Erelijst
Populaire inhoud
Toont inhoud met de hoogste reputatie op 04/14/14 in alle zones
-
Hoi Allemaal, Ik was gisteren sinds lange tijd weer eens in de gelegenheid om op een heus paard te klimmen en te berijden. Wandelen draven en galopperen zijn allen aan bod gekomen, en ondanks dat het jáááren geleden is dat ik een aantal rijlessen heb gevolgd, merkte ik wel dat ik er nu toch veel baat bij had!. - Niet bang van zo'n indrukwekkend stuk lekker vlees - Voelde gelijk weer vertrouwd Ondanks dat het een jong en vrij onbehouwen arabier was, wist ik hem door mijn zelfvertrouwen rustig te houden. Klein nadeeltje.... Na een 20 minuten galopperen stond deze jongen als Elvis naast zijn paard te zwabberen met zijn beentjes hihihi Vandaag voelen mijn benen zwaar aan, maar de pijn valt reuze mee.. Moraal van't verhaal; ervaring opdoen met vee kan in de toekomst handig zijn!1 punt
-
Mijn tante in Groningen had / heeft paarden (pony's). Tot mijn 13e reed ik daar wel op (ruim dertig jaar geleden) maar zou mijzelf geen volleerd ruiter willen noemen, met name galop heb ik weinig ervaring mee maar ik begreep altijd dat draf als moeilijker gezien werd. Toch heb ik het gevoel dat ik zo weer op een paard zou stappen, ik begrijp ze wel zeg maar. Een paar jaar geleden deed ik mee aan een leiderschaps-training waarbij je een paard aan de hand moest nemen en langs "enge" dingen moest leiden en in tegenstelling tot mijn cursus collegae ging dat bij mij heel goed, kennelijk wist ik het mooie dier voldoende vertrouwen en leiding te geven om gewoon te volgen. Ik zou graag weer eens rijden! Zal nooit de tochten door de natuur vergeten die we maakten op pony's door bossen en water in Friesland (gehuurde dieren onder begeleiding van mijn nicht met ruiter bewijs). Spierpijn kan ik mij niet herinneren maar ik was natuurlijk een soepele dertienjarige1 punt
-
1 punt
-
1 punt
-
heb een keer op een paard pony gezeten in pret park slagharen..het dier reed mij van de manege direct naar de vuilnis bak van de park friet kraam..en daar stopte de rit1 punt
-
Opgegroeid met paarden, zelf ook een tijdje paardgereden, tot ik tijdens een buiten rit moest meemaken dat het paard zonder enige reden totaal op hol sloeg. Razend galopperend onder laaghangende takken vond mijn vader het verstandiger ervoor te springen, resultaat, beest bokken en steigeren, en hoppa daar plofte ik met heel mijn gewicht op mn schouder. Flika heette dat rot beest. De vorige eigenaar was door dat beest verongelukt hoorde ik later. Dus was wel even klaar met paardrijden. Maar nu 20 jaar verder, wil ik het wel weer eens doen! Idd handig om ervaring op te doen! Ik ben altijd meer van de praktische sporten geweest, zoals zeilen, vechtsport, paardrijden, survival run enz. I.p.v achter een balletje aanrennen tot je hem eindelijk hebt en dan weer weg schoppen.1 punt
-
Dan schiet ik wel vanuit een boom. Het gezin zal toch moeten eten:) En de kruisboog gaat natuurlijk ook mee;)1 punt
-
A ik vermoed dat je een zwijn vooral boos maakt op 40m B jachtgeweren? hagel? kogel? geloof nooit dat een knikloopje strakker schiet dan een echt jachtgeweer C MWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA1 punt
-
En zo begint het meestal, maar pas op voor het 4x4 virus !! VOORWOORD Er schijnt een gigantische behoefte te zijn om het verloop van het 4x4-virus al van te voren te kunnen bekijken en voorspellen. Helaas openbaart het virus zich niet bij iedereen op exact dezelfde manier, dus de hieronder opgenoemde volgorde kan voor sommigen onder ons iets afwijken. De opsomming betreft dus de gemiddelde volgorde van de virusaantasting. Ook enkele kleinere modificaties zijn hieronder bewust buiten beschouwing gelaten. Deze modificaties betreffen voor het merendeel echter de "pimp-my-car"-modificaties, denk hierbij aan de plaatsing van audio, video, tom-tom, extra verlichting, hoogpolige vloerbedekking, toeters en bellen enzovoort. Voor het offroad gebruik dus niet van belang en volstrekt overbodig/nutteloos. Voor de meesten kan het echter wel handig zijn dit virusboekje uit te gaan printen, en te bewaren bij uw ziekenzorgpapieren. Dit voorkomt vaak een eenzame opsluiting in een jas met lange mouwen, verplegend personeel kan dan gelijk zien dat het betreffende virus geen