Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noodladder


pettas

Aanbevolen berichten

Beste mede Preppers,

 

Ik weet niet precies of ik dit in de goede categorie heb geplaatst maar ik zou even niet weten in welke het zou moeten.

 

Aangezien ik vier hoog woon en eigenlijk me enigste vlucht route via de voordeur is ben ik van plan om een vluchtladder aan te schaffen die uitgerold 7 meter is. Ik wil deze aanschaffen voor een evacuatie waarbij de voordeur niet bereikt kan worden. Echter zit ik met een probleem hoe kan ik het beste mijn kids hierop meenemen.

 

Ik en mijn vrouw zouden op eigen kracht via de ladder naar beneden kunnen met een BOB tas op de rug. Eventueel zou de oudste (6 jaar) ook op eigen kracht naar beneden kunnen in de armen van mij of me vrouw. Dus wanneer ze eventueel los zou laten ze tegen mijn of mijn vrouw der borstkas aanvalt en wij dus haar tegen kunnen houden.

 

Maar hoe neem ik een kleine van 2 jaar mee naar beneden. Ik zat zelf te denken aan een soort tuig voor bergbeklimmers maar in uiterste noodsituatie moet er snel gehandeld kunnen worden en zo'n tuig kan door een misstap al snel in de war kunnen raken.

 

Graag zou ik de visie van andere preppers hierop willen zien en hoe die zouden handelen in zo'n situatie.

 

Greetz

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@pettas je woont vier hoog, da's dus zo'n 10-12 meter hoog, maar je wilt een noodladder van 7 meter kopen. Ga je die laatste meters springen :confused:

Je kleinste kind zou ik op de rug dragen in een draagzak o.i.d.. De zesjarige zou ik als tweede laten gaan, na je vrouw, en met een harnas aan zodat je hem van bovenaf kunt zekeren.

In elk geval zul je dit enige keren moeten oefenen want het is lastiger dan je denkt.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mede Preppers,

 

Ik weet niet precies of ik dit in de goede categorie heb geplaatst maar ik zou even niet weten in welke het zou moeten.

 

Aangezien ik vier hoog woon en eigenlijk me enigste vlucht route via de voordeur is ben ik van plan om een vluchtladder aan te schaffen die uitgerold 7 meter is. Ik wil deze aanschaffen voor een evacuatie waarbij de voordeur niet bereikt kan worden. Echter zit ik met een probleem hoe kan ik het beste mijn kids hierop meenemen.

 

Ik en mijn vrouw zouden op eigen kracht via de ladder naar beneden kunnen met een BOB tas op de rug. Eventueel zou de oudste (6 jaar) ook op eigen kracht naar beneden kunnen in de armen van mij of me vrouw. Dus wanneer ze eventueel los zou laten ze tegen mijn of mijn vrouw der borstkas aanvalt en wij dus haar tegen kunnen houden.

 

Maar hoe neem ik een kleine van 2 jaar mee naar beneden. Ik zat zelf te denken aan een soort tuig voor bergbeklimmers maar in uiterste noodsituatie moet er snel gehandeld kunnen worden en zo'n tuig kan door een misstap al snel in de war kunnen raken.

 

Graag zou ik de visie van andere preppers hierop willen zien en hoe die zouden handelen in zo'n situatie.

 

Greetz

Peter

 

Je kan een klimharnas uit touw maken en zorgen dat je 10 meter touw hebt liggen waarmee je de kleine kan beveiligen als hij naar beneden klimt. Als je het harnasje vooraf klaarmaakt en klaar legt stapt ie er zo in. Met een beetje creativiteit maak je ook een schouderharnas waarmee je kan voorkomen dat hij op zijn heupen scharniert en alsnog naar beneden valt.

 

[ATTACH=CONFIG]13670[/ATTACH]

http://www.wikihow.com/Tie-a-Swiss-Seat-Rappel-Harness

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een klimharnas uit touw maken en zorgen dat je 10 meter touw hebt liggen waarmee je de kleine kan beveiligen als hij naar beneden klimt. Als je het harnasje vooraf klaarmaakt en klaar legt stapt ie er zo in. Met een beetje creativiteit maak je ook een schouderharnas waarmee je kan voorkomen dat hij op zijn heupen scharniert en alsnog naar beneden valt.

