Ga naar inhoud
GENEGEERD

Groente bewaren zonder iets


Aanbevolen berichten

Oude kastelen en landgoederen hadden inderdaad ijskelders. Dat waren de eerste vriezers.

Sonsbeekpark heeft nog een ijskelder die je kan bezoeken. In de winter werd ijs uit de vijver gehakt en naar de ijskelder gebracht. Door dat ijs bleef alles koud, en brokken ijs werden gebruikt voor in de koele kast in de keuken van het kasteel zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wel, Stuudje, ik heb eigenlijk net terug een ijskast gekocht. :)

En wel om mijn boter, kaas, sausjes enzo te bewaren.

Simpelweg omdat ik het moe was om voor vanalles en nog wat naar mijn laatste kelder te lopen.

(de eerste kelder houd ik zo droog mogelijk wegens opslag gereedschap enz.)

Zeker toen ik eens met een potteke in mijn handen op mijn keldertrap gestruikeld ben.

Ik heb wel het allerkleinste superzuinige model gekocht dat verkrijgbaar was.

In een noodgeval kan ik zonder.

puur voor de gemakkelijkheid dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een koele kamer hebt, zonder zon bijvoorbeeld, of desnoods een koelbox voor de dingen die je toch even koel wilt houden, heb je, mijns inziens, geen koelkast nodig. Als je uit de moestuin eet, kan je de groenten gewoon op het land laten staan tot je ze gaat gebruiken.

 

Het is ook een kwestie van slim boodschappen doen en je maaltijden goed plannen. De snel bederfelijke groenten direct opeten en voor de rest van de week wat beter houdbare groenten nemen. Green Evelien legt het in haar blog heel goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een koele kamer hebt, zonder zon bijvoorbeeld, of desnoods een koelbox voor de dingen die je toch even koel wilt houden, heb je, mijns inziens, geen koelkast nodig. Als je uit de moestuin eet, kan je de groenten gewoon op het land laten staan tot je ze gaat gebruiken.

 

Het is ook een kwestie van slim boodschappen doen en je maaltijden goed plannen. De snel bederfelijke groenten direct opeten en voor de rest van de week wat beter houdbare groenten nemen. Green Evelien legt het in haar blog heel goed uit.

@Stuudje

Dat is een leuke leerzame site van Geen Evelien en zeker voor de toekomst van onze kinderen /kleinkinderen!

Terug naar de basis dat is iets waar wij ook naar streven.

Maar of dat de industrie/regering ed dat leuk vinden.... dat denk ik niet die willen dat het geld blijft rollen en vooral hun kant op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

Dat is een leuke leerzame site van Green Evelien en zeker voor de toekomst van onze kinderen /kleinkinderen!

Terug naar de basis dat is iets waar wij ook naar streven.

Maar of dat de industrie/regering ed dat leuk vinden.... dat denk ik niet die willen dat het geld blijft rollen en vooral hun kant op.

Ik zie mijn acties ook als een soort stil protest tegen die regering hoor.

Naast het feit dat ikzelf een stuk relaxer leef doordat ik zelf dingen doe als kleren maken, wat jam maken, wat eten verbouwen, wat brood bakken, zelf op de fiets stappen in plaats van auto of OV, en de natuur weer meekrijgen, de wind, de warmte, en regen en storm ook, en ondertussen de natuur zien veranderen, de seizoenen...Het zit allemaal gratis in die basis.

 

Al dat snelsnelsnelle van deze maatschappij is niet zo goed voor me. Alles een tandje lager en zien, voelen, horen,ruiken en proeven waar ik mee bezig ben werkt veel beter voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen winter hebben wij de koelkast uitgezet en in de schuur een kastje gezet.

Een groot nadeel vond ik lauwe kaas, die daardoor snel scheurt bij het schaven. Tijdens deze winter was het regelmatig lange periodes 12 graden buiten.

En vooral de voorraad brood in de vriezer en vlees mistte ik erg. Je gaat daardoor wel bewuster boodschappen doen en trucjes gebruiken. Bijvoorbeeld wel voor twee dagen vlees halen, en voor twee dagen opbakken. Want dat durfde ik wel een dag extra te bewaren.

Verder kan ik het me niet meer voor me halen, volgens mij viel het me voor de rest wel mee. Wel vond ik het wel weer heel fijn om de koelkast weer te gebruiken na een gegeven moment. Klinkt lui, maar van het extra lopen werd ik ook een beetje zat.

 

In de zomer lijkt het me wel echt een uitdaging hoor, dan lijkt een alternatieve koelmethode me echt onmisbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs las ik dat er in de tuin van een nabijgelegen kasteel een kelder is en diende uitsluitend om alles gedurende de zomer te bewaren. Het ijs van de vijver werd gedumpt in die kelder en blijkbaar was dat voldoende. Verser dan ingeblikt kan haast niet met uitzondering van zelf geoogst en direct te consumeren.

