wat nieuws te proberen. Dus de introductieactie kwam als geroepen. De aankoop en verzending verliepen zonder enig probleem. Na 4 dagen had ik dan vorige week vrijdag de Dutch Oven binnen. Ik heb gekozen voor de kleinste variant 'slechts 3 liter'. Aangezien ik in mijn eentje ben. Deze DO van Valhal outdoor komt in een kartonnen doos. Ondanks dat deze pan 3 liter inhoudt heeft weegt hij toch tegen de 5 kilo aan. Wat een kolos ! Uitgepakt Vandaag aan het begin van de middag de DO ingebrand. De oven op 150 graden voor een half uur hierna even het was laagje eraf vegen en daarna insmeren met zonnebloem olie. Dit nog een kwartier laten staan in de oven hierna was hij klaar voor gebruik. Er zat in de doos geen gebruiksaanwijzing bij; echter op internet is dit eenvoudig terug te vinden. Na het inbranden besloten om hem maar gelijk uit te proberen. Op internet had ik al wat goede recepten gezien voor het bereiden van spareribs. Zie de foto's hieronder voor een impressie: Conclusie: Wanneer je de DO in je handen hebt voelt het als een 'machtige' pan. Die wel even meegaat wanneer je hem goed onderhoudt. De extra verkrijgbare accessoires zoals een lidlifter en kolentang zijn wel erg fijn om te gebruiken. De lidlifter doet zijn werk goed en zorgt ervoor dat je het deksel netjes omhoog kan tillen en de as niet in je DO kan vallen. De kolentang is makkelijk wanneer je gebruik maakt van briketten om deze op en af het deksel te halen. Wanneer je hem voornamelijk in een oven gebruikt zal je dit niet nodig hebben. Het recept wat ik er in gemaakt hebt smaakte erg goed ! De reacties waren ook erg goed. Het is wel even goed opletten hoeveel briketten je gebruikt. Zo heb ik mij gehouden aan de tabel die op Prepshop.nl staat. Echter wanneer ik mij hieraan houdt wordt het warmer dan omschreven. Dit verkortte de gaartijd aanzienlijk. Dus pas je kolen hoeveelheid aan op het model oven wat je hebt. Het schoonmaken van de pan ging wat moeilijker dan gewend. Mijn 'normale' pannen maak ik vaak schoon met gewoon wat zeepsop terwijl dit met een DO ten zeerste wordt afgeraden. Dus ben ik aan de slag gegaan met een afwasborstel en heet water. Uiteindelijk was de pan goed schoon. Hierna de pan laten drogen en nog even met zonnebloem olie de DO ingesmeerd om roestvorming te voorkomen Al met al ben ik blij met deze aankoop. Ik heb erg veel zin om zelf te experimenteren. Een ding weet ik zeker: wanneer je het verknoeid ligt het niet aan de pan maar aan je eigen kookkunsten... 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 7 juli 2015 Delen Geplaatst: 7 juli 2015 Mooie review. Ziet er echt lekker en goed uit. Door even wat tegenvallers heb ik de aanbieding voorbij laten gaan maar ik weet zeker dat als het weer even mee zit ik graag het volledige bedrag aan de prepshop overmaak PS waar is het linkje naar het recept? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wesp Geplaatst: 7 juli 2015 Delen Geplaatst: 7 juli 2015 Leuke review. Op mijn BOL staan er inmiddels 2 DO's op me te wachten. Heb ze nog niet gezien of gebruikt. Ben benieuwd. Hier een handig recepten en tips PDF die je kan uitprinten. http://www.qvist.nl/media/Qvist_buitenkookboek_2012-1_NL.pdf @JohnVonSchutz Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
White Eagle Geplaatst: 7 juli 2015 Delen Geplaatst: 7 juli 2015 @silver Dat ziet er goed uit zeg. Heb je een link naar het recept? @Wesp dat is een fijne pdf voor het archief. Bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
silver Geplaatst: 7 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2015 @silver Dat ziet er goed uit zeg. Heb je een link naar het recept? Het recept is van Gary House. Op zijn Youtube kanaal heeft hij meer dan 20 filmpjes staan over DO cooking. Het recept in de vorm van een filmpje: Het recept uitgeschreven: http://www.cooking-outdoors.com/best-dutch-oven-bbq-ribs-youll-ever-taste/ Ik moet toegeven het zijn de beste 'ribs' die ik ooit gegeten heb. Ga binnenkort zijn andere recepten uitproberen in de DO. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
White Eagle Geplaatst: 7 juli 2015 Delen Geplaatst: 7 juli 2015 @SaintNicholas Je wilde ribs maken? Zie hierboven! Bedankt @silver Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 8 juli 2015 Delen Geplaatst: 8 juli 2015 Chips, krijg gelijk honger en het is nog wat vroeg vandaag. Vandaag hoop ik de 18 liter binnen te krijgen, zal een bakbeest van een oven zijn maar geschikt voor mij straks om grote weckschotels te fabriceren, Die postbezorger zal er een kleine hernia aan overhouden. @silver, hoe lang duurde het bereiden van de spareribs zelf ongeveer? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
