Ga naar inhoud

Welke moderne dieselmotor slikt plantaardige olie? Tips gevraagd


FincaInSpanje
 Delen

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

http://www.ppo.nu

 

het grootste forum over het rijden op Puur Plantaardige Olie

en neem vast aan dat alle hoge druk diesels geen geschikte kandidaat zijn. zelfs niet als je eerst de olie voor verwarmd.

voor een SHTF zoek je een diesel met een lijnpomp mercedes 200/300 van voor 1995 ogeveer en de oude modellen nissan patrol met de 3,3 liter motor

 

voor de neo klasikers vermijd de diesels met een lucas dieselpomp die kan slecht tegen de dikkere olie deze is veel gebruikt in autoś van het PSA consern

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.ppo.nu

 

het grootste forum over het rijden op Puur Plantaardige Olie

en neem vast aan dat alle hoge druk diesels geen geschikte kandidaat zijn. zelfs niet als je eerst de olie voor verwarmd.

voor een SHTF zoek je een diesel met een lijnpomp mercedes 200/300 van voor 1995 ogeveer en de oude modellen nissan patrol met de 3,3 liter motor

 

voor de neo klasikers vermijd de diesels met een lucas dieselpomp die kan slecht tegen de dikkere olie deze is veel gebruikt in autoś van het PSA consern

 

Ik weet inmiddels dat de oude motoren beter zijn, maar dan is je auto ook 20 jaar oud en krijg je een berg kosten elke keer. Bovendien slurpen deze vakken vaak veel brandstof. Is er dan helemaal geen alternatief ter grootte van een zuinige gezinsauto van een bouwjaar boven de 2010?:confused: Ik ben nl. geen monteur en ik weet dat mijn buurman met zijn wagen uit 1994 minimaal elke 1-2 maanden stil staat omdat er weer iets kapot is. Dan moet hij eerst weer op zoek naar onderdelen of een donor auto.

 

Ik heb de site van ppo.nu wel eens bekeken, maar voor mij en velen is het vaak te technisch. Tuurlijk, als ik goed advies zou krijgen met een beetje uitleg dan zou ik het wel begrijpen maar zelf sleutelen kan ik niet helaas. De vloeistoffen bijhouden lukt me nog net.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van elke mercedes hoe oud dan ook blijven alle onderdelen altijd nieuw leverbaar , te bestellen bij elke mercedesgarage.

mijn mercedes komt uit 1971 en alle onderdelen kan ik zo halen. Bovendien zijn de personenwagens uit de jaren 80 e.d in behoorlijke luxe en comfortabele uitvoering te verkrijgen en daarbij zijn ze heel betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van elke mercedes hoe oud dan ook blijven alle onderdelen altijd nieuw leverbaar , te bestellen bij elke mercedesgarage.

mijn mercedes komt uit 1971 en alle onderdelen kan ik zo halen. Bovendien zijn de personenwagens uit de jaren 80 e.d in behoorlijke luxe en comfortabele uitvoering te verkrijgen en daarbij zijn ze heel betrouwbaar.

 

Conventionele atmosferische (zonder turbo) diesel zoals toegepast in de w124/201 van mercedes zijn schier onverwoestbaar. Die hoef je niet te laten staan voor komende kosten. De auto's zelf zijn natuurlijk eveneens oud en daar kunnen kosten aan komen. Daarnaast is een dergelijke diesel trager en minder zuinig. Maar qua duurzaamheid lag je met zo'n ding een moderne diesel uit met common rail, erg kleppen, electronische verstuivers etc...

 

Zelf heb ik een w201 met een 2.5 liter motor gehad. Vijf cilinder, dat loopt fantastisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met rijden op 100% zonnebloemolie. Mitsubishi L200 2.5 liter Diesel zonder turbo met Bosch rotatiepomp. Ik heb nog een gebruikt set liggen om te schakelen tussen 2 tanken( 2x 3-wegkleppen, warmtewisselaar slangen bedieningspaneel)

Zelf ingebouwd destijds . Een paar jaar probleemloos rond gereden. De motor liep mooier op zonnebloemolie dan op de rauwe diesel.

Tevens super weinig roetuitstoot omdat aan het plantaardige olie molecule esthers(oliebollen geur) hangen ipv roet.

