Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 02/18/20 in alle zones

  1. Waarde preppers, Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met het aanpassen van een van de auto's waarvan de XC70 de beste kandidaat was als BOV. Inmiddels is de auto voorzien van een 2e accu die aangesloten is via een Cyrix relais dat automatisch de 2e accu afkoppelt zodra de spanning van de hoofdaccu te laag wordt. Mocht de hoofdaccu helemaal leeg raken, of een te lage spanning hebben om de auto te starten dan kan met 1 druk op de knop de 2e accu gekoppeld worden. Achter de 2e accu hangt een 230v omvormer, de aansluiting voor de Mobicool koelkast en meerde USB aansluitingen. Ook de communicatie apparatuur (27MC + VHF set) zijn aangesloten op deze accu. Verder is hij voorzien van flinke BF Goodrich T/A KO2 offroad banden, skidplate, LED verstraler en sinds enkele maanden ook een Thule dakdrager waar de velg met BF Goodrich reserveband op ligt (met een thuisbrengertje of normale band zou het differentieel binnen no-time kapot gaan). Rondom geblindeerd met geniale SolarPlexius platen en een aangepaste achterbank die helemaal plat kan en 190cm ligruimte biedt. Ik heb lang overwogen om een busje of iets dergelijks aan te schaffen als BOV, maar het vermogen, de wegligging en offroad-mogelijkheden van een AWD voertuig hebben me toch over de streep getrokken. Zelfs met het roofrack (dat flink wat afbreuk doet aan de aerodynamica) haalt hij met gemak de 200 en in de diepe modder is hij nog veel beter in zijn element, een paar weken geleden heb ik hem tot de bodemplaat in de modder gehad en zonder klagen klom hij er weer uit (moest het toch even zeker weten). Het motorblok is vlak voor aankoop vervangen en heeft nu zo'n 150k gelopen, dus hij moet nog probleemloos 350k meegaan Verder is uiteraard in alle auto's een GHB aanwezig, alsmede 20L water, een paar dagen aan voedsel, slaapzak, hygiëne artikelen, losse portofoons, etc. Op de wensenlijst staat nog een elektrische lier, het enige wat me echt tegenhoudt is de montage van zo'n kreng.. Ik zag dat de voorgaande BOV topics redelijk oud waren, dus ik ben benieuwd wat jullie momenteel als BOV gebruiken en aanvullingen op de accessoires hebben.
    2 punten
  2. @Peerke , eigenlijk zou ik niet op je post moeten reageren want ik heb zo mijn ideeen over een ''survival '' in Nederland Je zit met 18 miljoen mensen op een postzegel en als bij een shtf situatie , kun je nagaan als iedereen gaat jagen hoelang het duurt voordat het wild op is . Er zit hier zeker wel wild , zelfs in de steden ,(en aan de kust is het zelfs nog iets beter ) maar niet in die hoeveelheden dat het toereikend zou zijn zelfs niet voor een week of zo .NU zijn er tal van SHTF situaties dat weet ik , en bij elk scenario hoort een totaal beeld zoals zieken , ramp , oorlog of wat ook ,maar zelfs in een situatie waar de helft van de mensen al overleden zou zijn heb je een groot probleem van overbevolking . Tevens , wat als je dat konijntje geschoten zou hebben en je nog naar huis toe moet , met al die mensen die ook honger hebben en die jou zien lopen . Ook dit geldt bij een bug in . Als je buren honger hebben en ik bedoel echt honger en ze hebben niets en jij gaat een broodje bakken of iets anders koken , hoever denk je dat jou zalige geurtjes zullen rijken en wat denk je dat je buren zullen gaan doen ,zelfs die keurige nette aardige buren Ik denk dat als er echt sprake is van een SHTF en het maakt niet uit in Nederland Bug in of Bug out we zouden een stevig probleem hebben en de enigste die dat niet zouden hebben zijn kannibalen ? gr will
    2 punten
  3. De levensduur verschilt enorm per type accu. In je Suzuki zit bijna zeker-te-weten een loodaccu. De betere loodaccu's gaan inderdaad zo'n 6 jaar mee. Li-ion kan - mits goed gefabriceerd en zorgvuldig geladen - tot 20 jaar mee gaan. Mijn huidige 6.4 kWh (thuis)accu staat er nu 4 jaar startte op 98%. De degradatie is nu 4% - gemiddeld 1% per jaar: In die 4 jaar is er geen storing geweest met de accu; wel heb ik de DC lastscheiders moeten verzwaren omdat vanwege een slechte koppeling de lastschakelaar te warm was geworden. De accu komt eigenlijk nooit boven de 30º. Op dit moment is de batterij 732x volledig geladen/ontladen. In de zomermaanden maak je geen cycles, omdat in de paar uur dat er geen licht is, maximaal 20% wordt onttrokken aan de accu. Er is ca. 3.500kWh door de batterij heen gegaan. Dit draadje is opgezet voor het slim laden van auto's. Dat werkt perfect - inmiddels staat er ook een Kona EV en een elektrische motor, alleen kan ik daarvan niet zelf de degradatie van de batterijen monitoren maar gezien de jaarlijkse 'afname' van actieradius ligt dat rond de 2%. Door langzamer te laden lijkt de degradatie ook minder snel te gaan.