 

Met een beetje creativiteit maak je ook een schouderharnas waarmee je kan voorkomen dat hij op zijn heupen scharniert en alsnog naar beneden valt.

 

Dit is geen vorm van creativiteit maar een must voor iedereen die nog nooit geklommen heeft. Een "heupgordel" breekt je rug bij een val of achterover slaan. En ja ik weet dat je er veel kan kopen en dat ze vaak gebruikt worden bij sportklimmen maar dat maakt ze niet veiliger voor de medemens die nooit klimt.

 

Plaatje is in mijn ogen fout: wij eisten van cusisten altijd (stalen) schroefkarabiners om te zekeren.

 

Tip: Zet een oogbout vast in de muur boven je balkon om vanaf te zekeren.

Ga eens langs bij een lokale klimvereniging en verdiep je samen met de familie in abseilen.

 

Je kan natuurlijk ook met de buren gaan praten over een mogelijke oversteek van het ene balkon naar het andere.

 

Bob meenemen ? Die gooi te toch naar beneden.

 

Rugzak > leeg > gat links en rechts onderin > beentjes er door en op je rug dragen

 

Oefenen, oefenen, oefenen en nog een keer oefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan ik heb inmiddels een langere ladder van 12 meter gevonden op het internet dus dat probleem is opgelost. Draagzak is geen optie omdat mijn vrouw en ik beide een BOB op ons rug willen gaan dragen. Dat met tuigje voor de zesjarige klinkt wel interessant ik zal dit meenemen in mijn plan.

 

@jobs jij bedoelt dus eigenlijk je kind aan een touw met tuigje vrij laten zakken en als ze beneden opgevangen is dat ik dan pas afdaal? Klinkt mij ook erg goed in de oren ze zal snel kunnen zakken.

 

@lewieke ik zal vanmiddag eens een blik werpen op dat harnasje ziet er interessant uit ik ga hier zeker even op oefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan ik heb inmiddels een langere ladder van 12 meter gevonden op het internet dus dat probleem is opgelost. Draagzak is geen optie omdat mijn vrouw en ik beide een BOB op ons rug willen gaan dragen. Dat met tuigje voor de zesjarige klinkt wel interessant ik zal dit meenemen in mijn plan.

 

@ jobs jij bedoelt dus eigenlijk je kind aan een toch met tuigje vrij laten zakken en als ze beneden opgevangen is dat ik dan pas afdaal? Klinkt mij ook erg goed in de oren ze zal snel kunnen zakken.

 

@lewieke ik zal vanmiddag eens een blik werpen op dat harnasje ziet er interessant uit ik ga hier zeker even op oefenen.

 

KISS opmerking: Je hebt de ladder gevonden toch? koop die ladder, koop een paar handschoenen en 30 meter paracord.

 

Kind neem je in een tuigje gewoon op de rug, je bug out bags maak je vast aan het paracord en die laat dan gewoon aan het touw zakken voor jezelf naar beneden gaat, dat zou niet meer dan 30 seconden duren (vergeet niet je handschoenen te dragen daarvoor), is je vrouw en kind beneden op de grond dan ga jij via de brandladder naar beneden. Let er namelijk op: brand ladders zijn getest tot een bepaald gewicht, gaan er meerdere mensen tegelijk op die ladder dan kan je dat gewicht overschrijden.

 

Ik vind het geweldig dat je aan een nooduitgang denkt, maar vergeet niet dat het allerbelangrijkste is dat je kalm moet blijven en blijft denken in die situatie. Zorg voor een vluchtplan en zorg ervoor dat iedereen in je gezin dat kent, ook de kleine details. Hoe simpeler het plan hoe makkelijker om het te onthouden voor iedereen.

