Mariskaexcentriek Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Heel blij mee! Gekregen van iemand die bijna 80 is en aan het opruimen is geslagen. Nieuwe kousjes en brandstof gehaald. De hachee smaakte heerlijk! Volgende keer zet ik het stel wel in de schuur, ik kan niet zo goed tegen de petroleumlucht. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
QuickFix Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Die ziet er nog mooi uit: proficiat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vempain Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 een hele mooie aanwinst gefeliciteerd en je zult er vast heel veel plezier en gemak mee gaan hebben Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Changing the mindset Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Wooh, heel nice. Gefeliciteerd! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 leuk! zeker als je dat krijgt van een prep veteraan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wiskers Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Erg leuk, gefeliciteerd ermee en veel kookplezier ervan... Vooral stoven gaat erg goed op zo'n dingetje.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mariskaexcentriek Geplaatst: 14 november 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2014 Hihi...ik kan de gulle gever beter buurman Prep gaan noemen:) Wat hij weggooit, kunnen de 'jongelui' goed gebruiken.. De man zelf is meer van de magnetron Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 ach,ik hoor het al,hij is helemaal verpest Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Mooie aanwinst . Met 3 wieken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mariskaexcentriek Geplaatst: 14 november 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2014 @Geert dus die dingen heten wieken? Ja, het zijn er 3. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Mooie aanwinst . Met 3 wieken? Nee, pitten in het nederlands ;-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dessy Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Ik heb er ook eentje in gebruik, maar doe er lampenolie in, dat stinkt niet..... Ik vind petroleumlucht ook niet lekker! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Ik ga voor Zibro Kristal ook het beste voor je olielampen en petroleumkachels, je ruikt bijna niets. nu bij de praxis voor 53 euro 20 liter. https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/zibro-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983 Of iets goedkoper de Zibro Extra maar hier heb ik geen ervaring mee wat geur betreft. https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/zibro-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Ik ga voor Zibro Kristal ook het beste voor je olielampen en petroleumkachels, je ruikt bijna niets. nu bij de praxis voor 53 euro 20 liter. https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/zibro-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983 Of iets goedkoper de Zibro Extra maar hier heb ik geen ervaring mee wat geur betreft. https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/zibro-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983 Wordt dat spul nu elke week duurder of lijkt dat maar zo? 2,65 per liter! Dat scheelt bijna een euro met de eveneens bijna niet te ruiken lampenolie van Farmlight bij de Jumbo. Zit het ook nog in een makkelijk fles met schenktuit, scheelt weer klootviolen met zo'n 20 liter jerrycan met een trechtertje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Wordt dat spul nu elke week duurder of lijkt dat maar zo? 2,65 per liter! Dat scheelt bijna een euro met de eveneens bijna niet te ruiken lampenolie van Farmlight bij de Jumbo. Zit het ook nog in een makkelijk fles met schenktuit, scheelt weer klootviolen met zo'n 20 liter jerrycan met een trechtertje. Met een trechter in een kleine tank gaat natuurlijk niet, maar daar hebben ze bij Zibro (ook niet op hun achterhoofd gevallen) het volgende op gevonden Zibro Hevelpomp voor Petroleum Brandstof [ATTACH=CONFIG]14602[/ATTACH] Ik doe een litertje in een maatbeker met de handpomp en vul dan de olielamp of kachel. De Zibro Kristal kost trouwens bij de Formido al meer als 60 euro voor de can van 20 liter. Als ik de lampolie in een petroleumlamp doe ruikt je het wel iets en mijn vrouw zegt dat het op het te wasgoed trekt wat te drogen hangt op de overloop. En dan ruikt ze op het werk naar "petroleumboer" Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fragalot Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 wel duur dat pompje.. hetzelfde koop je in de meeste doe het zelf zaken of legerstock voor minder dan 3 euro, soms gaan ze weg aan 1euro ook Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 Met een trechter in een kleine tank gaat natuurlijk niet, maar daar hebben ze bij Zibro (ook niet op hun achterhoofd gevallen) het volgende op gevonden Zibro Hevelpomp voor Petroleum Brandstof Ik doe een litertje in een maatbeker met de handpomp en vul dan de olielamp of kachel. De Zibro Kristal kost trouwens bij de Formido al meer als 60 euro voor de can van 20 liter. Als ik de lampolie in een petroleumlamp doe ruikt je het wel iets en mijn vrouw zegt dat het op het te wasgoed trekt wat te drogen hangt op de overloop. En dan ruikt ze op het werk naar "petroleumboer" Handig ding, voor meer dingen die je in bulk opslaat. Zo'n kogelventiel met slangetje zag ik veel in Hongarije, lijkt me nog iets degelijker, maar kon hem niet zo snel vinden bij de lokale supermarkt/bouwmarkt. Ik stook dus voor het tweede jaar Farmlight blanke lampenolie in m'n kachel en lampen en het verbaasd m'n bezoek dat ze geen petroleum ruiken. Niet vreemd ook want die geur komt voornamelijk van zwavel die in klassieke petroleum gemaakt van aardolie voorkomt. Zowel die Farmlight als Zibro Kristal wordt gemaakt van pure vloeibare paraffine, waar geen zwavel in voorkomt. Hoe moderner/complexer je brander, des te belangrijker wordt de brandstof zuiverheid. Een lamp of petroleumstel brandt op vele soorten petroleum een Zibro Laser kun je beter het juiste spul voeren. Type C petroleum geeft dan nog wel een kenmerkende petroleumgeur, Farmlight lampenolie en Zibro Crystal ruikt hoogstens naar waxinelichtjes die je uitblaast, vooral bij (onzorgvuldig) aansteken en het uitdoen van de kachel/lamp. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 14 november 2014 Delen Geplaatst: 14 november 2014 @Geert dus die dingen heten wieken? Ja, het zijn er 3. Op zijn vlaams Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HenkV Geplaatst: 29 november 2014 Delen Geplaatst: 29 november 2014 @Dessy @Mariskaexcentriek @-geanonimiseerd- @Tom @wiskers Hebben jullie ook enig idee van het verbruik van zo'n petroleumstel? Ik heb er ook één met 3 pitten. Bijvoorbeeld als je er de hele week warme maaltijden voor 2 personen op wil bereiden: aardappels koken. Ik heb namelijk geen idee hoeveel voorraad ik moet aanhouden. Heb nu 5 liter Farmlight olie in voorraad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 29 november 2014 Delen Geplaatst: 29 november 2014 Misschien een week proberen? Weet je meteen hoe je petroleumstel kookt, want een en ander gaat wel langzamer, of anders dan op gas of elektra. Om extra zuinig te zijn kan je petroleumstel combineren met hooikist. In een SHTF is alles om energie te besparen nuttig tenslotte. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HenkV Geplaatst: 29 november 2014 Delen Geplaatst: 29 november 2014 Misschien een week proberen? @Stuudje Zo'n professionele prepper ben ik niet Maar als ik het toch zou uitproberen laat ik het resultaat hier weten. Ik hoop dat iemand op dit forum al ervaring mee heeft. Zou het mijn moeder nog eens kunnen vragen, die is 88 en ze heeft ook ervaring met koken op petroleum. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 29 november 2014 Delen Geplaatst: 29 november 2014 @Dessy @Mariskaexcentriek @-geanonimiseerd- @Tom @wiskers Hebben jullie ook enig idee van het verbruik van zo'n petroleumstel? Ik heb er ook één met 3 pitten. Bijvoorbeeld als je er de hele week warme maaltijden voor 2 personen op wil bereiden: aardappels koken. Ik heb namelijk geen idee hoeveel voorraad ik moet aanhouden. Heb nu 5 liter Farmlight olie in voorraad. 3 pitten/wieken verbruiken ongeveer - want dat hangt uiteraard af van hoe ver je deze open zet- ongeveer 100 a 150 ml per uur, en geeft dan ongeveer 900 a 1100 watt verwarming. Nu kan je zelf uitrekenen wat je aan voorraad wil hebben. Dit was althans onze ervaring met een zelfde toestel waar m'n ouders op kookten vroeger, in hun oude vakantie huisje in het bos, waar geen waterleiding, geen aardgas, geen riool en geen elektra was M'n vader had altijd een voorraad van zo'n 160 liter, ze gebruikten de olie ook voor de olielampen. De trechters die hij gebruikte met aftanken veegde hij af met steeds dezelfde doeken, en die doeken gebruikte hij weer om z'n gereedschappen te reinigen en smeren. Werden die doeken te smerig dan startte hij er de openhaard mee op 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HenkV Geplaatst: 29 november 2014 Delen Geplaatst: 29 november 2014 @Highway Geweldig bedankt! Dat is toch het mooie van zo'n forum: veel ervaring aanwezig op talloze gebieden. 5 liter geeft mij dan ongeveer 3 weken om te koken. Dat betekent dat Farmlight olie bovenaan het lijstje met gewenste aankopen komt te staan (Deze wasvandaag trouwens uitverkocht bij de Jumbo) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 29 november 2014 Delen Geplaatst: 29 november 2014 @Highway Geweldig bedankt! Dat is toch het mooie van zo'n forum: veel ervaring aanwezig op talloze gebieden. 5 liter geeft mij dan ongeveer 3 weken om te koken. Dat betekent dat Farmlight olie bovenaan het lijstje met gewenste aankopen komt te staan (Deze wasvandaag trouwens uitverkocht bij de Jumbo) Water koken op een petroleumstel: http://preppers.nl/forum/threads/7892-Water-koken-op-een-petroleumstelletje Bij de Jumbo is het spul regelmatig uitverkocht en nauwelijks aan te slepen. Hier bestellen mensen het ook vaak per doos, dat kan ook bij de Jumbo, want veel hebben zo'n kacheltje in hun schuurtje hier in de buurt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HenkV Geplaatst: 29 november 2014 Delen Geplaatst: 29 november 2014 Water koken op een petroleumstel: http://preppers.nl/forum/threads/7892-Water-koken-op-een-petroleumstelletje @Raycoupe Bedankt voor die link, had ik niet gevonden voordat ik mijn vraag stelde Kan iemand ook nog iets zeggen over de levensduur van de lonten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.