Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : voedsel bewaren - roken


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@lewieke, zou het uitmaken voor het roken of het hout betreft van bijv een zieke/aangetaste walnoot?

 

Zelfs bij een zieke walnoot zitten er waarschijnlijk nog wel goed stukken hout in. Dat lijk me het belangrijkste. Als van dat hout stof kan gemaakt worden, dan lijkt dat prima. Misschien met de kettingzaag schilfers maken en dan die schilfers in een oude koffiemolen malen ? Per rookbeurt is ongeveer 150 gram stof nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag erin geslaagd de prijs nog wat naar beneden te drukken.

 

Gerookte zalm kost 40€/kg

Zalmfilet kost 14€/kg

Een volledige zalm kost 6.5€/kg.

 

Zonet bracht ik een volledig beest mee van de (Nederlandse) visboer. 3.5kg voor 24 euro.

 

Zo ziet ie er uit.

 

[ATTACH=CONFIG]12621[/ATTACH]

 

Als ik snel reken, is de kostprijs, zonder kop en staart pakweg 8€/kg, daarvan eten we 1.5 kg filets of moten, de rest kunnen we roken. Wat een fantastische besparing. Nu nog proberen te fileren. Nog nooit gedaan, ik ben benieuwd.

 

Intussen heb ik geprobeerd de zalm te fileren. Dat viel behoorlijk tegen. Niet dat het beest nog spartelde, maar ik sneed eizona in mijn hand en het resultaat is toch ook niet helemaal wat ik verwachtte. Ik heb de rest van het beest in de koelkast gelegd, misschien dat mevrouw weet hoe het beter kan. Wordt duidelijk vervolgd ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze, omdat het me ook een goed idee leek om infecties te vermijden door dat soort snijwonden. Nu wel op te lossen met antibiotica, maar als dat er niet of beperkt is?

 

rapalafilletglovessfw.jpg

@Vempain en @JamHard hebben die voor me meegebracht uit Cananda voor 15 euro, ze schijnen hier een stuk duurder te zijn.

 

Ze worden gebruik in de visfileer industrie en het is een soort draad omwonden met RVS. Geeft ook meer grip op glibberige vissen, maar eigenlijk heb ik ze nog meer voor houtsnijwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke hoe fileert je vis?

Om gemakkelijk te werk te gaan heb je een fileer mes nodig . Dit is een mesje met een lemmer met grote buigkracht . Filesol genoemd . Ontworpen om tong (vis) te fileren . Heb daar ooit eens een prepper vriend mee gelukkig gemaakt .

Eerst snij je de kop er af . Dan snij je op de rug naad tot op de ruggraat . ( dat is echt niet diep ) . Dat snij langzaam dieper telkens 5mm het mesje zoekt zijn eigen weg . Zo ga je verder tot de file er volledig af is . Dan draai je de vis en doet het zelfde voor de tweede file .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond heeft mevrouw de andere helft van de zalm gefileerd. Het is niet perfect maar wel stukken beter dan wat ik deed. Ik volg het advies van Geert en zoek nog een geschikt fileermes. We hebben wel een fileermes maar volgens de uitleg die ik lees is dat niet buigzaam genoeg. Het klinkt ook helemaal logisch. Intussen zijn we er in geslaagd om de prijs van onze gerookte vis gevoelig te laten dalen :

 

Gerookte zalm kost 35 à 40€/kg

De zalm zelf kost 6.5€/kg, na het fileren en met het verlies ingerekend kost de vis uiteindelijk 8.5€/kg. Het roken met inbegrip van rookmot en afschrijving van het oventje kost naar schatting 1.5€/kg, waarmee ik uitkomt op 10€/kg, wat maakt dat de kostprijs 3.5 à 4x lager ligt dan de winkelprijs ! De smaak is onnoemelijk veel beter.

 

Ik zoek nog rookmot bij ons op school, die laat ik desnoods wel speciaal maken. :-)

 

Vandaag een buigzaam fileermes gekocht ter vervanging van het mes dat we hebben. Het fileermes (op aanraden van Geert) zal ons toelaten de vis mooier en beter te fileren met minder verlies. Kostprijs : krap 15€

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

How To Store Your Garlic & Onions So They Last For Months

Here is a very simple and inexpensive way to keep your onions and garlic fresh for months:

What you’ll need

-Onions and garlic that are firm and blemish free.

