Ga naar inhoud
GENEGEERD

Poll: Gezamenlijk preppers project


FincaInSpanje

Wie willen er gezamenlijk een SC\Bol opzetten in het buitenland  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Wie willen er gezamenlijk een SC\Bol opzetten in het buitenland

    • Ik heb interesse en kan een paar weken per jaar helpen
    • Ik heb interesse en kan langere periodes op deSC\Bol verblijven
    • Ik heb misshien interesse en kan een paar weken per jaar helpen
    • Ik heb misschien interesse en kan langere periodes op deSC\Bol verblijve
    • Ik heb geen interesse om lid te worden van een groep maar wil wel helpen bouwen
    • Ik heb interesse om als gast te verblijven op de SC\Bol tegen arbeid of kleine vergoeding
    • Ik heb geen interesse


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
We gaan de randen bedeken met grond zuil kijken hoe dat gaat
We gaan de randen bedeken met grond zuil kijken hoe dat gaat

Niks ingraven, maar gewoon bovengronds. Maak muren van opeengestapelde balken die je aan weerszijden met andere balken (verticaal) bijeen houd. Ook kun je wanden vlechten met niet te dikke, maar ook niet te dunne takken.

Hetzelfde doe je met het dak.

Kieren vul je op met mos of stro, maar laat ventilatie schachten open voor het vuur (je wilt wel warm zitten, maar de rook moet weg kunnen).

Zorg er ook voor dat het vuur van boven weg kan (een zogezegd rookkanaal).

Ik heb geen foto's op mijn telefoon van het kamp wat we vorig jaar maakten, maar de profile pic bij de groep bushcrafters is van mij.

Dit weekend gaan we op pad in ons bos (met hangmat en tarp), maar zal wat foto's maken van ons basis kamp. Misschien dat je hier wat ideeën mee kan opdoen.

 

 

Heey succes man en ik stuur nog wat foto's!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop her niet zou super graag in zweden willen wonen en helpen bij het prep project

 

Niets is in principe uitgesloten maar als je een project met een groep wilt opzetten moet iedereen concessies doen. We hebben wel een aantal criteria verzonnen bijvoorbeeld dat het goed bereikbaar moet zijn met de auto, er moeten goedkope vluchten naartoe gaan., op redelijke afstand van het vliegveld ook en een beter klimaat dan in NL en natuurlijk betaalbare grondprijzen. Dan wordt Zweden in principe al lastig, maar als er 20 mensen in Zweden een SC\BOL willen waarom niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat "super koud" valt heel erg mee, ja, het kan -30 worden in de winter, maar -5 in Nederland voelt kouder dan -30 hier. Het klimaat is hier ook echt gewoon een stuk prettiger dan in Nederland. De zomer is iets korter maar wel veel beter dan in Nederland. De winter is kouder maar ook beter dan in Nederland, simpelweg omdat 't niet steeds regent/hagelt/natte sneeuw't.

 

En het idee van een bug-out is natuurlijk ook wel dat je vertrekt voordat de pleuris echt helemaal is uitgebroken, want als je daar op wacht dan ben je zowiezo te laat. Voordat Zweden de vliegvelden sluit, de bruggen sluit en de veerboten stillegt moet er wel heel wat gebeurd zijn, dan moet je allang vertrokken zijn.

 

Dat daarna alsnog de verbindingen met de rest van europa gesloten worden is in mijn mening alleen maar een voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat.is waar, je moet dan wel allang vertrokken zijn. Maar ik wil zelf mijn BOL liever niet in zweden kan eventjes geen reden bedenken maar ik heb daar niet zo goed gevoel bij dat idee dat is mijn mening als het hele prep.project naar zweden gaat zal ik het mischien over wegen. Maar dan wacht ik de stemmen wel af van de andere preppers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat "super koud" valt heel erg mee, ja, het kan -30 worden in de winter, maar -5 in Nederland voelt kouder dan -30 hier. Het klimaat is hier ook echt gewoon een stuk prettiger dan in Nederland. De zomer is iets korter maar wel veel beter dan in Nederland. De winter is kouder maar ook beter dan in Nederland, simpelweg omdat 't niet steeds regent/hagelt/natte sneeuw't.

