Ga naar inhoud
GENEGEERD

Shoplist Action


Aanbevolen berichten

Mee eens. Ik zie daar bruikbaar spul maar ook veel dingen die kwalitatief twijfelachtig of ronduit slecht zijn. Ik noem de firesteel en het klapmesje van een paar euro. Voor die prijs mag je er niet veel van verwachten. Toch is het een aardige manier om te beginnen met het verzamelen van prep- en/of buscraftuitrusting als je niet veel geld hebt. Naarmate de inzichten door ervaring groeien en het budget groter wordt komt het serieuzere spul later vanzelf wel.

 

De firesteel en het klapmesje, die zijn hun dubbeltjes nauwelijks waard. Koop ik liever 1 Bic aansteker en een aardappelschilmesje. ;)

 

Je moet wel uitkijken om teveel gradaties aan te brengen in de aanschaf van de echt belangrijke zaken. Zo heb ik eerst zeker meer dan honderd euro uit gegeven aan Action lampjes, daarna matige/redelijke lampjes, tot ik uiteindelijk een flinke uitgave maakte voor een kwalitatief echt goed zaklampje.

 

Dit forum en andere gebruikerservaringen helpt daarbij enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 151
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zo heb ik eerst zeker meer dan honderd euro uit gegeven aan Action lampjes, daarna matige/redelijke lampjes, tot ik uiteindelijk een flinke uitgave maakte voor een kwalitatief echt goed zaklampje.

Zo vergaat het waarschijnlijk de meesten van ons. Ik heb hier ook twee kleine zaklampjes van de Action die voor een paar euro zijn gekocht. Voor in huis (stroomuitval. meterstanden noteren etc.) goed genoeg maar voor het echte werk heb ik ondertussen wat anders gekocht. En ook dat is niet de top van de top maar je moet ergens de grens trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Action moet je idd zeer selectief zijn en weten wat je koopt. Autolampjes (met de kans dat 1 op de 100 keer hij binnen een week weer doorbrand), koelvloeistof, motorolie, oranje hesjes, slakkenkorrels, bepaalde huishoudartikelen (plasticzakjes e.d.) en dat messenslijpertje is ook wel handig.

 

Voor simpele dingen als een lampenkapje, kladblokje of van mij part een set onderzetters is het verder een prima shop, maar zaken als slaapzakken, tentjes, zaklampjes en allerlei gadgets mooi laten liggen.

 

Beetje vreemd: je koopt wel goedkope motorolie en koelvloeistof voor een, denk ik, forse investering als een automobiel. En je raad goedkope tentjes, zaklampen af.

Bij een tent en slaapzak heb je het hooguit koud en nat maar als je motor verrot draait heb je meer kosten en problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje vreemd: je koopt wel goedkope motorolie en koelvloeistof voor een, denk ik, forse investering als een automobiel. En je raad goedkope tentjes, zaklampen af.

Bij een tent en slaapzak heb je het hooguit koud en nat maar als je motor verrot draait heb je meer kosten en problemen.

 

Hierbij ga jij ervan uit dat die olie en koelvloeistof slechter is dan de dure.

Hoewel je in NL wellicht wel honderd verschillende merken oliën kunt kopen voor je auto, zijn er geen honderd verschillende producenten. Bovendien zal je motor echt niet 'verrot' draaien door merk A ipv B te gebruiken.

 

Dit geldt voor veel artikelen in de markt. Neem je ruitenwissers, worden allemaal gemaakt door Valeo in Frankrijk en komen vanaf dezelfde band. Zit er een doosje om met het Mercedes logo, dan zijn ze plots vijf keer zo duur als in een generiek wit doosje. Idem voor de twee wasmiddelproducenten die alle merken die je in NL kunt kopen produceren. Voeg aan het witte basispoeder een klein beetje blauwe korreltjes toe, noem het Ariel en vraag er vervolgens drie keer zoveel voor. Grolsch maakt ook 'De Klok' bier, gewoon Grolsch, maar dan goedkoper in een ander blikje. ;)

 

Deze praktijk is gewoon handige marketing. Ipv alleen het A merk segment verkoop je hetzelfde product ook als goedkoper merk in een ander jasje, hierdoor bedien je een groter deel van de markt = meer winst. Wordt met zeer veel producten gedaan; Margarine, Pindakaas, hagelslag, groenten in pot en blik, etc. Uit de fabrieken van Calvé en Hak rollen bv. heel veel verschillende merken, alleen het etiket verschilt. Zo kan ik nog wel even doorgaan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

goedkope motorolie en koelvloeistof voor een, denk ik, forse investering als een automobiel.

