lewieke Geplaatst: 16 juli 2014 Delen Geplaatst: 16 juli 2014 Zucht. Het beetje diesel dat wij per jaar nog verbruiken is echt wel betaalbaar. Max 15000km à 5l/100 km maakt 300l diesel à 1.5€ maakt 450€ ofte 40€ per maand. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vdwalle Geplaatst: 16 juli 2014 Delen Geplaatst: 16 juli 2014 http://www.ppo.nu het grootste forum over het rijden op Puur Plantaardige Olie en neem vast aan dat alle hoge druk diesels geen geschikte kandidaat zijn. zelfs niet als je eerst de olie voor verwarmd. voor een SHTF zoek je een diesel met een lijnpomp mercedes 200/300 van voor 1995 ogeveer en de oude modellen nissan patrol met de 3,3 liter motor voor de neo klasikers vermijd de diesels met een lucas dieselpomp die kan slecht tegen de dikkere olie deze is veel gebruikt in autoś van het PSA consern Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 16 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 16 juli 2014 http://www.ppo.nu het grootste forum over het rijden op Puur Plantaardige Olie en neem vast aan dat alle hoge druk diesels geen geschikte kandidaat zijn. zelfs niet als je eerst de olie voor verwarmd. voor een SHTF zoek je een diesel met een lijnpomp mercedes 200/300 van voor 1995 ogeveer en de oude modellen nissan patrol met de 3,3 liter motor voor de neo klasikers vermijd de diesels met een lucas dieselpomp die kan slecht tegen de dikkere olie deze is veel gebruikt in autoś van het PSA consern Ik weet inmiddels dat de oude motoren beter zijn, maar dan is je auto ook 20 jaar oud en krijg je een berg kosten elke keer. Bovendien slurpen deze vakken vaak veel brandstof. Is er dan helemaal geen alternatief ter grootte van een zuinige gezinsauto van een bouwjaar boven de 2010? Ik ben nl. geen monteur en ik weet dat mijn buurman met zijn wagen uit 1994 minimaal elke 1-2 maanden stil staat omdat er weer iets kapot is. Dan moet hij eerst weer op zoek naar onderdelen of een donor auto. Ik heb de site van ppo.nu wel eens bekeken, maar voor mij en velen is het vaak te technisch. Tuurlijk, als ik goed advies zou krijgen met een beetje uitleg dan zou ik het wel begrijpen maar zelf sleutelen kan ik niet helaas. De vloeistoffen bijhouden lukt me nog net. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vdwalle Geplaatst: 16 juli 2014 Delen Geplaatst: 16 juli 2014 @FincaInSpanje gezien je kennis over motor techniek, en de wens alles eenvoudig en betrouwbaar te houden is het denk ik verstandig je neer te leggen bij het feit dat plantaardig dieselen voor jou niet een (reeele) optie is. het is een hobie bob knutsel traject met vallen en opstaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 16 juli 2014 Delen Geplaatst: 16 juli 2014 Van elke mercedes hoe oud dan ook blijven alle onderdelen altijd nieuw leverbaar , te bestellen bij elke mercedesgarage. mijn mercedes komt uit 1971 en alle onderdelen kan ik zo halen. Bovendien zijn de personenwagens uit de jaren 80 e.d in behoorlijke luxe en comfortabele uitvoering te verkrijgen en daarbij zijn ze heel betrouwbaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jacob Geplaatst: 16 juli 2014 Delen Geplaatst: 16 juli 2014 Van elke mercedes hoe oud dan ook blijven alle onderdelen altijd nieuw leverbaar , te bestellen bij elke mercedesgarage. mijn mercedes komt uit 1971 en alle onderdelen kan ik zo halen. Bovendien zijn de personenwagens uit de jaren 80 e.d in behoorlijke luxe en comfortabele uitvoering te verkrijgen en daarbij zijn ze heel betrouwbaar. Conventionele atmosferische (zonder turbo) diesel zoals toegepast in de w124/201 van mercedes zijn schier onverwoestbaar. Die hoef je niet te laten staan voor komende kosten. De auto's zelf zijn natuurlijk eveneens oud en daar kunnen kosten aan komen. Daarnaast is een dergelijke diesel trager en minder zuinig. Maar qua duurzaamheid lag je met zo'n ding een moderne diesel uit met common rail, erg kleppen, electronische verstuivers etc... Zelf heb ik een w201 met een 2.5 liter motor gehad. Vijf cilinder, dat loopt fantastisch. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bener0 Geplaatst: 16 juli 2014 Delen Geplaatst: 16 juli 2014 Ik heb ervaring met rijden op 100% zonnebloemolie. Mitsubishi L200 2.5 liter Diesel zonder turbo met Bosch rotatiepomp. Ik heb nog een gebruikt set liggen om te schakelen tussen 2 tanken( 2x 3-wegkleppen, warmtewisselaar slangen bedieningspaneel) Zelf ingebouwd destijds . Een paar jaar probleemloos rond gereden. De motor liep mooier op zonnebloemolie dan op de rauwe diesel. Tevens super weinig roetuitstoot omdat aan het plantaardige olie molecule esthers(oliebollen geur) hangen ipv roet. Werking 2 tanken systeem met voorverwarmen dikkere olie: Starten op diesel , na warmrijden overschakelen op plantaardige olie, welke middels warmtewisselaar aangesloten op het koelwater voorverwarmd word(om de olie dunner te maken voor duurzaamheid pomp). Een paar minuten voor stopzetten terug op diesel zodat er voor een volgende start gewone diesel inzit. Dit moet zeker in de winter, anders gaat de rotatiepomp kapot door de hoge viscositeit vd olie.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 17 juli 2014 Delen Geplaatst: 17 juli 2014 @Jacob, wat rij je nu dan als ik vragen mag? Nog wel mercedes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jacob Geplaatst: 17 juli 2014 Delen Geplaatst: 17 juli 2014 @Jacob, wat rij je nu dan als ik vragen mag? Nog wel mercedes. Nee ik was " gedwongen" de Benz te verkopen omdat ik veel minder kilometers ging maken. Rijdt nu geen Mercedes meer. Ik rijd nu met een Kia Picanto 10 km heen en 10 km terug van en naar het werk. Moest ik veel kilometers maken en gaf de overheid mij milieutechnisch nog enigszins de ruimte dan kocht ik subiet weer een mercedes old school diesel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 17 juli 2014 Delen Geplaatst: 17 juli 2014 Nee ik was " gedwongen" de Benz te verkopen omdat ik veel minder kilometers ging maken. Rijdt nu geen Mercedes meer. Ik rijd nu met een Kia Picanto 10 km heen en 10 km terug van en naar het werk. Moest ik veel kilometers maken en gaf de overheid mij milieutechnisch nog enigszins de ruimte dan kocht ik subiet weer een mercedes old school diesel. 10km, dat kan je bijna te voet doen en al zeker met de fiets... Vervoer je nog iets anders buiten jezelf op en af? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 17 juli 2014 Delen Geplaatst: 17 juli 2014 Nee ik was " gedwongen" de Benz te verkopen omdat ik veel minder kilometers ging maken. Rijdt nu geen Mercedes meer. Ik rijd nu met een Kia Picanto 10 km heen en 10 km terug van en naar het werk. Moest ik veel kilometers maken en gaf de overheid mij milieutechnisch nog enigszins de ruimte dan kocht ik subiet weer een mercedes old school diesel. Beste Jacob, ik fiets elke dag 14 km naar het werk. Enkel. Vaak gebruik ik dan nog een alternatieve route langs het jaagpad van een rivier die dan nog een paar km langer is. Maar het biedt ook voordelen. Je komt ontspannen op je werk aan, je komt ontspannen thuis, normaliter krijg je in overheidsdienst een km-vergoeding en steeds meer bedrijven bieden hun personeel een fietsvergoeding als extra legaal voordeel. Dan ga jij zeuren over 10 km ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jacob Geplaatst: 17 juli 2014 Delen Geplaatst: 17 juli 2014 Beste Jacob, ik fiets elke dag 14 km naar het werk. Enkel. Vaak gebruik ik dan nog een alternatieve route langs het jaagpad van een rivier die dan nog een paar km langer is. Maar het biedt ook voordelen. Je komt ontspannen op je werk aan, je komt ontspannen thuis, normaliter krijg je in overheidsdienst een km-vergoeding en steeds meer bedrijven bieden hun personeel een fietsvergoeding als extra legaal voordeel. Dan ga jij zeuren over 10 km ? Waar lees jij dat ik zeur over 10 km? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wilve Geplaatst: 18 juli 2014 Delen Geplaatst: 18 juli 2014 Grappig, ik heb ook een Mitsubitshi L200, maar dan met turbo. Die auto is trouwens binnen enkele minuten op bedrijfstemperatuur is me opgevallen, dus erg lang hoef je niet op diesel te rijden voor je kunt overschakelen. Wat zat er dan in jouw hoofdtank? Gewone diesel? Of juist andersom, een tweede tank inbouwen voor gewone diesel en de zonnebloemolie in de hoofdtank? In dat laatste geval is het denk ik raadzaam de diameter van de leidingen nog een beetje te vergroten? Ik heb ervaring met rijden op 100% zonnebloemolie. Mitsubishi L200 2.5 liter Diesel zonder turbo met Bosch rotatiepomp. Ik heb nog een gebruikt set liggen om te schakelen tussen 2 tanken( 2x 3-wegkleppen, warmtewisselaar slangen bedieningspaneel) Zelf ingebouwd destijds . Een paar jaar probleemloos rond gereden. De motor liep mooier op zonnebloemolie dan op de rauwe diesel. Tevens super weinig roetuitstoot omdat aan het plantaardige olie molecule esthers(oliebollen geur) hangen ipv roet. Werking 2 tanken systeem met voorverwarmen dikkere olie: Starten op diesel , na warmrijden overschakelen op plantaardige olie, welke middels warmtewisselaar aangesloten op het koelwater voorverwarmd word(om de olie dunner te maken voor duurzaamheid pomp). Een paar minuten voor stopzetten terug op diesel zodat er voor een volgende start gewone diesel inzit. Dit moet zeker in de winter, anders gaat de rotatiepomp kapot door de hoge viscositeit vd olie.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bener0 Geplaatst: 18 juli 2014 Delen Geplaatst: 18 juli 2014 Wilve, leuk om te horen dat jij een L200 rijd. Prima super degelijke auto. De bestaande tank had ik voor reguliere diesel , een 20L jerrycan voor de zonnebloemolie achter de stoel in de cabine(vlokvorming voorkomen in de winter). De dieselleidingen van tank naar pomp , kleppen, warmetewisselaar & retour dikker uitgevoerd inderdaad. Die voor vrachtwagens, lekker dik ik dacht 10mm binnendiameter. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vdwalle Geplaatst: 19 juli 2014 Delen Geplaatst: 19 juli 2014 met turbo gaat (nog) beter, omdat je een zuurstof overschot hebt kan je een heel kleine beetje LPG bij mengen via het inlaat spruitstuk, dan verbrand je alle olie en ben je van de frietlucht af. Loop je gelijk minder kans langs de weg gezet te worden door de douane/belastingdienst wel iets vaker olie verversen omdat deze door PPO sneller achter uit gaat en de turbo graag goede smeringe heeft Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MikeSouv Geplaatst: 19 november 2022 Delen Geplaatst: 19 november 2022 Op 17-7-2014 om 00:25, bener0 zei: Ik heb ervaring met rijden op 100% zonnebloemolie. Mitsubishi L200 2.5 liter Diesel zonder turbo met Bosch rotatiepomp. Ik heb nog een gebruikt set liggen om te schakelen tussen 2 tanken( 2x 3-wegkleppen, warmtewisselaar slangen bedieningspaneel) Zelf ingebouwd destijds . Een paar jaar probleemloos rond gereden. De motor liep mooier op zonnebloemolie dan op de rauwe diesel. Tevens super weinig roetuitstoot omdat aan het plantaardige olie molecule esthers(oliebollen geur) hangen ipv roet. Werking 2 tanken systeem met voorverwarmen dikkere olie: Starten op diesel , na warmrijden overschakelen op plantaardige olie, welke middels warmtewisselaar aangesloten op het koelwater voorverwarmd word(om de olie dunner te maken voor duurzaamheid pomp). Een paar minuten voor stopzetten terug op diesel zodat er voor een volgende start gewone diesel inzit. Dit moet zeker in de winter, anders gaat de rotatiepomp kapot door de hoge viscositeit vd olie.. hoe schakel je de terugloop om? Onmiddellijk of enkele tellen wachten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 @MikeSouvdit onderwerp is 8jaar oud en de poster is sinds die tijd geen lid meer van dit forum. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sterredag Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 2 uur geleden, -geanonimiseerd- zei: @MikeSouvdit onderwerp is 8jaar oud en de poster is sidns die tijd geen lid meer van dit forum. Misschien weet iemand anders wel het antwoord. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
1A Auditor Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 Plantaardige olie is inmiddels duurder dan diesel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 Het is wel gebruikt goedkoop of zelfs gratis te krijgen. Bedrijven betalen vaak ook om de olie af te laten voeren. Dus als je het goed aanpakt kan je er zelfs wat mee verdienen. Let wel op dat het illegaal is. Het is niet zeldzaam dat mensen hiermee gepakt worden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 22 november 2022 Delen Geplaatst: 22 november 2022 Op 20-11-2022 om 22:49, 652 zei: Het is wel gebruikt goedkoop of zelfs gratis te krijgen. Bedrijven betalen vaak ook om de olie af te laten voeren. Dus als je het goed aanpakt kan je er zelfs wat mee verdienen. Let wel op dat het illegaal is. Het is niet zeldzaam dat mensen hiermee gepakt worden Informeer je eens ter dege voordat je vanuit veralgemening, foute zaken schrijft. In Duitsland kan je plantaardige olie gewoon tanken in je auto, dus 'illegaal' is het dus daar alvast niet... En bedrijven krijgen BETAALD voor hun oude plantaardige olie, dus dat is ook fout. Nogmaals, als je niet beter weet, schrijf je best niets. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enki Geplaatst: 23 november 2022 Delen Geplaatst: 23 november 2022 Het mag inderdaad wel gewoon, maar je moet wel aan de emissienormen voldoen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 24 november 2022 Delen Geplaatst: 24 november 2022 Op 22-11-2022 om 17:48, wodan zei: Informeer je eens ter dege voordat je vanuit veralgemening, foute zaken schrijft. In Duitsland kan je plantaardige olie gewoon tanken in je auto, dus 'illegaal' is het dus daar alvast niet... Dacht dat het een nederlands forum was Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
1A Auditor Geplaatst: 24 november 2022 Delen Geplaatst: 24 november 2022 (aangepast) 5 uur geleden, 652 zei: Dacht dat het een nederlands forum was Ik ben Nederlander, woon in het buitenland, werk in Nederland en rijd met auto met buitenlands kenteken. Ik gooi in mijn tank wat ik wil Maar als in Nederland wonende kan je inderdaad flinke boetes krijgen voor rijden op daarvoor onbelaste brandstof. Om over het rijden met buitenlands kenteken nog maar te zwijgen. 24 november 2022 aangepast door Michael Lee Platt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 4 december 2022 Delen Geplaatst: 4 december 2022 Op 24-11-2022 om 19:24, 652 zei: Dacht dat het een nederlands forum was Als Nederlander ben je vrij om binnen de EU te reizen, dus ga je op reis naar Duitsland, tankt daar en rijdt dan terug naar Nederland met plantaardige olie in de brandstoftank. Dit is volledig legaal en verklaart waarom er plantaardige olie in je brandstoftank zit. Als je het na deze uitleg nog niet begrijpt, tja, dan laat ik het los. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.