 

En het idee van een bug-out is natuurlijk ook wel dat je vertrekt voordat de pleuris echt helemaal is uitgebroken, want als je daar op wacht dan ben je zowiezo te laat. Voordat Zweden de vliegvelden sluit, de bruggen sluit en de veerboten stillegt moet er wel heel wat gebeurd zijn, dan moet je allang vertrokken zijn.

 

Dat daarna alsnog de verbindingen met de rest van europa gesloten worden is in mijn mening alleen maar een voordeel.

Ik stem ook voor Zweden. Of nog beter, Lapland :) (maar dan gaat 20 man krijgen wel heel erg moeilijk worden). Ik ben zowieso een wintermens dus daar heb ik geen moeite mee, is juist beter dan hier. Zweden en Finland heeft me altijd al erg aangetrokken, en met een 'mannetje' in Zweden word het aankopen van een stukje grond voor ons Hollanders een stukje makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Parallelle projecten die van elkaar leren en dezelfde aanpak hebben?

 

Heel simpel:

 

Spanje bij Fincaln.

Hongarije bij Roodkapje.

Zweden bij Enki.

 

De wegen zijn al gelegd.

De boel is al verkend.

 

Kijk in het land van je keuze, met de mensen van je keuzen, hoe het bevalt.

Maak je wensen kenbaar.

Bouw.

 

Zoiets? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Parallelle projecten die van elkaar leren en dezelfde aanpak hebben?

 

Heel simpel:

 

Spanje bij Fincaln.

Hongarije bij Roodkapje.

Zweden bij Enki.

 

De wegen zijn al gelegd.

De boel is al verkend.

 

Kijk in het land van je keuze, met de mensen van je keuzen, hoe het bevalt.

Maak je wensen kenbaar.

Bouw.

 

Zoiets? :p

Dat is nog niet eens zo'n gek idee, alleen zit je dan wel met 3x kosten van de grond, dan gaat het langer duren of je moet 3 groepen van 20 man krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat is nog niet eens zo'n gek idee, alleen zit je dan wel met 3x kosten van de grond, dan gaat het langer duren of je moet 3 groepen van 20 man krijgen.

 

Ga eerst eens elkaar leren kennen. Ga dan eens kijken.

Elke groep 1 stuk grond.

Moet het 20 man per groep zijn?

In de genoemde gebieden hebben die mensen al grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eerst eens elkaar leren kennen. Ga dan eens kijken.

Elke groep 1 stuk grond.

Moet het 20 man per groep zijn?

In de genoemde gebieden hebben die mensen al grond.

Ik weet niet of de mensen die nu in het buitenland grond hebben deze wel willen openstellen voor anderen, althans vast wel in een SHTF, of om gezamenlijk sneller dingen van de grond te kunnen krijgen. Ik zou het niet eerlijk vinden dat 1 persoon zijn gekochte grond dan maar gratis deelt met de rest (inclusief mijzelf).

 

Ik doelde dan meer op het feit dat als iemand nu al in het buitenland woont, deze makkelijker grond kan aankopen voor de groep, dan wanneer wij dit zelf vanuit Nederland moeten doen. En uiteraard komt dit hele gebeuren pas ter sprake als we al vele stappen verder zijn dan we nu zijn, maar is wel iets om al over na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik weet niet of de mensen die nu in het buitenland grond hebben deze wel willen openstellen voor anderen, althans vast wel in een SHTF, of om gezamenlijk sneller dingen van de grond te kunnen krijgen. Ik zou het niet eerlijk vinden dat 1 persoon zijn gekochte grond dan maar gratis deelt met de rest (inclusief mijzelf).

 

Ik doelde dan meer op het feit dat als iemand nu al in het buitenland woont, deze makkelijker grond kan aankopen voor de groep, dan wanneer wij dit zelf vanuit Nederland moeten doen. En uiteraard komt dit hele gebeuren pas ter sprake als we al vele stappen verder zijn dan we nu zijn, maar is wel iets om al over na te denken.