-Brown lunch paper bags.

-A Hole punch.

-Paper clips for holding the bags closed.

 

Lees verder op http://www.realfarmacy.com/how-to-store-your-garlic-onions-so-they-last-for-months/

 

onion-garlic.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

How To Store Your Garlic & Onions So They Last For Months

Here is a very simple and inexpensive way to keep your onions and garlic fresh for months:

What you’ll need

-Onions and garlic that are firm and blemish free.

-Brown lunch paper bags.

-A Hole punch.

-Paper clips for holding the bags closed.

 

Lees verder op http://www.realfarmacy.com/how-to-store-your-garlic-onions-so-they-last-for-months/

 

 

Verse uien van eigen tuin zijn nog gemakkelijker te bewaren. Gewoon opknopen aan eigen loof aan een schutting oid, als ze maar droog hangen.

't Mag vriezen dat het kraakt, maar de uitjes blijven vers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan heerlijk die rode poon.

Is bij verreweg mijn favoriete vis om te roken ;)

 

Forel, paling, makreel en zalm al wel geproefd, rode poon wordt voor mij de eerste keer, dus ben benieuwd.

Van mn chef een tegoedbon gekregen voor mn prestaties, deze besteed aan een firesteel en deze nieuwe rookoven, zondag voor het eerst gaan gebruiken, ik heb er zin in.:)20141001_185417.jpg.5c0e9a3bd43ec6c8995683b71bdec30e.jpg20141001_185450.jpg.bcb34388e1996119a93ea84a1db08df5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik heb zelf wel zalm warm en koud gerookt en forel warm gerookt maar rode/grauwe/Engelse poon blijft favoriet.

Smaak is ongeveer zoals paling maar veel meer vlees en het is een stoer visje om met kop op te dienen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik wil deze link even in dit topic plaatsen, omdat het over eten en drinken gaat en besparingen.

 

http://www.zobespaarjegeld.nl/huishouden/besparingstips-keukeneneten.html

 

Altijd handig, maar één tip wil ik top uitlichten en 'verbeteren'

 

kook in het goedkope seizoen veel boontjes en vries in wat je over hebt.

 

Kook je boontjes niet gaar, maar blancheer ze. Dus een minuut in ruim kokend water, dan afkoelen met koud water. Dan in een portiezakje de vriezer in.

Op die manier krijg je echt lekkere boontjes, als je ze helemaal gaar kookt en invriest wordt het toch een behoorlijk slappe hap.

 

Dit kan je met veel groenten doen en is standaard bij het invriezen van de opbrengst van je moestuin bv.

Vaak kun je ook in het seizoen bij groentehandelaren voor een fractie van het geld een kist boontjes oid kopen.

Asperges kun je geschild gewoon rauw invriezen, blijven verrassend goed. Gewoon bevroren in kokend water gooien en koken.

 

Pasta invriezen vind ik persoonlijk een no-go, wordt echt een kleffe bende, maar ja, wellicht ben ik kieskeurig. ;)

 

Sommige tips vind ik overigens wel echt vanzelf sprekend, maar ja, dat hangt er vanaf hoe ver je bent met consuminderen natuurlijk. :)

 

De allerlaatste tip maakt natuurlijk niets uit, oven deurtje open op dicht, de warmte verspreid met dichte deur langzamer, 't is maar wat je wilt. Verspilt wordt hij iig niet door het deurtje dicht te laten. Aangezien de meeste mensen een electrische oven hebben, denk even na voordat je de goedkope pizza erin gooit, door het stroomverbruik is hij eigenlijk helemaal niet zo goedkoop, komt al snel een halve euro erbij.

 

Alles wat electrisch verwarmt is prijzig, broodrooster, koffiezetapparaat (neem percolator/expresso ding voor op 't gas, RVS versie: http://www.kieskeurig.nl/cafetiere/product/2034216-bialetti-venus-espressomaker-inductie-4-kops/prijzen lekkerste koffie ook nog), broodrooster (ook versies op gas mogelijk http://preppers.nl/forum/threads/8731-Mini-Review-Broodrooster-voor-op-het-gasfornuis), wasdroger, fohn, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...