gewelddadige effecten veroorzaakt. Dit virusboekje is gebaseerd op ruim 20 jaar onderzoek, zowel op de auteur als op andere . HET VIRUSBOEKJE Het begint bij iedereen gelijk: je wilt een leuke 4x4, het mag niet teveel kosten zowel in aanschaf als in onderhoud, dus kom je al snel terecht bij de Suzuki Samurai of het oudere broertje de SJ413. Na een paar weken als een showbink op de verharde weg te hebben geparadeerd ga je geleidelijk aan de 4WD ook ontdekken. Kanaaldijkje, zandweggetje enz., alles gaat prima met de standaard zuuk. Maar dan begint het...de 1e keer vast in de modder in een weiland. Dus een paar uur zoeken naar een vriendelijke agrariër met een tractor die je in ruil voor een liter jenever los wil trekken. Je gele Halfords-sleeptouwtje heeft het ondertussen ook al begeven, gelukkig had die boer een sterke band standaard in de tractor liggen. De éérste aanschaf van materiaal is een feit: een sterk sleeplint met de bijbehorende harpsluitingen. Ondertussen heb je dan ook al nagedacht over die standaard wegbandjes. Ze heten niet voor niets wegbandjes, dus weg met die banden. Tijd voor mudprofiel! Nu staat er op allerlei 4x4-forums dat de grootste maat onder een standaard sam de 30x9,5 is, dus schaf je deze aan en plant ze onder de sam. Staat stoer! Helaas kom je er bij de eerste haakse bocht achter dat ze toch aanlopen tegen de voorbumper... ...ruimte maken dus. Dit kan vrij simpel met de flex, en anders trek je de bumpersteun met een beetje (gepast) geweld gewoon 3cm naar voren. Probleem opgelost...(denk je dan...) Bij de volgende terreinrit kom je er alsnog achter dat bij geheel inveren de banden ook tegen de wielkassen voor aanschuren. En dan begint het virus sluipenderwijze toe te slaan... De auto moet hoger! (weer terug naar die kleine bandjes is immers geen optie...) We gaan weer forums bekijken, en zien dan hele verhalen over verlengde veerschommels die de benodigde 2,5cm ruimte gaan geven. Dus aanschaffen (of zelf bakken) en snel eronder zetten. Om er zeker te zijn of het nu goed is bekijk je die forums nog maar een keer, en zie je ineens dat er anderen zijn die dit probleem heel anders opgelost hebben...bodylift! Natuurlijk ga je wel voor zekerheid, dus maar gauw weer aan het knutselen... Maximaal 5cm is er gezegd, anders krijg je problemen. Dus na weer een dagje knutselen staat de sam er al weer 7,5cm (totaal) hoger bij. Vol trots bekijk je het eindresultaat maar eens van afstand.... Verrek zeg, die 30'-bandjes lijken wel weer een heel stuk kleiner... Maar eerst maar weer eens een paar keer lekker terreinrijden. Bij een heuvelklim blijkt echter het motorvermogen wel te zijn gekrompen door de grotere banden... Maar weer eens snuffelen op de forums, en hier blijkt een tussenbak van een suzuki SJ410 de oplossing te zijn. Dus ja, wat moet je....zoeken en dan weer sleutelen ...maar het werkt! En als die rubbers van de tussenbak dan een keer scheuren maak je ze gewoon maar zelf, bombproof. Het aangeschafte sleeplint bewijst in die tijd goede diensten, de sam blijft overal op z'n buik hangen... ...Toch maar eens gaan werken aan een beetje bodemvrijheid... ...een 3' verenpakket! Het virus begint enigszins serieuse vormen aan te nemen. Oei, kost een paar centen, dus alternatieven uitzoeken...forums besnuffelen...originele verenpakket opbollen! Na een tijdje kom je er achter dat dit ook maar een tijdelijke oplossing is. Ondertussen is het vakantiegeld ook weer binnen, dus toch maar een compleet 3"-verenpakket, incl. verlengde pitmanarm en langere schokbrekers aanschaffen. Dus weer een dag sleutelen, met als resultaat definitief 7,5cm meer bodemvrijheid. En van afstand gezien, die 30'-bandjes zijn nu véééél te klein Dus de oude bandjes ook maar op marktplaats, en dan snel naar 31"-mudbanden. Eindelijk eens fijn offroaden zonder gesleep. (denk je dan...) Helaas blijkt bij de eerste heuvelklim die mooie 410-tussenbak toch niet meer toereikend. Nu begint het virus pas echt toe te slaan. Weer snuffelen op forums, en zie: er staat iets over een 4.16 tussenbak! Jippie! Kopen, monteren, testen, tussenbaksteun krom! Dus forums afstruinen, linkjes bekijken, weer een dag sleutelen en dit probleem is ook weer over. Een ander probleem blijft echter wel spelen, de wielen komen te vaak