    2 punten
  4. Interessant. Met een 75Kw accu en rond de 30k elektrisch per jaar kom ik al snel op 6000-7000 KWh extra per jaar. Inclusief rest van verbruik kom ik dan al bijna aan de grens waar zakelijk gebruiken begint. En dito vastrecht. Degradatie accu (na 50k km ongeveer 4%) is minder een probleem dan overige onderdelen van de EV.
    1 punt
  5. Zoals @Wafels al aangeeft : https://internationalman.com/articles/nine-meals-from-anarchy/ @Peerke ik mag toch hopen dat deze "realiteit" toch inmiddels wel bij de meeste "preppers" bekend is? Zo niet, dan zou ik toch maar wat beter het forum afstruinen en het nieuws blijven volgen, Een bugout is opzich geen probleem, het gaat met name om de achterliggende plannen. Deze kan je vooraf doornemen en testen om te zien waar je gaten zitten. Je maakt plannen aan de hand van je omgeving en het te verwachten risico en nog enkele parameters. Je gaat in de woestijn toch ook geen pekel en winterbanden preppen? Zoek de reële mogelijkheden....
    1 punt
  6. "Ma maison est mon château" Maak een plan, en test dit elk half jaar of het nog voldoet aan jouw eisen . Stel het e.v.t. bij, of verbeter het. Dat is de realiteit, goed beschermen, hekken voor de ramen, deuren verstevigen, alarmen installeren en zorgen dat je altijd in het voordeel bent! Verberg je verdedigings middelen op plaatsen waar je ze nodig zou kunnen hebben, zorg ook voor een noodplan, maak afspraken b.v met buren o.i.d.
    1 punt
  7. Steeds positief blijven. Na een regenbui komt de zon weer. Vissen vangen lukt me ook nog niet zo goed en een wegvliegende fazant zul je meer meemaken dan dat je er een vangt. Allengeluk staat het bos nog vol eetbare planten zoals paardenbloem en klaverzuring, er zijn ook veel knoppen van bomen eetbaar en zelfs wormen en kever soep is best voedzaam. Van de eikels zou ik eerder koffie maken, das best lekker. Een voorraad multivitamine, ginseng, maca, knoflook etc neemt niet veel plaats in en extra energie en weerstand kan bij een SHTF scenario altijd van pas komen. Ik zoek zelf ook nog wat meer goede info over eetbare planten in Noord Europa, kent iemand nog een link naar wat goede pdf fIles?
    1 punt
  8. Denk niet dat veel mensen denken als Tarzan te gaan reden. Bug in of ssl.
    1 punt
  9. Als ik in Farmsum zou wonen zou ik het persoonlijk overwegen. Maar daarbuiten vind ik een halfgelaatsmasker wat te groot als EDC. Daarnaast is mijn EDC dusdanig klein dat ik nog nooit de vraag heb gekregen wat ik allemaal bij me heb, stukje OPSEC.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...