 

Daar ben ik het voor een groot gedeelte mee eens! Maar vergeet niet dat er mensen zijn die dure olie in de auto gooien, en vervolgens denken dat ze er jaren mee kunnen rijden. Dan beter goedkope olie en regelmatig verversen. Misschien wel eerder dan de interval aangeeft :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de fietsbanden reparatiesetjes zijn bij de Eksjon spotgoedkoop, vergeleken met HEMA of Simson.

1 euro per stuk geloof ik. En het eerste wat je van zo'n setje weg kan gooien, is de tube uitgeharde solutie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar vergeet niet dat er mensen zijn die dure olie in de auto gooien, en vervolgens denken dat ze er jaren mee kunnen rijden. Dan beter goedkope olie en regelmatig verversen. Misschien wel eerder dan de interval aangeeft :rolleyes:

 

Dat hele olieverversen is een commerciële truc. Ik heb eens met een voormalige garagehouder annex Audi-dealer ztten praten. Die heeft mij heel precies de trucjes uitgelegd waarmee garages argeloze klanten een poot uitdraaien. Als je er maar voor zorgt dat de vloeistoffen op peil blijven en de distributieriem tijdig wordt vervangen heb je motortechnisch het belangrijkste wel gehad. Ook de filters hoeven echt niet elk jaar te worden vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hele olieverversen is een commerciële truc. Ik heb eens met een voormalige garagehouder annex Audi-dealer ztten praten. Die heeft mij heel precies de trucjes uitgelegd waarmee garages argeloze klanten een poot uitdraaien. Als je er maar voor zorgt dat de vloeistoffen op peil blijven en de distributieriem tijdig wordt vervangen heb je motortechnisch het belangrijkste wel gehad. Ook de filters hoeven echt niet elk jaar te worden vervangen.

 

Ik zou een dealer die eerst jaren klanten een poot uitdraait en daarna berouw heeft zo wie zo niet vertrouwen.

 

Als je zelf je olie kan analyseren met oa een gaschromatograaf dan kan je inderdaad de olie langer laten zitten. Als je echter aanspraak wilt maken op garantie of coulance dan zou ik maar gewoon de olie verversen conform het boekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de fietsbanden reparatiesetjes zijn bij de Eksjon spotgoedkoop, vergeleken met HEMA of Simson.

1 euro per stuk geloof ik. En het eerste wat je van zo'n setje weg kan gooien, is de tube uitgeharde solutie.

 

even goed op raggen en dan kleeft het ook genoeg. :-) geen solutie nodig!

(wel zorgen dat je eerst met benzine en tolueen gespoeld hebt)

 

disclaimer mocht darwin opduiken: doe dit niet.. stop geen van bovenvermelde chemicaliën in je mond..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een dealer die eerst jaren klanten een poot uitdraait en daarna berouw heeft zo wie zo niet vertrouwen.

 

Alle garagehouders en dealers doen dat. Dat is de business nu eenmaal. Hij had geen berouw, was meer bedoeld om mij te helpen onzinnige kosten te besparen. Voor mij een openbaring. Olie en filters worden evengoed wel vervangen maar niet elk jaar meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hele olieverversen is een commerciële truc. Ik heb eens met een voormalige garagehouder annex Audi-dealer ztten praten. Die heeft mij heel precies de trucjes uitgelegd waarmee garages argeloze klanten een poot uitdraaien. Als je er maar voor zorgt dat de vloeistoffen op peil blijven en de distributieriem tijdig wordt vervangen heb je motortechnisch het belangrijkste wel gehad. Ook de filters hoeven echt niet elk jaar te worden vervangen.