 

het afdalen met een touw en harnas is veel te gevaarlijk en te ingewikkeld. Er zijn teveel dingen die fout kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Abseilen had ik inderdaad nog niet gedacht lijkt mij een zeer snel iets op naar beneden te komen denk dat ik maar eens langs ga bij een klimvereniging.

 

Abseilen, gaat het niet worden. Behalve dat je hele gezin moet leren abseilen, moeten ze ook de uitrusting aan kunnen doen in tijd van nood, uitrusting moet worden onderhouden, touw moet zelfs om de zoveel jaar vervangen worden , zelfs als je het niet gebruikt en niet te vergeten je kinderen groeien, dat betekend dat je ook om de zoveel tijd nieuwe uitrusting nodig hebt. Ow en je abseilen is een sport, je zal het regelmatig moeten doen samen met je hele gezin zodat ze in geval van nood weten wat ze doen zonder fouten te maken. Want 1 fout en ze kunnen 12 meter naar beneden vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-

 

Jij hebt verstand van klimmen begrijp ik. Dan vast ook van vallen. Ik woon 1 hoog. Mijn plan is om bij brand het balkon op te gaan (deur naar balkon is in de slaapkamer), m'n bob naar beneden te laten vallen en erachteraan te springen. Nouja, springen, ik wil over de railing klimmen, aan de onderkant gaan hangen en dan loslaten. Dan is het nog zo'n 2 meter van m'n voeten naar de grond.

Ik kom in struikgewas terecht van ongeveer 40cm hoog. Van die dicht opelkaarstaande dingen die je vaak bij flats ziet. Is dat een heel groot risico dat ik nu neem? Zal ik ook aan een uitrol laddertje moeten? En hoe kun je het best proberen neer te komen bij zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053 thanx voor je input. De tassen laten zakken via een touw geniaal haha zo simpel dat ik daar niet aan heb gedacht zo hou ik me rug vrij voor de kleine. Momenteel ben ik ook bezig om alles samen te bespreken met mijn vrouw alles doen wij samen. Sommige dingen vertellen wij aan onze oudste ze hoort in ieder geval wat ze moet weten en wat niet.

 

Comminucatie is er genoeg in het gezin alleen die kleinste snapt het natuurlijk niet allemaal maar spelender wijs proberen wij toch wat dingen bij te brengen. De evecuatie willen wij daarom ook gaan oefenen op het afdalen na me buren zien me al hangen hahaha.

 

Greetz

peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorkeur zou uitgaan naar het laten afdalen van je gezin in de volgende volgorde: Vrouw + kind 1 / Kind 2 en jijzelf.

Ik zou alleen niet voor een ladder kiezen aangezien het veel tijd kost om een ladder (zeker een touwladder) af te dalen en dat dit niet zonder gevaar gaat. Het meest veilige lijkt mij toch iets met Alpine uitrusting. Dit klinkt duur, maar valt eigenlijk best mee als je een beetje uitzoekt wat je wilt hebben.

 

Kijk eens naar: Laten Afdalen en Zelf Afdalen. Ik heb in dit geval gekozen voor een GriGri 2 vanwege de veiligheid en het auto-block systeem wanneer je het touw laat schieten. Een goedkoper alternatief zou een standaard afdaalachtje kunnen zijn maar dit is dan ook weer onveiliger omdat er geen auto-block op zit.

 

Je kan dan wel nog kiezen of je voor een klimbroekje gaat of voor een sling . Waarbij ik als afdaler de voorkeur geef aan een broekje vanwege de stabiliteit. De Sling zou je om degene die afdaalt kunnen doen.

 

Afdalen.jpg.76a5a2b60e683d4e64dff8beb2fb2b87.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Abseilen, gaat het niet worden. Behalve dat je hele gezin moet leren abseilen, moeten ze ook de uitrusting aan kunnen doen in tijd van nood, uitrusting moet worden onderhouden, touw moet zelfs om de zoveel jaar vervangen worden , zelfs als je het niet gebruikt en niet te vergeten je kinderen groeien, dat betekend dat je ook om de zoveel tijd nieuwe uitrusting nodig hebt. Ow en je abseilen is een sport, je zal het regelmatig moeten doen samen met je hele gezin zodat ze in geval van nood weten wat ze doen zonder fouten te maken. Want 1 fout en ze kunnen 12 meter naar beneden vallen.