silver Geplaatst: 8 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2015 @silver, hoe lang duurde het bereiden van de spareribs zelf ongeveer? De voorbereidingstijd was 20 minuten Het garen zelf ongeveer 2 uur en na 45 minuten er nog een keer nieuwe briketten opgelegd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Simurgh Geplaatst: 8 juli 2015 Delen Geplaatst: 8 juli 2015 Wauw, hier krijg ik honger van! Mooie foto's! Goed punt van de kolen vs temperatuur, die is natuurlijk afhankelijk van de maat pan... Bedankt voor de mooie review! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
QuickFix Geplaatst: 8 juli 2015 Delen Geplaatst: 8 juli 2015 Van uien ga ik altijd over m'n nek en spare ribs zijn niet mijn favoriete voedsel, maar het water loopt me in de mond als ik die foto's zie; kudo's! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 8 juli 2015 Delen Geplaatst: 8 juli 2015 Iemand al de 18 liter getest? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Floshtf Geplaatst: 8 juli 2015 Delen Geplaatst: 8 juli 2015 Nu weet ik weer waarom ik over spare ribs gedroomd heb Mooie review! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 8 juli 2015 Delen Geplaatst: 8 juli 2015 Nu weet ik weer waarom ik over spare ribs gedroomd heb Mooie review! Het toeval wil dat ik vanavond met mijn vrouw onbeperkt spareribs ga eten. Die bon hadden we gekregen en we hadden het al gepland staan. Nu krijg ik er nog meer trek in. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SaintNicholas Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 @SaintNicholas Je wilde ribs maken? Zie hierboven! Bedankt @silver Eerst nog de DO inbranden, gaat wel lastig wanneer onze oven stuk is.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 Eerst nog de DO inbranden, gaat wel lastig wanneer onze oven stuk is.... Doet je BBQ het nog? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
White Eagle Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 @Heksenboot ja Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 @Heksenboot ja Hop dat ding erin dan. Gelijk briketten gebruiken, die je mooi kan aftellen voor het bereiden een gerecht. Even inbranden en gelijk in gebruik nemen. (Ik ging brood bakken, zonder kennis van zoveel kooltjes is zus en zo temperatuur. Zwart buiten, deeg binnen. ) Foto's? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SaintNicholas Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 Doet je BBQ het nog? Ja, dat wel. Ik heb een vuurschaal, maar las dat dat wat lastiger is? Heb jij daar ervaring mee? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 Ja, dat wel. Ik heb een vuurschaal, maar las dat dat wat lastiger is? Heb jij daar ervaring mee? Beetje wel. Gewoon net als BBQ'en. Eerst gloeiende kolen maken en dan DO er opzetten zonder deksel, dan kan je in de gaten houden hoe het proces verloopt. Niet te heet. Die neiging heb je al gauw. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SaintNicholas Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 Beetje wel. Gewoon net als BBQ'en. Eerst gloeiende kolen maken en dan DO er opzetten zonder deksel, dan kan je in de gaten houden hoe het proces verloopt. Niet te heet. Die neiging heb je al gauw. Ok, dat gaan we proberen. Dank! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 Ok, dat gaan we proberen. Dank! Hebben jullie wat al wat lekkers gemaakt? @White Eagle Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SaintNicholas Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 Hebben jullie wat al wat lekkers gemaakt? @White Eagle Haha, dat zal nog even moeten wachten.. We gaan morgen 3 weken naar Frankrijk, en daar mag je geen open vuur maken. Dus gewoon heeel saai op de Skottelbraai koken! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 9 juli 2015 Delen Geplaatst: 9 juli 2015 Haha, dat zal nog even moeten wachten.. We gaan morgen 3 weken naar Frankrijk, en daar mag je geen open vuur maken. Dus gewoon heeel saai op de Skottelbraai koken! Frankrijk, leuk! Geen open vuur. Edit: Goeie reis! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.