 

Het is een heel lang lopende discussie of je idd überhaupt je olie wel zou moeten vervangen. Zonder dat ik een heleboel lab analyses mag bekijken zou ik het antwoord ook niet definitief weten.

 

In principe gaat olie niet kapot in de motor door gebruik en dat het zwart wordt komt van de roetdeeltjes die zelf supergoed smeren en alleen maar goed zijn. Dat is in theorie, in de praktijk is het wel mogelijk dat door oververhitting de olie kapot gaat (molecuulverbindingen worden verbroken), er op een of andere manier water bijkomt of andere vervuiling (andere auto vloeistoffen) en daardoor de kwaliteit achteruit gaat. Dit kan door de motor lang maximaal te belastingen (oververhitting), simpelweg condens (water) of een miniem lekje ergens in een pakking. Preventief af en toe je olie eens te verversen, voorkomt dan extra slijtage, in de soep lopen zal een blok met slechte olie niet. (ok, als je koppakking het begeeft en de olie mixt met een liter koelvloeistof dan heb je echt een probleem)

 

Sommige oude rakkers ruiken aan de olie en proeven het zelfs om verzuring of afwijkende geur te ontdekken. Dat gaat mij boven de pet en het proeven lijkt mij de manier om je leven met minimaal een decennium te verkorten. ;)

 

Zonder dat ik het chemisch kan testen, ben ik het helemaal met @lewieke eens. Als je het zelf doet, met die voordelige olie van de Action, kost het je minder dan twee tientjes, inclusief nieuw koperen ringetje voor de carterdop en dat eenmaal per jaar ongeveer. Met de Panda ben ik zelfs voor 15 euro al klaar en dan slikt dat ding ook nog alleen maar synthetische 5W30, wat niet het goedkoopste type olie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de fietsbanden reparatiesetjes zijn bij de Eksjon spotgoedkoop, vergeleken met HEMA of Simson.

1 euro per stuk geloof ik. En het eerste wat je van zo'n setje weg kan gooien, is de tube uitgeharde solutie.

@Peerke is dit de Peerke survival? Uit omgeving Eindhoven?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hele olieverversen is een commerciële truc. Ik heb eens met een voormalige garagehouder annex Audi-dealer ztten praten. Die heeft mij heel precies de trucjes uitgelegd waarmee garages argeloze klanten een poot uitdraaien. Als je er maar voor zorgt dat de vloeistoffen op peil blijven en de distributieriem tijdig wordt vervangen heb je motortechnisch het belangrijkste wel gehad. Ook de filters hoeven echt niet elk jaar te worden vervangen.

 

mijn oude beestje krijgt jaarlijks nieuwe alles (lucht diesel en olie filter + nieuwe olie)

Onderin die olie vind ik dan toch ook echt wel aanslag en troep. Ok beestje is niet nieuw meer maar om m nou in zijn eigen stront te laten zitten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

aanraders van de action:

 

1x platbektang met draad knipper

1x schroeven draaier phillips

1x schroeven draaier plat

1x kleine 'onbreekbare' flexibele emmer

bioethanol (kampvuur in n blikje, pas op vuur is heet :p )

aa en aaa batterijen

remmenreiniger, wd40, kruipolie

doppensetje klein en in een doosje

 

het gereedschap heb ik al een tijdje en er is nog niets stuk gegaan (ja gebruik het veel oa bij restauratie van een oude 4x4)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wereldspul (die met de gele dop)!

Volgens mij heb ik het nog nooit gebruikt om daadwerelijk remmen te reinigen, maar je krijgt werkelijk alles (technische/metalen oppervlakken) er perfect en makkelijk mee schoon: ideaal.

 

Toch zou ik wel eens willen weten wat er in zit.

En waarschijnlijk als ik het weet wensen dat ik het nooit geweten zou hebben.....

 

Tis geen gezond spul.

Net als petroleum overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...