Ga naar inhoud
GENEGEERD

Groente en fruit bij de BOL


Maistro

Aanbevolen berichten

Allen,

 

Ik zit te worstelen met de volgende vraag:

Welke groentes en fruitsoorten zijn onderhoudsvrij zodat deze bij de BOL te planten zijn zodat als je aankomt er ook uit het wild voor een gedeelte gegeten kan worden?

Ik heb heb gezocht via de zoekfunctie maar kwam geen topic hieromtrent tegen.

 

Van: bramen, aarbeien, appel en perenbomen weet ik maar is er ook meer? (groentes)

Want als ik het goed heb zijn bijna alle groentes tegenwoordig niet meer "zuiver". (de zaden die ze zelf produceren zijn niet rasecht meer)

Dit zou betekenen dat de kans niet groot is dat de groentes overleven zegmaar.

 

Dit omdat ik niet vaak bij de BOL kan komen omdat die niet dichtbij is.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden!

 

Tha Maistro :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

aardpeer misschien (http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1181904/2009/11/21/Plant-een-aardpeer-en-je-hebt-tot-in-lengte-van-dagen-te-eten.dhtml) maar heb ik geen ervaring mee.

het probleem is de meeste groenten die wij eten zijn één- of tweejarigen, daarom overleven ze het niet, niets te maken met kwaliteit van zaad.

wat je kunt doen is in het voorjaar naar de BOL om te zaaien, en later in het jaar oogsten. aardappelen bv kun je gedurende vele maanden oogsten, kool, uien, bruine bonen wellicht......

tevens kun je kijken welke eetbare wilde planten er voorkomen bij de BOL, veel van onze wilde planten ("onkruid") hebben eetbaar blad/bloem/vrucht/etc. zijn veel boeken over te krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

aardpeer misschien (http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1181904/2009/11/21/Plant-een-aardpeer-en-je-hebt-tot-in-lengte-van-dagen-te-eten.dhtml) maar heb ik geen ervaring mee.

het probleem is de meeste groenten die wij eten zijn één- of tweejarigen, daarom overleven ze het niet, niets te maken met kwaliteit van zaad.

wat je kunt doen is in het voorjaar naar de BOL om te zaaien, en later in het jaar oogsten. aardappelen bv kun je gedurende vele maanden oogsten, kool, uien, bruine bonen wellicht......

tevens kun je kijken welke eetbare wilde planten er voorkomen bij de BOL, veel van onze wilde planten ("onkruid") hebben eetbaar blad/bloem/vrucht/etc. zijn veel boeken over te krijgen

 

Ah kijk, dat is het probleem waarom ze niet overleven dus...

Ja er in het voorjaar heengaan is uiteraard een optie, maar zocht meer naar groentes die geen "hulp" nodig hebben zodat het terrein er vrij onaangetast uit blijft zien vandaar.

Goeie tip over een boek zoeken voor eetbare planten, ga ik zeker iets mee doen. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Maistro , je wilt dus eigenlijk een groente die zichzelf uitzaait, die je in het bos oid kunt zetten, en dan hopen dat -ie er over pakweg tien jaar nog voorkomt. Dan zou ik idd aan fruit bomen en struiken denken. Maar bonen doen het volgens mij ook, De peulen vallen op de grond, of gaan open, en hopla er is weer gezaaid. Ik zou het gewoon proberen met van alles, en dan wel af en toe gaan kijken hoe het erbij staat. Zoek ook eens op permacultuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een wilde perenboom staan (pera forestal), net buiten mijn finca staat een wilde appel (harde appel en behoorlijk zuur), verder staan er sleedoorns.

Een eindje verderop staan hazelnootstruiken en tamme kastanjes en een vriendin van ons weet ook nog walnootbomen.

Er staan natuurlijk een hele hoop bramen (op een gegeven moment lust ik ze niet meer) en er staan vlierbessen.

