Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eerste "zelfgemaakte" mes


hurbie

Aanbevolen berichten

bedoel je een uitsparing in het blad ??

een puuko is hoofdzakelijk voor houtbewerking , en ik moet zeggen dat ik wel eens wat kleins gevild heb en geen last gehad van bloed dat over mijn mes loopt :cool:

 

ja dat bedoel ik , kan handig zijn want ik weet niet hoe het leer zich gaat houden als er bloed ofzo overloopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

als ik alle informatie goed tot mij genomen heb , is dit leer (van het handvat) nu hetzelfde als "gestabiliseerd" hout , doordat het gelijmd is met epoxy , en het oppervlak dicht zit met secondenlijm , daarover zit dan na het polijsten nog een wax ....dus ik maak me geen zorgen :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

zo , het heeft even geduurd maar de schede is nu ook klaar , helaas geen how to maar als iemand vragen heeft zal ik die proberen te beantwoorden.

de schede is gemaakt van tuigleer , en gestikt met gewaxed garen volgens de dubbele naald techniek , in de leren schede zit een kunsstof liner die voorkomt dat het blad de stiksels doorsnijd .

 

bewust gekozen voor een stuk leer met beschadigingen om niet een helemaal nieuw uiterlijk te krijgen, daarna het geheel nog wat "leeftijd" meegegeven zodat al een wat verweerd uiterlijk ontstaat.

 

 

op naar de volgende , dit zal een kleinere variant van hetzelfde blad worden ( voor mijn vrouw) en uiteraard gemaakt door dezelfde zweedse smid .

het zal dus een echt setje for him and for her worden .

 

 

 

2014-09-12-16.18.29.jpg.2e0b7dd0639775a112b50af5e03b3842.jpg2014-09-12-16.18.41.jpg.41e287bef05a5b979c5234bd82b23966.jpg2014-09-12-16.18.51.jpg.6cee82247268a6efd542cc6c42f306b2.jpg2014-09-12-16.19.33.jpg.b00aba4588ea4bf7efdf6fd7219b4229.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Omdat ik het design van de CS Tanto niet helemaal bushcrafty vond, heb ik hem deels zelf en deels door vaklui laten aanpassen.

sutasy3a.jpg

 

-Bovenste bescherming (upper guard) weggehaald ivm blaren bij batoneren,

-Handvaten aangepast voor méér grip (natte handen was niet te doen)

-De hoek laten aanpassen tot een buik

-Het geheel kaalgeschuurt tot c/a aan grid 600.

Schede is nog in bewerkingsfase (ik ontwerp, leerbewerker voert uit)

 

Het stukje youtube wat mij inspireerde en aanzette tot aanpassing:

http://m.youtube.com/?#/watch?v=6A1iTFwCt-g&list=PL7FC8587A976E6688

 

Geeft maar weer eens aan dat méér zelf doen enorm leuk kan zijn!:D:);):cool:

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @Skirra, bedankt! :).

 

Dit is dus wat je ervan kan maken als je wilt;)

 

Op het forum huizen er ook een paar lederbewerkers en messensmeders/slijpers rond die dit misschien ook voor je willen doen. Eerst zoveel mogelijk zelf doen natuurlijk. Dat geeft het dié extra dimensie van 'This is my KNOIFE'! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

lemmet is inderdaad vrij klein (ongeveer 100mm wat bij een puuko normaal is) , waardoor de greep enorm dik lijkt , de leren rondjes zijn begonnen als ongeveer 30mm dikte .

ik houd zo nog wat materiaal over een weg te slijpen, ook heb ik zelf handen maatje kolenschop dus ik mag graag een wat dikker heft op een mes.

 

 

ideale grootte om een ree mee te ontweiden. :) mooi mesje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo , het heeft even geduurd maar de schede is nu ook klaar , helaas geen how to maar als iemand vragen heeft zal ik die proberen te beantwoorden.

de schede is gemaakt van tuigleer , en gestikt met gewaxed garen volgens de dubbele naald techniek , in de leren schede zit een kunsstof liner die voorkomt dat het blad de stiksels doorsnijd .

 

bewust gekozen voor een stuk leer met beschadigingen om niet een helemaal nieuw uiterlijk te krijgen, daarna het geheel nog wat "leeftijd" meegegeven zodat al een wat verweerd uiterlijk ontstaat.

 

 

op naar de volgende , dit zal een kleinere variant van hetzelfde blad worden ( voor mijn vrouw) en uiteraard gemaakt door dezelfde zweedse smid .

het zal dus een echt setje for him and for her worden .

 

 

 

2014-09-12-16.18.29.jpg.2e0b7dd0639775a112b50af5e03b3842.jpg2014-09-12-16.18.41.jpg.41e287bef05a5b979c5234bd82b23966.jpg2014-09-12-16.18.51.jpg.6cee82247268a6efd542cc6c42f306b2.jpg2014-09-12-16.19.33.jpg.b00aba4588ea4bf7efdf6fd7219b4229.jpg

 

leren schedes maak ik hard met lijnolie ( gewoon een paar weken soaken in lijnolie ( praxis) ) en dan drogen en uitharden of zoals men in scandinavie doet drogen in de winters kou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...