 

jep, en het zelf = onervaren, een tuigje knopen en langs een wankele "brandladder" naar beneden gaan hoef je niet te oefenen ?

Je gaat voor veiligheid of niet. Zo wie zo heb je misschien weinig tijd maar je kan ook abseilen zonder tuigje etc. En een acht lussen en een borstring knopen kan je van te voren doen en kost je echt de kop niet.

 

Maar goed je kan ook het risico van vallen incalculeren als een noodlottige bijkomstigheid of zo.

 

Het begint al met de keuze of Bob of je rug of Marike.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-

 

Jij hebt verstand van klimmen begrijp ik. Dan vast ook van vallen. Ik woon 1 hoog. Mijn plan is om bij brand het balkon op te gaan (deur naar balkon is in de slaapkamer), m'n bob naar beneden te laten vallen en erachteraan te springen. Nouja, springen, ik wil over de railing klimmen, aan de onderkant gaan hangen en dan loslaten. Dan is het nog zo'n 2 meter van m'n voeten naar de grond.

Ik kom in struikgewas terecht van ongeveer 40cm hoog. Van die dicht opelkaarstaande dingen die je vaak bij flats ziet. Is dat een heel groot risico dat ik nu neem? Zal ik ook aan een uitrol laddertje moeten? En hoe kun je het best proberen neer te komen bij zoiets?

 

Jeb heb ik.

 

Als antwoord het volgend ewar gebeurde verhaal:

 

Bij een collega hangen twee schilderijtjes scheef in het trapgat van zijn woning. Dus vaste trap naar 1e verdieping. Hij klimkt via ladder constructie (details ontbreken tot de huidige dag) in het trapgat om ze recht te hangen. Kort verhaal hij duivelt van de trap en komt beneden neer, breekt zijn enkel /voet.

 

Resultaat: langen tijd buiten dienst, kan nooit meer hard lopen of sporten tengevolge van een zere voet.

 

Need I say more ?

 

Je hebt mensen die van 2hoog , meestal onder invloed, naar beneden vallen zonder iets noemenswaardig te bezeren. Maar als jij of ik een bewuste sprong maken breken we geheid eea.

 

Conclusie niet doen dus, tenzij je met de rug naar het vuur staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeb heb ik.

 

Als antwoord het volgend ewar gebeurde verhaal:

 

Bij een collega hangen twee schilderijtjes scheef in het trapgat van zijn woning. Dus vaste trap naar 1e verdieping. Hij klimkt via ladder constructie (details ontbreken tot de huidige dag) in het trapgat om ze recht te hangen. Kort verhaal hij duivelt van de trap en komt beneden neer, breekt zijn enkel /voet.

 

Resultaat: langen tijd buiten dienst, kan nooit meer hard lopen of sporten tengevolge van een zere voet.

 

Need I say more ?

 

Je hebt mensen die van 2hoog , meestal onder invloed, naar beneden vallen zonder iets noemenswaardig te bezeren. Maar als jij of ik een bewuste sprong maken breken we geheid eea.

 

Conclusie niet doen dus, tenzij je met de rug naar het vuur staat.

 

Ok, dank. Ik zal je advies ter harte nemen en op zoek gaan naar een ladder of een dik touw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorkeur zou uitgaan naar het laten afdalen van je gezin in de volgende volgorde: Vrouw + kind 1 / Kind 2 en jijzelf.

 

Zo dah gaat hard hier ;-))

 

1) Denk er ook aan dat als jij die ladder laat zakken misschien je beneden buurman denkt shit daz handig en jij kan dat ding niet gebruiken...

 

2) kan ook zijn dat de benedenverdieping in de fik staat of enorme rook ontwikkeling veroorzaakt. Dus ankerpunt aan de zijkant van je balkon is misschien handiger. Misschien zelfs links en rechts één.