 

Kwestie van vragen.

Zei ik gratis?

 

Leer elkaar eerst kennen zei ik. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen interesse om met een groep zoiets op te zetten; Voor mij zitten er te veel haken en ogen aan; zeker om het op korte termijn te realiseren.. Mijn voorkeur gaat uit naar een eigen stukje grond naast, dan wel in de nabijheid van deze groep. .

Een combinatie van groep en individuele (familie) grondstukken gaat prima samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Preppie : Helemaal mee eens, geen gezamelijk eigendom, dat geeft alleen maar ellende. Maar met een groep relatief dicht bij elkaar, zie ik absoluut voordelen in.

 

Mijn ideale prepper dorpje ziet er dus ook uit als een soort van Hobbit achtig dorpje, maar dan met een stevig hekwerk er omheen (voornamelijk tegen wilde dieren en om de groentetuin e.d. te beschermen). Eventueel een ouderwetse pallisade, maar da's erg veel werk. Bepaalde faciliteiten zijn ook het handigste om te delen; een eigen, gezamelijke stapel zonnepanelen; wasserette en een kleinschalige "stadsverwarming". Bewaking is bij een SHTF ook gezamelijk veel beter te doen; hierbij denk ik dan aan camera's en andere "early warning devices". Normaal gesproken zou 't er dus gewoon als een vakantie dorpje uitzien (en functioneren), pas bij een SHTF verandert het in een BOL. Tot die tijd kunnen we er gewoon met z'n allen lekker vakantie vieren; misschien dat een aantal mensen er zelfs permanent zouden wonen.

 

Het voordeel van Zweden is dus dat er enorme bossen zijn waarin zo'n dorpje makkelijk te verstoppen is voor "de normale mensen", een klein zandweggetje wat er uitziet als een bosbouw weg, is hier totaal niet ongewoon en niemand die 't echt iets kan schelen waar zo'n weggetje heen gaat. Zorgen we voor een riviertje in de buurt, hebben we het grootste deel van 't jaar een tweede energiebron (naast de zonnepanelen).

 

Een paar geboorde bronnen kunnen makkelijk voor drinkwater zorgen; over 't algemeen zijn er geen of een paar simpele filters nodig hier om 't te kunnen drinken.

 

Dus mja, een dorpje bouwen met een groep preppers lijkt me wel wat :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Preppie : Helemaal mee eens, geen gezamelijk eigendom, dat geeft alleen maar ellende. Maar met een groep relatief dicht bij elkaar, zie ik absoluut voordelen in.

 

Mijn ideale prepper dorpje ziet er dus ook uit als een soort van Hobbit achtig dorpje, maar dan met een stevig hekwerk er omheen (voornamelijk tegen wilde dieren en om de groentetuin e.d. te beschermen). Eventueel een ouderwetse pallisade, maar da's erg veel werk. Bepaalde faciliteiten zijn ook het handigste om te delen; een eigen, gezamelijke stapel zonnepanelen; wasserette en een kleinschalige "stadsverwarming". Bewaking is bij een SHTF ook gezamelijk veel beter te doen; hierbij denk ik dan aan camera's en andere "early warning devices". Normaal gesproken zou 't er dus gewoon als een vakantie dorpje uitzien (en functioneren), pas bij een SHTF verandert het in een BOL. Tot die tijd kunnen we er gewoon met z'n allen lekker vakantie vieren; misschien dat een aantal mensen er zelfs permanent zouden wonen.

 

Het voordeel van Zweden is dus dat er enorme bossen zijn waarin zo'n dorpje makkelijk te verstoppen is voor "de normale mensen", een klein zandweggetje wat er uitziet als een bosbouw weg, is hier totaal niet ongewoon en niemand die 't echt iets kan schelen waar zo'n weggetje heen gaat. Zorgen we voor een riviertje in de buurt, hebben we het grootste deel van 't jaar een tweede energiebron (naast de zonnepanelen).

 

Een paar geboorde bronnen kunnen makkelijk voor drinkwater zorgen; over 't algemeen zijn er geen of een paar simpele filters nodig hier om 't te kunnen drinken.