vrij met als gevolg geen tractie meer. Weer zoeken op de forums (waar je inmiddels toch al een abonnement op hebt) en zie: klapveerschommels! Kopen of zelf maken dus, maar in ieder geval weer een dagje sleutelen. Inmiddels ben je er ook al achter gekomen dat het best handig is om zelf een eigen onderdelenmagazijn te hebben, dus de aanschaf van een (of meerdere) donorauto is inmiddels ook al een feit geworden...kun je meteen mooi mee oefenen in het demonteren. Deze donorauto is ook zeer gemakkelijk, je bent er inmiddels achter gekomen dat de remmen achter hééél snel verslijten. Dus de schijfremmen van de donor gaan maar snel op de achteras. Ook een reserve-startermotor is een heel belangrijk ding om standaard in je (inmiddels zeer uitgebreide) gereedschapkist bij je te hebben. En het virus....dat sluipt maar verder. Je komt er achter dat de veerschommels aan de voorzijde steeds weer als een grondanker door het zand ploegt... Wat zeggen de forums....SPOA! Alles dus maar eerst 5x heel goed lezen hoe dat nu wel (en niet) moet gebeuren. Het moet in 1x goed gebeuren, veiligheid voorop! Dus langere remleidingen, spacers, overhead steering, aanslagrubbers enz., weer een paar dagen lassen/sleutelen. Maar het eindresultaat: een mooie, superhoge sam!...op veel te kleine banden.. En daar gaan we dan weer... De 31'-banden weer op marktplaats, nu maar gelijk door naar 32" mudbanden. Mooi hoor, maar die eerste heuvelklim daarna: SHIT De virusbesmetting is nu een vaststaand feit! De 4.16-tussenbak dan ook maar weer op marktplaats, het is tijd voor de 4.9 tussenbak! En gelijk de steunen dan ook maar weer een stukje sterker maken, dat Vitara-blok of die GTI die je pas ingebouwd hebt geeft immers ook meer vermogen...(gelukkig eigenlijk dat het standaard blokje is gesneuveld door waterslag vanwege het ontbreken van de snorkel..) En die klapschommels zijn het ook nog niet helemaal, een sper in de achteras is ook een "must" geworden. De standaard bumpertjes berinnen inmiddels ook serieuse metaalmoeheid te vertonen op de bevestigingspunten, home-made en fool-proof is de oplossing! En als je toch al bezig bent met zo'n home-made bumper dan gelijk maar eentje met een lier erop, anders heb je te veel last van al die vastzittende, beginnende terreinrijders.... In deze fase is het virus al niet meer te genezen, nu zul je er mee moeten leren leven. Je 32' banden heb je inmiddels ook al aan barrels gereden, geeft niks want er is ook ruimte voor 33' mudbandjes. En voor extreem terreinrijden is die 4.9-tussenbak toch niet traag genoeg, dus nu de 6.5 eronder. Gelijk ook maar een sper in de vooras, je wilt tenslotte nergens meer heen zonder je 4x4... Auw...homokineet gebarsten! Maar weer eens die forums afstruinen en zie: birfield rings eromheen is de oplossing! Maar na verscheidene kapotte steekassen, difs en lagers moet dit probleem toch maar eens drastisch opgelost worden. Weer die forums af en zie: Patrol assen eronder! De tussenassen zijn dan inmiddels ook gelijk maar vervangen en aangepast met de tussenassen van een Patrol, die suzuki-kruisstukjes zijn eigenlijk maar slappe dingen.... Maar een tijdje later kom je er toch weer achter dat je veerweg een te beperkende factor is geworden... spiraalveren! De oplossing, angezien het 3" verenpakket toch al een banaanvorm heeft gekregen door het te laat monteren van die traction-bar. Maar een paar offroad-evenementen later zie je nog wat anders (en beter): Airjacks! De standaard Samurai is inmiddels al geheel onherkenbaar geworden, en de jaarlijkse APK gaat steeds meer problemen geven. Ook sta je elke 1000 gereden kilometers wel een paar uur aan de kant van de weg te discusseren met die heren van de verkeersinspectie over verkeersveiligheid en toelatingseisen van de RDW...Hoezo niet veilig?...Die rolkooi zit er juist voor de veiligheid!...Scherp uitstekende delen?....Het zijn ronde buizen hoor...Niet origineel?...Die assen zijn origineel hooronder een Patrol... Uiteindelijk is de keuze dan toch maar om de Samurai niet meer op de openbare weg te gaan gebruiken, de aanschaf van een auto-ambulance is een feit, dus compleet met een zwaardere 4x4 om dit transport legaal te maken. En juist met de aanschaf van deze zwaardere 4x4 begint het weer van voor af aan....1 punt