 

3) waarom Bob niet in de kelderbox opsluiten ?

 

4) met twee ankerpunten aan de galerij kan je daar ook snel abseilen als de trap geblokkeerd is.

 

Overigens zou ik nooit met 2de hands spullen klimmen gaan maar als nood abseilen kun je ook voor 2de hands gaan.

Wel via een klimvereniging en pas als laatste optie via mp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dank. Ik zal je advies ter harte nemen en op zoek gaan naar een ladder of een dik touw.

 

Als je alleen bent > leer abseilen. Is niet moeilijk maar je moet het een keer gedaan hebben. Hoewel van 1 hoog.

En geloof me over de rand stappen is het meest onnatuurlijke wat je dan doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alleen bent > leer abseilen. Is niet moeilijk maar je moet het een keer gedaan hebben. Hoewel van 1 hoog.

En geloof me over de rand stappen is het meest onnatuurlijke wat je dan doet.

 

Ik heb al hoogtevrees O.o. Moest laatst het platje op onder m'n raam in m'n computerhok om met ductape isolatie te beschermen die naar de buitenunit van de airco gaat. Bah... Uit het raam klimmen vond ik al niet leuk.

Maar als het moet dan moet het. Ik raak niet zo snel in paniek gelukkig, ik kan het wel beheersen. Heb ook nog 2 katten die als het even kan ge-evacueerd moeten worden. Ik heb al een touw gemaakt van twee lengtes paracord met een haak eraan. Kan ik ze in een reismand doen bijelkaar en naar de grond laten zakken. Dan gaan ze nergens meer heen. Maar goed, dit is alleen relevant in geval van een brand. En dan ook nog zoeen dat ik er voor van het balkon moet. Kans daarop is redelijk klein. Elke ruimte heeft ook z'n eigen rook- of hittemelder die zijna aangesloten op het centraal alarmsysteem in huis. Dus er moet wel iets heel aparts aan de hand zijn als ik het niet in de gaten heb voordat ik het niet meer zelf kan blussen met m'n 8 liter schuimgeval en m'n 3 2 liter poederblussers.

 

Maar je weet nooit. Zoveel werk is het niet om het even voor te bereiden.

 

Ik heb 1 keer ge-abseiled. Waren we ergens met school (alweer jaaaaren terug dus). Was ook niet zo vreselijk hoog, meter of 8 geloof ik, en we kregen een compleet harnas met een of ander extra touw om met zo'n remding voor als het niet goed ging. Heb 't gedaan maar kan nu niet zeggen dat ik er vreselijk veel lol in had :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een hoogte van 10/12 meter uite een raam een touwladder afklimmen met een kind of tas op je rug lijkt me niet erg veilig, zeker niet als je dit nooit geoefend hebt.

een volwassene weet nog wel een beetje wat hij/zij doet, maar van een kind kan/mag je dit nooit verwachten. "hou je maar goed vast aan mama, en niet loslaten hoor" gaat niet werken. Zeker niet als je dan ook nog eens je evenwicht op een wiebelig laddertje wil bewaren en je dus ook geen handen vrij hebt om je met je kind te bemoeien. daarnaast verander je je zwaartepunt wel heel erg drastisch met vergroting valgevaar.

 

 

Voor het in veiligheid brengen van je kinderen zou ik er voor kiezen om ze te laten zakken aan een (klim) touw. De grootste in een (al of niet tweedehands)heupgordeltje, (Hou het touw HIER vast - tegen scharnieren-) de kleinste in een integraal gordeltje, of desnoods in een grote, sterke tas waar de kleine niet zelf uit kan (plunjebaal bijvoorbeeld of rugzak)(wel even testen of het een flink gewicht aan kan door op te hangen en te vullen met flessen water e.d.) of een maxicosi(als dat nog past)Zorgen dat mama beneden staatom ze op te vangen.

 

Mijn volgorde zou zijn: mama, kinderen, ikzelf. BOB's laat ik buiten beschouwing omdat je die desnoods meteen over de railing kan mikken in de bosjes ofzo.(niet op je rug meenemen als je met een heupgordeltje abseilt ivm verstoorde balans.