 

Aardappels en noten, voor zover je ze wil zien als groenten.

 

Bij ons in de buurt staat ook een ijskelder, deze gebruikten ze (volgens mij) om de medicijnen koel te houden.

Een bijzonder gebouw: http://rijksmonumenten.nl/monument/478444/hospitaal+4+hospitaal++ijskelder/veenhuizen/

Een goed idee om te onthouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weet je...jouw kaas doet het dus net zo goed in datzelfde groot hoefblad :)

 

De dingen die ik weet hebben vooral te maken met leven zoals vroeger en oude technieken.

Met de nieuwe ben ik hopeloos in de knoei. En om de dingen die ik wel en niet weet in een beter perspectief te krijgen het volgende maffe voorbeeld. Het heeft me twee jaar geduurd voor ik mijn nieuwe radio aan kon krijgen, dat ik snapte hoe het werkte. Om de een of andere reden zit er niet een gewoon aan en uit knopje op...nou ja, twee jaar over gedaan dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weet je...jouw kaas doet het dus net zo goed in datzelfde groot hoefblad :)

 

Haha, voorlopig gebruikt ik de koelkast nog even. Maar mocht de tijd er rijp voor zijn...

 

 

Ik kan echt genieten van zulke weetjes, jammer dat er waarschijnlijk al veel van dit soort kennis verloren is gegaan:

 

Vroeger kon je aan de kleur van boter iets over de kwaliteit zeggen. Men had toen graag een gelige kleur. De boeren verpakten hun boter voor de verkoop graag in groot hoefblad, hierdoor verkleurde de boter namelijk gelig, maar alleen aan de buitenkant. En deze bladeren hadden gelijk ook een conserverende werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is op dit moment juist weer meer kennis aan het komen. Ik verzamel dit soort weetjes rondom huishouden en wonen al vanaf dat ik jong ben en er zijn nu steeds meer mensen die ook veel weten, en het ook doorgeven.

Dat komt onder andere door de huidige technieken zoals internet, en bv zo'n dame als Green Evelien die er over blogt.

 

Wat ik van jou lees, weet jij ook al een boel. Laten we deze wijsheden maar goed doorgeven aan kinderen kindskinderen en allerlei jonger en ouder grut om ons heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even zitten zoeken, maar kan het niet vinden in de zoekmachine. Ik wil wat meer weten over wecken (weet nu vrijwel niets) en er zijn vast verschillende draadjes te vinden hier. Kan iemand me even een zetje in de juiste richting geven?

 

Hoe 't werkt, wat je nodig hebt en waar je dat 't beste vandaan haalt. Kortom wecken voor dummies zeg maar.

 

Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek ook eens op workshop wecken. Die worden vrij vaak gegeven, door het hele land wel. Dan ben je een keer een paar tientjes kwijt maar dan heb je wel een goede uitleg en krijg je het voorgedaan.

Begin eens heel simpel met een jam maken. Kan bijna niet fout gaan. En het motiveert om verder te gaan ontdekken hoe je je voedsel kan verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor boter zijn er speciale botervlootjes die werken met een waterslot. Deze:

https://www.lehmans.com/p-1049-ancient-style-butter-crock.aspx

 

brochureentry-wide-1797.png

 

Die wil ik hebben! Die is mooi, leuk, en super.

Overigens blijft échte boter wel een maand goed zonder koelkast. Probleem is echter dat de supermarkt geen onbewerkte boter verkoopt.

Als ik daar roomboter koop dan smelt ik deze en zeef ik het en zo raak ik veel water en troep die erin zit kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is ook wel aardig : http://www.saltomedia.nl/eten-langer-bewaren-met-low-tech-design.html ( http://www.notechmagazine.com/2012/01/saving-food-from-the-fridge.html , onderaan staan nog een paar links) en is gebaseerd op kennis van dat bepaalde fruit en groente elkaar langer ''goed houden '' ed

maar ook die twee potten in elkaar met nat zand er tussen werkt , dit is zoiets maar dan in een heel modern strak jasje wat je zo in je keuken kunt zetten

http://www.dezeen.com/2009/08/11/flow2-kitchen-by-studio-gorm/

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam dit vandaag tegen. Weet niet zo goed waar het te posten maar leek me voor de mensen hier wel interessant. Dit topic leek wel aan te sluiten: http://www.offgridworld.com/solar-powered-fridge-invented-by-british-student-keeps-food-cool-for-days-without-using-electricity/ Overigens, wat Wafel zegt is ook erg gaaf. Komt ook langs op tastethewaste.com toch? Goede docu was dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...