hurbie Geplaatst: 27 juni 2014 Delen Geplaatst: 27 juni 2014 al een jaar of 8 lag er een handgesmeed blad in de kast , gemaakt door een zweedse smid (julius petterson), nooit een goed plan gehad om er aan te beginnen tot dat de tijd nu rijp lijkt om een start te maken. het mes gaat de vorm krijgen van een finse "puuko" . het handvat word gemaakt van gestapelde leren ringen ,met voor en achter een messing ring , het blanke leer is nieuw tuigleer ( restanten) en de zwarte stukjes komen uit mijn oude legerkisten ( die zo weer voortleven na jaren trouwe survival dienst). met een grote holpijp de leren ringen geslagen en in een bakje gezet om de juiste volgorde te bepalen , daarna de voorste messingring pas gemaakt en met epoxy vastgelijmd aan het mes, vervolgens de leren ringen gemonteerd (tussen iedere schijf zit epoxy) en met een klem de boel aangedrukt. de einddop had nog wat voeten in aarde , het mes is zo vreselijk hard dat er uiteindelijk met een tig lasapparaat het laatste stukje roodgloeiend gemaakt is , zo kon ik na een tiental sessie's eindelijk het laatste stukje klinken . het geheel na het drogen een beetje in een ruwe vorm gemaakt , nu alleen nog verder afwerken. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 27 juni 2014 Delen Geplaatst: 27 juni 2014 Leuk, ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Handvat lijkt erg dik of is het lemmet gewoon klein? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 27 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2014 lemmet is inderdaad vrij klein (ongeveer 100mm wat bij een puuko normaal is) , waardoor de greep enorm dik lijkt , de leren rondjes zijn begonnen als ongeveer 30mm dikte . ik houd zo nog wat materiaal over een weg te slijpen, ook heb ik zelf handen maatje kolenschop dus ik mag graag een wat dikker heft op een mes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nickx Geplaatst: 27 juni 2014 Delen Geplaatst: 27 juni 2014 Mooi gemaakt, ben benieuwd naar het eindresultaat. Dit ontwerp is eigenlijk het oude ontwerp wat onder het overbekende Mora mes ligt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 27 juni 2014 Delen Geplaatst: 27 juni 2014 ga je ook een eigen schede maken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 27 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2014 dat is wel de bedoeling, anders moet ik hem de hele dag in mijn hand houden eerst maar het mes afmaken , dan eens nadenken over een schede . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 27 juni 2014 Delen Geplaatst: 27 juni 2014 Hoe breng je het handvat in zijn juiste vorm vijlen slijpen schuren? Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 27 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2014 ik denk dat ik de grove delen met een slijptol met schuurschijf doe en de rest met de hand en schuurpapier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 27 juni 2014 Delen Geplaatst: 27 juni 2014 @hurbie, ziet er goed uit. Hoeveel uur ben je tot nu toe kwijt aan het mes? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
chrisprep Geplaatst: 27 juni 2014 Delen Geplaatst: 27 juni 2014 Mooi lemmet, mooi handvat, na afwerking nu nog mooie sheath maken, Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 27 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2014 qua tijd valt het allemaal wel mee , de leertjes uitstansen was denk ik het meeste werk , ik schat dat ik er tot nu toe een uurtje of 4 mee bezig geweest ben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 27 juni 2014 Delen Geplaatst: 27 juni 2014 @hurbie mooi mes en mooi heft , heb je dat tuigleer ook nog aan elkaar gelijmd of zitten de ringen los tegen elkaar ?? gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 27 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2014 tussen iedere laag leer en iedere spacer (de witte randjes naast het leer) zit epoxy , het handvat is nu dus als het goed is 1 geheel geworden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 29 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2014 dit weekeind verder met de afwerking van mijn mesje , na diverse malen schuren ( van grof naar zeer fijn) het leer bewerkt met secondenlijm en weer fijn waterproof schuren (dit herhaal je een keer of 4 ) daarna de boel gepolijst en in de wax gezet . aangezien dit een gebruiksmes is , ga ik niet meer tijd besteden in de afwerking , met dit mes een paar belangrijke dingen geleerd die bij een volgend project nauwkeuriger gedaan moeten/zullen worden . de greep is bewust aan de rechterzijde dikker gehouden (simpel omdat ik dat beter vast vind houden) en dat is nou gelijk het mooie van je eigen mes maken . ik hoop dat ik mensen een beetje geinspireerd heb om zelf ook zo'n project aan te pakken!! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ronin Kogaratsu Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 Echt heel gaaf geworden! Bijzonder mooi dat leer, zelfde werkwijze als bij een Ka Bar? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 @hurbie mooi resultaat hoor. Ik hoop dat je meer van je projecten laat zien hier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DeltaFox Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 Heel mooi! Top! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 erg mooi gemaakt maar zie ik nu op die laatste foto goed dat je snede 2 kuiltjes heeft? Lijkt ook of het op die plek te heet geworden is bij het slijpen? Voor de rest, petje af! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 29 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2014 ik had het inderdaad ook gezien met het verwijder van het beschermende tape , of het er al op zat of dat ik de snede ergens geraakt heb met schuren ....geen idee , als de schede klaar is moet het blad ook nog een keer goed geslepen worden , dan zal ik proberen het weg te krijgen en anders word het maar een draadstripper Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 Nice, mooi mes geworden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 ik had het inderdaad ook gezien met het verwijder van het beschermende tape , of het er al op zat of dat ik de snede ergens geraakt heb met schuren ....geen idee , als de schede klaar is moet het blad ook nog een keer goed geslepen worden , dan zal ik proberen het weg te krijgen en anders word het maar een draadstripper Draadstripper is idd ook altijd handig ;-) Maar ik vindt dat je knap werk geleverd hebt hoor! Ik doe het je niet na Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 29 juni 2014 Delen Geplaatst: 29 juni 2014 @hurbie vette klasse! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Propper Geplaatst: 30 juni 2014 Delen Geplaatst: 30 juni 2014 Het is echt een mooi mes geworden, Klasse werk geleverd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bjo1998 Geplaatst: 30 juni 2014 Delen Geplaatst: 30 juni 2014 mooi mes , wat ik mis is een kleine uitsparing om bv bij het villen het bloed af te voeren ps kijk al uit naar een zelfgemaakte sheath:D mvg Bjorn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hurbie Geplaatst: 30 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2014 bedoel je een uitsparing in het blad ?? een puuko is hoofdzakelijk voor houtbewerking , en ik moet zeggen dat ik wel eens wat kleins gevild heb en geen last gehad van bloed dat over mijn mes loopt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.