 

Als je uitgaat van klimtouw en materiaal, inderdaad oefenen!! en hou het simpel. Mijn persoonlijke voorkeur voor een noodabseil zal dan ook een achtje (of HMS) zijn, simpel weg omdat er geen blokkering op zit en je er voor de prijs van een grigri genoeg kan kopen voor het hele gezin. Wel MOET je (een beetje) weten wat je doet.

 

Voor de veiligheid zou je klimmateriaal inderdaad iedere paar jaar moeten vervangen ook als je het niet gebruikt, (sport) klimmateriaal is echter berekend op extremen die je in de sport wel bereikt (grote -voorklim-vallen) maar bij een statische evacuatie niet zo snel. Ik gebruik zelf nogsteeds een oud afgekeurd klimtouw voor het takelen van grote zware objecten (stukken hout uit bomen etc. en durf hier ook nog prima mee te abseilen van een statische constructie. Voor klimmen zal ik deze echter NOOIT meer gebruiken. (mammut en petzl hadden altijd een mooie calculator voor valkrachten op een touw).

 

Belangrijkste is dat je (zeker gezien de hoogte) je materialen kent en weet hoe het te gebruiken en dit ook hebt geoefend. Ga er in dergelijke gevallen nooit vanuit dat je het wel leert uit een boekje. Sommige dingen moet je letterlijk en figuurlijk blind kunnen doen (knopen leggen, gordel aantrekken/controleren etc.)

 

Natuurlijk kan je altijd de gok wagen dat het wel goed komt als je langs de regenpijp naar beneden klimt, maar je denkt er nu bewust over na, en dan kan je het natuurlijk maar beter meteen goed doen ;-)

 

My two cents,

 

GreetZ

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even algemeen:

 

Ik heb een uitschuifladder tot de 2de verdieping.

 

Je kan je natuurlijk ook iets voorstellen in de trend van: bovenbuurman mag ik een ladder vastmaken aan je balkon. Dan het laatste deel van jouw balkon naar beneden optrekken, zodat onbevoegden er niet bij kunnen. Als het nodig is laat je het onderste deel zakken en kan jij en je boven buurman ontsnappen.

 

Iets anders is zo'n moderne uitschuifladder op je balkon. Afhankelijk natuurlijk van de hoogte. Neemt weinig ruimte in.

 

Ik zou ook iets nemen dat je boven je vastmaakt of uitsteekt. Dat maakt instappen makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veiligheid gaat voor alles en mag m.i. dan ook wat kosten. Als een vluchtladder of -touw of zelf abseilen geen optie is of problematisch, ga dan voor een 'automatisch' abseilapparaat met centrifugaalrem zoals deze: http://www.voorzekeren.nl/winkel/brand/vluchtset-detail. Kost een rib uit je lijf, maar geeft toch wel een gevoel van preparedness. Nu nog oefenen. Veel succes. vluchtset-voor-grote-hoogte_154x154.jpg.037ff4445d10d0d10a815e34b16d7f23.jpgVluchtautomaat_detail.jpg.4f83ada3ddfc12c0a0b96be5870521bb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan ik heb inmiddels een langere ladder van 12 meter gevonden op het internet dus dat probleem is opgelost. Draagzak is geen optie omdat mijn vrouw en ik beide een BOB op ons rug willen gaan dragen. Dat met tuigje voor de zesjarige klinkt wel interessant ik zal dit meenemen in mijn plan.

 

@jobs jij bedoelt dus eigenlijk je kind aan een touw met tuigje vrij laten zakken en als ze beneden opgevangen is dat ik dan pas afdaal? Klinkt mij ook erg goed in de oren ze zal snel kunnen zakken.

 

@lewieke ik zal vanmiddag eens een blik werpen op dat harnasje ziet er interessant uit ik ga hier zeker even op oefenen.

 

@pettas zou je de link naar de gevonden ladder en prijs willen delen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...