 

Dus mja, een dorpje bouwen met een groep preppers lijkt me wel wat :-)

 

Ik ben het hier helemaal mee eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis ook inderdaad een optie zoals Geert zegt, wil wel maar kan niet.

Als je, de persoon zijnde als ik, niet alleen voor jezelf op deze wereld bestaat, en de

afhankelijkheid van veel mensen zowel in spullen, voedsel en sociaal/relatie een grote

factor is, dan is dit onmogelijk. Tel daarbij op dat ik er 1 heb binnen deze groep voor wie

reizen al een onmogelijke opgave is qua invaliditeit, tja dan heb je weinig keuze.

 

Maar wel een goed initiatief hoor. Maar zeker niet voor mensen die al een groep hebben

die (gekluisterd??) vastzit aan de omgeving en niet eens preppers zijn maar wel blij zijn met mij

als zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.

 

Zoveel mensen zoveel levenshoudingen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Preppie : Helemaal mee eens, geen gezamelijk eigendom, dat geeft alleen maar ellende. Maar met een groep relatief dicht bij elkaar, zie ik absoluut voordelen in.

 

Mijn ideale prepper dorpje ziet er dus ook uit als een soort van Hobbit achtig dorpje, maar dan met een stevig hekwerk er omheen (voornamelijk tegen wilde dieren en om de groentetuin e.d. te beschermen). Eventueel een ouderwetse pallisade, maar da's erg veel werk. Bepaalde faciliteiten zijn ook het handigste om te delen; een eigen, gezamelijke stapel zonnepanelen; wasserette en een kleinschalige "stadsverwarming". Bewaking is bij een SHTF ook gezamelijk veel beter te doen; hierbij denk ik dan aan camera's en andere "early warning devices". Normaal gesproken zou 't er dus gewoon als een vakantie dorpje uitzien (en functioneren), pas bij een SHTF verandert het in een BOL. Tot die tijd kunnen we er gewoon met z'n allen lekker vakantie vieren; misschien dat een aantal mensen er zelfs permanent zouden wonen.

 

Het voordeel van Zweden is dus dat er enorme bossen zijn waarin zo'n dorpje makkelijk te verstoppen is voor "de normale mensen", een klein zandweggetje wat er uitziet als een bosbouw weg, is hier totaal niet ongewoon en niemand die 't echt iets kan schelen waar zo'n weggetje heen gaat. Zorgen we voor een riviertje in de buurt, hebben we het grootste deel van 't jaar een tweede energiebron (naast de zonnepanelen).

 

Een paar geboorde bronnen kunnen makkelijk voor drinkwater zorgen; over 't algemeen zijn er geen of een paar simpele filters nodig hier om 't te kunnen drinken.

 

Dus mja, een dorpje bouwen met een groep preppers lijkt me wel wat :-)

 

Jij bent vast wel bekend in Zweden, ik zit wel eens op Google maps te zoeken maar ik zou niet precies weten wat nou een mooie plek is daar in de bossen, heb jij misschien voorbeelden/coördinaten waar ik eens zou moeten kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja, ik woon zelf in de provincie Värmland, veel riviertjes, meertjes, bos, stevige heuvels en erg betaalbaar.

 

Als je bijvoorbeeld kijkt in de buurt van Sunnemo dan zijn er een hoop plekjes te vinden waar bijna niemand komt, behalve voor bosbouw;

http://www.hitta.se/karta?ref=start&from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&center=6636256:1391584&type=map&zl=5&bounds=6626528:1351360,6647008:1395072&rlm=1#center=6641760:1383136&zl=6&bounds=6632192:1361088,6652672:1404800&type=map&from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&var=sunnemo&rlm=1

 

De bossen zijn over 't algemeen van grote bosbouw bedrijven. Daar moet vast wel wat mee te regelen zijn om een stuk grond over te nemen voor een redelijke prijs.

 

Veel noordelijker zou ik niet gaan vanwege het feit dat de winter daar merkbaar langer duurt, veel zuidelijker ook niet want dan kom je weer te dicht bij de grote steden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...