 

Werking 2 tanken systeem met voorverwarmen dikkere olie:

Starten op diesel , na warmrijden overschakelen op plantaardige olie, welke middels warmtewisselaar aangesloten op het koelwater voorverwarmd word(om de olie dunner te maken voor duurzaamheid pomp). Een paar minuten voor stopzetten terug op diesel zodat er voor een volgende start gewone diesel inzit. Dit moet zeker in de winter, anders gaat de rotatiepomp kapot door de hoge viscositeit vd olie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jacob, wat rij je nu dan als ik vragen mag? Nog wel mercedes.

 

Nee ik was " gedwongen" de Benz te verkopen omdat ik veel minder kilometers ging maken. Rijdt nu geen Mercedes meer. Ik rijd nu met een Kia Picanto 10 km heen en 10 km terug van en naar het werk. Moest ik veel kilometers maken en gaf de overheid mij milieutechnisch nog enigszins de ruimte dan kocht ik subiet weer een mercedes old school diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik was " gedwongen" de Benz te verkopen omdat ik veel minder kilometers ging maken. Rijdt nu geen Mercedes meer. Ik rijd nu met een Kia Picanto 10 km heen en 10 km terug van en naar het werk. Moest ik veel kilometers maken en gaf de overheid mij milieutechnisch nog enigszins de ruimte dan kocht ik subiet weer een mercedes old school diesel.

 

10km, dat kan je bijna te voet doen en al zeker met de fiets... Vervoer je nog iets anders buiten jezelf op en af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik was " gedwongen" de Benz te verkopen omdat ik veel minder kilometers ging maken. Rijdt nu geen Mercedes meer. Ik rijd nu met een Kia Picanto 10 km heen en 10 km terug van en naar het werk. Moest ik veel kilometers maken en gaf de overheid mij milieutechnisch nog enigszins de ruimte dan kocht ik subiet weer een mercedes old school diesel.

 

Beste Jacob, ik fiets elke dag 14 km naar het werk. Enkel. Vaak gebruik ik dan nog een alternatieve route langs het jaagpad van een rivier die dan nog een paar km langer is. Maar het biedt ook voordelen. Je komt ontspannen op je werk aan, je komt ontspannen thuis, normaliter krijg je in overheidsdienst een km-vergoeding en steeds meer bedrijven bieden hun personeel een fietsvergoeding als extra legaal voordeel. Dan ga jij zeuren over 10 km ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jacob, ik fiets elke dag 14 km naar het werk. Enkel. Vaak gebruik ik dan nog een alternatieve route langs het jaagpad van een rivier die dan nog een paar km langer is. Maar het biedt ook voordelen. Je komt ontspannen op je werk aan, je komt ontspannen thuis, normaliter krijg je in overheidsdienst een km-vergoeding en steeds meer bedrijven bieden hun personeel een fietsvergoeding als extra legaal voordeel. Dan ga jij zeuren over 10 km ?

 

Waar lees jij dat ik zeur over 10 km?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, ik heb ook een Mitsubitshi L200, maar dan met turbo. Die auto is trouwens binnen enkele minuten op bedrijfstemperatuur is me opgevallen, dus erg lang hoef je niet op diesel te rijden voor je kunt overschakelen.

Wat zat er dan in jouw hoofdtank? Gewone diesel? Of juist andersom, een tweede tank inbouwen voor gewone diesel en de zonnebloemolie in de hoofdtank?

In dat laatste geval is het denk ik raadzaam de diameter van de leidingen nog een beetje te vergroten?

 

Ik heb ervaring met rijden op 100% zonnebloemolie. Mitsubishi L200 2.5 liter Diesel zonder turbo met Bosch rotatiepomp. Ik heb nog een gebruikt set liggen om te schakelen tussen 2 tanken( 2x 3-wegkleppen, warmtewisselaar slangen bedieningspaneel)

Zelf ingebouwd destijds . Een paar jaar probleemloos rond gereden. De motor liep mooier op zonnebloemolie dan op de rauwe diesel.

Tevens super weinig roetuitstoot omdat aan het plantaardige olie molecule esthers(oliebollen geur) hangen ipv roet.

 

Werking 2 tanken systeem met voorverwarmen dikkere olie:

Starten op diesel , na warmrijden overschakelen op plantaardige olie, welke middels warmtewisselaar aangesloten op het koelwater voorverwarmd word(om de olie dunner te maken voor duurzaamheid pomp). Een paar minuten voor stopzetten terug op diesel zodat er voor een volgende start gewone diesel inzit. Dit moet zeker in de winter, anders gaat de rotatiepomp kapot door de hoge viscositeit vd olie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilve, leuk om te horen dat jij een L200 rijd. Prima super degelijke auto.