 

Aan al deze dingen doe ik vanzelfsprekend niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen inderdaad met fruit struiken en bomen, maar vooral ook noten bomen. En naar mijn idee hebben alle planten een voortplantingsdrift. Als je een plant te lang laat staan komen er meestal vanzelf zaden die zich gaan verspreiden,het zal er niet netjes uitzien maar je hebt in ieder geval wat staan. Zorg er voor dat je geen hybride zaden koopt deze zijn inderdaad niet raszuiver meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een wilde perenboom staan (pera forestal), net buiten mijn finca staat een wilde appel (harde appel en behoorlijk zuur), verder staan er sleedoorns.

Een eindje verderop staan hazelnootstruiken en tamme kastanjes en een vriendin van ons weet ook nog walnootbomen.

Er staan natuurlijk een hele hoop bramen (op een gegeven moment lust ik ze niet meer) en er staan vlierbessen.

 

Aan al deze dingen doe ik vanzelfsprekend niks...

 

Als je iets niet meer lekker vind kun je er andere dingen van maken zoals jam of compote en van de appels appelmoes dit kan je eventueel met iemand ruilen voor wat anders. Dit zorgt voor variatie en samenwerking, want tenslotte begint een nieuwe beschaving bij samenwerking;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener weet veel van zaden en gewassen en mogelijk ook hoe je de juiste soorten te pakken krijgt.

 

Thanks voor de heads up.

 

@Maistro,

 

Ik zag de aardpeer al voorbij komen.

Die kun je jaren laten staan zonder er ook maar één blik op te werpen.

Misschien is het wel een idee dat ik een flinke zak met aardpeer knolletjes het forum rondstuur...

Mocht hier interesse voor zijn heb je die iig al te pakken.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan proberen rode melde te zaaien. Deze zaait zichzelf nadien uit. De blaadjes kan je eten en bereiden zoals spinazie. Aardpeer zou ik ook aanraden, maar het is een woekeraar. Plant hem dan ook ver genoeg van je andere groenten. Je kan hem wel in de buurt van Vlierboom planten. Knolletjes vanaf eind okober rooien. Enkele laten zitten en volgend jaar heb je opnieuw een volledig bedje . Ik zou me verdiepen in permacultuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

je kunt ook eens kijken voor artisjok, deze plant geeft ook al gauw een jaar of 4 vruchten.

ik hoorde laatst volgens mij ook ergens dat broccoli een vrij lange drager is van vruchten (dat wij ze te snel uit de tuinen halen).

mais is ook lekker om zelf te kweken, de hoge sterke stengels kun je zelfs gebruiken om je BOL wat meer te verbergen.

 

het is al gezegd hier, maar als je de planten laat staan krijg je sowieso verspreiding, ook de 1jarige planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook eens zoeken op voedselbos of agroforestry. Op de site van bijvoorbeeld Martin Crawford kan je een heleboel eetbare meerjarige planten/struiken/bomen bestellen. http://www.agroforestry.co.uk/

Om nog enkele interessante planten te noemen die nog niet vermeld zijn in deze draad:

bijv. Bamboe (phyllostachys-soorten). Alle soorten bamboe leveren eetbare scheuten op. Bovendien kan je de stokken voor allerlei doeleinden gebruiken.

Ook een interessante vind ik bijv. de kleinbladige linde (Tilia Cordata), de jonge blaadjes zijn een prima vervanger van sla, van de bloempjes kan je thee trekken en is ook een ideale bijenplant.

Nog enkele interessante: siberische den (pinus cembra) levert dennenzaadjes, evident walnoten, mispels, grootvruchtige meidoorns, sierkwee (Chaenomeles Japonica), rode- witte- zwarte bessen,olijfwilg (Elaeagnus Umbellata) levert bessen en bemest de grond door symbiose in de wortels met nitrificerende bacteriën, appelmunt levert blaadjes voor in de sla en voor de thee - woekert lekker en is een prima bijenplant.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, echter ik heb het meeste van mijn kennis gehaald uit het boek Creating a forest garden van Martin Crawford dat ik ten zeerste kan aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...