De bestaande tank had ik voor reguliere diesel , een 20L jerrycan voor de zonnebloemolie achter de stoel in de cabine(vlokvorming voorkomen in de winter). De dieselleidingen van tank naar pomp , kleppen, warmetewisselaar & retour dikker uitgevoerd inderdaad. Die voor vrachtwagens, lekker dik ik dacht 10mm binnendiameter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met turbo gaat (nog) beter,

omdat je een zuurstof overschot hebt kan je een heel kleine beetje LPG bij mengen via het inlaat spruitstuk, dan verbrand je alle olie en ben je van de frietlucht af.

Loop je gelijk minder kans langs de weg gezet te worden door de douane/belastingdienst

 

wel iets vaker olie verversen omdat deze door PPO sneller achter uit gaat en de turbo graag goede smeringe heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...
Op 17-7-2014 om 00:25, bener0 zei:

Ik heb ervaring met rijden op 100% zonnebloemolie. Mitsubishi L200 2.5 liter Diesel zonder turbo met Bosch rotatiepomp. Ik heb nog een gebruikt set liggen om te schakelen tussen 2 tanken( 2x 3-wegkleppen, warmtewisselaar slangen bedieningspaneel)

Zelf ingebouwd destijds . Een paar jaar probleemloos rond gereden. De motor liep mooier op zonnebloemolie dan op de rauwe diesel.

Tevens super weinig roetuitstoot omdat aan het plantaardige olie molecule esthers(oliebollen geur) hangen ipv roet.

 

Werking 2 tanken systeem met voorverwarmen dikkere olie:

Starten op diesel , na warmrijden overschakelen op plantaardige olie, welke middels warmtewisselaar aangesloten op het koelwater voorverwarmd word(om de olie dunner te maken voor duurzaamheid pomp). Een paar minuten voor stopzetten terug op diesel zodat er voor een volgende start gewone diesel inzit. Dit moet zeker in de winter, anders gaat de rotatiepomp kapot door de hoge viscositeit vd olie..


hoe schakel je de terugloop om? Onmiddellijk of enkele tellen wachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel gebruikt goedkoop of zelfs gratis te krijgen. Bedrijven betalen vaak ook om de olie af te laten voeren. Dus als je het goed aanpakt kan je er zelfs wat mee verdienen.

 

Let wel op dat het illegaal is. Het is niet zeldzaam dat mensen hiermee gepakt worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-11-2022 om 22:49, 652 zei:

Het is wel gebruikt goedkoop of zelfs gratis te krijgen. Bedrijven betalen vaak ook om de olie af te laten voeren. Dus als je het goed aanpakt kan je er zelfs wat mee verdienen.

 

Let wel op dat het illegaal is. Het is niet zeldzaam dat mensen hiermee gepakt worden

Informeer je eens ter dege voordat je vanuit veralgemening, foute zaken schrijft.  In Duitsland kan je plantaardige olie gewoon tanken in je auto,

dus 'illegaal' is het dus daar alvast niet...

 

En bedrijven krijgen BETAALD voor hun oude plantaardige olie, dus dat is ook fout.

Nogmaals, als je niet beter weet, schrijf je best niets.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-11-2022 om 17:48, wodan zei:

Informeer je eens ter dege voordat je vanuit veralgemening, foute zaken schrijft.  In Duitsland kan je plantaardige olie gewoon tanken in je auto,

dus 'illegaal' is het dus daar alvast niet...

 

Dacht dat het een nederlands forum was

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, 652 zei:

Dacht dat het een nederlands forum was

Ik ben Nederlander, woon in het buitenland, werk in Nederland en rijd met auto met buitenlands kenteken. Ik gooi in mijn tank wat ik wil

Maar als in Nederland wonende kan je inderdaad flinke boetes krijgen voor rijden op daarvoor onbelaste brandstof. Om over het rijden met buitenlands kenteken nog maar te zwijgen.

aangepast door Michael Lee Platt
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 24-11-2022 om 19:24, 652 zei:

Dacht dat het een nederlands forum was

Als Nederlander ben je vrij om binnen de EU te reizen, dus ga je op reis naar Duitsland,

tankt daar en rijdt dan terug naar Nederland met plantaardige olie in de brandstoftank.

Dit is volledig legaal en verklaart waarom er plantaardige olie in je brandstoftank zit.

Als je het na deze uitleg nog niet begrijpt, tja, dan laat ik het los. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...